انسان برترین مخلوق خدای متعال است که خدا او را برای رسیدن به قرب و معرفت خودش آفریده و به او این استعداد و ظرفیت را داده که به مقام خلیفة اللهی برسد و راه رسیدن به این مقامات والا را نیز اعمال خود وی قرار داده است ولی رسیدن به چنین مقام عظیمی نیاز به اعمالی بسیار ارزشمند و فراوان دارد و ما با این اعمال اندک آن هم آمیخته با انواع نقائص چگونه می‌توانیم به چنان مقام والایی دست یابیم؟
برای حلّ این مشکل، اهل بیت(علیه السلام) راهکارهایی ارائه فرموده‌اند که مؤمن باید با زیرکی و کیاست، آن راهکارها را فراگرفته و با عمل به آنها به اعمال خود ارزش و بهای بسیار بخشد.
یکی از این راهکارها آن است که انسان ثواب اعمال مستحبی خود را به ارواح پاک پیامبران و اولیای الهی به ویژه چهارده معصوم(علیه السلام) هدیه کند.
اگر کسی چنین کند خدای متعال ثواب عمل او را به طور کامل به وی خواهد داد و چیزی از آن کم نمی‌کند و به همان اندازه نیز ثواب به کسانی می‌دهد که عمل را به آنان هدیه کرده و آن بزرگواران نیز به طور حتم این هدیه را جبران کرده و با نظر لطف و عنایت به آن شخص توجه و برایش دعا می‌کنند.
به این راهکار در روایاتی از اهل بیت(علیه السلام) اشاره شده که نمونه‌هایی از آن‌ها را ذکر می‌کنیم:
۱. شخصی به امام هادی(علیه السلام) عرض کرد من در ماه رمضان بارها قرآن کریم را ختم کردم و سپس در روز عید فطر ثواب یکی از ختم‌ها را برای رسول خدا(ص) قرار دادم و یکی برای امام علی(علیه السلام) و یکی برای حضرت فاطمه(سلام الله علیها) و همینطور برای هر امام ثواب یک ختم را قرار دادم تا برسد به شما و ثواب یک ختم را هم برای شما قرار دادم. این کار من چه پاداشی دارد؟ امام(علیه السلام) فرمود: پاداشت آن است که در روز قیامت همراه آنان خواهی بود. آن شخص با تعجب گفت: الله اکبر آیا واقعاً چنین پاداشی خواهم داشت؟ امام(علیه السلام) سه بار فرمود: بله
۲. شخصی به امام حسن عسکری(علیه السلام) عرض کرد من پدرت را زیارت کردم و ثواب آن را برای شما قرار دادم. آن حضرت فرمود: برای تو از سوی خدا اجر و ثواب عظیمی است و در عین حال ما نیز تو را مورد ستایش قرار می‌دهیم.
۳. در روایتی آمده است اگر کسی ثواب نماز خود را برای رسول خدا و امامان بعد از وی علیهم السلام قرار دهد خدا تا پایان عمرش ثواب نماز او را چندین برابر می‌کند و پیش از خارج شدن روح از جسدش به وی گفته می‌شود: فلانی! هدیه و الطاف تو به ما، به نفع خودت و امروز روز تلافی کردن آن است پس به آنچه خدا برایت مهیا ساخته شاد باش.
۴. در حدیثی امام صادق(علیه السلام) فرموده‌اند: اگر هزار نفر را در ثواب حجّ خود شریک کنی برای هر کدام از آن‌ها ثواب یک حجّ خواهد بود بدون اینکه از ثواب حجّ تو چیزی کم شود.
در پایان با نقل مطلبی از عارف واصل مرحوم آیت الله سعادت پرور(رحمه الله) این بحث را خاتمه می‌دهیم.
ایشان مدتی پیش از رحلتشان به بعضی از شاگردان خود فرمودند: مُردنم را به صورت کاملاً واضح به من نشان دادند و دیدم که انبیا و اولیای الهی در تشییع جنازه من شرکت کرده‌اند. این به خاطر آن است که بنده چهل سال در وقت سحر با توجه، صد بار سوره توحید را می‌خوانم و به روح صد و بیست و چهار هزار پیامبر(علیها السلام) هدیه می‌کنم.

موضوعات: خبر روز  لینک ثابت



[یکشنبه 1398-04-09] [ 08:39:00 ق.ظ ]