
در آموزههای وحیانی و تعالیم قرآن و عترت«سلام الله علیهم»، اعراض از نماز به شدت مذمّت شده است. از رسول خدا«صلی الله علیه وآله و سلم» نقل شده است كه فرمودند: نماز ستون دين است. پس هركس نماز را از روي عمد ترك كند، پايههاي دين خود را ويران ساخته است و آنكس كه نماز را در وقت آن بهجا نياورد، داخل «ويل» ميشود كه سرزميني در جهنم است؛ چنانكه خداي تعالي در قرآن كريم فرمود: «فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّين الَّذينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُون [37]» [38]
و نيز قرآن شريف ميفرمايد:
«فِي جَنّاتٍيَتَسائَلونَ، عَنِ المُجرِميِنَ مَا سَلَكَكُم فِي سَقَرَ، قَالُوا لَم نَكُ مِنَ المُصَلّيِنَ وَ لَم نَكُ نُطعِمُ المِسكِينَ وَ كُنَّا نَخوضُ مَعَ الخَائِضِينَ» [39]
روز قيامت بهشتيان از گناهكاران سؤال ميكنند چه چيز شما را به جهنم كشانيد؟ پاسخ ميدهند: ما از نماز گزاران نبوديم و به مستمندان طعام نميداديم و با آنان كه سخن باطل ميگفتند همآواز ميشديم و با گناهکاران همنشين بوديم.
قرآن كريم در ادامۀ اين آيات ميفرمايد:
«فَمَا تَنفَعُهُم شَفَاعَةُ الشّافِعيِنَ» [40]
شفاعت شفاعتكنندگان سودشان نبخشد.
از نظر قرآن و روايات، مسلماني كه نماز نخواند، روز قيامت با غير مسلمانان محشور ميشود و در صف كافران قرار ميگيرد. از اينرو سفارش شده است كه با ترك كنندۀ نماز معاشرت نكنيد. مرحوم كليني«ره» از عبيد بن زُراره روايت ميكند كه گفت: «به خدمت امام صادق«سلام الله علیه» شرفياب شدم و عرض كردم: اي فرزند رسول خدا! گناهان كبيره را براي من بيان كنيد. امام«سلام الله علیه» فرمودند: «گناهان كبيره هفتتاست: كفرورزيدن به خداوند، كشتن انسانهاي بيگناه، عاقّ والدين؛ يعني موجبات ناخشنودي پدر و مادر را فراهم كردن، رباخواري، مال يتيم را به ناحق خوردن، از جبهۀ جنگ فرار كردن و تعرّب بعد از هجرت؛ يعني بازگشت به آيين پيشين بعد از تشرّف به اسلام.» زُراره ميگويد: از امام«سلام الله علیه» پرسيدم: «اي فرزند رسول خدا! خوردن مال يتيم گناهش بيشتر است يا ترك نماز؟» حضرت فرمودند: «ترك نماز گناهش بيشتر است. نخستين گناه كفر ورزيدن به خداوند است كه شامل ترك كنندۀ نماز نيز ميشود، زيرا كسي كه عمداً نماز را ترك كند از كافران است.» [41]
قرآن کریم، از نماز به عنوان یکی از مصادیق ذکر خدای سبحان یاد میکند و میفرماید: «أقِمِ الصَّلوةَ لِذِكرِي» [42] بنابراین هرکس از نماز رویگردان باشد، در واقع از یاد خدای تعالی رویگردان شده است. چنین کسی بنابر تعبیر قرآن شریف، در دنيا به یک زندگی همراه با عسرت و تنگی دچار میشود و در روز قيامت نابينا محشور ميگردد.
