مدرسه علمیه الزهرا(س)قروه
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   
بهمن 1391
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << < جاری> >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        








جستجو





حدیث روز







محتواها





فال حافظ





پاسخگویی آنلاین به شبهات





حدیث





قرآن آنلاین





اوقات شرعی





لحظه شمار غیبت













لااله الا الله ملک الحق المبین

ذکر کاشف الکرب

  چه بخوریم و چه نخوریم تا استرس نگیریم   ...

 زندگی در دنیای مدرن و پرتنش امروزی بدون استرس نیست. در واقع شناسایی عوامل استرس زا، دوری کردن از آنها در صورت امکان و یادگیری مهارت های رفتاری و مدیریت استرس، مواردی است که باید مد نظر داشت.

 همچنین جدا از عوامل محیطی و غیر قابل کنترل، نقش تغذیه و انتخاب های غذایی افراد نیز بسیار تعیین کننده است.

نوع تغذیه فرد در حالات روحی و خلقی و کیفیت زندگی او تاثیرگذار است. چه بسا با نوع تغذیه و انتخاب های غذایی مان بتوانیم تا حد زیادی تنش و استرس را از خود دور کرده و آرامش را به خود هدیه دهیم و یا دقیقا برعکس با انتخاب های نادرست غذایی اضطراب و استرس را به زندگی خود وارد کنیم. در زیر به مواد خوراکی که می توانند در ایجاد استرس یا برعکس در کاهش استرس نقش داشته باشند اشاره شده است. رعایت موارد زیر در کنار نظم غذایی و انتخاب های درست غذایی تا حد زیادی تنش و استرس را در زندگی کم کرده و بالطبع کیفیت زندگی را بالا می برد.

مواد غذایی استرس زا

دریافت زیاد کافئین

افراط در مصرف چای، قهوه و سایر نوشیدنی ها و ترکیبات کافئینه به دلیل کافئین موجود در آنها می تواند در افراد باعث تحریک و استرس شود.
کافئین ماده موثره موجود در این ترکیبات است که مصرف زیاد آن به دلیل سرعت جذب بالا می تواند باعث تحریک سیستم اعصاب مرکزی و رهایی هورمون های استرس، افزایش ضربان قلب، فشار خون، بی خوابی و اضطراب شود. از طرفی کافئین ، مدر است و باعث دفع برخی املاح و ویتامین ها (نظیر ویتامین های گروه B و ویتامین C که خود توان مقابله با استرس را در بدن بالا می برند) نیز می شود. توصیه می شود که همیشه حد اعتدال مصرف نوشیدنی های کافئینه خصوصا قهوه (میزان کافئین موجود در یک فنجان قهوه از یک فنجان چای بیشتر است) رعایت شود و از انواع بدون کافئین که در بازار موجود است استفاده گردد.
همچنین ، در طب سنتی ایرانی مصرف برخی دم کرده ها و نوشیدنی های گیاهی نظیر دم کرده بابونه و گل گاو زبان توصیه شده است. به این دلیل که دارای خواص آرامش بخش و تسکین دهنده اعصاب هستند .

مصرف زیاد مواد قندی و شیرین

زیاده روی در خوردن قند های ساده و مواد دارای نمایه گلیسمی بالا (انواع کیک، شیرینی، بیسکویت، شکلات، انواع نان بدون سبوس و …) به چندین دلیل می تواند استرس زا باشد. به طور کلی قند های ساده و کربوهیدرات ها برای هضم و جذب ، نیاز به ویتامین های گروه B دارند که غنی ترین منابع آنها غلات کامل و سبوس دار است و معمولا در فردی که تمایل به مصرف قندهای ساده دارد، مصرف غلات سبوس دار در حداقل است. پس طبعا کمبود ویتامین های گروه B نیز در این افراد دیده می شود. ویتامین های گروه B نظیر B1 و B2 در فرآیند هضم و جذب درشت مغذی ها مانند کربوهیدرات ها نقش اساسی دارند و کمبود این ویتامین ها در بدن منجر به تغییرات خلقی نظیر اضطراب، پریشانی و افسردگی می شود. علاوه بر این افزایش ناگهانی قند خون به دنبال مصرف قند های ساده و به دنبال ترشح انسولین و کاهش قند خون می تواند منجر به حالاتی نظیر خستگی، بی حالی،بی قراری و استرس در فرد شود.

مواد غذایی استرس زدا

غلات کامل

غلات کامل و سبوسدار منابع غنی ویتامین های گروه B می باشند که دریافت کافی و به اندازه آنها در ثبات روحی و خلقی و پیشگیری از استرس و افسردگی نقش مهمی دارد.
افسردگی و تغییرات خلقی جزء اولین نشانه های کمبود ویتامین های گروه B می باشند.

سبزیجات برگ سبز تیره

سبزیجات با رنگ سبز تیره سرشار از اسید فولیک می باشند که باید در برنامه غذایی روزانه افراد خصوصا خانم ها در سنین باروری گنجانده شود. کمبود اسید فولیک منجر به حالاتی مانند خستگی، تحریک پذیری و آشفتگی می شود که توان مقابله با استرس های خارجی را در فرد کم می کند. علاوه بر سبزیجات برگ سبز تیره، گوشت گاو، انواع لوبیا، پرتقال و آب پرتقال نیز از منابع اسید فولیک هستند.

مرکبات

از منابع غنی ویتامین C هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و توان مقابله با بیماری ها و شرایط استرس زا در فرد را افزایش می دهند. همچنین ، استرس بیش از حد و طولانی مدت نیز سطح ویتامین C را در خون و بافت ها کاهش می دهد و شرایط روحی و جسمی فرد را وخیم تر می کند. دریافت کافی روزانه ویتامین C از طریق مرکبات و سایر منابع ویتامین C که از طریق سایر میوه ها (طالبی، خربزه، توت فرنگی، انبه و هلو) و سبزیجات (گوجه فرنگی، فلفل دلمه وسیب زمینی) قابل دسترس است، شرایط روحی فرد را بهتر می کند و توان مقابله با استرس را افزایش می دهد.

ماهی

ماهی های چرب (ماهی سالمون، آزاد، تن و خال مخالی) از منابع غنی امگا 3 هستند. اسیدهای چرب امگا3 در رشد مغزی و بهبود عملکرد مغزی (افزایش تمرکز و دقت و تقویت حافظه) چه در دوران کودکی و چه دوران بزرگسالی و سالمندی نقش دارند. امگا3 علائم اختلالاتی نظیر افسردگی، پرخاشگری و اضطراب را در فرد کم می کند. در حال حاضر از امگا 3 به عنوان درمان کمکی در مبتلایان به افسردگی استفاده می شود. مصرف ماهی چرب حاوی امگا3، 2 بار در هفته مشکلات خلقی و استرس را در افراد کاهش می دهد و به تقویت سیستم ایمنی نیز کمک می کند.

لبنیات کم چرب

مواد لبنی مانند شیر و ماست (و برخی از انواع گوشت ها مانند بوقلمون) حاوی اسیدآمینه ای به نام تریپتوفان هستند که طی مراحلی در مغز تبدیل به سروتونین می شود که باعث کاهش استرس و حفظ آرامش در فرد می شود. نوشیدن یک لیوان شیر گرم قبل خواب باعث خوابی آرام و راحت می شود.

نکات مهم

در کنار رعایت موارد ذکر شده توجه به نکات زیر نیز در کاهش تنش و اضطراب و افزایش توان مقابله با استرس به فرد کمک می کند. در واقع نوع شیوه زندگی فرد که بخش مهمی از آن نیز تغذیه است، در ایجاد و یا رهایی از استرس نقش کلیدی دارد.

  • نظم غذایی نکته ای است که باید مدنظر داشت. عدم حذف وعده های اصلی غذایی خصوصا صبحانه توصیه می شود. میوه های تازه و آجیل بی نمک را به عنوان میان وعده در طول روز بگنجانید. داشتن 3 وعده اصلی غذایی سبک و 2 یا 3 میان وعده که به حفظ قند خون در سطح مناسب نیز کمک می کند توصیه می شود.
  • تا حد امکان از مصرف فست فود ها و غذاهای کنسروی و آماده که چربی اشباع و نمک بالایی دارند اجتناب کنید.
  • دریافت کافی مایعات 6 تا 8 لیوان در طول روز توصیه می شود.داشتن فعالیت بدنی منظم روزانه در حفظ شادابی و کاهش استرس تاثیر بسزایی دارد.

 

  منبع : سلامت نیوز

 

موضوعات: اطلاعات پزشکی  لینک ثابت



[دوشنبه 1391-11-30] [ 09:41:00 ق.ظ ]





  بررسی افسانه جزیره خضراء   ...

 


پدید آورنده: مجتبی کلباسی- در دو شماره گذشته، موضوع «جزیره خضراء» از دو زاویه، مورد بحث قرار گرفت: ، صفحه 1

1 . بررسی سند و متن داستان;

2 . بررسی تاریخی و جغرافیایی داستان .

اختلاف در سند، تناقض در متن و نیز ریشه های تاریخی و روانی شکل گیری این داستان، از جمله مواردی بود که بدان پرداخته شد . در این قسمت، داستان یاد شده، از زاویه دیگری مورد بحث قرار خواهد گرفت .

مثلث برمودا

در جنوب غربی ایالات متحده آمریکا، منطقه ای وجود دارد که به مثلث برمودا معروف است . رسانه های غربی، با افسانه سازی های جهت دار درباره آن، خواسته اند این منطقه را، منطقه ای مرموز و پرخطر قلمداد کنند .

در این مقاله ضمن بررسی این موضوع، تطبیق نابه جای آن بر «جزیره خضراء» مورد نقد و ارزیابی قرار خواهد گرفت .

موقعیت جغرافیایی برمودا

« Bermuda »

در مقابل ایالت های جورجیا، کارولینا و فلوریدای آمریکا، جزایری به نام «برمودا» وجود دارد . در جنوب این جزایر، جزایر باهاما، پرتوریکو، دومینیکن، هائیتی، جامائیکا و کوبا قرار دارد .

جزایر «برمودا» ، با 4/54 کیلومتر در 934 کیلومتری شرق سواحل آمریکا قرار دارد و متشکل از 150 جزیره مرجانی است که فقط بیست مورد آن قابل سکونت است . جمعیت آن حدود، 650000 هزار نفر و نژاد مردم آن سیاه، سفید و دورگه است . اکثر مردم آن جا پروتستان است و هامیلتون مرکز آن می باشد .

«برمودا» از قدیمی ترین مستعمرات انگلستان است .

