متخصص تغذیه با تاکید بر اهمیت آرامش در ایام امتحانات بر عدم استفاده از مواد محرک سیستم عصبی تاکید کرد.

دکتر رضا آمری نیا در گفتگو با خبرنگار ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران گفت: مواد کافئین دار مانند قهوه و نسکافه از جمله مواد تحریک کننده سیستم اعصاب مرکزی هستند که باعث بی خوابی، اضطراب و تپش قلب می شوند که برای امتحانات مناسب نیست.

قائم مقام معاونت درمان بیمارستان میلاد افزود: گاهی مشاهده می شود که از مواد کافئین دار برای جلوگیری از خواب آلودگی استفاده می شود که این راه توصیه نمی شود زیرا سبب استرس و تپش قلب شده و بی خوابی حاصله باعث احساس خستگی در روز بعد می گردد.

دکتر آمری نیا از دم کرده گل گاو زبان به عنوان یک آرام بخش سنتی نام برد و گفت: گل گاو زبان به دلیل خاصیت آرام بخشی اش نوشیدنی بسیار مفیدی برای افرادی که دچار استرس امتحان شده اند است.

نقش وعده های غذایی در یادگیری

وی با تاکید بر نقش صبحانه در فرآیند یادگیری در فصل امتحانات گفت: صبحانه به دلیل اینکه تأمین کننده تمام انرژی اولیه و روزانه افراد می باشد مهمترین وعده غذایی به حساب می آید.

دکتر آمری نیا با اشاره به تصور غلط افراد در استفاده از قندهای ساده به عنوان صبحانه گفت: بعضی از افراد قندهای ساده مانند شیرینی، شکلات، مربا را جایگزین صبحانه می کنند که صحیح نیست زیرا این عمل باعث افزایش ناگهانی قند خون و در نتیجه ترشح ناگهانی انسولین می شود که در نهایت افت ناگهانی قند خون را به همراه دارد و یادگیری و تمرکز حواس فرد را مختل می کند.

وی در خصوص صبحانه مناسب برای فصل امتحانات گفت: در فصل امتحانات از مواد قندی مرکب مثل نان، میوه ها، غلات و از گروه حبوبات عدس را می توان استفاده کرد سایر حبوبات نفخ آور هستند و باعث درد شکم و تشنگی می شوند و از این جهت برای ایام امتحانات مناسب نیستند.

مواد غذایی نامناسب در فصل امتحانات

قائم مقام معاونت درمان بیمارستان میلاد از غذاهای پرچرب به عنوان غذاهای نامناسب در فصل امتحانات نام برد و گفت: غذاهای پرچرب مانند کله پاچه و خامه به دلیل اینکه زمان زیادی برای جذب و هضم نیاز دارند، آب زیادی را می طلبند و باعث تشنگی می شوند که برای فصل امتحانات مناسب نیستند.

وی از کلسیم به عنوان یکی از مواد مورد نیاز در فصل امتحانات نام برد و گفت: کلسیم در انتقال عصبی نقش زیادی دارد بنابراین در فصل امتحانات افراد باید مصرف به اندازه کلسیم را داشته باشند، کلسیم بیشتر در لبنیات و شیر و ماست وجود دارد.

دکتر آمری نیا در پایان خاطرنشان کرد: افراد درمورد مصرف ماست باید دقت کنند زیرا ماست دارای اسید لاکتیک است که حالت خواب آلودگی ایجاد می کند و و تمرکز فرد را پایین می آورد بنابراین توصیه می شود در فصل امتحانات در طول روز ماست استفاده نشود و بهتر است این مواد غذایی سرشار از کلسیم قبل از خواب مصرف شود تا به عنوان یک ماده غذایی آرامبخش سبب خواب راحت شود.

موضوعات: فراماسونری, اطلاعات پزشکی  لینک ثابت



[یکشنبه 1392-03-19] [ 12:53:00 ب.ظ ]