حجت الاسلام والمسلمین منصوری سپهردر ادامه مطالب جلسات گذشته به سوالاتی که از طرف طلاب و اساتید مطرح گردید پاسخ دادند.

شیوه برخورد امام زمان(عج) با یهودیان در هنگام ظهور چگونه است؟

اگر بخواهیم با دقتی که علامه در این قضیه داشتند جواب دهیم ، علامه به دو دسته تقسیم می شوند:

دسته اول معتقعد هستند زمانی که امام زمان (عج) ظهور کنند دیگر معنا نداردکسی که اهل کتاب باشد وجود داشته باشد ، زیرا همه حقایق آشکار میگرددوعقل ها کامل می شود وامام با تمام کسانی که مقابل دین خدا باستند مبارزه می کنند، روایات داریم مبنی براینکه اهل کتاب خود را مخفی می کنندولی بعد از مدتی مکانشان آشکار می شود و از بین می روند.

دسته دوم علمای هستند که معتقدهستند اهل کتاب در زمان امام زمان (عج) بردین خود باقی هستندو مالیات میدهند و با اختیار خوداسلام را قبول نمی کنند و قرار نیست با ظهوراختیار سلب شود و کسی نتواندغیر از اسلام دینی را داشته باشد.

وجود امامی که غایب است چطور مورد دلگرمی مومنین می شود؟

زمانی که ما احساس کنیم امامی وجود دارد که صدای ما را هر لحظه می شنودو برای نجات ما از بلاها دعا می کند یک دلگرمی عجیبی در انسان به وجود می آید زیرا عدم وجود ایشان باعث وجود شبهه و یاس است ، مثل اینکه فکر کنیم کسی نیست که ولایتی داشته باشدو این تلقی به وجود می آیدکه کارهای که انجام می دهیم درست نباشد چون اگرامامی بود میتوانستن اشتباهات ما را القا کنندو از طرف دیگر اصل خلقت و وجود ما طبق روایات ، به خاطر وجود ایشان است که جریان پیدا می کند ، با اندکی تامل باعث دلگرمی میگردد،یعنی یک نفر است که بخاطر وجود مبارک ایشان ما می توانیم نفس بکشیم ، بخاطر نظر مبارک ایشان می توانیم زندگی کنیم، کسی که خیر را برای می خواهد لذا ایشان می فرمایند :ما بیخیال نسبت به امور شما نیستیم ، هیچ وقت شمااز یاد ما نمی روید. و همین باعث می شود یک رابطه ی عاطفی بین مامون و امام جاری شود و باعث قوت و قدرت می گردد که یک نفر به اسم نماینده خدا به فکر من است.

رجعت شامل چه کسانی می شود؟

شامل کسانی که کفار محض یا مومن محض بودن میگردد.

چرا سلسه امامان به امام دوازدهم ختم می شود؟

اگر تعداد ائمه (ع )به دوازده تن ختم نشود، پس به كدام تعداد ختم شود؟ هر عددي كه فرض شود، باز جاي سؤال است كه چرا به اين عدد ختم شد؟ این ها از باب تضاد هستند و هر چیزی که از این باب باشد هر شکلی که بگیرد، سوال می شود که چرا طور دیگری اتفاق نیفتاده و جواب این است که یکی از این ها بنابر مصلحتی که خداوند می داند باید اتفاق بیفتد.

تعيين تعداد امامان به مقتضاي زمان، احتياجات مردم و حوادثي است كه وجود و حضور امام را لازم مي كند؟ وقوع اين حوادث براي خداي حكيم از قبل معلوم بوده، پس طبق حاجت و نياز امامان را مطابق آن معين و معلوم فرمودند.

به عبارت ديگر: هرگاه اعتقاد به مبدء اعلي كه حكيم و خبير است، تمام باشد قطعاً افعال آن مبدء اعلي هم داراي حكمت و مصلحت است و ختم سلسله امامت به امام دوازدهم (عج) نيز طبق حكمت و داراي مصلحت است.

دلایل گرایش مسیحیان در آخرالزمان به مهدویت چیست؟

مسیحیان دارای 500فرقه و بیشتر هستندو بسیاری از تفکرات و ایدئولوژی های مختلفی که امده است این دین را پیچیده نموده است .

مسیحیان بخاطر متون مقدسی که در دسترس دارند و نشان های و وعد های که از این کتاب ها به دست آورده اند و مبلغین فعال و پرکاری که در سرتاسر جهان با شیوه های جذب مناسب دارند، این گرایشات بسیار زیاد شده است.

ازجمله بشارت های که در کتب مسیحیان آمده است این است که باید صدای انجیل به گوش تمام جهانیان برسد و این را یکی ازشرایط و علائم ظهور میدانند، در نتیجه بسیار مصمم هستند با ترفندهای مختلف زمینه بازگشت منجی که در کتاب مقدس ذکر شده است را فرهم کنند.