مثلث برمودا

این مثلث، یک مثلث فرضی است که راس آن، جزایر برمودا و قاعده آن، ایالات متحده آمریکا (ایالت های جنوب شرقی) و اضلاع آن کشورهای کوبا، هائیتی، دومینیکن و جامائیکا را شامل می گردد . (1)

وضعیت کشورهای واقع در منطقه مثلث برمودا

کوبا - با بیش از 160 جزیره - در جنوب سواحل فلوریدای آمریکا و شمال غرب دریای کارائیب واقع شده است .

جمعیت آن در سال 1979 م . حدود ده میلیون نفر بوده است که اکثرا مسیحی اند و زبان آن اسپانیولی است .

تاریخچه کوبا

کریستف کلمب در 1492 م . سواحل شرقی کوبا را کشف کرد . در آن زمان، یک میلیون نفر سرخ پوست در آن جا زندگی می کردند . در سال 1511 م . اسپانیایی ها کوبا را مستعمره خود قرار دادند . با کاهش جمعیت بومی جزیره (در اثر کشتار و فشار استعمارگران)، اسپانیایی ها شروع به وارد کردن بردگان آفریقایی کردند . کوبا، از سال 1950 م . به بعد مرکز اجتماع کشتی های حامل غنایمی شد که از دنیای جدید، به دست می آمد .

دریانوردان فرانسوی و انگلیسی، پیوسته برای اسپانیایی های کوبا، ایجاد مزاحمت می کردند . این کشور، در قرن هفدهم محل رقابت شدید، قدرت های اروپایی بود .

مبارزه کوبایی ها، برای استقلال در سال های 1820 م . با فراز و نشیب همراه بود و اسپانیایی ها، با شدت و خشونت، استقلال طلبان را سرکوب می کردند .

هزاران کوبایی به آمریکا گریختند و یا تشکیل انجمن های سری، مبارزات چریکی خود را آغاز کردند که ده سال به طول انجامید; ولی تسلط اسپانیایی ها بر کوبا باقی ماند .

ایالات متحده آمریکا، علاقه مند بود که کوبا را به خود ملحق سازد; ولی جنگ های داخلی آمریکا مانع آن شد .

در فوریه 1898 م . کشتی زره پوش متعلق به نیروی دریایی آمریکا، در ساحل هاوانا منفجر شد و این بهانه ای گردید تا آمریکا، به جنگ کوتاه مدتی با اسپانیا بپردازد . تجهیزات اسپانیایی ها در سانتیاگو، منهدم شد و بالاخره آنان در معاهده پاریس 1898 م . کوبا و پروتوریکو را به آمریکا واگذار کردند . از این پس، کوبا به وسیله آمریکایی ها اداره می شد . آنان پایگاهی در «گوانتانامو» ایجاد کردند (که هم اکنون نیز در دست آمریکا است .)

در سه دهه اول قرن بیستم (1900 تا 1930) بارها نظامیان آمریکا در کوبا مداخله کردند . حکومت دست نشانده آنان در «کوبا» ، با اختناق تمام، سلطه آمریکا را برقرار می ساخت . مالکیت آمریکایی ها بر بیشتر بخش های اقتصادی کوبا، مشکلات این کشور را به صورت حادی در آورد و سرتاسر کوبا، پر از فساد، فقر، قمار و انحرافات جنسی گردید .

مبارزه مردمی کوبائیان، به رهبری کاسترو، با شدت تمام از جانب دولت دست نشانده و نیروهای آمریکایی، سرکوب شد; ولی کاسترو در سال 1959 م توانست پس از نبردهای فراوان، وارد «هاوانا» شده، و قدرت را به دست گیرد .

در 25 اکتبر همان سال، هاوانا به وسیله هواپیماهای مزدورانی که از سوی آمریکا سازمان یافته بودند، بمباران شد .

کاسترو نیز اموال آمریکایی ها را - که مالک 90 % املاک و اکثر بخش های اقتصادی و مهم کوبا بودند، مصادره کرد .

فشارهای آمریکا، کوبا را به انعقاد قرارداد با شوروی واداشت . آمریکا با سازمان دهی هزاران کوبایی گریخته از آن کشور، به کوبا حمله کرد و جنگ خلیج خوک ها را به وجود آورد . در این حمله، مزدوران آمریکایی، دچار شکست سختی شدند .

در 1962 م . شوروی، پاسگاه موشکی در کوبا ایجاد کرد که خطر جنگ سوم جهانی را به وجود آورد و با تهدیدات آمریکا، شوروی پایگاه های خود را تعطیل کرد .

هائیتی(Haiti) «هائیتی » نیز از مستعمرات اسپانیا بود . رقابت بین استعمارگران اروپایی، موجب بروز جنگ های متعددی، در این منطقه شد . فرانسویان و انگلیسی ها، به حمایت از دزدان دریایی، به آزار اسپانیایی ها می پرداختند; بالاخره فرانسویان آن جا را متصرف شدند و تا اوایل قرن نوزدهم، هائیتی را در استعمار خود داشتند .

مبارزات طولانی مردم و برده ها در هائیتی، با قساوت تمام به وسیله فرانسویان سرکوب شد . هائیتی اکنون از کشورهایی است که زیر سلطه آمریکا قرار دارد و به عنوان ایالت پنجاه و دوم آن کشور، شناخته می شود . (2)

باهاما(Bahamas) باهاما، شامل حدود 70 جزیره و 2000 جزیره صخره ای است . کریستف کلمب در 1492 م . آن را کشف و به اسپانیا ملحق کرد . در قرن هفده و هیجدهم میلادی، بین انگلیس و اسپانیا، جنگ هایی بر سر «باهاما» روی داد که منجر به تصرف آن ها در سال 1783 م . به وسیله انگلیس شد .

باهاما، به مدت 190 سال، تحت الحمایة انگلیس بود تا این که در سال 1973 م . به استقلال رسید .

جامائیکا و دومینیکن

وضعیت این کشورها نیز کمابیش، همانند کوبا، باهاما و هائیتی بود . رقابت استعمارگران اروپایی و ظهور قدرت جدیدی به نام «ایالات متحده آمریکا» در مجاروت آن ها، شرایط زیر را برای این منطقه فراهم کرد:

1. کودتاهای متعدد متکی به نفوذ استعمارگران;

2 . رقابت های فشرده نظامی به ویژه در دریاهای منطقه;

3 . مبارزات مستمر و پی گیر مردم به شکل های مختلف نظامی و سیاسی .

جنگ سرد

پس از پایان جنگ جهانی دوم و با ظهور دو قدرت بزرگ (آمریکا و شوروی) و تقسیم مناطق مختلف جهان در بین خود; شرایط بروز جنگ سرد و رقابت های مختلف سیاسی - اقتصادی و نظامی در بین این دو قدرت، آغاز شد .

هر کدام از این قدرت ها، در پی بسط نفوذ خویش و حفظ آن - به ویژه در مناطق استراتژیک - بودند .

از جمله مناطق بسیار مهم، منطقه «مثلث برمودا» بود; چرا که با فاصله کمی در نزدیکی ایالات متحده آمریکا قرار داشت و منطقه ای کاملا مهم و سوق الجیسی، برای تسلط بر اقیانوس اطلس، دریای کارائیب، آمریکای مرکزی و لاتین به شمار می رفت .

سوابق استعماری آمریکا، در این منطقه موجب بروز حرکت های رهایی بخش گسترده ای شد و شوری نیز - که شرایط را برای حضور در این منطقه مساعد می دید - با پشتیبانی از این حرکت ها، جای پای خود را در منطقه، محکم کرد و در سال های جنگ سرد، کوبا و مثلث «برمودا» را، به عنوان یکی از مناطق مهم این مرحله از قرن بیستم، مطرح ساخت .

تحریک ضد انقلابیان و ایجاد درگیری های مختلف در منطقه، از دیگر حوادث دهه های 1950- 1970 میلادی است .

افسانه سازی های استعمارگران

سال های طولانی حضور استعمارگران در این منطقه و رقابت های موجود در بین آن ها و مبارزات و سرکوب هایی که صورت می گرفت; زمینه را برای پیدایش افسانه ها و تخیلات فراهم کرد; به طوری که بسیاری از حوادث به وجود آمده; به عوامل ناشناخته، نسبت داده می شود .

از دیگر مواردی که باید دزدان دریای در این دوره مورد توجه قرار داد، موضوع دزدان دریایی و حمایت رقیبان استعماری از آن ها برای ضربه زدن به منافع رقیب است . طبیعی است که این دزدان دریایی، مایل نبودند از خود نام ونشان به جا بگذارند; بلکه صرفا به دنبال اهداف خویش بودند .

مجموعه این عوامل، فضایی ابهام آمیز و ترسناک را بر منطقه حاکم کرد و زمینه را برای شکل گیری «افسانه ها» و «انتساب حوادث به عوامل ناشناخته » آماده نمود .

بررسی مدارک موجود

با بررسی و پژوهش مدارک مربوط به حوادث «مثلث برمودا» روشن می شود که ریشه بسیاری از آن ها، فقط در مطبوعات است; آن هم نه مطبوعاتی نامعتبر و غیرقابل اعتماد که برای جلب مشتری و خوانند، و مطلبی را منتشر می سازند تا شمارگان بیشتری پیدا کنند .

غیرقابل اعتماد بودن مدارکی، مانند روزنامه ها و مجلات، در این گونه موضوعات، مساله ای نیست که نیازمند دلیل باشد; زیرا اگر کسی به این گونه رسانه ها اعتماد کند، به سرعت با سؤالات فراوان روبه رو خواهد شد .

از این رو استناد به چنین مدارک و یا مدارک و عناوین ناشناخته، هیچ مطالب علمی را اثبات نمی کند .

«مثلث برمودا» و آب و هوای آن

مثلث برمودا و کشورها و مناطق واقع شده در آن، از نظر آب و هوا و جریان های دریایی، وضعیت ویژه ای دارند . جریان آب های گرم «گلف استریم » - که از خلیج مکزیک آغاز شده و تا شمال دریای اطلس ادامه می یابد - یکی از این ویژگی ها است .

این جریان آب گرم - که با فشار زیاد، از خلیج مکزیک به سمت اقیانوس اطلس جریان دارد - شرایط خاصی را در منطقه ایجاد می کند . تلاطم آب دریا، غرش امواج، مه گرفتگی و . . . از جمله خصوصیات این جریان است .

«گلف استریم » (Gulf Stream) مهم ترین جریان دریایی است که از خلیج مکزیک (واقع بین کوبا و فلوریدا) شروع می شود . این جریان با سرعت پنج کیلومتر در ساعت، حرکت می کند و پهنای آن 145 کیلومتر است . ژرفای آن در برخی نقاط، به 800 متر می رسد و در هر دقیقه، دو بلیون تن آب را در امتداد سواحل «فلوریدا» بر روی هم می خزاند .

