به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه الزهرا(س) دوره فن خطابه با حضور12نفر از طلاب واجد شرایط در مدرسه علمیه الزهرا(س) در مکان سالن اجتماعات و با حضور استاد علوی برگزار شد.

 استاد حوزه و دانشگاه با این که استاد موفق شاگرد موفق تربیت می کندبیان داشت : بهترین ترجمه، ترجمه آیت الله مکارم شیرازی برای پیش نویسی و برداشت ها است. برداشت و فیش ها باید بر اساس قواعد و مبانی تفسیرشود در غیر این صورت برداشت از آیه تفسیر به رای می شود.

 مهمترین مسئله مراجعه به تفاسیر تفسیر نمونه قابل فهم و در دسترس است که دارای شان نزول آیات” فرهنگ آن زمان را چه بوده “جملاتی که آیات از تفکیک شود، بعد از ارتباط بین آنها را روشن کنیم، از مفردات و کلمات آیات می توان برای برداشت استفاده کرد و از منبع هم نوشتن در تفسیر به تکمیل برداشت کمک می کند.

وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِنْ أَهْلِهَا إِنْ يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا

انصاف: نصف شدن و جای طرف قرار گرفتن ،اهل :آن از خودتان باشد آبروریزی نشود. حکم: از طرف دو نفر باشد شان نزول بسیار اهمیت دارد نمی‌توان تفسیر خودت باشد تا با شان نزول آشنا نباشید معنای آیات برای شما دارای مشکل می‌شود.

إِنَّمَا النَّسِيءُ زِيَادَةٌ فِي الْكُفْرِ

نمایه: اگر انسان برای خدا کار کند توفیق الهی شامل حال او می شود” برداشت از آیه بالا”

برداشت ها: باید دقیق و مستند باشد تفکیک جملات شرطی و وضعی باشد.

در شرطی جواب شرط لازمه شرط است اگر شرط محقق شود جواب شرط هم حتماً اتفاق می‌افتد لازم و ملزوم باید کاملاً شناخته شود.

معانی بیان:آیه در مقام چه مطلبی است توبیخ رابیان می کند، استفاهم ، تمثیل یا استعاره ."مبلغ باید ادبیات عربی و معانی بیان را بداند”

 نیش عقرب: در آن زمان کلمه عقرب لطافت و ظرافت زن را می‌رساند، ظاهر قضیه منفی اما با طنش مثبت است ، بدین معنا که با سیاست زنانه با لطافت تاثیر می‌گذارد.

روایات: لا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّی تَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصال:1. سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. 2 وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیِّهِ. 3 وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ. مؤمن واقعی نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد: سنّتی از پروردگارش و سنّتی از پیامبرش و سنّتی از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است،امّا سنّت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتاری با مردم است، امّا سنّت امامش، صبر کردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است.

 برداشت هایی که از این روایات می توان داشت :

1.ایمان درجاتی دارد بر اساس این بر اساس این قسمت از روایت الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا

2.رازداری ومدارا با مردم ،مدارا در سختی از عوامل کمال ایمان است .

3. رازداری نشانه ایمان است صبر نشانه کمال ایمان است.

4. آیاتی در موردصبرورازداری  در برداشت نوشت

5. سنت روش و عمل را نشان می دهد نه فقط حرف باشد ،بار معنایی داشته باشد.

 نمایه ها: رازداری، کمال، صبر در سختی آسانی ،مدارا با مردم مدارا با صبر طبق سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم

6. باید برداشت کلمه را نوشت یا قسمتی از روایات را آورد که از این جمله برداشت داشته است.

 داستان: هدف ،داستان سرایی نیست، قصه چیزی که حقیقتاً اتفاق افتاده است ،در قصه توالی وجود دارد ،داستان قصه خاصی را دنبال می کند، و ممکن است واقعی نباشد اما اتفاق افتادنش محال نیست.عبرت داستان برای سرگرمی داستان باید با موضوع اخص مرتبط باشد مثل ادب در مقابل پدر و مادر، داستان به طور کامل نوشته شود تعریف و اضافه گویی ندارد،سوژه سخن باید جذاب باشد ،قصه های پیر کننده و قصه های جوان کننده داشته باشد.مثل  روایت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  زن کارگزار الهی در روی زمین است .

