به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خواهران کردستان، مراسم آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه خواهران استان کردستان با حضور مدیر حوزه علمیه خواهران استان و مسئولان استان در قروه برگزار شد.

 مراسم با تلاوتی چند از آیات قران کریم با صدای قاری توانمند حجت الاسلام المسلمین فتحی آغاز گردید. در ادامه مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین صفی زاده آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه خواهران را  گرامی داشتند ،در آستانه هفته دفاع مقدس هستیم گرامی می‌داریم یاد و خاطره بزرگ مردان فتح کننده 8 سال دفاع مقدس را و درود و سلام می فرستیم و روان شهدای دفاع مقدس و شهدایی که باعث نورانیت محفل ما و خانواده شهدا ای که در جلسه حضور دارم و ایشان را گرامی می داریم ان شاالله از خدمت آقای رستمی امام جمعه محترم استفاده خواهیم کرد بنده فقط یک نکته راعرض می کنم خدمت بزرگواران و جلسه را به استادبزرگوار واگذار می نمایم.

استاد حوزه های علمیه بیان داشت:اباعبدالله الحسین علیه السلام قیام و شهادتش برای احیای ارزش ها بود و اصلاً حادثه عاشورا حاصل این جا به جایی است که در ارزش‌ها است آنچه که عاشورا خلق کرد و قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام را باعث شد همان ها هم می توانند فلسفه قیام در حوزه‌های علمیه باشد، حفظ ارزش‌ها و بیان ارزش ها و دفاع از ارزش ها  بر هیچ کس پوشیده نیست که امروز ما در مقابل هجمه سنگین دشمنان اسلام و بشریت قرار داریم که این ارزش هایی که ۱۴۰۰ سال است برای ما به ارث رسیده است، آیات نورانی قرآن کریم و روایات و سیره معصومین علیهم السلام سیره بزرگان دین ارزش‌ها را بیان کردند و حفظ کردند و در اختیار ما گذاشتند، این را مورد هجوم قرار دادند، با ابزار های فراوانی که خیلی هم نرم و نامرئی است اول ارزش‌ها را کمرنگ کردند و ارزش‌ها جایگاهش را به ضد ارزش و کار به جایی رسیده که ضد ارزش بشود.

وی با اشاره به این که یکی از مهمترین ارزش‌هایی که ما میراث‌دار آن هستیم ارزش مربوط به حوزه زنان و نهاد خانواده است دین مبین اسلام هیچ نهادی به مقدسی نهاد خانواده نیست زن هم از یک جایگاه بی‌نظیری در منظومه خلقت برخوردار است و زن یک عنصر محوری است که اساس مدیریتی نهاد خانواده بر عهده او گذاشته شده است نهاد خانواده بنیادی ترین نهاد اجتماعی و از جهاتی مقدم بر همه نهادهای دیگر است، حتی از نهاد تعلیم و تربیت اخلاق و اقتصاد سیاست و فرهنگ ، سلاح سایر نهادها که کاملاً وابسته به نهاد خانواده و نقش زن ها در نهاد خانواده بی همتا و یگانه است، هیچ بدیلی ندارد.

 این نهاد اگر بخواهد دوام داشته باشد و حیات داشته باشد، بدون زن و مادر و همسر نهاد خانواده معنا پیدا نمی‌کند.

 همه چیز از نهاد خانواده ها آغاز می شود و نهاد خانواده یک سنگری است که بعد از قرون وسطا دشمنان اسلام و بشریت کاملا با مطالعه دقیق به این نتیجه رسیدند که اگر بتوانند این سنگر را حذف بکنندهمه سنگر های دیگر را می توانند سریع بکند و کاملا واقع به این مطلب هستند که همه چیز از خانواده شروع می‌شود و اولین بحثی را که در زمینه مورد هدف قرار داده‌اند تخصص زدایی از خانواده است با همه امکانات و رسانه هایی که در اختیار دارند بحث کم ارزش کردن خانه و خانه داری وهمسری و فرزند آوری که متاسفانه از این جهت خانواده‌ها آسیب های جدی دیدند و دشمن توانسته به بخشی از اهداف خود برسد خانواده هیچ جایگزینی ندارد.

استاد اظهارداشت: در خانواده نقش مادر اساسی است همان طوری که شعار معروف که می گوید: شیر مادر جایگزین ندارد واقعاً نقش مادر و مهر مادر هیچ جایگزینی ندارد.

