به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه الزهرا(س) قروه ،جلسه توجیهی مبلغین و ائمه جماعت با سخنرانی آقای داوریان حافظ کل قرآن کریم در کانون ولایت برگزار شد .

استاد داوریان روایتی را از سرور حافظان قرآن امام حسین علیه السلام بیان داشت وکه درباب رحمت الهی می فرمایند:گریستن چشم ها و ترسیدن قلب‌ها رحمتی از جانب خداوند است.

استاد داوریان از حافظان بین المللی قرآن کریم با حضور در جمع مبلغین و ائمه جماعت بیان داشت :این سوال همیشه برای ما پیش می آید که چرا باید قرآن را حفظ کنیم ؟

۶ هنربرای قرآن کریم وجود دارد:

1.       روان خوانی

2.       روخوانی

3.      ترجمه قرآن

4.      ترجمه

5.      تجوید

6.      تفسیر قرآن کریم

حفظ قرآن چیزی است که اگر به سمت آن بروید می توانید آن 6هنررابا هم به دست بیاورید.

 مهم ترین چیزی که انسان را در کارهایش می تواند موفق کند این است که  یک فردی چرایی مطلبی که  به آن می‌پردازد را بداند.

 نکته ای که بسیار قابل توجه است این است که اصلا پیشنهاد نمی شود که بچه های زیر ۷ سال به حفظ قرآن بپردازد ،بنابراین فقط فضای خانه را قرآنی کنید و بهترین آموزش عمل والدین است.

 حفظ قرآن کریم عمومی ترین و در دسترس ترین وبهترین روش انس قرآن کریم است که محور همه هنرهای قرآنی است ، هر نفس سلیمی راه الهی را منتهی به سعادت می داند.

 چه جور می توانیم خود را در این راه ثابت قدم بدانیم؟

پرامینگ: به معنای آماده سازی یا آماده کردن ذهن است تا بتوانیم در این مسیر قرار بگیریم تا بهتر بتوانیم راه الهی را طی کنیم.

 بهترین وسیله برای دفع وسوسه های شیطان و یافتن راه هدایت و سعادت  که تمام شئون مورد نیاز انسان را دارد همین قرآن است  که تکمیل کننده کتب آسمانی و وحی است.

برای اینکه  جایگاه قرآن را در آماده‌سازی معنوی انسان ها بهتر شناخته شود؟2 گروه را برای تست انتخاب کرده اند ،در یکی از این گروه ها واژه های دینی را آموزش داده اند مانند نماز شب و حق الناس ودر گروه دیگر واژه های روزمره رامی دهیم، ناخودآگاه آن افرادی که واژه های دینی داده می شود و بعدیک سوالی از این گروه پرسیده می شود آیا خواندن نماز کار خوبی است؟

 تست اول واژه یاب بود ،اما با سوال دوم ذهن و مخیله افراد آماده سازی می شود برای جواب که غالباً در جواب های مذهبی می‌دهند در حالی که افراد مذهبی نیستند.

 در بحث حفظ قرآن وقتی می‌گوییم که انس با قرآن داشته باشیم ذهن ما با تلاوت این آیه کم کم با مسائل مذهبی درگیر می‌شود هر چقدر ارتباط داشته باشید زمینه عمل هم بیشتر هم بهتر فراهم است .

در روایت داریم که حافظ قرآن مانند پیامبر ص است الا این که بر او وحی  نمی شود، به این معنی که آیه های قرآنی در دل جای دارد، به خاطر همین مثل پیامبر صلی الله است و می‌تواند برای مردم بخواند و از این طریق رسالتش را کامل کند .

حفظ قرآن بهترین راه برای آمادگی سازه معنوی است. اگر حافظ قرآن آشنایی با ترجمه و مفاهیم قرآن نداشته باشد و بهره اش به حداقل می‌رسد، اگر قرآن فهمیده نشود ظلم و جفا هم در حق قرآن و هم در حق خود حافظ است ، پس حفظ قرآن باعث می‌شود که یک فرد قرآنی و معنوی در جامعه تربیت شود و در نتیجه جامعه قرآنی داشته باشیم .

حفظ قرآن زمینه ساز انس بیشتر است چون حافظ برای مرور محفوظات خود آیه را چند بار تکرار می کند لزوماً انس او از افراد عادی و قاری های قران بیشتر است، انس بیشتر  زمینه تدبر بیشتر و تدبر در آیه زمینه عمل و عمل بیشتر زمینه‌ساز جامعه قرآنی می گردد.

 مقدمات حفظ قرآن کریم:

 1.حداقل حافظه برای حفظ قرآن کریم را داشته باشد .

2.تسلط نسبی ،نسبت به روخوانی و روانخوانی داشته باشد.

3.استعماع نوار

4. مطالعه ی ترجمه( هرچقدرمفاهیم را یاد بگیریم راحت تر و سریع ترحفظ صورت می گیرد

 5. پشتکار بالا

6. آشنایی با ادبیات عرب

عوامل کاهش انگیزه:

1.       بی توجهی به کیفیت محفوظات

2.       حفظ انفرادی

3.       عدم استاد راهنمای حائز

4.       مکان و زمان نامناسب

5.       عدم آشنایی با هنرهای قرآنی

6.       عدم تسلط به کل مفاهیم و عدم مرور بر پایه های قبلی

در پایان استاد بیان داشتم امیدوارم که بتوانیم حفظ قرآن این هنر زیبای قرآنی را در جامعه گسترش دهیم و جامعه قرآنی و معنوی داشته باشد.

موضوعات: خبر روز  لینک ثابت



[چهارشنبه 1398-07-24] [ 12:33:00 ب.ظ ]