به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه الزهرا-س- قروه ، سلسه مباحث اخلاقی با موضوع نیت در طلبگی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین فرهنگیان در مکان سالن اجتماعات  با حضور طلاب این مدرسه مبارکه برگزار گردید.

استاد حوزه و دانشگاه  بیان داشت: خداوند انسانها را در قیامت با نیت هایشان ثواب و عقاب می‌دهد.

در روایات داریم که تاکید کردند که شما خیرخواه هم باشیدنه این که بد دیگران را بخواهید هر چند که نمی توانید در بسیاری از مسائل به کسی کمک کنید اما خیرخواه باشید، برای مثال در نیت خود داشته باشید که خداوندا اگر پول داشته باشی به همه کمک می کنم ،اگر در تمام عمر هم پول برای کم کردن نداشته باشید همین که نیت کرده مطابق آن به انسان پاداش می دهند.

 مومن باید خیر همه را بخواهد طلبگی و طلبه شدن یک عمل است ،  مهم‌تر از این عمل ، نیت این عمل است.

 باید این سوال را از خود داشته باشیم که نیت ما از طلبه شدن چیست؟ هرطلبه شدن ای به یک اندازه ارزش ندارد اهل بیت علیه السلام بیشتر از اینکه انسان‌ها را به سمت عمل سوق دهند به سوی اصلاح نیت آنها را راهنمایی می کردند.

 در روایت داریم که هر کس متناسب با شاکله و نیت خودش عمل می‌کند ، روایات زیادی از اهل بیت دانیم که شما چرا باید به دنبال تحصیل علم بروید و چرا اصلا باید طلبه شوید.

 طلبه‌ای گذشته می‌گفتند اول باید خود را اصلاح کنیم تا بتوانیم جامعه را اصلاح کنیم، اما امروزه نیت ها خیلی متفاوت شده است ارزش طلبگی به نیت هایی است که ما داریم، انسان ها به اندازه علم و معرفت شانیت شان می آید به اندازه که علم و معرفت داریم می‌توانیم نیت درست خدای داشته باشیم.

 در همین جهت اهل بیت علیه السلام در روایات متعددی دنبال این بودند که شناخت ما را درباره تحصیل علم بالا ببرند و معرفت را در ما افزایش دهند، وقتی علم و آگاهی و شناخت انسان بالا رفت  آن زمان می‌تواند بهترین نیت ها را داشته باشد.

 امام صادق علیه السلام می فرماید: دوست ندارم شیعیانم را ببینم مگر در دو حالت ، یکی اینکه یا باید عالم باشد یا متعلم باشد قرآن کریم می فرماید: اگر کسی از خانه اش خارج شود در حالی که مهاجر به سمت خدا است و مرگ او را بگیرد اجر کاملش با خداست اگر کسی یکی از دوران داشته باشد کوتاهی کرده است و کسی که کوتاهی کرده است خودش را ضایع و از بین برده است و کسی خودش را ضایع کند گناه کرده است و کسی که گناه کردپس داخل در آتش جهنم است.

شما باید عمر و جوانی خود را در راه علم و تحصیل و معرفت و فهم صرف کنید، گناه کبیره است اگرطلبه ای سر کلاس متوجه مطالب استاد نشود و بدون اینکه از استاد سوال کنند از کلاس خارج شود و زمانی که استاد از طلبه ای بپرسد که سوال رامتوجه شده و طلبه در حالی که درس را متوجه نشده است بگوید که درس را متوجه شده‌ام، دو گناه کبیره انجام داده است ، یکی دروغ و دیگری خیانت به استاد و اسلام و خودش می باشد.

 ما باید عالم به عمل باشیم و زمانی که این دو را با هم داشته باشیم بعد عبدخدا خواهیم شد و حریف نفس خود می شویم در این صورت می توانید به عنوان مبلغ در مدارس و مساجد حضور داشته باشید تبلیغ دین کاره طلبی نیست طلبه ای که عالم نیست حق تبلیغ دین را ندارد.

موضوعات: خبر روز  لینک ثابت



[چهارشنبه 1398-07-24] [ 12:38:00 ب.ظ ]