 زنان و مادرانی هستند که سند و الگوی فرزندانشان می توانند باشند، تمام خوبی هایی که در طول تاریخ بشر اتفاق افتاده است از صدر اسلام تا تا دفاع مقدس و مواردی که الان در بحث جبهه مقاومت اتفاق می‌افتد و این شهدایی که تقدیم اسلام شده اند همه اینها را به برکت خانواده است، شما اگر تک تک این شهدا را نگاه کنید و بدانید که رمز و راز شهید شدن این ها و رسیدن به چنین مقامی چه بوده است و نقش مادردر خانواده به بهترین وجه اجرا شده است.

 حوزه های علمیه خواهران با همین تفکر، با هدف تربیت بانوان صالحه زمانی که مجهز به سلاح و شرافت علم و دانایی اخلاق و عقلانیت شده آراسته به این ویژگی‌ شدند، طلاب در نحوه اول می‌خواهند حیات معنوی و ایمانی خود را بفهمند و یاد بگیرند و حفظ کنند این حیات معنوی و ایمانی را در جامعه ای که زندگی می کنند بسط بدهند.

حوزه های علمیه خواهران باید به این نقطه برسد که بتواند همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند: مرجعیت دینی خواهران را در حوزه مسائل دینی و نیازهای دینی زنها پاسخگو باشند و این حاصل نمی‌شود مگر این که خواهرانی که وارد خیمه حضرت زهرا سلام الله شده‌اند با اهتمام به بحث بهتر یاد بگیرند، آنچه را که یاد گرفتیم به دیگران بیاموزند و این حاصل نمی‌شود مگر با التزام به اخلاق و ذی طلبگی که طلاب باید بیش از سایر اقشار جامعه متخلق به آن باشند.

استادبا اشاره به این که اخلاقی زیستن باید شعار آنها و منش و مشق آنها باشد تسکین نفس و روح برنامه اصلی و اساسی آنها باشدبیان داشت : این رفتار باید در روح و روان آن ها ملکه شودتازمانی که از حوزه فارغ التحصیل شدن این ها به این زیور آراسته باشندو با حضور فیزیکی خود در جامعه ، نمادیک طلبه موفق را بیان نمایند و نشان دهند که با هیبت زنی که درطراز انقلاب اسلامی است، زنی که درطراز کسی است که منتظر ظهور منجی است وقتی ظهوروبروز در جامعه داشته باشد، این خود بهترین تبلیغ عملی است .

مدیر حوزهای علمیه خواهران در پایان سخنان خود اظهار داشت :طلبه در نهایت باید به گونه ای رفتار کند که باعث زینت ائمه معصومین علیه السلام باشد، طوری رفتار کنید که دیگران ما را به اینکه جعفری هستیم مهدوی هستیم بشناسد.

 این تفاوت در ذی اخلاق ، کار و منش طلبگی باید جلوه کند و به این مرام و عقیده و اعتقادی که به ائمه معصومین داریم، پایبند باشیم که اگر این جور باشد لحظه به لحظه عمر ما مورد توجه حضرات معصومین و امام زمان علیه السلام خواهد بود، رضایت این وجود مقدس از ما بزرگترین سرمایه برای ما خواهد بود، ما میراث‌دار شهدا هستیم آنچه که در کربلا اتفاق افتاد و بعد از شهادت اباعبدالله الحسین حضرت زینب سلام الله علیها امام سجاد علیه السلام و رسالت که برعهده آن ها بوده است ، انجام دادند و این رسالت به دست به دست ما رسیده عهده دار این رسالت هستیم انشالله که شرمنده شهدا نشویم.


 

 در ادامه حجت الاسلام و المسلمین آقای رستمی امام جمعه شهرستان قروه ضمن عرض سلام و ادب و احترام خدمت خواهران و برادران گرامی بیانات خودرا در جمع طلاب و خانواده های ایشان و مسئولین بیان داشتند: وظیفه خود میدانم تقدیر و تشکری داشته باشم از عزیزانی که این مجلس را تدارک دیدند، هفته و بهار تعلیم و تربیت را تبریک عرض می کنم هم خدمت دوستان آموزش و پرورش و معلمین گرامی و همه شما حوزویان، همچنین هفته دفاع مقدس را تبریک عرض می کنم انشالله خداوند همه ما را مشمول دعای خیر شهدا قرار دهد.