نیاز مخاطب را بشناسیم یکی از جلوه های احترام بدرقه و استقبال است، همیشه خودتان را بدهکار به شوهرتان نشان دهید، یعنی قصد برتری جویی و سلطه جویی نداشته باشید.

إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم

ارزیاب واقعی خداوند است .

1.کلمات مفردات و مشترکات لفظی رابرای برداشت باید پیدا کنیم.

2.ارتباط با مخاطب نباید قطع شود وقتی آیه را می‌نویسی با صدای بلند بخوانید.

 3.تقسیم نگاه باید داشته باشید

4.فرصت پردازش به مخاطب داده شود.

5.قوت صدا، بلندی صدا یکنواختی صدا نباشد.

أَنَّ اَللَّهَ يَغْضَبُ لِغَضَبِ فَاطِمَةَ وَ يَرْضَى لِرِضَاهَا

بى‌گمان خشم فاطمه سبب خشم خداوند است و خشنودى او باعث خشنودى خداوند

1.      معصوم کاری برخلاف رضایت الهی انجام نمی‌دهد"کبری قضیه”

2.      هر کس بر خلاف رضایت الهی کاری انجام ندهد معصوم است. “صغری قضیه”

3.       پس حضرت زهرا سلام الله علیها معصوم است” نتیجه” خدا محوری اساس زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها است.

 برای سخنرانی و تاثیرگذاری در تبلیغ باید اول مورد اورژانسی بررسی شود.

 فیش آماده سخنرانی باید نکات زیر را دارا باشد: 1. باید مخاطب را بشناسید؛ زن ، مرد،عمومی، سن ،جوان ،پیر کودک ،با حوصله، عصبانی، کم‌سواد، بی‌سواد ،مذهبی یا غیرمذهبی

2. موضوع مورد سلیقه مخاطب ولی محتوای مورد نظر را خودتان اجرا کنید

3. چه راهی برای تشخیص نیاز مخاطب از خود بپرسیم سوالاتی که از شما می‌پرسم از آن برای سخنرانی استفاده کنید از افراد باتجربه استفاده کنید.

4. از افرادی که تحقیق کردند و نیاز این منطقه را می‌داند از مدیر مدرسه از معاون کمک بگیرید و بر اساس نیاز مسئله یابی کنید مشکل کجاست موضوع روشن می شود

5.باید بدانیم کدام مشکل بیشتر نیاز منطقه است و کدام مشکل بیشتر مشکل ساز شده است و مورد آن در مورد آن سخنرانی کنید.

6. نیاز مخاطب نقطه هدف است ،هدف شما این مشکل را دارید با این شرایط که سخنران می‌گوید مشکل شما حل می شود هدف موضوع اخلاص ما است.

7. زاویه دید کدام محتوا بر مخاطب تاثیر می‌گذارد.

8. استعداد، نیاز، ظرفیت ،مخاطب یا علمی یا تعبدی غیرمذهبی علمی هم نیست، محتوا باید از نگاه مخاطب باشد از باورهای خودش استفاده کنید.

خطبه: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی سَيِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی ‌الْقَاسِمِ مُحَمَّد صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ عَلَی آلِهِ وَ أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ

باید متناسب با موضوع باشد و بسیار زیبا باشد زیرا که شروع کننده زیرا که شروع کننده سخنرانی شماست خطبه های نهج البلاغه متناسب با موضوع ایجاد انگیزه و تفکر صحیح در مخاطب است.

 خطبه اول اثری که دارد بر روی سخنران است، از طریق اشاره به مناسبت آن ، ایجاد انگیزه اولیه، تحریک احساسات اولیه که یا از طریق ابهام یا غیر ابهامی و

 غیر ابهامی یا داستانی یا سوالی یا تعریف از مطلب ،بیان ضرورت

 تعریف از مطلب: تعریف از نویسنده، از کتابش مثل استاد فاطمی نیا، تعریف ازمخاطب ،تعریف از نویسنده کتاب مثل معرفی امام سجاد معرفی امام سجادعلیه السلام

 کنترل نگاه: برجسته کردن بخشی که مدنظر است داستان حضرت موسی و دخترانش.

