کلاس پرسش و پاسخ اعتقادی و مهدویت درشبهای شنبه و یکشنبه و چهارشنبه هرهفته با حضور حجت الاسلام والمسلمین منصوری سپهر راس ساعت 21در ایتا برگزارمیگردد.

استاد در جلسه اول فرمود: هدف از تشکیل گروه  پرسش و پاسخ اعتقادی و مهدویت این است که تمامی اعضا صاحب نظر باشند یک سری مباحثی و سوالاتی مطرح شودوبا مشارکت تمامی اعضا بتوانیم به جمع بندی در خور توجهی برسیم ، بسیار مهم است که سوالاتی که در ذهن افراد است اینجا مطرح شود که یا اصل جواب داده شود یا اینکه جوابی ناقصی در ذهن است جواب تکمیل شود.

آیا مسئله مهدویت از نظرشیعه و سنی یکسان است؟

می توان گفت : یکی از دلایل محکمی که در مهدویت وجود دارد همین نکته است که ما مطالبی که درباره مهدویت داریم ، از لحاظ اصل و خلی از فروعات در نزد شیعه و سنی یکسان است ، اکثر مطالب می توان گفت ،نکته ی قوتی برای امامت و منجی آخرالزمان است ، تنها چیزی که با اهل سنت در اختلاف هستیم می توان به دونکته اشاره کرد :

نکته 1:بحث تولد صاحب الامر و الزمان (عج) است، آیابه دنیا آمده اند یانه؟

نکته2: آیا پدر امام زمان(عج) همان امام حسن عسکری(ع) هستند یا کسی دیگری می باشد؟

امامی که غایب است چه اثری دارد؟

غیبت امام غایب زمانی اثرش فهمیده می شودکه مافلسفه ی وجودی امام (ع)را بررسی کرده باشیم ، یعنی بدانیم که ایشان چه تاثیری در عالم دارند؟ حالا که غایب هستندان ثایر وجود دارد یاندارد؟

در روایات شیعه آمده است:  لولا الحجة لساخت الأرض بأهلها.  اگر حجت در روی زمین نباشد، زمین، مردم را به کام خود فرو می‌‌کشدو از هم فرو می پاشد.این یک اثرتکوینی است ، یعنی همان طورکه خداوندقوام خیلی از اشیایی که در طبیعت هستند را به قواعد فیزیک بند کرده است، تمام این قواعد فیزیک ، زیشت و شیمی را به وجود امام زمان (عج)بند کرده است،از این است که ما می خوانیم که به وسیله ما است که آب ها جریان پیدا می کنددر رودها، به وسیله ماست که این دنیا می چرخد، یعنی وجود امام یک واسطه ای است برای ثبات عالم آفرینش ، که این حداقل و ابتدایی ترین فایده ای است که امام (ع)بر روی عالم و طبیعت و انسان هادارند.

در زمان غيبت امام (عج)، همانند نفع رساني خورشيدي است كه در پشت ابر قرار دارد. اين حقيقت هم در روايات متعددي بيان شده است. جابر بن عبدالله انصاري از پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ از بهره مندي شيعيان از قائم در زمان غيبت سؤال كرد كه حضرت فرمود: آري سوگند به خداوندي كه مرا به پيامبري برانگيخت، مردمان از او بهره مند مي شوند و از نور ولايتش كسب نور مي كنند، آن چنان كه مردم از خورشيد استفاده مي كنند، اگر چه در پشت ابرها نهان باشد

 

اگر وظیفه ای امام حفظ شریعت از تحریف است ، الان که غایب هستند چطور میتوانند دین را ازتحریف حفظ کنند؟

علمادر زمان غیبت امام (ع) به عنوان نایبان عام هستند و برای اینکه شریعت تحریف نشه و آن دین و مذهب واقعی وجود داشته باشد و ازبین نرودامام زمان (عج) جلوی اشتباهات علما را می گیرند، در دل شیعیان و علما نکته ای را الهام می کنند، یا به صورت ناشناخته مطالب علمی رابیان کنند.مطالب علمی و عقلی نابی را در اختیارعلما قرار می دهندبدون اینکه کسی متوجه وجود امام زمان (ع) شود.

گرچه ما از جزئيات ولايت اطلاع نداريم امّا به طور يقين، اين ولايت صورت مي گيرد و آخرين حجّت الهي وظايف شان كه از جمله ي آن صيانت از دين است را به انجام مي رسانند. حضور ظاهري و فيزيكي در انجام اين امر ضروري نيست، چنانكه مولا علي (ع) در كلامي به كميل مي فرمايند: زمين هيچ گاه از حجّت الهي خالي نيست كه براي خدا با برهان روشن قيام كند يا آشكار و شناخته شده و يا ترسان و پنهان تا حجّت خدا باطل نشود.

چنانچه خود آن وجود مبارك در نامه اي چنين فرمودند: امّا در حوادث و پيشامد ها به راويان احاديث ما مراجعه كنيد، همانا آنها حجّت من بر شما هستند و من حجّت خدا بر ايشان مي باشم.

چرا از اول غیبت، غیبت کبری شروع نشد؟

خداوند عالم را با سیر طبیعی پیش می برد، بنابراین باید این سوال هم پیش بیایدکه چرا پیامبراکرم(ص) از همان اول دعوت را علنی نکردند؟چرا از همان اول حکم شراب نیامدکه مطلقا حرام است؟این ها یکسری جواب های نقضی است که جاهای دیگه همچین نمونه ای راداریم، اما اگر جواب حلی بخواهیم به این سوال بدهیم ، این است که خداوند به صورت طبیعی انسان ها رو با ائمه (ع) تربیت می دهد، سیر طبیعی این اقتضا را داردکه جامعه اماده شود بعد به صورت تدریجی از حضور امام (ع) محروم گردند، اگر این اتفاق به صورت یکدفعه اتفاق می افتاد و می گفتند که هیچ گونه امامی نیست و هیچ گونه ارتباطی بعداز ایشان ندارد و نخواهد داشت ، این یک شوک بزرگ به شمار می آید، پس بخاطر اینکه شیعیان بخواهند امادگی پیدا کنند که امامی قراره غایب شود، یک غیبت صغری اتفاق می افتدکه یک رابطی بین امام و مردم به صورت خصوصی باشد که این باشد شود مردم به این نتیجه برسند که امام (عج) قرار نیست در ظاهر ببینند ، این غیبت صغری کمک زیادی کرد که شیعیان خود را حاضر برای غیبت طولانی تر و بدون حضور امام نمایندو شروع به جمع کردن روایات کنند و کتب معتبری مانند کافی به وجود آمد.

چراامام زمان (عج)درآن زمانی که بایدظهورکندمتولدنشده است؟

اگر قرار باشد که امام در آن زمان ظهور کنند، کسی نیست قرآن و معارف الهی و تمام امورات عالم از طرف خداوند برروی زمین جاری کند، واین وعده الهی ست که هیچ گاه زمین را از حجت خالی نمی گذاردو اینکه مردم نگویند که ما رابطه مون با خداوند قطع شده و از کجا بدانیم که دچار اشتباه نمی شویم، زیرا امامی نیست که با اراده تکوینی و تشریعی ما راهدایت کند

بنابراین مصلحت تولد و ظهور امام زمان(عج) در این است که ایشان متولد شده باشند ولی چون شرایط حضور ایشان در جامعه وجود ندارد از دیده ها پنهان باشند.

 

 

 

 

 

 

موضوعات: خبر روز  لینک ثابت



[شنبه 1399-08-17] [ 09:22:00 ق.ظ ]