«گلف استریم » ، در امتداد ساحل اقیانوس اطلس (در اطراف آمریکا) حرکت می کند . سپس از دماغه «کاد» (در ماساچوست) گذشته، به طرف مشرق می پیچد، آن گاه عرض اقیانوس اطلس را طی می کند و بر عرض آن افزوده می شود . در آن جا حرارتی که از نواحی گرمسیر با خود آورده بود، از دست می دهد و به شعبه های زیادی تقسیم می شود . یکی از آن ها، سواحل «ایسلند» را می شوید و دیگری کرانه های «انگلستان و نروژ» را در می نوردد و در آن جا یخ های قطبی را به عقب می راند وشاخه بزرگی از آن نیز در امتداد سواحل آفریقا، به جنوب می پیچد . (3)

خصوصیت دیگر آن، وزش طوفان های موسمی است که با سرعت بالای یکصد کیلومتر، در این مناطق می وزد . شدت این جریانات، به حدی است که در موارد متعددی، ایالات شرقی آمریکا را نیز دربرمی گیرد وموجب بروز خسارات فراوان، در این منطقه می گردد .

نتیجه گیری

از مجموع مطالب گذشته، روشن می شود که «مثلث برمودا» ، به دلیل شرایط مختلف سیاسی، نظامی و جغرافیایی، منطقه ای حادثه خیز است و به همین دلیل و نیز وجود انگیزه های سیاسی برای مخفی ماندن عوامل حادثه ساز، باعث شکل گیری افسانه هایی در اذهان مردم و سپس در مطبوعات و رسانه ها شده است .

مناطق دیگر خطرخیز جهان

در برخی نقاط کره زمین نیز محدوده هایی یافت می شود که «خطرخیز» هستند و به جهت حوادثی که در آن رخ داده است، شهرتی کسب کرده اند; مانند «مثلث شیطان » در اقیانوس آرام و در نزدیکی های ژاپن قرار دارد و به دلیل کثرت حوادث دریایی در آن به «مثلث شیطان » معروف شده است .

ترافیک سنگین هوایی و دریای منطقه برمودا

«جزیره برمودا» - سالانه پذیرای صدها هزار جهانگرد است - و نیز سایر مناطق واقع شده در «مثلث برمودا» ، از پرترافیک ترین مناطق دریایی و هوایی جهان به شمار می آید . ده ها خط هوایی، روزانه به این منطقه پرواز دارند و صدها خط دریایی در این منطقه، به حمل مسافر و بار مشغول اند و هیچ توجهی به افسانه های ساخته شده درباره «مثلث برمودا» ندارند . (4)

تبلیغات استعماری

استعمارگران و ابرقدرت های جهان - به ویژه آمریکا و رسانه های غربی - هر زمان که سیاست شان اقتضا کند، فضاهایی را ایجاد می کنند که بسیار اغفال کننده و وارونه نشان دهنده حقایق است .

در مورد «برمودا» نیز همین پدیده - به دلایلی که قبلا گذشت - اتفاق افتاده است .

مثال مشهور و جاری این مدعا، تبلیغات فریبکارانه آمریکا درباره تروریسم است . مجموعه تبلیغات جهانی درباره «تروریسم » برای کسی که آن روی سکه را ندیده باشد، تردیدی باقی نمی گذارد که فلسطینان، حزب الله و . . . ، ترووریست هستند و آمریکا و اسرائیل، از خود دفاع می کنند!

تبلیغات جهت دار، درباره «مثلث برمودا» و حادثه های آن نیز برای برخی افراد بی اطلاع و یا افسانه گرا، چنین تخیلی را پیش آورده که واقعا در آن جا خبر ویژه ای است . برای مثال همین شرایط، زمینه را برای سوءاستفاده برخی از فرصت طلبان، فراهم می ساخت . آنان با اختفای کشتی های خود، خبر از ناپدید شدن آن می دادند و از شرکت های بیمه، غرامت دریافت می کردند . سپس همان کشتی را با نام دیگر و تغییر بعضی از ظواهر، در نقطه ای دیگر به ثبت رسانده و مجددا می فروختند و یا از آن بهره برداری می کردند.

گزارش های نظامی

یکی از مستندات داستان سرایان «مثلث برمودا» ، گزارش های نظامی است . گرچه به نظر می رسد بیشتر آنان، ساختگی و بدون مدرک باشد; ولی این نکته روشن است که «مسائل نظامی » از اخبار سری به شمار می رود و در بسیاری از موارد، پس از خبرهای ساختگی نظامی، به جهت ردگم کردن و پوشش دادن به حرکات نظامی، انتشار یافته است .

بنابراین درمقوله خبرهای نظامی، باید این مطلب مورد توجه باشد، خصوصا وقتی سند اخبار رسانه ها باشد .

موقعیت جزیره خضراء

چنان که در شماره های پیشین بیان شد، محل «جزیره خضراء» در دریای سفید مدیترانه) فعلی است . این وصف، از گذشته های بسیار دور، برای این دریا اطلاق می شد و هم اکنون نیز به همین نام خوانده می شود . دلیل آن نیز رسوبات سفید رنگ بستر دریا است; به گونه ای که آب آن، سفید به نظر می رسد . چنان که دریای سیاه و دریای سرخ نیز به همین دلیل، سیاه و سرخ نامیده شده اند .

بنابراین محل «جزیره خضراء» در داستان جزیره با سواحل غربی اقیانوس اطلس و جزایر برمودا و امثال آن ارتباطی ندارند .

خدشه بر چهره مهدویت و امام زمان

گذشته از اشکالات متعدد و تاریخی داستان «جزیره خضراء» ، تطبیق آن بر مثلث برمودا» علاوه بر آن که ترسیمی نادرست و غیرمعتبر است; چهره امام زمان (عج) را نیز مخدوش می سازد .

آنچه در داستان «جزیره خضرا» آمده، آن است که کشتی های دشمنان غرق می شود; نه این که تعداد زیادی هواپیما و کشتی - آن هم بدون آن که خصومتی داشته باشند - به قعر دریا فرستاده می شوند و یا از صحنه روزگار محو می شوند .

چنین تصوراتی، اساسا با رسالت امام زمان (عج) و سیره آن حضرت و پدران گرامی اش، در تضاد کامل است . چه این که غرق و نابود کردن اموال کسانی که خصومتی با آن حضرت ندارند، کاری نیست که در شان پیشوایان معصوم علیه السلام باشد .

بنای برباد و اقرار بر خداوند

از جمله گناهان بسیار بزرگ، در واقع نسبت دادن دروغ و افترا، به خداوند و اولیای او است . قرآن مجید در موارد متعددی، این حقیقت را بیان فرموده است: «و من اظلم ممن افتری علی الله کذبا» ; «چه کسی ستمکارتر است از کسی که به خداوند دروغ ببندد» .

اساس داستان «جزیره خضراء» ، چیزی نیست که بتوان آن را به امام زمان (عج) نسبت داد و بر حسب موازین شناخته شده، به هیچ وجه قابل اعتماد و استفاده نیست .

با وجود این همه ضعف و کاستی، متاسفانه برخی افراد ساده لوح و سطحی نگر، نه تنها به این نکته توجه ندارند; بلکه با تطبیقی بی جا و نامعقول، چهره امام زمان (عج) را مخدوش نموده و آن را به گونه ای ترسیم می کنند که هیچ نسبتی با شخصیت آن حضرت و پدران گرامی اش ندارد .

در مورد «جزیره خضراء» و تطبیق نادرست آن بر «برمودا» باید گفت:

یکم . اصل داستان غیر قابل قبول است;

دوم . «جزیره خضراء» در دریای مدیترانه است، نه اقیانوس اطلس;

سوم . وقایع «مثلث برمودا» ساخته رسانه های غربی و افسانه سازان است;

چهارم . بر فرض که افسانه های «برمودا» صحیح باشد، هیچ ربطی به امام زمان و مقام آن حضرت ندارد .

پی نوشت ها:

1. محمود محبوب، گیتاشناسی کشورها .

2. مهرداد بهرتن، گنجینه فرهنگ و علوم، ج 1 ص 47 .

3. گیتاشناسی کشورها .

4. برای اطلاع از خطوط هوایی دریایی برمودا به آدرس زیر در اینترنت مراجعه کنید:

www.Bermuda_online.org

 

 

موضوعات: اطلاعات علمی  لینک ثابت



 [ 09:34:00 ق.ظ ]





  حقایقی جالب و افسانه ای درباره قطب شمال   ...

 با شنیدن نام قطب شمال نخستین چیزی که به ذهنمان می رسد برف است. اما آیا می دانستید که این منطقه محلی برای توطئه های بین المللی است؟ یا ارتباط خاصی با جانور افسانه ای تک شاخ دارد؟

 برترین ها:با شنیدن نام قطب شمال نخستین چیزی که به ذهنمان می رسد برف است. اما آیا می دانستید که این منطقه محلی برای توطئه های بین المللی است؟ یا ارتباط خاصی با جانور افسانه ای تک شاخ دارد؟

به گزارش برترین ها این منطقه از زمانی که در سال 1909 میلادی توسط روبرت ای پیری، متیو هنسون و چهار اسکیمو کشف شد، مکانی برای توطئه چینی های بین المللی است. آیا می دانستید که بسیاری از کشورهای دنیا برای ذخایر نفتی زیرزمینی موجود در قطب شمال دندان تیز کرده اند؟ شما می توانید خودتان هم با یک تور مسافرتی به آنجا بروید و شب را در هتل های یخی آنجا صبح کنید.

در اینجا قصد داریم ده حقیقت جالب در مورد این مکان افسانه ای را برایتان ذکر کنیم.

دو قطب شمال وجود دارد

برخلاف قطب جنوب که در در قاره آناترکتیکا قرار دارد، در زیر قطب شمال هیچ زمین خاصی وجود ندارد. این منطقه از تخته ها و صفحه های یخی تشکیل شده است که در فصل سرما زیاد و در هوای گر م تر اندازه آنها کوچک تر می شود. اگر بخواهیم مساله را پیچیده تر کنیم باید گفت دو تعریف مختلف برای قطب شمال وجود دارد. نخست، قطب مغناطیسی شمال است. همان طور که از نامش پیداست یک پدیده مغناطیسی است که هر روز بر اساس تغییرات پوسته زمین تغییر می کند. دوم، قطب خاکی شمال است که یک نقطه ثابت است که به سطح زمین بر می گردد.  بدون توجه به تعریف شما از قطب شمال، گرم شدن عمومی زمین می تواند اینجا نیز مساله ساز باشد زیرا تخته های یخی آب می شوند و آب دریا بالا می آید و سرزمین خرس های قطبی به مرور از بین می رود

قطب شمال مرکز مناقشات بین المللی

آیا می دانستید بیش از 30 درصد از ذخایر زیرزمینی بهره برداری نشده نفت در مدار قطب شمال قرار دارد؟ سازمان زمین شناسی ایالت متحده آمریکا می گوید شاید این میزان بیشتر از این باشد زیرا هنوز بسیاری از مکان ها کشف نشده اند. مساله جالب توجه اینجاست که بسیاری از کشورها همچون روسیه، کانادا، دانمارک (گرین لند) و آمریکا ادعا می کنند قطب شمال برای آنهاست. هر کدام از این کشورها اجازه دارند تا ذخایر نفتی را تا 200 مایل از خط ساحلی خود اکتشاف کنند. اما در سال 2007 میلادی، روسیه از یک زیردریایی کوچک برای قرار دادن پرچم کشور خود در کف اقیانوس شمال استفاده کرد تا بگوید که این منطقه و منابع زیرزمینی آن برای آنهاست. اما این کار از طرف سازمان ملل متحده رد شد.