استادحوزه خواهران با بیان اینکه ، کتاب جنگ علیه خانواده را اگر خواهران گرامی مطالعه کرده باشند این کتاب نویسنده اش یک دانشمند کانادایی که  در حوزه تخصص علوم اجتماعی و جامعه شناسی فرهنگی مطالعات دقیقی داشته اند.

 حوزه علمیه خواهران این کتاب را ترجمه کرده است ویلیام گادنر در کتاب خودبه مشکلات زیادی اشاره کرده است از جمله این که یکی از ابزارهای جنگ علیه خانواده مهد کودکها است ، مهد کودک ها را خطر می داند منتها ما طلبه‌ها در عرصه تعلیم و تربیت نسبت به آن حساس نیستیم ایشان در خیلی ازجاها به خاطر دشمنی که با اسلام دارد بیان نمی‌کند منشأ این حرف ها که می زند از کجاست ؟منتها اگر کسی آشنایی با روایات داشته باشدمتفکرین اسلامی را دیده و روایات  را خوانده باشد و نقدهایی که به نهاد مهد کودک در غرب می زند و نقطه هایی است که گویا علمای اسلامی به آن می‌زند را با دقت مطالعه کند ، متوجه می شود که این داشنمند با روایات کاملا آشنایی دارد.

این دانشمند یکی دیگر از ابزارهای جنگ علیه خانواده را اشتغال زنان می داند.

یکی دیگر از ابزارهای جنگ علیه خانواده را فضای مجازی می داند که تسلط بر فضای فکری و فرهنگی جامعه دارد. گادنر در نقد فیمینیست نکته‌ای که به آن می پردازد این است که فیمینیست بهره کشی مردان از زنان است و چرخه اقتصاد اروپا بر دوش زنان می چرخد .

آخر همه این مباحث نقطه‌ای را بیان می‌کند و می‌گوید ما نمی‌توانیم مشکلات جامعه را اصلاح کنیم مگر اینکه مادران جامعه را حفظ کنیم.

استاد ضمن اینکه بیان کردندهدف ،هدف متوسطی است که احتیاج به یک مبنای نظریه محکمی دارد این مبنای نظری را از زبان شهید بزرگوار شهید صدربیان خواهیم کرد.

 شهید صدرمی فرماید: من خیل یتامل کردم ببینم جایگاه روحانیت در قران کجاست؟ آیات زیادی را در ذهنم مرور کردم و مهمترین آیه که نقش روحانیت و وظیفه آن را بیان می‌کرد آیه ۴۴ سوره مبارکه مائده بود.

 

همین وظیفه است که سازمان روحانیت را در طول تاریخ دنبال خود کشیده است و از غلبه حکومت ها عبور کرده به هیچ چیز هم نتوانست آن را خاموش کندو به فراموشی بسپارد.

” کتاب قندان های همیشه پر” مطالب خوبی در مورد رضا خان به دست شما می دهد از جمله اینکه ایشان وقتی حکومت را به دست گرفتند در سال 1۲۹۹ کودتا کرد ۱۳۰۴ تاجگذاری، یکی از کارهایش انحلال حوزه های علمیه بود، ۵۷۰۰ طلبه داشتیم ۵۰۰۰ را از رده خارج کرد و ۷۰۰ نفر باقی ماندند.

 در خاطرات امام خمینی رحمة الله علیه است که ما روزها در اطراف قم ونیزارها در میان درختان بحث و درس می خواندیم و شبها به قم بر می گشتیم.

 بعد از رحلت آیت الله بروجردی به دنبال این بودند که مرجعیت را از ایران خارج کند اما هیچ گاه نتوانستند نورروحانیت و مرجعیت را خاموش کنند.

 دلیل این که سازمان روحانیت در طول تاریخ مطرود نشده است این است که ارتباط خود را با پیامبر اسلام و اهل بیت حفظ کرده و پیوند اصلی‌اش در حدی است که خدای متعال بیان نموده است.

امام جمعه شهرستان قروه ،موفق ترین حکومت تاریخ را بر اساس آنچه که مقام معظم رهبری می فرماید: همین انقلاب اسلامی می داند که بر اساس اندیشه و تفکر روحانیت شکل گرفت فرصت انقلاب اسلامی برای معصومین نیز پیش نیامده است .