اشتغال زنان: ما منتظریم تا این مرد ها بروند چون نیک پدر پیری داریم ما آمده برای آب  گره با مخاطب در داستان راحت تر انجام می شود.

 نیاز مخاطب: چیزی که ذهن مخاطب را درگیر می کند و بتواند مشک لرا از مخاطب باز کند،مثلاحضرت موسی حیایی چشماش و دخترانه ی حیایی رفتار

 سوال مخاطب: مخاطب را جذب کنیم باسوال همه ما یک گمشده داریم تا به آن نرسیم آرام نمیگیریم ،چه چیزی باعث اضطراب و تشویش ما می‌شود ؟ چرا امروزه زنان ما آرامش ندارند؟چرا امروزه طلاق عاطفی زیاد شده است؟ چه عواملی باعث افسردگی بسیاری از زنان ما شده است؟ بنابراین باید در اندیشه گرایشی رفتار باید تاثیرگذار باشد تقویت تحصیلات باید متناسب با اندیشه صحیح باشد،تقویت باور صحیح را جستجو کند ، سوالات باید متناسب با هدف باشد بد حجابی عامل طلاق عاطفی و افسردگی است، سوال اگر مطرح شود در همان جلسه باید جواب داده شود ، سوال خودش ایجاد شبهه نکند ، جواب ها مستند، مستدل و علمی باشد، پاسخ قانع‌کننده مخاطب داده شود ، سوال خارج از بحث نباشد و مرتبط باشد ما باید به دنبال بیمار بگردیم.

 اهمیت: اولویت را می‌رساند، راهکار موثر و عملیاتی بدهیم که واقع گرایانه باشد مثل مراجعه به مشاور .

 تعریف از منبع : منبع یا مکتوب است یا غیر مکتوب، منبع مکتوب برای همه مخاطبان قابل استفاده نیست اساتید دانشجو که مباحث علمی را قبول دارند باید تعریف از منبع قرآنی شود مثلاً تعریف از نهج البلاغه به اینکه دیگران تشویق شوند از آن استفاده کنند.

تحریک احساس: سرعتو فرصت تکرار جملات برای پردازش، بیان نه خیلی سریع و تند باشد نه خیلی کند برای مثال انقلاب ما همان انقلابی است که خودباوری در جوانان ما تقویت کرد. انقلاب ما فرصتی است برای اینکه جوانان بتوانند به شکوفایی ظرفیت های درونی خود برسند،فرصت با فاصله انداختن مناسب باشد بین جملات  مکثی داشته باشد تامخاطب به جمله بعدی ما برسد ،مثلاًفی الجمله را به کار نمی بریم برای فرصت ، صدا را بالا و پایین کنیم.

 هماهنگی بین محتوا با حرکات بدن

استفاده از شعر و طنز

اغنای اندیشه، اگر اندیشه درست شود رفتار و گرایش هم درست میشود روی احساس نمی شود حساب باز کرد احساس باید تحت تاثیر اندیشه باشد یکی از روش های اقناع اندیشه اثبات اندیشه‌های صحیح ،ابطال کردن اندیشه غلط است

  استفاده از تمثیل و تشبیه : المؤمن مرآۀ المؤمن

 1.آیینه شفاف است، مومن هم همین خاصیت را دارد

 2.عیب را نشان می‌دهد اقرار در تنبیه و تشویق نمی‌کند

3. مومن رو در رو عیب را می گوید.

4. مومن در بیان احساسات و اخلاق حب وبغض ندارد.

 اول وجه شبهه ویژگی ها را می گوییم، در این دنیا بذرعمل صالح بکاریدتا حاصل دهد.

اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ

 استفاده از تمثیل در این آیه اول وجه اشتراک آیه  چرا که آیه دو مقیاس است.

 کلمه طیبه متعالی است لذا تاثیراتش بیشتر است گاهی حتی معاندین را هم می تواند هدایت کرد، کاری کنیم شاگرد نیاز پیدا کند به مطلب به اجبار او را سر کلاس نیاوریم جاماندن از مطلب باعث رانده شدن شاگرد میشود

 وجه افتراق :زن ر به عنوان مربی اشرف مخلوقات معرفی می کند و برای ما در ارزش قائل است که بهشت زیر پای مادران است ، زن مظهر محیا بودن است جنین را پرورش می دهد، پشتوانه اقتصادی دارد که همان مهریه و نفقه  می باشد.