 

قطب شمال فصل دارد

درست همانند هر جای دیگر روی کره زمین، دمای هوا در روزهای مختلف سال در اینجا نیز متغیر است. قطب شمال در ماه جولای گرم ترین زمان خود را سپری می کند البته این گرم بودن باز هم برای ما حکم یخبندان را دارد. دما در ماه فوریه به سردترین زمان خود یعنی 31 درجه زیر صفر می رسد که استخوان های آدم هم یخ می زند. میزان روشنایی هر روز بستگی به این دارد که در چه روزی از سال قرار داشته باشید. آلاسکا، نوروژ و دیگر کشورهای مدار قطب شمال شش ماه از سال روز و شش ماه دیگر شب هستند. این به دلیل زاویه قرار گیری زمین نسبت به خورشید است.

قطب شمال، سردترین مکان جهان نیست

شاید بسیار تعجب کنید اما قطب شمال با داشتن دمای 32 درجه در گرم ترین زمان خود نمی تواند سردترین مکان جهان باشد. قطب جنوب در زمستان دمایی معادل منفی 72 درجه فارنهایت دارد. به همین دلیل، سردترین منطقه جهان به شمار می رود. برخلاف قطب شمال، قطب جنوب صفحه های یخی بسیار ضخیمی دارد.

با بودن در ارتفاع 9 هزار پایی از سطح دریا، آنتراکتیکا بلندترین قاره جهان به شمار می رود. به عبارت دیگر، قطب شمال از صفحه های یخی نازکی پوشیده شده است که در فاصله یک پایی از سطح دریا قرار دارند. حقیقتی که اجازه می دهد تا این منطقه گرمای اطراف اقیانوس شمالی را جذب کند.

در قطب شمال زندگی جریان دارد

با اینکه به نظر می رسد شرایط آب و هوایی آنجا برای زندگی چندان مناسب نیست اما اقوام مختلفی در شمال کانادا و آلاسکا زندگی می کنند. در ورودی مدار قطب شما می توانید خرس های قطبی را نیز ببینید. از دیگر جانداران این منطقه می توان به گاوماهی، نهنگ های عظیم الجثه، سگ روباه و گوزن اسوالبارد اشاره کرد. البته این تنها جایی نیست که می توانید گوزن های شمالی را ببینید. در انگلستان و اسکاتلند شمالی نیز این گوزن ها نگه داری می شوند. حیوانی که در قطب شمال نمی توانید آن را پیدا کنید، پنگوئن است. پنگوئن ها در قطب جنوب زندگی می کنند. البته انواع خاصی از پنگوئن های پرنده همچون auks، guillemots و puffins را می توان در مدار قطب شمال دید.


بابانوئل تنها شخصیت افسانه ای قطب شمال نیست!
آیا می دانستید که افسانه جانور تک شاخ از قطب شمال منشا گرفته است؟ نهنگ دریای قطب شمال، نهنگ کوچکی که در آب های سرد مدار قطب شمال زندگی می کند، عاجی به بلندی 6 تا 10 پا دارد. به همین دلیل، این حیوان به «تک شاخ دریا» معروف شده است. در قرن 16 میلادی، مردم اعتقاد داشتند که این حیوان می تواند همه بیماری ها را شفا دهد. این افسانه در آن زمان به قدری قوی بود که ملکه الیزابت اول حدود 10 هزار پوند هزینه کرد تا بتواند برای لحظه ای شاخ این نهنگ را لمس کند. این روزها، نسل این نوع نهنگ به دلیل شکارهای پی در پی رو به انقراض نهاده است. مردم منطقه از گوشت، شاخ و پوست سرشار از ویتامین سی این حیوان استفاده می کنند.

 


کارخانه جادوئی بابانوئل در قطب شمال نیست!

به بچه ها چیزی نگویید اما کارخانه جادوئی بابانوئل در قطب شمال نیست بلکه در لاپلند قرار دارد. لاپلند،ناحيه شمال سوئد، نروژ، فنلاند و شوروى است که محل سکونت اقوام لاپ مي باشد. مسیحی ها می توانند نامه های خود را به آنجا ارسال کنند. همچنین می توان گوزن بابانوئل را در مزرعه خانواده گوزن های شمالی در Sirmakko پیدا کرد. اگر فکر می کنید که فینیش لاپلند کمی دور از دسترس است، بابانوئل کارخانه ماهواره ای نیز در قطب شمال در آلاسکا دارد. می توانید نامه های خود را به آن آدرس پستی ارسال کنید.

می توانید برای تعطیلات آنجا بروید

می توانید برای سفرهای تفریحی خود به قطب شمال بروید البته به هیچ وجه مسافرت ارزانی نیست. برای دیدن خرس قطبی و شکار نهنگ های دریای شمال می توانید از ماه ژوئن تا اواسط جولای به قطب شمال سفر کنید. برای دیدن گل ها و شکوفه های درختان نیز می توانید از اواسط جولای تا نیمه آگوست به آنجا بروید. از نیمه آگوست تا سپتامبر نیز پرنده ها به سمت جنوب مهاجرت می کنند.

قطب شمال چشمه آب گرم دارد

اگر در مدار سرد قطب شمال قرار دارید باید راهی برای گرم کردن خود پیدا کنید. چشمه های آب گرم Chena در یک ساعتی Fairbanks قرار دارند. این چشمه ها از ساعت 7 صبح تا نیمه های شب باز هستند و می توانید از آب بازی در آنجا و دیدن شفق شمالی لذت ببرید. گردشگران می توانند شب را نیز در اقامتگاه چشمه های آبگرم چنا سپری کنند. البته چشمه های آب گرمی نیز در نروژ و روسیه قرار دارند.

هرساله مسابقه دو ماراتن  در قطب شمال برگزار می شود

مسابقه دو ماراتن  قطب شمال، سردترین و جالب ترین ماراتن دنیاست. این مسابقه در حالی برگزار می شود که باد سردی با دمای 22 درجه زیر صفر در آنجا می وزد. این ماراتن از سال 2002 میلادی، به طور مرتب هرساله برگزار می شود. در مسابقه سال 2011 میلادی، 255 نفر از 38 کشور مختلف دنیا شرایط شرکت در مسابقه ماراتن 2/26 مایلی روی صفحه های یخی قطب شمال را داشتند. شرکت کننده ها به کمپ بین المللی قطب شمال روی تخته های یخی منتقل می شوند. آنها شلوارهای بادگیر، دستکش، دو جفت جوراب و عینک مخصوص می پوشند. مسابقه بعدی ماراتن در 9 آوریل سال 2013 میلادی برگزار خواهد شد و هزینه شرکت در آن حدود 15561 دلار اعلام شده است. این هزینه شامل اقامت در اسپیتزبرگن، گرین لند قبل و بعد از مسابقه، پرواز به و از قطب شمال، هزینه هلی کوپتر در مناطق یخ بندان، مدال ها و  DVDهای جشن می شود.

 

 

موضوعات: اطلاعات علمی  لینک ثابت



[شنبه 1391-11-28] [ 08:54:00 ق.ظ ]





  حدیث روز   ...

 

امام رضا علیه السلام فرمودند:

لا یستَکمِلُ عَبدٌ حقیقةَ الایمانِ حَتَّى تَکونَ فیهِ خِصالُ ثَلاثٍ: اَلتَّفقُّهُ فِى الدّینِ وَحُسنُ التَّقدیرِ فِى المَعیشَةِ، وَالصَّبرُ عَلَى الرَّزایا.؛

هیچ بنده ‏اى حقیقت ایمانش را کامل نمى ‏کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین‏ شناسى، تدبر نیکو در زندگى، و شکیبایى در مصیبت‏ها و بلاها.

(بحار الانوار، ج 78، ص 339، ح1 )

موضوعات: حدیث روز  لینک ثابت



 [ 08:30:00 ق.ظ ]





  افسانه هایی درباره آمریکا که بهتر است همین امروز بدانید!   ...

 در مورد کشور آمریکا افسانه های زیادی وجود دارد که در این پست و پست‌های آینده سعی می‌کنم چندتای آنها را لیست کنم و شما را با حقیقت‌های این کشور آشنا کنم. خوشحال می‌شوم نظرات شما را نیز درباره کشور آمریکا بدانم.

 

همه در ایالات متحده آمریکا می‌توانند میلیونر شوند.

 این یک دروغ است. آمریکایی ها کسب درآمد نمی‌کنند. آنها از تلاش میلیون ها کارگر آسیایی و آمریکای جنوبی استفاده می‌کنند. تقریبا ۲۰ سال پیش بسیاری از کارخانه های کلیدی در ایالات متحده آمریکا بسته شده است. آمریکایی ها لباس‌های تولید شده در چین می‌پوشند، تلویزیون‌های ساخته شده در مالزی را نگاه می‌کنند، با دوربین کداک ساخته شده است در تایلند عکس می‌گیرند. حتی اگر برچسب “ساخته شده در ایالات متحده آمریکا” بر روی آن باشد احتمالا تنها یک دفتر مرکزی در آمریکا دارد و ولی کارخانه هایشان در خارج از ایالات متحده است. اگر تمام مرزهای آمریکا به مدت ۳ سال بسته شود، USA خاموش می‌شود.
و هر کسی نمی‌تواند یک میلیون دلار درآمد داشته باشد. اگر شما حیله گری را یاد بگیرید، درآمد بیشتری خواهید داشت. اگر شما بتوانید هر روز دروغی را با لبخندی برزبان آورید احتمالا خواهید توانست یک ثروتمند شوید. USA کشوری است که امکانات بسیاری برای یک دروغگو دارد. شما با زحمات خودتان نمی‌توانید پول هنگفتی بدست آورید. شما بایستی دروغی بزرگ‌تر بگویید برای بدست آوردن پولی بیشتر.

 ایالات متحده آمریکا آزادترین کشور است.