علت نهی از ذکر اسم خاص امام زمان (عج) چیست؟

بعضى از اين روايات، با كنايه، به اسم خاص امام مهدى (عج) اشاره كرده اند. مانند روايتى كه جابر بن عبدالله انصارى از پيامبر

اكرم(ص)نقل مى كند كه آن حضرت فرمود:مهدى، از فرزندان من است. اسمش، اسم من و كنيه اش، كُنيه ى من است..


ب) برخى ديگر از روايات نيز به صورت صريح، به نام خاص امام مهدى (عج) اشاره كرده اند. مفضل بن عمر از امام صادق(ع) نقل مى كند كه فرمود:
امام بعد از من، پسرم موسى است و جانشينى كه مورد اميد و انتظار است، م حم د بن حسن بن على بن محمد بن على بن موسى است.

دسته ى دوم، رواياتى هستند كه نه تنها نام خاص امام مهدى (عج) را به صورت صريح ذكر نكرده اند، بل كه از ذكر نام خاص آن حضرت،

به شدّت نهى كرده اند:
ازموسى بن جعفر(ع) در مورد ذكر القائم(ع):ولادت او، از مردم پوشيده خواهد بود و بر آنان جايز نيست كه نام او را ذكر كنند تا اين كه خداوند او را ظاهر كند و زمين را پر از قسط و عدل كند، آن گونه كه پراز جور و ظلم شده بود.

نيز يكى از توقيع هاى امام زمان (عج) آمده است: هر كس در بين مردم، اسم خاص مرا ذكر كند، بر او لعنت خدا باد.

علماى شيعه نيز با توجّه به احاديث نهى، از ذكر اسم خاص آن حضرت، پرهيز كرده اند، ولى در مورد زمان و مدّت اين نهى، اختلاف دارند و

به دو گروه تقسيم مى شوند:


بزرگانى چون شيخ صدوق، شيخ مفيد، علامه ى مجلسى، و… فتوا به منع ذكر نام امام مهدى (عج) تا زمان ظهور آن حضرت داده اند و از

تخصيص اين احاديث به دوره ى غيبت صغری، پرهيز كرده اند.

عدّه اى ديگر از علما، از احاديث نهى، چنين استنباط كرده اند كه علّت اين نهى، تقيه و خوف از دشمن بود.

بنابراین آنچه که از احادیث به دست می آید این است که در همه ى احاديث، تقيه و ترس از دشمن، علّت نهى از ذكر نبوده و حضرت على(ع)اسم خاص امام مهدى(عج) راوديعه اى الهى مى دانند و مى فرمايند:پيامبر(ص) اجازه ى ذكر آن را نداده اند.
واگر برنهی تلقی نکنیم حدّاقل، كراهت شديد آن را اثبات مى كنند.
بنابراين، شايسته است كه با توجّه به تصريح احاديث نهى، ما نيز از ذكر اسم خاص امام زمان (عج) پرهيز كنيم و از القاب آن حضرت، براى ذكر ياد و نام وى استفاده كنيم.

چرا در دعایی خطاب به امام زمان (عج) عرض می کنیم (سلام بر تو ای پاک نهاد هراسان!

این یک ترجمه اشتباه است ، چون ترس در مورد امام زمان(عج)معنا نداردوچون خداوند وعده دادهاند که با قدرت الهی حکومت تمامی عالم را دردست خواهند گرفت، پس یقینا معنا ندارد که آن حضرت ترس از آن لحاظباشد.

ثانیا : ایشان حجت خداهستند، چطور ممکن است کسی که مورد حمایت خداوند است بخاطر امور دنیوی بترسد، لذا واژه ی عربی آن خوف است ،و این غیر از جبن است که به معنای ترس منفی است ، خوف یک نوع حالت نفسانی و هیجانات مثبتی است که انسان نسبت به آخرت خود دارد.

نشانه های قطعی ظهور امام زمان(عج) چیست؟

خروج یمانی ، خروج سفیانی ، ندای آسمانی ، قتل نفس زکیه و خسف بیداء

چرا به امام زمان(عج) شریک القرآن می گویند؟

بسیاری ازروایات من جمله حدیث ثقلین که پيامبر اكرم (ص) فرمودند: به درستي كه من در ميان شما دو امانت گرانبها مي‎گذارم يكي كتاب خدا و ديگر عترتم و اين دو يادگار من هيچ گاه از همديگر جدا نمي‎شوند، تاحوض (كوثر) به من برسند. بعد حجت بودن که در مورد قرآن بیان شده است در احادیث به امامان نیز اختصاص داده شده است.

حکمت دعا برای ولیعصر چیست؟

این دعا اول برای ما انسان ها مفید است ، زیرا ما بادعا رابطه خود را با ولیعصر ابراز می کنیم و ایشان هم یک زندگی طبیعی دارند و مانند سایر ائمه ممکن است دچار آلام و امراضی شوند و این دعا هم برای حفظ ایشان از این آلام است.

 

موضوعات: خبر روز  لینک ثابت



[شنبه 1399-08-17] [ 09:24:00 ق.ظ ]