«وَ مَن أعرَضَ عَن ذِكرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكاً وَ نَحشُرُهُ يَومَ القِيامَةِ اَعمَي قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرتَنِي اَعمَي وَ قَد كُنتُ بَصِيراً قَالَ كَذلِكَ أتَتكَ آيَاتُنَا فَنَسيِتَهَا وَ كَذلِكَ اليَومَ تُنسَي» [43]
اوّلين مصیبتی كه در دنيا براي اشخاص بينماز و يا كاهل نماز پيش ميآيد، اين است كه در زندگي عادي دچار مشكل و تنگنا ميشوند و راهي براي حل مشكلات خود نميیابند. يك زندگي همراه با غصه و ناراحتي به سراغ آنان میآید و زير منگنۀ حوادث، له میشوند و راه گريزي نیز ندارند. در برخی موارد افراد بینماز از وضعیت مالی خوبی برخوردارند، امّا فشار روحی، اجازۀ لذّت از زندگي به آنان نمیدهد. زندگی برای چنین افرادی، مرگ تدریجی است و بعد از مرگ نیز، كور وارد صف محشر ميشوند. شخص بینماز وقتی محشور میشود و خود را نابینا مییابد، میگوید: خدايا من در دنيا چشم داشتم، چرا اکنون كور هستم؟ از جانب حق تعالي خطاب ميرسد: چون تو در دنيا خداوند و نماز و قرآن را فراموش كردي، اکنون نيز ما تو را فراموش كردهايم. فراموشي خداوند يعني كوري در قيامت و عذاب جهنم. بينايي در آخرت بستگي به اعمال اين دنيا دارد، بستگي به نماز اوّل وقت دارد. بستگی به ارتباط همۀ افراد خانواده با نماز، مسجد و روحانیت دارد. در غير اين صورت، زندگي پوچ میشود. وقتي انسان در دنيا با خدای سبحان رابطه نداشته باشد، شيطان با او رابطه پيدا ميكند و او را به درۀ تباهی پرتاب میکند.
آنچه از آيات و روايات برداشت ميشود اين است كه نماز در مقايسه با ساير عبادتها از اهميّت بيشتري برخوردار است و در قیامت معیار قبولی سایر اعمال خواهد بود. امام صادق«سلام الله علیه» فرمودند:
«أوّل مَايُحاسِبُ بِهِ العِبد عَنِ الصَّلوة فَإذَا قُبِلَت مِنهُ قُبِلَ سَائِر عَمَلِهِ وَ إذَا رُدَّت عَلَيهِ رُدَّ سَائِر عَمَلِهِ» [44]
اوّلين امري كه به واسطۀ آن بنده بازخواست ميشود، نماز است. چنانچه از او پذيرفته شود، ساير اعمال او نيز پذيرفته ميشود و اگر قبول نشود، ساير اعمال او نيز رد ميشود.بنابراین سالک باید اهمیّت فراوانی برای نماز خود قائل باشد و نماز را بر همۀ امور مقدم بدارد. گاهی اوقات، برخي از امور مستحبّي بر اقامۀ نماز مقدّم ميشود. يكي از مستحبّات مورد تأکید، سفر به اماكن مقدّس و زیارتی است. ولی نزد برخي از مردم زيارت مكانهاي متبرّك، از به جا آوردن نماز مهمتر است و حتّي در ميان راه اين سفرهاي مقدّس، از گزاردن به موقع نماز غفلت ميورزند. اين افراد گاهي امر واجبي را فداي امر مستحبّي ميكنند و غافل از آنند كه نماز همواره بر انسان واجب است و هيچ امر ديگري نميتواند جايگزين آن شود.