 این یک دروغ است. بله، همجنسگرایان، شیطان پرستان و … در ایالات متحده آمریکا احساس خوبی دارند. اما سعی کنید چیزی برخلاف ایالات متحده آمریکا بگویید تا نتیجه را ببینید. چرا به همجنسگرایان و شیطانپرستان ارزش می‌دهند؟  کالیفرنیا سرزمین همجنسگرایان است. من از همجنسگرایان متنفر نیستم، اما به نظرم اینها بیمارانی هستند که بایستی درمان شوند و بایستی از کودکان در برابر تبلیغات همجنسگرایی محافظت شود. از هر دو فیلمی که در آمریکا تولید می‌شود، شما می توانید حداقل در یکی از آنها همجنسگرایان را ببینید. و آنها همیشه آدم‌های خوبی هستند. آنها ممکن است یک مرد، یک زن یا یک کودک تبه کار را سفید پوست، سیاه پوست، آسیایی، پلیس، مامور FBI ونشان دهند، اما همجنسگراها همیشه آدم خوبی هستند. آزادی فقط برای آمریکایی هایی است که مشکلی برای سیاست‌های آمریکا ندارند. اگر شما یک خارجی باشید، در هر زمانی امکان دستگیری شما وجود دارد و با احتمال زیاد تا ۲۴ ساعت زندانی، یا تبعید خواهید شد. آزادی فقط برای شهروند موافق ایالات متحده آمریکا است و نه کس دیگری. در سال‌های ۱۹۵۰-۱۹۶۰ این مورد به خوبی نشان داده شد.

 ایالات متحده آمریکا ثروتمندترین کشور جهان است.

 این یک دروغ است. ایالات متحده آمریکا مقدار زیادی از ثروت خود را در زمان دو جنگ جهانی به دست آورده است. بیشتر وقت‌ها آنها در رکود بوده اند. در ایالات متحده آمریکا دولت برای خرج کردن پول شهروندان برنامه ریزی می‌کند و زمانی در آمریکا مردم حق نداشتند کالاهای خارجی خریداری کنند. اما در حال حاضر آمریکایی ها حتی در مغازه خود اجناس داخلی ندارد و کالاهای چینی، محصولات تایوانی می‌فروشند.

 در فیلم های آمریکایی شما می‌توانید ببینید که آمریکایی‌ها چگونه کسب درآمد می‌کنند. اگر بازیگر اصلی فیلم، پلیس، سرباز، مامور اتش نشانی، دزد و یا جراح پلاستیک نباشد، او کارمند است. حرفه اصلی آمریکایی‌ها کارمندی است. آنها پشت کامپیوتر می‌نشینند و چندین گزارش مالی برای رئیس خود تهیه می‌کنند. آنها اغلب چیزی تولید نمی‌کنند، به فروش و خرید سهام از شرکت های آمریکایی و خارجی مشغول هستند. آنها هیچ چیز را تولید نمی‌کنند، اما از محصولات تعداد زیادی از مغازه ها استفاده می‌کنند.

 در مورد  فیلم‌ها دیگر اینکه همه بازیگران و هنرپیشه های زن، ورزشکار هستند، اما همه آمریکایی ها در زندگی واقعی این‌گونه نیستند. ۲۸ درصد از مردم آمریکا از چاقی رنج می‌برند. نیویورک تایمز، سپتامبر .۲۰۰۱

 
 

 

 

 

موضوعات: حرف حق  لینک ثابت



[پنجشنبه 1391-11-26] [ 10:52:00 ق.ظ ]





  محال است انسانی به مقام توحید برسد   ...

 

محال است انسانی به جز از راه سیدالشهدا علیه السلام به مقام توحید برسد.سریان فیوضات و خیرات از مسیر حضرت سیدالشهدا علیه السلام است و پیشکار این فضیلت هم حضرت قمر بنی هاشم ابالفضل العباس علیه السلام است.

 

آیت الله سید علی قاضی (ره)

 

 

 

 

موضوعات: اخلاقی  لینک ثابت



[چهارشنبه 1391-11-25] [ 09:01:00 ق.ظ ]





  دستور توفیق تهجد و گشایش کار   ...

 

 

آقای انتظام کاشمری - واعظ - نقل می کرد که:

به خدمت حاج شیخ حسنعلی اصفهانی عرض کردم: دستوری مرحمت فرما که توفیق تهجد یابم و گشایشی در کارم حاصل شود. فرمودند:

« هر صبح، از تلاوت قرآن مجید مخصوصاً (سوره یس) غفلت منما، انشاء الله توفیق رفیق خواهد گشت. »

به کاشمر بازگشتم و هر بامداد، در حین راه رفتن، به قرائت سوره یاسین مداومت می کردم، اما نتیجه ای به دست نمی آمد.

سال دیگر در ایام عید به مشهد مشرف شدم و در یک شب بارانی برای اصلاح کاری به خانه یکی از علماء شهر رفتم چون در آن شب آقا به بیرونی نیامده بود، دست خالی بیرون آمدم و اندیشیدم: خوب است به خدمت حاج شیخ حسنعلی شرفیاب شوم و ازعدم حصول نتیجه او را آگاهی دهم. با این فکر به منزل حاج شیخ آمدم، دیدم که جماعتی در اطاقند و در بسته است و ایشان، مشغول گفتار و موعظه هستند.

با خود گفتم: اگر در اینحال به اطاق روم، ممکن است که جائی برای نشستن من نباشد و دیگر آنکه شاید سخن شیخ به سبب ورود من به اطاق، قطع شود. از این رو بود که پشت در نشستم و به سخنان ایشان گوش دادم تا مجلس تمام شد و به حضورش شرفیاب شوم.

در همین زمان، ناگاه شنیدم که مرحوم حاج شیخ موضوع فرمایشات خود را تغییر دادند و فرمودند:

« برخی از من دعای توفیق سحری و گشایش امور می خواهند، دستور می دهم که قرآن تلاوت کنند، لیکن به جای آنکه رو به قبله و در حال توجه به قرائت پردازند، در حال راه رفتن، سوره یاسین می خوانند و بعد به قصد گله می آیند که از دستور من حاصلی نگرفته اند.

تازه در شب بارانی ابتدا، به منظور انجام کار دنیایی خود، به در خانه دیگران می روند و چون به مقصد نمی رسند، به فکر آخرت افتاده، سری هم به منزل من می زنند؛ این که شرط انصاف نیست، خوب است بروند و هر بامداد رو به قبله با توجه و تدبر و نه بالقلقه لسان، به تلاوت کلام الله پردازند آنگاه اگر مقصود شان حاصل نشد گله مند گردند. »

پس از این سخنان، باز به موضوع اصلی سخن خود پرداختند. و پس از پایان گفتار، در باز شد و من داخل شدم. جناب شیخ محبت فرمودند و پرسیدند حاجتی داری؟

عرضه داشتم: جواب خود را شنیدم

فرمودند: پس معطل چه هستی؟

برخاستم و خداحافظی کردم

موضوعات: اخلاقی  لینک ثابت



 [ 08:56:00 ق.ظ ]





  توصیه های لقمان به فرزندش   ...

لقمان به فرزندش می‌فرماید:

پسرجان، شش سفارش به تو می‌کنم که خلاصه علوم و اخلاق اولین و آخرین است:
1) بیش از مدت اقامت در دنیا، دل به دنیا مبند.
2) برای آخرت به قدری که در آنجا توقف داری کار کن، که ما زمان در دنیا ماندنمان بسیار کوتاه و آخرت بی‌حساب بلند است.
3) از خدا به قدری که به او محتاجی اطاعت کن، که همه وجود ما محتاج به خداست.
4) تمام کوششت را در نجات از آتش به کار ببر.
5) به اندازه تحمل و قدرتی که بر آتش داری گناه کن.
6) به هنگام گناه و معصیت جایی را انتخاب کن که خدا تو را نبیند. هرکجا باشیم خدا ما را می‌بیند.

 

موضوعات: اخلاقی  لینک ثابت



 [ 08:38:00 ق.ظ ]





  نکات اخلاقی   ...

حضرت علی(ع) می‎فرماید: درحال دعا گفتم: خدایا مرا نیازمند هیچ یک از بندگانت نکن .

پیامبر اکرم(ص) این دعا را شنیده و فرمودند: یا علی! اینگونه دعا نکن، زیرا کسی نیست که محتاج مردم نباشد.

گفتم: پس چگونه دعا کنم؟

فرمود: بگو؛ خدایا! مرا نیازمند مردم بد نکن .

پرسیدم: چه کسانی جزء مردم بد، به شمار می‎آیند؟

فرمود: کسانی که وقتی به نعمتی می‎رسند، آن را از دیگران(نیازمندان)دریغ می‎کنند و چون خود محتاج شوند و با آنان برخلاف انتظارشان رفتار شود، بر می‎آشوبند و مردم را سرزنش کنند.

موضوعات: اخلاقی  لینک ثابت



 [ 08:33:00 ق.ظ ]





  احتکار از ديدگاه قرآن و روايات   ...