اما زن درغربیک موجودی که میتواند نیاز را برطرف کند ارزش دارد، پشتیبانی هم ندارد و از لحاظمحیی بودن نیز فقط تا زمانی که بااو کار داشته باشند آن را زنده می بینند.

 نقد و بررسی تفکر غلط را توضیح می دهیم و از آن دفاع کنیم ،نگویید من معتقدم بعضی ها معتقدند باید های غلط را باطل کنید تا دید آنها را باز شود اسلام در این زمینه این نظریه را دارد آتش شهوت اگر هیزم ریخته شود بدترشعله ور  می شود.از دیدن بدن نیمه عریان سیر نمی گردد.

آمار و ارقام: 80 میلیون جمعیت داریم، عربستان  یک سوم جمعیت ما را دارند، این آمار دقیق و واقعی در اقناع اندیشه مخاطب مرتبط باشد، نقد و بررسی را تدریس کنیم ،گریز روضه یک مصیبت یا حادثه را ترسیم کند که ارتباط با بحث داشته باشد.

 امام حسین علیه السلام انسان اگر ۵ خصلت نداشته باشد هیچ خیلی در او نیست عقل، دین، ادب، حسن و حیا

 اگر اینها داشته باشند گریزبایدمحتوا را تقویت کند.

نقدهای روش سخنرانی

خطبه و آیه را درست قرائت کنید، نژادپرستی برتری یک قوم مثل ایرانی بر عرب

 وحدت موضوع با محتوا داشتن ،فیش موضوع واحد را بگوییم و از پراکنده سخن گفتن بپرهیزیم، کلمات درست به کار ببریم، آخر از اول کلمه شروع نکنیم نه اینکه از آخر کلمه و دوباره برگردیم به حضرت زهرا، اقرار در بیان روایات نداشته باشیم، تصویرسازی منطقی داشته باشیم ،شان نزول آیات را بدانیم و آنچه را که بر اساس شرح نزول واقع آن است تفسیر کنیم که خواندن با سلام دادن فرق دارد، اگر از سلامهای زیارت عاشورا استفاده کنیم نباید سلام اضافی از خودمان اضافه کنیم.

 حدیث قدسی بر پیامبر نازل شده زیارت عاشورا همان چیزی که امام باقر علیه السلام بیان کرده است.

 نباید در سخنرانی چیست باید نباید در سخنرانی نباشد فقط راهنمایی کنیم .

ملاک دعا و نفرین و یاری کردن و توسل به اهل بیت با مخاطب گره زده شود، شفیعان مااهل بیت هستند اگر ما در دام گناه افتادیم  به در خانه اهل بیت برویم، کنترل احساسات داشته باشیم.

امام رضاعلیه السلام : در حق کسانی که معارف ما را زنده نگه دارند و فرمودند: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا

 آیه را درست بخوانیم.دلایل کسانی که می گویند موسیقی نیاز روحی از نقد و بررسی کنیم. به این نقد و بررسی به صورت مقایسه باشد کتاب غنا از حضرت آیت الله خامنه ای حضور یکی از مسائل تغییرش موسیقی است لذا همان موسیقی روانشناسی حقیقی اهل بیت هستند.

 نمونه فیش تبلیغی

 موضوع کلی: اخلاق

موضوع عام: غیبت

 موضوع خاص: اسباب و علل غیبت آیه و روایت

 موضوع اخص: علل غیبت و حرام بودن آن از نگاه قرآن

عنوان فیش: اسباب و آثار غیبت و علل غیبت به نگاه تفسیری آیه ۱۲ سوره حجرات

 نمایه: آیات و روایات مربوط به غیبت

مناسبت :عمومی

 حکم: غیبت کردن از دیدگاه آیات و روایت چرا غیبت می کنیم و راهکارهای پیشگیری از غیبت احکام شنونده غیبت علل شروع غیبت در بین عموم مردم

 ترجمه: از یکدیگر غیبت نکنید آیا دوست دارید که گوشت برادر مرده خود را بخورید و البته از آن کراهت و نفرت دارید.