گاهي مشاهده ميشود كه در ايّام سوگواري امام حسين«سلام الله علیه» عدّهاي از محبّان آن حضرت، مراسم سينهزني و نوحهخواني را به اقامۀ نماز در اوّل وقت ترجيح ميدهند، در حاليكه امام حسين«سلام الله علیه» و ياران ايشان براي زنده نگهداشتن نماز و تعظيم شعائر اسلام به شهادت رسيدند. شرکت در مجالس عزاداری حضرت سیدالشهداء«سلام الله علیه»، بسیار پسندیده و نيکو است و برای سالک امری لازم محسوب میشود. ولی در وقت نماز، هیچ امر پسندیدهای نیز نمیتواند جایگزین نماز شود. شايسته است كه شيعيان ائمۀ هدي«سلام الله علیه»، توجّه به اداي فريضۀ نماز را از پيشوايان بزرگ خود بياموزند. سورۀ ماعون، تهدید تکاندهندهای برای غافلان از نماز دارد و آنان را مسلمان نمیداند:
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ، أَ رَأَيْتَ الَّذي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ، فَذلِكَ الَّذي يَدُعُّ الْيَتيمَ، وَ لا يَحُضُّ عَلي طَعامِ الْمِسْكينِ، فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ، الَّذينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ، الَّذينَ هُمْ يُراؤُنَ، وَ يَمْنَعُونَ الْماعُونَ» [45]
به نام خداوند بخشنده مهربان. آيا کسي که دين خدا و روز جزا را تکذيب ميکند، ديدي؟ آري او همان است که يتيم را به سختي ميراند. و (کسي را) بر دادن طعام به فقرا ترغيب نميکند. پس واي به حال نمازگزاران. آنان که از نمازشان غافل و به آن بياعتنايند. آنان که رياکاري ميکنند و اسباب و وسائل مورد نياز را (از ديگران) دريغ ميورزند.خداوند متعال در این آیات، غافلان از نماز را بیدین معرفی مینماید و ميفرماید: واي بر اين نامسلمانها که اهمیّت به نماز نمیدهند و در وقت نماز غافل از نمازند.غفلت جامعه از نماز یعنی شلوغ بودن بازار و خیابان در وقت نماز و بدبختی بالاتر در چنین جامعهای این است که سینماها و اماکن تفریحی، در وقت نماز پر جمعیّت باشد. قرآن کریم چنین ملّتی را مسلمان واقعی نميداند؛ زیرا مسلمان در فرهنگ قرآن و عترت«سلام الله علیهم»کسی است که در موقع نماز کاملاً متوجّه نماز باشد و به هیچ امر دیگری غیر از نماز توجّه نداشته باشد. روایت شده است که امام صادق«سلام الله علیه» در آخرین لحظات حیات، همۀ خويشان و اطرافيان خود را فراخواندند، بهطوري كه همه تصوّر كردند امام«سلام الله علیه» وصيّت جديدي دارند. پس از آنكه خويشان و بستگان امام ششم«سلام الله علیه» به بالين ايشان حاضر شدند، حضرت فرمودند:
«انَّ شَفاعَتَنَا لاتَنَالُ مُستَخِفّاً بِالصَّلَوةِ» [46]
كسي كه نماز را سبك بشمارد، به شفاعت ما اهلبيت نميرسد.
مصداق سبك شمردن نماز اين است كه انسان نماز را اوّل وقت و به جماعت بهجا نياورد و نماز را فداي خواستههاي خود كند. نماز را در حاشيۀ زندگي خود قرار دهد و زماني كه به گمان خود به كار مهمّي اشتغال دارد، نماز را ترك نماید. كسي كه نماز را سبك بشمارد، مورد لطف پروردگار قرار نميگيرد، به شفاعت اهلبيت«سلام الله علیهم»نميرسد، دعاي او مستجاب نميشود و در عالم برزخ و روز قيامت گرفتار ميشود. پيامبراكرم«صلی الله علیه وآله و سلم» ميفرمايند:«لَيسَ مِنّي مَن استَخَفَّ بِالصَّلَوةِ، لاَيَرِدُ عَلَيّ الحَوضَ، لاَ وَ اللهِ» [47]
از من نيست كسي كه نماز را سبك بشمارد، چنين كسي در كنار حوض كوثر بر من وارد نميشود، نه به خدا سوگند وارد نميشود.
حضرت امام صادق«سلام الله علیه» فرمودند: «كسي كه نمازهاي واجب را اوّل وقت به جا آورد و شرايط آنها را به درستي مراعات كند، فرشتگان نماز وي را به سوي آسمان بالا ميبرند، در حاليكه سفيد و پاكيزه است. آن نماز به صاحب خود ميگويد: خداوند تو را حفظ كند، چنانكه مرا حفظ كردي. مسلماني كه بدون علّت نمازها را اوّل وقت آنها بهجا نميآورد و حدود آنها را رعايت نميكند، نماز او در حاليكه سياه و تاريك است، به سوي او برميگردد و فرياد ميزند، خداوند تو را ضايع كند، همانطور كه مرا ضايع كردي.» [48]