 هر ساله پيش از عيد نوروز مقدار زيادي مرکبات و در مواردي گوشت و تخم مرغ و ساير اقلام ضروري مورد نياز مردم در شهرستان هاي مختلف ذخيره مي شود و هنگام فرا رسيدن عيد به بازار عرضه مي گردد. همچنين دولت جمهوري اسلامي ايران، هر ساله آذوقه گندم يک سال کشور را در سيلوها ذخيره مي کند. از سوي ديگر به کرات مشاهده مي شود که برخي اجناس بدون جهت براي مدتي در بازار کمياب و گاهي ناياب مي گردد. مثلا بسيار اتفاق افتاده است در حالي که برخي مصالح ساختماني در بازار يافت نمي شود، عده اي با مراجعه به دلالان و پرداخت هزينه بيشتر، مصالح مورد نياز را از بازار سياه تهيه مي کنند.
    برخي محصولات مانند ميوه جات فصلي مي باشند و قيمت آنها پس از گذشت فصل برداشت افزايش مي يابد، اما علت نوسانات قيمت برخي از محصولات صنعتي، هنگامي که هزينه و ميزان واردات و توليدات داخلي آنها تغيير چنداني نکرده است، روشن به نظر نمي رسد. (1) براي تحليل اين پديده ها و تبيين اينکه کداميک از آنها مصداق احتکار هستند و کداميک را مي توان جزو خدمات مفيد و مشروع انبارداري به حساب آورد ضروري است ابتدا تعريفي از احتکار ارائه گردد.
    تعريف احتکار:
    احتکار عبارت است از کاهش دادن يا متوقف کردن جريان توزيع کالا توسط همه يا برخي از فروشندگان به طور موقت. اين اقدام فروشندگان با توجه به وضع بازار و به خصوص تقاضاي تحريک شده خريداران به منظور بالا بردن قيمت و درآمد حاصل از افزايش قيمت کالا صورت مي گيرد. (2)
    سيدمصطفي محقق داماد نيز در کتاب خويش با عنوان “تحليل و بررسي احتکار از نظرگاه فقه اسلام”، ابتدا واژه احتکار را به لحاظ لغوي ريشه يابي مي کند. واژه “احتکار” از نظر لغوي از ريشه “حکر” اشتقاق يافته که به معاني ظلم، عسر و سوء معاشرت آمده است. وي سپس در تعريف اصطلاحي احتکار چنين مي نويسد: “فقها در تعريف احتکار، کلمات مختلفي دارند. مرحوم شيخ انصاري، به پيروي از بسياري از فقهاي پيشين، مسئله را اصولا تحت عنوان “احتکار الطعام” مطرح نموده و تعريف آن را از اهل لغت بدين گونه نقل مي کند: “احتکار الطعام و هو جمع الطعام و حبسه يتربص به الغلاء”؛ احتکار طعام جمع کردن و يا حبس کردن آن به منظور گران شدن است. همچنين ابن حجر در کتاب تحف خويش احتکار را اينگونه تعريف مي کند: احتکار آن است که کسي آذوقه مردم را در هنگام گراني، خريداري و آن را نگهداري کند تا به علت مضيقه و سختي به قيمت گزاف به فروش رساند. (3)
    تفاوت احتکار با انبارداري:
    بايد توجه داشت که معيار در احتکار حرام ايجاد بازار سياه است به گونه اي که موجب تضييق و دشواري مردم مسلمان فراهم گردد و گرنه در موارد فراواني که عرضه بي رويه کالا چه بسا موجب تضييع و اتلاف ما گردد، نه تنها حرام نيست، بلکه از جهاتي منطبق با موازين عقلايي است. مثلا در هنگام به دست آمدن ميوه در اواخر تابستان، اگر باغداران محصول خويش را يکباره به بازار عرضه کنند، از آنجا که در آن فصل عوامل عرضه و تقاضا با يکديگر تناسب ندارد، اين عمل نتيجه اي جز ضايع شدن و از بين رفتن محصولات نخواهد داشت و عواقب سوء اقتصادي ديگري نيز پيامد آن خواهد بود زيرا به علت ضرر و زياني که فروشندگان، به خاطر فروش جنس خود به بهاي ارزان، متحمل مي شوند توازن اقتصادي نيز آشفته مي گردد درحالي که اگر در همان ايام به مقدار مايحتاج عمومي و فروش به نرخ عادله، متناسب با قيمت تمام شده و سود منصفانه، دسترنج خويش را به بازار عرضه کنند و بقيه محصول به نحو صحيح، از جمله نگهداري در سردخانه، انبار گردد و به تدريج به موازات مصرف توزيع شود، عملي خردمندانه خواهد بود.
    احتکار در قرآن:
    1- علماي اهل سنت به آيه 29 سوره نساء در زمينه حرمت احتکار استدلال کرده اند: “يا ايها الذين آمنوا لاتاکلوا اموالکم بينکم بالباطل الا ان تکون تجاره عن تراض” و بيان کرده اند که اکل مال به باطل عبارت است از هر روشي که مالي را به مصرفي برسانند که خداي تعالي اجازه نداده و يااز آن نهي کرده باشد، مانند دغل بازي (غش در معامله) و رشوه و قمار و احتکار (4.)
    ولي با توجه دقيق به آيه شريفه معلوم مي شود که اين آيه درصدد بيان حرمت معاملات غير شرعيه است و ربطي به حرمت احتکار ندارد. چون احتکار عملي است که معمولا قبل از معامله و داد و ستد انجام مي گيرد و محتکر براي اينکه سود بيشتري در معامله ببرد، اشياء را احتکار و جمع آوري کرده و سپس به دلخواه خود و هر وقت که خواست، آنها را مي فروشد.
    ولکن آيه شريفه به قرينه کلمه “بينکم” (که حاکي از اين است که آيه شريفه از حالتي نهي مي کند که اين حالت بين بيش از يک نفر محقق مي شود، در حالي که احتکار به وسيله يک نفر هم تحقق پيدا مي کند) و همچنين جمله الا ان تکون تجاره عن تراض (که تجارت کردن از روي رضايت طرفين، از جمله قبلي استثناء شده است، پس جمله قبلي هم مربوط به تجارت و معامله خواهد بود) ناظر به معاملات غيرشرعي است يعني معاملاتي که اجتماع بشري را از رسيدن به سر منزل سعادت و خوشبختي مانع بوده و او را به مهلکه فساد و تباهي سوق مي دهد، مثل ربا و قمار و معاملات غرري و در قالب عبارت فني و فقهي مي توان گفت که حرف “باء” در کلمه “بالباطل” يا از براي سببيت است، يعني اموال خود را به وسيله اسباب - عقود و ايقاعات - باطله، مثل ربا و قمار و غيره رد و بدل نکنيد، چون هر چند که قمار و ربا و ديگر اسباب باطله مي تواند پيش عرف سبب و علت انتقال بوده و عرف اين چنين انتقالاتي را به رسميت بشناسد، ولکن از ديد شرعي باطل و حرام بوده و نمي تواند عامل انتقال اموال باشد و يا از براي مقابله: يعني اموال خود را در موقع خريد و فروش در مقابل اشيائي که از نظر شرعي مالکيت ندارند نفروشيد، مثل مشروبات الکلي و گوشت خوک و امثال اينها، چون از نظر شرعي مالکيت ندارند و نمي توان در ازاي آنها پول پرداخت کرد، پس آيه شريفه بنابراين فرض از پرداخت پول در مقابل اشيا بي ارزش - از نظر شرعي - نهي مي کند.
    2- ويل لکل همزه لمزه الذي جمع مالا و عدده (سوره همزه، آيه 1.) واي بر هر نکوهشگر عيب جوي، آنکه مالي را گرد آورده و مي شمارد.
    3- اليهکم التکاثر حتي زرتم المقابر (سوره تکاثر، آيه 1.) شما را فزوني جستن (در اموال و نسب) مشغول گردانيد، تا اينکه قبرها را زيارت کرديد (وارد قبر شديد و دستان از دنيا و زينت هاي او کوتاه شد.)
    با مراجعه به تفاسير مختلف و معاني لغوي کلمات آيات معلوم مي شود که مراد از اين دو آيه هم نکوهش جمع آوري و روي هم انباشتن مال و تفاخر زيادي ثروت است. لذا با اين دو آيه هم نمي توان راجع به احکام احتکار نفيا و اثباتا استدلال کرد.
    بعد از اينکه معلوم شد از نظر آيات قرآني دليلي بر حرمت احتکار نداريم به بررسي آيات در اين زمينه مي پردازيم.
    روايت در مذمت احتکار:
    احتکار به پيکره اقتصاد جامعه ضربه وارد کرده و نرخ کالاها را بالا برده و مردم را از لحاظ معيشتي در تنگنا قرار مي دهد. از اين رو، پيامبر اکرم (ص) از اين کار منع نموده و آن را گناهي بسيار عظيم معرفي فرموده و از عواقب آن، به شدت برحذر داشته اند.
    در روايتي آن حضرت مي فرمايد: الجالب الي سوقنا کالمجاهد في سبيل الله و المحتکر في سوقنا کالملحد في کتاب الله. (5)
    الجالب مرزوق المحتکر ملعون (6)
    آنانکه به بازار ما چيزي وارد مي کنند، مانند کسي است که در راه خدا جهاد مي کند و آنکه در بازار احتکار مي نمايد، مانند کسي است که در کتاب خدا کافر به شمار مي آيد.
    وارد کننده روزي مي خورد و محتکر لعنت مي برد.
    در روايت ديگر آمده است:
    الجالب مرزوق و المحتکر ملعون. (7)
    در اين روايت آن حضرت انسان محتکر را در رديف کفار محسوب نموده و ملعون مي داند.
    و درکلامي ديگر مي فرمايد: من احتکر الطعام اربعين يوما ثم تصدق به لم تکن صدقته کفاره الاحتکار. (8)
    کسي که مواد غذايي مورد استفاده مردم را به مدت چهل روز احتکار نمايد و سپس آن را صدقه دهد، کفاره گناه احتکارش نخواهد شد.
    در اسلام صدقه دادن از جمله کارهايي است که ثواب بسياري براي آن در نظر گرفته شده است، ولي گناه احتکار مايحتاج روزمره مردم، به قدري سنگين است که اگر محتکر تمام اموال احتکار شده را در راه خدا صدقه بدهد و در بين مردم تقسيم نمايد، باز هم کفاره آن نخواهد بود.
    آن حضرت در يکي ديگر از فرمايشات خود چنين فردي را منفور درگاه الهي بيان کرده و مي فرمايد: من احتکر الطعام اربعين يوما فقد بري من الله و بري الله منه. (9)
    هر کس ارزاق عمومي را به مدت چهل روز احتکار نمايد، از خداوند بيزاري جسته و خداوند هم از وي بيزار است.
    و در گفتار ديگري آن حضرت اين عمل را شايسته انسان هاي مومن و با وجدان ندانسته و فقط کساني را که اهل گناه و خطا هستند، عامل اين کار بيان نموده و مي فرمايد: لايحتکر الا خاطي. (10)
    دست به احتکار نمي زند، مگر انسان خطاکار.
    از اين روايت معلوم مي شود که محتکرين انسان هاي آلوده به خطا و گناه هستند. کساني که ايمان به خدا دارند و داراي وجدان بيداري هستند و براي افراد جامعه ارزش قائلند دست به اين عمل نمي زنند.
    و در جاي ديگر از امام کاظم (ع) نقل شده است که رسول خدا (ص) فرمود:
    لئن يلقي الله العبد سارقا احب الي من ان تلقاه قد احتکر طعاما اربعين يوما. (11)
    اگر خداوند بنده اي را در حال سرقت ملاقات کند، در نزد من محبوب تر است از اينکه ملاقات کند او را در حالي که آذوقه مردم را چهل روز احتکار نمايد.
    از اين فرمايش حضرت بزرگي گناه احتکار مايحتاج مردم معلوم مي شود. گناه آن بسيار سنگين تر از سرقت مي باشد، زيرا اکثر سارقان به خاطر فقر و نداري، مجبور به سرقت مي شوند، ولي انسان محتکر با داشتن اموال و دارايي هاي فراوان به چپاول دست مي زند و شايد بشود گفت که احتکار باعث تورم گراني شده و گراني باعث فقر و فقر موجب سرقت مي شود. بنابراين محتکر هم خود به چپاول اموال مردم مي پردازد و هم به نحوي باعث سرقت ديگران مي شود.
    آن حضرت در يکي از فرمايشات خود محتکران را بندگان بسيار بدي معرفي کرده و مي فرمايد: بئس العبد المحتکر، ان ارخص الله تعالي الاسعار حزن و ان اغلاها الله فرح. (12)
    چه بد بنده اي است محتکر، اگر خداوند قيمت ها را ارزان نمايد، غمگين شده و اگر گران نمايد، خوشحال مي شود.
    در روايت ديگري از رسول خدا (ص) نقل شده که مي فرمود: من احتکر علي المسلمين طعاما ضربه الله بالجذام و الافلاس. (13)
    هر کس آذوقه و مواد غذايي مسلمين را احتکار نمايد، خداوند او را به مرض جذام و فقر گرفتار مي کند.
    اين روايت بيانگر اين نکته است که نه تنها انسان محتکر در روز قيامت بايستي در مقابل خداوند پاسخگو باشد و عذاب الهي را بچشد، بلکه در همين دنيا هم خداوند او را گرفتار مرض جذام و فقر مي نمايد.
    و در روايت ديگري رسول خدا (ص) مي فرمايد: عن جبرئيل (ع) قال اطلعت في النار فرايت و اديا في جهنم يغلي، فقلت: يا مالک لمن هذا؟ فقال: لثلاثه المحتکرين و … (14)
    جبرئيل (ع) گفت: به جهنم گذر کردم و در آن جايگاهي ديدم که بسيار وحشتناک و مخوف بود. پس به مالک آن گفتم: اين جايگاه براي چه کساني است؟ گفت: براي سه طايفه است که يکي از آنها احتکار کنندگان هستند.
    از اين گفتار حضرت جايگاه اخروي چنين افرادي هم مشخص مي شود و آن بدترين و وحشتناک ترين جاي جهنم است.
    از پيشواي پرهيزکاران علي (ع) نيز در نکوهش احتکار رواياتي به جاي مانده است که به ذکر و بررسي آنها مي پردازيم:
    الاحتکار شيمه الفجار: (15)
    احتکار خوي و خصلت گنهکاران است.
    از آنجا که گناهکاران داراي صفات و خصلت هاي زشت و ناشايستي مي باشند که از جمله آنها عمل احتکار و محروم نمودن مردم از نيازمندي هاي زندگي است، لذا پيشواي مومنين (ع) در اين گفتار به بيان اين حقيقت پرداخته و مردم را متوجه آن ساخته است تا از انجام چنين عمل نکوهش شده اي دست بردارند و در بياني کوتاه و گويا اين چنين آمده است: الاحتکار رذيله. (16)
    احتکار صفت ناپسندي است.
    عمل احتکار و جمع آوري مواد خوراکي و وسايل لازم زندگي مردم، جهت سودجويي و بالا بردن قيمت ها عملي غير انساني است و از جمله صفات و ويژگي هاي ناپسند و مذموم مي باشد که علي (ع) در روايت فوق به بيان اين واقعيت پرداخته است.
    گفتاري است از آن حضرت در نکوهش احتکار:
    الاحتکار داعي الحرمان. (17)
    احتکار سبب محروميت است.
    چون عمل احتکار موجب محروميت مردم از دسترسي به ضروريات زندگي شده و با اين عمل افراد جامع در تنگنا قرار مي گيرند، لذا امام (ع) در اين روايت، اين واقعيت را به رشته سخن درآورده است تا نصب العين فروشندگان و بازرگانان قرار گرفته و وسيله و سبب محروميت نباشند.
    در روايت ديگري از آن امام (ع) چنين آمده است:
    من طبايع الاغمار اتعاب النفوس في الاحتکار (18)
    به زحمت انداختن مردم به وسيله احتکار از خصلت هاي کساني است که بدي عاقبت آن را نمي دانند.
    احتکار موجب ايجاد زحمت و سختي براي مردم مي شود. از اين رو امير مومنان علي (ع) در روايت فوق، اين عمل را نکوهش کرده و از خوي و خصلت هاي کساني دانسته است که وضعيت معيشتي مردم را مورد توجه قرار نمي دهند.
    از جمله روايات درباره نکوهش احتکار حديث ذيل است:
    عن علي (ع) نهي عن الحکره بالبلد … (19)
    حضرت علي (ع) از احتکار نمودن در شهر نهي نموده است.
    احتکار و افزايش قيمت به خصوص براي مردم شهرنشين سخت و دشوار است و علي (ع) در اين روايت به اين نکته حساس اشارت دارد.
    از مجموع اين روايات و سخنان، پيشواي متقين علي (ع) در زمينه نکوهش احتکار چنين مستفاد مي گردد که انسان در مسير ادامه زندگي خود، ضرورت دارد با ديگران ارتباط اقتصادي و اجتماعي برقرار نمايد و نسبت به برطرف ساختن نياز يکديگر اقدام نمايد و همديگر را از بهره برداري مايحتاج زندگي و به ويژه مواد غذايي محروم نسازند.
    پي نوشت ها:
    1- صدر، کاظم (1362)، احتکار از ديدگاه فقه و اقتصاد، تهران، انتشارات 22 بهمن.
    2- همان
    3- محقق داماد، سيدمصطفي (1362)، تحليل و بررسي احتکار از نظر گاه فقه اسلام، تهران: نشر انديشه هاي نو در اسلام.
    4- صالح عبدالله، محمد، کتاب احتکار يا خيانت به جامعه، ترجمه فهيم کرماني، ص .136
    5- نهج الفصاحه، ص .278
    6- همان
    7- همان
    8- محجه البيضاء، ج 3، ص 166.
    9- سنن ابن ماجه، ج 2، ص 728.
    10- کنز العمال، ج 4، ص 97.
    11- سنن ابن ماجه، ج 2، ص 827 .
    12- نهج الفصاحه، ص 217.
    13- سنن ابن ماجه، ج 2، ص 728.
    14- جامع الاحاديث، ج 23، ص 110.
    15- جام احاديث شيعه، ج 23، ص 110.
    16- ترجمه غرر الحکم، ج 1، ص 323.
    17- همان، ص 323.
    18- همان
    19- کنز العمال، ج 4، ص 98.