حضرت آقا در کتاب حوزه و روحانیت از دیدگاه رهبری می فرماید: انقلاب اسلامی تاثیر گذاریش برای تقویت کیان تشیع و گستردگی جبهه اسلام به اندازه و بیشتر از خود سفر امام رضا علیه السلام به ایران تاثیر داشته است این به معناست که روحانیت توانسته جامعه را همراه خود کند و از دالان های تاریخی بگذرد. شهید غفاری از مجاهدان راه انقلاب ، که در زیر شکنجه های منوچهرتهرانی به شهادت رسید، شکنجه گر این شهید می گوید: که ما شکنجه های مختلفی را برای این شهیدپیاده کردیم و از او خواستیم که اگر می‌خواهد جا نش در امان باشد فقط یک جمله بنویسد که من از خمینی بیزارم،  ایشان این جمله را نوشت: مرگ بر ظالم، وعده خدا حق است که زوال می‌رود و عدل جایگزین می شود.

امام کاظم علیه السلام می فرماید: کسی از قم ظهور می کند مثل تیکه های آهن دورش جمع می‌شوند و از هیچکس هراسی ندارند جانشان را در این راه می دهند.

 روحانیت با این مبارزات در عرصه ظاهر شدند سازمان روحانیت سازمانی نیست که بخواهد با چند تا حزب  قدرت بگیرند و یا با چند حزب از رده خارج شود و نفوذ علما در میان مردم نفوذ تحسین برانگیز است به هر کس که خواسته در نظام سیاسی جامعه نفس بکشد چاره نداشته باید خودش را به روحانیت متصل می‌کرد.

 امروز هم در انقلاب اسلامی همه باید پشت سر رهبری باشند.

 در این آیه مبارکه سازمان روحانیت و حوزه های علمیه را تشریح می‌کند و جایگاه قرآنی حوزه های علمیه است چند نکته مهم است:

 نکته اول این است که ما تورات را نازل کردیم ،تورات نماد کلام خداست ، بشر باید ارتباط با خدا داشته باشد مسیر ارتباط با خدا را مشخص می کند آنچه که نبیون و همچنین کسانی که تسلیم خدا بودند ، ربانیون مردانی که برای خدا نفس می کشیدند برای خدا کار می کردند.

 همچنین دانشمندان کلامی که آنها می گویند کلام خداست این مبنای تربیتی جامعه است مردم باور داشته باشند کسی که از طرف خدا صحبت می کند حرف خدا را می گوید برای منافع خودش صحبت نکند این علما برای منافع خودشان صحبت نکردم مهمترین نکته این آیه این است که عالم از طرف خودش صحبت نمی کند آنچه که می گوید خداوند گفته است آنچه که می گوید اهل بیت گفتند و ائمه معصومین اولین کسی نیست که به خاطر منافع خودحرفی را بگوید سپس می فرماید: وظیفه عمومی آنها این است که حافظان کتاب خدا هستند، مفسران واقعی کتاب خدا روحانیت هستند.

استاد با اشاره به اینکه حوزه های علمیه تشکیلات اصلی و محکمی برای حفظ این کتاب خدا از انحراف هستند بیان داشت:تحریف هایی که در دالان‌های تاریخ شکل می‌گیرد اصلاح گراین تغییرات همین علما هستند.

 داستان تقلید و رجوع به علما، داستان رجوع به متخصص است.

 دلیلش این است که در این آیه می فرماید که وظیفه علما حفظ کتاب خدا است؟ چرا خداوند علمای را که تحریک بکنند را بشدت تو بیخ می کند، خداوند می فرماید:در قیامت از تعفن بعضی از علما که به ظاهر لباس علما را پوشیده اند بسیار مینالند.

علما شاهد تکالیفی که مردم انجام می دهند نیز هستند لذا خداوند به عالم درجه شفاعت داده است.

 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: قلمی که عالم می زند از خون شهیدی که بر زمین ریخته می شود ارزش آن بیشتر و بالاتر است،دلیلش این است که شهید می سازد.این شان عالم است نسبت به شهید.

 آیت الله جوادی آملی حفظه الله در مورد ارزش شهید می فرمائید: فرق شهید و عالم در این است شهید وقتی که شهید می شود آنچه را که باید ببیند، می بیند؛ اما عالم کسی است آنچه که شهیدمی بیند در زندگی خودش دارد می بیند.

رویکرد دیگری که این آیه نسبت به علما دارد این است که از مردم نمی‌ ترسند. قرارنیست براساس منافع سیاسیون جامعه رنگ عوض کند چرا که الگوی آنها امیر مومنان علی علیه السلام است .