 آیه باید به طور کامل ترجمه شود.

برداشت‌های تفسیری از آیه:

  حفظ آبروی برادر مسلمان که با غیبت کردن از بین می‌رود ، با غیبت کردن تمام عبادت حسن فرد غیبت کننده از بین می رود برای پرونده اعمال بعد غیبت شونده نوشته می‌شود، غیبت کننده اگر توبه کند آخرین نفری هستی که بهش می رود ولی از توبه نکند اولین نفری هستم که به جهنم میرود ، چرا در آیه قرآن غیبت کردن را به خوردن گوشت مرده تشبیه کرده و به گوشت فردزنده تشبیه  نکرده است ،غیبت از گناهان کبیره محسوب می‌شود که حتی پدر و مادر هم حق ندارد غیبت فرزند خود را بکنند،آیا دوست دارید گوشت برادر مرده خود را بخورید .

 در ادامه آیه است که می فرماید: تقوا پیشه کنید و سعی کنید از غیبت که خدا توبه شما را می پذیرد حق کسی که غیبت را می شنود همانند کسی که غیبت میکند نه غیبت کردن داریم نه حق شنیدن غیبت و باید از غیبت شونده به پا کرد. پیامبر گرامی اسلام در روایات می فرمایند: کسی که برای غیبت و افشای عیب و مسائل خصوصی مسلمانی حرکت کند و اولین قدمی را که برمی دارد در جهنم می نهد و خدا و اصرار او را در میان مردم فاش می کند، کسی که غیبت کند روزه اش باطل می شود و وضویش می شکند اگر درآن حال بمیرد،در حالی مرده که حرام خدا را حلال کرده است. برداشت‌های از آیه :

 حفظ حرمت و آبروی مسلمان بسیار دارای ارزش و اهمیت است ، غیبت کردن از مسلمان و افشای مسائل خصوصی آن را پشت سر حرف زدن و بیان کردن عیب دیگران باعث جهنمی شدن فرد می شود ،ضرب المثل چاه مکن بهر کسی اول خودت بعدا ً کسی مصداق این جمله پیامبر گرامی اسلام است که اگر اسرار وعیوب مردم رافاش کنید همینطور برای خودت هم در بین مردم رسوا می شوی و خداوند اسرار تو را نیزفاش می کند . از لحاظ فقهی و مسائل شرعی روزه باطل نمی شود ولی از لحاظ معنوی آن روزه دیگر هیچ تاثیری در روزه دار ندارد و گناه کبیره انجام داده است ، در مورد وضو هم از لحاظ وضو باطل نمی شود ولی از لحاظ معنوی باطل میگردد ، اگر مرگ فرد در حال غیبت کردن اتفاق بیفتد در حالی از این دنیا رفته که حرام خداوند را حلال شمرده و مرتکب کار حرامی شده است

منبع ثواب الاعمال صفحه ۲۸۸ و سائل شیعه جلد ۸ صفحه ۶0۲ بحارالانوار جلد ۷۲ صفحه ۲۱۶

 آیه ۱۲ سوره حجرات تفسیر المیزان:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ

 ای اهل ایمان از بسیاری از گمان ها در حق مردم پرهیز کنید زیرا برخی از گمان ها گناه است و در اموری که مردم پنهان ماندنش را خواهانند تفحص و پیروی نکنید از یکدیگر غیبت نمایید آیا کسی از شما دوست دارد گوشت برادر مرده اش را بخورد بی تردید از این کار نفرت دارید و از خدا پروا کنید که خدا بسیار توبه پذیر و مهربان است .

برداشت های آیه:

” أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ” در این جمله نخست  استفهام انکاری به کار رفته است وجه منفی را به احد یعنی یکی از مسلمانان نسبت داده و نه به  بعضی از مسلمانان ، نفی را با جمله” فَكَرِهْتُمُوهُ” تاکید فرموده با اینکه می توانست همین کراهت را به احد نسبت دهد و بفرماید: فَكَرِهْه

چرا گوشت برادر مرده، برای اینکه مومن برادر اوست از افراد جامعه اسلامی که از مومنین تشکیل شده و خداوند بر مادر مومنان برادران یکدیگر هستند.