موضوعات: حرف حق  لینک ثابت



[دوشنبه 1391-11-23] [ 11:40:00 ق.ظ ]





  نگاهی گذرا بر وقایع 19 بهمن   ...

 

• 19 بهمن(اعلام همبستگی همافران نیروی هوایی ارتش با امام خمینی(ره)

جعفر شریف امامی، نخست وزیر سر سپرده محمدرضا پهلوی که باعث به وجود آمدن حوادثی نظیر جمعه سیاه (17 شهریور) و کشتار دانش آموزان (13 آبان) شده بود، در چنین روزی، در حالی که تمام ثروت خود را به خارج منتقل کرده بود، از ایران فرار کرد. در این روز همافران که جمعی از نظامیان متعهد نیروی هوایی بودند به دیدار امام در مدرسة رفاه تهران رفتند و همبستگی خود را برای همیشه اعلام کردند از آن به بعد، این روز با شکوه به نام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی نامگذاری شد.

رویدادهای 19 بهمن

* جمعی از پرسنل نیروی هوایی با انجام رژه و خواندن سرود در مقابل حضرت امام، با حرکت اسلامی مردم ایران و رهبری نهضت اعلام همبستگی کردند. ایشان همچنین از راهپیمایی مردم در حمایت از دولت مهندس بازرگان تشکر کردند.

* مطبوعات و رادیو ریاض: مهندس بازرگان اعلام کرد نتوانسته است رضایت ارتش را جلب کند و ارتشیان از قانون اساسی حمایت می‌کنند. وی طی اولین سخنرانی عمومی پس از اعلام نخست وزیری دولت موقت گفت: بنده ماشین سواری نازک نارنجی هستم که باید روی جاده‌های آسفالت و راه هموار حرکت کنم.

* ستاد ارتش، عکس روزنامه کیهان مبنی بر رژه افسران نیروی هوایی در مقابل حضرت امام را تکذیب کرد.

* طرفداران قانون اساسی، شهر خوی را به آتش کشیدند و در شهر گنبد به یک حمام زنانه یورش بردند.

* عده‌ای از هواداران رژیم که به طرفداری قانون اساسی در تهران تجمع کرده بودند، با مخالفین خود به زد و خورد پرداختند.

* خبرنگار لوس‌آنجلس تایمز، در تیراندازی‌های خیابان فرح‌آباد ژاله تیر خورد و کشته شد.

* طی روزهای گذشته و امروز، شهر تهران شاهد تظاهرات مردم و فریاد و خشم کلیه اقشار در مقابل رژیم بود. بانک‌ها و دیگر مۆسسات دولتی مورد هجوم مردم به ستوه آمده از جنایت‌های شاه قرار گرفتند و شعله‌های آتش از همه سو زبانه می‌کشید.

مزدوران گارد شاهنشاهی پس از اعلام همبستگی گروهی از همافران و پرسنل نیروی هوایی با انقلاب و بیعت ایشان با امام، در شامگاه 20 بهمن به یکی از پادگان های نیروی هوایی در تهران حمله بردند. مردم انقلابی نیز با سلاح هایی ابتدایی برای کمک به همافران حاضر شدند و در نهایت پیروزی دست یافتند.

 * امام خمینی طی نطق کوتاهی که از شکبه تلویزیونی کارکنان اعتصابی رادیو و تلویزیون بطور مستقیم پخش می‌شد ضمن آرزوی موفقیت برای کارکنان رسانه‌های گروهی گفتند: دستگاه‌هایی در این قسمت بوده و هست که بایستی در خدمت مردم می‌بودند. ولی رژیم غاصب از آنها در راه هدف‌های نامشروع استفاده کرده است.

* سرهنگ قذافی حمایت خویش را از انقلاب مردم ایران اعلام داشت.

 * در درگیری‌های گرگان، پنج نفر کشته و یازده نفر مجروح شدند.

 * خانواده افسران بازداشتی نیروی هوایی، همچنان با ادامه تحصن، تهدید به اعتصاب غذا کردند.

 * مهندس شریف امامی که از طرف دادستانی ممنوع‌الخروج شده بود، از کشور گریخت.

* گروه منصورون، ترور رییس گارد دانشگاه جندی شاپور اهواز را به عهده گرفت.

* افراد مسلح به یک شعبه بانک ملی در کرمان دستبرد زدند. همچنین موجودی یکی از شعب این بانک در تهران نیز سرقت شد.

بیستم بهمن (حمله گارد شاهنشاهی به نیروی هوایی)

مزدوران گارد شاهنشاهی پس از اعلام همبستگی گروهی از همافران و پرسنل نیروی هوایی با انقلاب و بیعت ایشان با امام، در شامگاه 20 بهمن به یکی از پادگان های نیروی هوایی در تهران حمله بردند. مردم انقلابی نیز با سلاح هایی ابتدایی برای کمک به همافران حاضر شدند و در نهایت پیروزی دست یافتند.