اصحاب امام آمدند و به امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند: آقا شما با گروه سیاسیون راه بیاید تا حکومت شما مستقر بشود قدرت و تسلط که پیدا کردید آن موقع آنها را در دفع خواهیم کرد،امام فرمودند:امام حاکم به کتاب خداست باید مردم خودشان را با کتاب خدا تطبیق دهند تا امام آنها را جذب کند.

 شهید مطهری هم در کتاب جاذبه و دافعه می گویند: کسی که مثل امام باشد جذب امام می شود.

کسی که مثل امام نباشد اما او را دفع می کند .

علما هر حکومتی که به حق باشد جانشان را فدای آن حکومت می کنند و هر کمکی که نخواهد دین خدا را پیاده بکند علما تمام قد در مقابل آن می ایستند،لذا وقتی نامه به سیدالشهدا نوشتند، همه چیز ما درست است، چشمه ها پر آب، مزارع پر محصول، نعمت فراوان همه چیز داریم فقط یک امام می خواهیم که بر ما حکومت کنند ،سیدالشهدا متوجه شدند که امام را فقط برای حکومت می خواهند ، بنابراین در پاسخ به نامه ها فرمودند: اگر من بیایم بر اساس کتاب خدا حکومت می کنم بر اساس آنچه که خدا بخواهد.

امیرالمومنین علی علیه السلام می فرماید: به خدایی که جان علی در دست اوست همه را غربال می‌کنم تا کسی که به ناحق بالا قرار گرفته پایین بیاید و کسی که به ناحق پایین رفته است بالا بیاید.

 بنابر این هر عالمی که بخواهد منفعلانه عمل کند از جامعه مطرود خواهد شد .

حوزه های علمیه باید متولیان اصلی فرهنگ در جامعه اسلامی باشد و در آخر نیز دو توصیه مهم برای طلاب این که اهل تقوا باشید،عالم دنبال اصطلاح نیست نفوذ علما با تقوا و شب زنده دار نسبت به علمایی که از اصطلاحات استفاده می‌کنند بیشتر است تمام موانع برای تان برداشته می شود، توصیه دیگر اینکه نسبت به دانش و تحصیلات کم نگذارید زیرا آن چیزی که مردم را در مقابل امام حسین علیه السلام قرار داد جهل بود و بی عملی نسبت ب آنچه که به دیگران می گفتند و خود عمل نمی کردند.


 درادامه جناب سرهنگ مومنی با درود خدا به شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای اخیر شهرستان قروه و شهدای امنیت و مقام معظم رهبری حفظه الله و آرزوی توفیق و سلامتی برای ایشان بیان داشتند: دفاع مقدس یادآوری دلیل مردی و مردانگی و از خودگذشتگی ۳۶ هزار شهید دانش آموز است شهدایی که از جان خود گذشتند تا ناموس زنان و مادران سرزمین شان حفظ شود.

 شهید دکتر مصطفی چمران فرمود: وقتی که برای ادامه تحصیل به دانشگاهی در آمریکا می‌رفتم وصیت مادرم در کشور غریب این بود که از یاد خدا غافل نشوم.

 این فرهنگ را باید طلاب جامع آموزش دهند.

طرح شهید بهنام محمدی لبیک به مقام معظم رهبری حفظ الله است که طلاب باید کمک کنند که این طرح در مدارس اجرا شود که در آخر منتهی به طرح شهید حججی گردد.

شهداتربیت یافتگان دین مکتب عشق بودند.

 رزمندهای زیادی در شهرستان قروه داریم که خاطرات زیادی از دفاع مقدس دارند و گله مند ندچرا از خاطرات ما استفاده نمی کنیدطلاب با سپاه تعامل داشته باشد تا برنامه ریزی وجود داشته باشیم که خاطرات را جمع آوری کنید تا انشاالله حوزه های علمیه سپاه آموزش و پرورش فرهنگ شهادت که برگرفته از فرهنگ عاشورایی است را در شهر پیاده کند و در آخر همه روزه توفیق و سعادت برای تمام کسانی که این جلسه را تشکیل دادند و از خداوند منان خواستارم.

 درخاتمه مراسم از خانواده شهیدان اجاق ، احمدی، غلامی و عبدی تجلیل بعمل آمد و به مناسبت ایام اسارات شهدای کربلا محفل با نوای مداح اهل بیت آقای سرداری به فیض رسید.

 

موضوعات: خبر روز  لینک ثابت



[دوشنبه 1398-07-01] [ 01:14:00 ب.ظ ]