چرا او را مرده خوانده است؟ برای آنکه آن مومن بی خبر از این است که دارند او را غیبت می کنند.

فَكَرِهْتُمُوهُ” و قرآن نگفته” فَكَرِهْتُمُونه” زیرا کراهت شما امری ثابت است و هیچ مشکلی در آن نیست که شما هرگز راضی نمی شود که گوشت برادر مرده خود را بخورید، مثل این گوشت مرده غیبت هم باید برای مومنان کراهت داشته باشد چون این هم در معنای خوردن گوشت برادر مرده است.

جمله “أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ” تعلیل و علت باشد برای دوجمله “لاتَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ”

فرق غیبت با تجسس در این است که،  غیبت اظهار عیب مسلمانی برای دیگران ولی تجسس به وسیله علم و آگاهی به او پیدا کنیم هر دو در عیب جویی مشترک هستند.

 دلائل و علتی هست که حرمت غیبت تنها درباره مسلمانان است وبه  قرینه این که در تعلیل آن عبارت” لَحْمَ أَخِيهِ” را آورده و می دانیم که  تنها در بین مومنین است .

داستان در مورد غیبت:

شیخ بهاء رحمه الله در کشکول جلد اول صفحه ۱۹۷ می نویسد :روزی در مجلس بزرگ ذکر من شده بود شنیدم که یکی حاضر این که ادعای دوستی با من می کرد ولی در این ادعا دروغ می‌گفت شروع به غیبت نموده نسبت های ناروایی به من داده بود این آیه را در نظر ندارد که خداوند می فرماید :هر که از غیبت مومنی را بکند مثل این هستش که گوشت برادر مرده خود را بخورد آنگاه کهفهمید جریان به من رسیده وبه اطلاع از غیبت و پیدا کرده ام ، نامه بلندبالایی برایم نوشت و اظهار پشیمانی کرد و درخواست  رضایت از من نمود، در جوابش نوشته‌ام خدا تو را پاداش دهد به واسطه هدیه ای که برای من فرستادی چونغیبت توباعث سنگینی کفه حسنات در قیامت می شود.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آلیه و سلم فرمود: در روز قیامت عده ای را در مقام حساب می‌آورند کارهای سنگینی در یک کفه و کارهای زشتش را در کفه دیگر ترازو قرار می‌دهند که به گناه سنگین‌تر از در هنگام ورق برمیگرد، و حسنات او بیشتر می شود کارهای نیک به واسطه آن عمل زیادتر از گناهانش می شود و عرض می‌کند پروردگارا آنچه عمل خوب داشتم در آن کپی حسنات وجود داشت این ورقه چه بود؟ من که چنین عملی را انجام ندادم ،خطاب می رسد این در مقابل سخنی است که درباره غیبت می‌کردند و تو نسبت به آن پاک بودی این حدیث مرا وامی دارد که سپاسگزار تو باشم به واسطه چنین چیزی که به من رساندی با اینکه اگر در روبروی من چنین کاری یا بدتر از این را انجام دادی با تو مقابله به مثل نمی‌کردند جزء با گذشت و دوستی و وفاداری از من نمیدونی این باقیمانده عمر گرامی تر از از اینکه صرف در مکافات اشخاص شود باید به فکر آنچه از دست رفته بود و تدارک گذشته را نمود.

 تقسیم دیگری که در برداشت آیات باید از آن استفاده کرد تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی است برای اینکه قبل از گذشته این عمل را کاملاً مجسم کند آن را در ضمن مثال گویا ریخته می گوید آیا هیچ یک از شما دوست دارد

گوشت برادر مرده خود را بخورد به همه شما از این امر که کراهت دارید آبروی برادر مسلمان همچون گوشت تن عضو برای ساختن آن آبرو به وسیله غیبت و افشای اسرار پنهان همچون خوردن گوشت بدن است.

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خداوند خون و مال و آبروی مسلمان را بر دیگران حرام کرده و همچنین گمان بد درباره او بردن را.

 

موضوعات: خبر روز  لینک ثابت



[سه شنبه 1398-07-02] [ 01:16:00 ب.ظ ]