درگیری مسلحانه بین مردم و نیروهای ارتش، از اواخر شب 20 بهمن از پادگان دوشان تپه شروع شد.در جریان نمایش فیلم مراسم استقبال امام خمینی، هنرجویان نیروی هوایی نسبت به امام ابراز احساسات می کنند.افراد گارد شاهنشاهی مامور نیروی هوایی برای ساکت کردن هنرجویان و دیگر پرسنل نیروی هوایی مداخله می نمایند و کار به زد و خورد و تیر اندازی می کشد.با انتشار خبر شورش افراد پادگان نیروی هوایی، مردم برای یاری آنها، به دوشان تپه روی می آورند و وارد پادگان می شوند.اسلحه خانه ها را باز می کنند و با استفاده از تفنگ و مسلسل به ساختن سنگرهای خیابانی و نبرد با افراد گارد شاهنشاهی می پردازند.

همزمان با زد و خورد در دوشان تپه، مردم به چند کلانتری نیز حمله کردند و با خلع سلاح افراد، نقاط دیگر حساس پایتخت نیز به تصرف مبارزان درآمد.شهربانی محاصره شد.فرماندار نظامی به منظور مقابله با انقلابیون، ساعات عبور و مرور را از ساعت 5/4 بعد از ظهر تا 5 صبح روز بعد اعلام کرد، ولی به فرمان امام خمینی، مردم به اخطار فرماندار نظامی اعتنا نکردند و به خیابانها ریختند.

19 بهمن، سالگرد اعلام اطاعت و وفاداری نیروی هوایی به رهبر کبیر انقلاب و بنیان گذار جمهوری اسلامی، نقطه عطف تاریخ انقلاب اسلامی است .

(این روز آگاهی و بصیرت ملت ایران را نشان داد و به تمامی توطئه های طاغوت خط بطلان کشید . بدون تردید این حرکت هوانیروز سندی زنده بر غیرتمندی و شجاعت آنان در دورانی است که الله اکبر گفتن گناهی بزرگ محسوب می شد .ارتشی که فرماندهی آن بدست داماد شاه خائن بود در عین نا باوری طاغوت و همدستانش با امام راحل پیمانی ابدی بستند .رژه همافران نیروی هوایی در برابر امام حکومت طاغوت را به لرزه درآورده و پیروزی انقلاب را نزدیکتر ساخت .

در دورانی که صد هزار مستشارآمریکایی برسر سفره ایران نشسته بودندو با قدرت تمام ثروت این ملت را چپاول می کردند همافران نیروی هوایی با حرکتی بی نظیر موجب یاس و نا امیدی آنها شدند . ارتش قبل از 19 بهمن نیز درهای پادگانها را به روی مردم باز کرده و آنها را مسلح کرده بود. ارتش و نیروی هوایی پس از انقلاب نیز حماسه های ماندگاری خلق کردند چنانکه در هشت سال دفاع مقدس خاطره رشادت این دلیرمردان را همه ملت ایران خوب بخاطر دارد .

 امروزپس از گذشت 34 سال از انقلاب و علیرغم همه تحریم هاو تهدیدها ارتش ایران با اتکا به خود باوری به موفقیت های بزرگی دست یافته است .)1*

*1) گفت و گوهای مرتضی نظری فرماندار سلماس با خبرنگار ایرنا     کد خبر: 80529720 (3133352) | تاریخ خبر: 17/11/1391

موضوعات: دهه فجر  لینک ثابت



[پنجشنبه 1391-11-19] [ 11:19:00 ق.ظ ]





  19بهمن روز نیروی هوایی   ...

 یکی از گام های بلندی که در جریان انقلاب موجب ریشه کن ساختن حکومت پهلوی شد، حرکت متهورانه ی نظامیان نیروی هوایی در 19 بهمن 1357 بود.

یک هفته از ورود امام قدس سره به ایران گذشته بود و هنوز رژیم شاهنشاهی پا بر جا و بختیار مدعی مقاومت در مقابل انقلاب بود، ملت در انتظار وعده ی امام بود که در بهشت زهرا فرمودند: من توی دهن این دولت می زنم

شایعه ی کودتای ارتش، روز به روز فراگیرتر می شد و همه نگران اوضاع و احوال بودند. اگر چه اعتصابات پراکنده در برخی از واحدهای ارتش گسترش و موضوع به روزنامه ها نیز کشیده شده بود، اما هنوز مردم، ارتش را در مقابل خود می دیدند و نگران آینده ای مبهم و در هراس از روزی که درگیری نهایی ارتش و مردم بخواهد سرنوشت نهایی انقلاب را رقم بزند، بوده و عده ای هم آماده ی نبرد مسلحانه برای حصول پیروزی نهایی می شدند. بهترین و عظیم ترین کاری که می توانست روحیه ی انقلاب را تقویت کند، مقاومت دولت بختیار را در هم شکند، و مأموریت هایزر را در طراحی کودتای نظامی با شکست مواجه سازد و در نهایت روحیه ی معدود نظامیانی را که هنوز انقلاب را باور نکرده بودند درهم شکند، اعلام همبستگی ارتش با ملت بود. مقامات عالی رتبه نظامی به هیچ وجه زیر بار پذیرش انقلاب و اعلام همبستگی با مردم نرفته و هم چنان از دولت بختیار حمایت می کردند.

در این شرایط نظامیان فداکار و متعهد نیروی هوایی به این نتیجه رسیدند که باید دست به کار بزرگی زده و وظیفه ی ملی و مذهبی خود را انجام دهند. لذا با یک حرکت متهورانه به سیل خروشان ملت پیوستند و با حضور در اقامتگاه رهبر بزرگ انقلاب اسلامی در مدرسه ی علوی سندی از افتخار، حماسه، رشادت و ایمان را در برگ های زرین تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رسانیدند.

این روز بزرگ، نقطه ی عطفی در تاریخ انقلاب و ارتش است، روزی که حماسه ی حضور قاطعانه ی ارتش در صحنه ی انقلاب به وقوع پیوست و طلیعه ی خجسته ی پیوند ارتش با ملت مسلمان و انقلابی به وضوح آشکار گشت.

موضوعات: دهه فجر  لینک ثابت



 [ 10:51:00 ق.ظ ]





  رویدادهای 19 بهمن   ...

جمعي از پرسنل نيروي هوايي با انجام رژه و خواندن سرود در   مقابل حضرت امام، با حرکت اسلامي مردم ايران و رهبري نهضت اعلام همبستگي کردند. ايشان همچنين از راهپيمايي مردم در حمايت از دولت مهندس بازرگان تشکر کردند. * مطبوعات و راديو رياض: مهندس بازرگان اعلام کرد نتوانسته است رضايت ارتش را جلب کند و   ارتشيان از قانون اساسي حمايت مي‌کنند. وي طي اولين سخنراني عمومي پس از اعلام نخست وزيري دولت موقت گفت: بنده ماشين سواري نازک نارنجي هستم که بايد روي جاده‌هاي آسفالت و راه هموار حرکت کنم. * ستاد ارتش، عکس روزنامه کيهان مبني بر رژه افسران نيروي هوايي در مقابل حضرت امام را تکذيب کرد. * طرفداران قانون اساسي، شهر خوي را به آتش کشيدند و در شهر گنبد به يک حمام زنانه يورش بردند. * عده‌اي از هواداران رژيم که به طرفداري قانون اساسي در تهران تجمع کرده بودند، با مخالفين خود به زد و خورد پرداختند. * خبرنگار لوس‌آنجلس تايمز، در تيراندازي‌هاي خيابان فرح‌آباد ژاله تير خورد و کشته شد. * طي روزهاي گذشته و امروز، شهر تهران شاهد تظاهرات مردم و فرياد و خشم کليه اقشار در مقابل رژيم بود. بانک‌ها و ديگر مؤسسات دولتي مورد هجوم مردم به ستوه آمده از جنايت‌هاي شاه قرار گرفتند و شعله‌هاي آتش از همه سو زبانه مي‌کشيد. * امام خميني طي نطق کوتاهي که از شکبه تلويزيوني کارکنان اعتصابي راديو و تلويزيون بطور مستقيم پخش مي‌شد ضمن آرزوي موفقيت براي کارکنان رسانه‌هاي گروهي گفتند: دستگاه‌هايي در اين قسمت بوده و هست که بايستي در خدمت مردم مي‌بودند. ولي رژيم غاصب از آنها در راه هدف‌هاي نامشروع استفاده کرده است. * سرهنگ قذافي حمايت خويش را از انقلاب مردم ايران اعلام داشت. * در درگيري‌هاي گرگان، پنج نفر کشته و يازده نفر مجروح شدند. * خانواده افسران بازداشتي نيروي هوايي، همچنان با ادامه تحصن، تهديد به اعتصاب غذا کردند. * مهندس شريف امامي که از طرف دادستاني ممنوع‌الخروج شده بود، از کشور گريخت. * گروه منصورون، ترور رييس گارد دانشگاه جندي شاپور اهواز را به عهده گرفت. * افراد مسلح به يک شعبه بانک ملي در کرمان دستبرد زدند. همچنين موجودي يکي از شعب اين بانک در تهران نيز سرقت شد.

موضوعات: دهه فجر  لینک ثابت



 [ 10:23:00 ق.ظ ]





  آثار نامرئی دروغگویی   ...

 

پنهان كردن حقیقت از گناهانی است كه آیات و احادیث بی‌شماری در رابطه با پیامدها و ضررهای دنیوی و اخروی آن در زندگی انسان وجود دارد. این رفتار اگرچه ممكن است در كوتاه مدت آدمی را در پیشبرد اهدافش كمك كند، اما در دراز مدت باعث آثار مخرب روحی و روانی برای فرد خواهد شد.

     

جام دینی: پنهان كردن حقیقت از گناهانی است كه آیات و احادیث بی‌شماری در رابطه با پیامدها و ضررهای دنیوی و اخروی آن در زندگی انسان وجود دارد. این رفتار اگرچه ممكن است در كوتاه مدت آدمی را در پیشبرد اهدافش كمك كند، اما چنانچه الگوی رفتاری و تفكری انسان در زندگی اش شود نه تنها سلامت جسم و روح او را به مخاطره می‌اندازد بلكه آیندگان و یك نسل را به سمت فتنه انگیزی سوق می‌دهد.

 دروغگویی از رذایل اخلاقی است كه در روایات مختلف، پنهان كردن حقیقت و گفتاری خلاف واقعیت معنی شده و در احادیث گوناگون نیز در كنار شرك و عاق والدین از جمله گناهان كبیره یاد شده است. این عادت زشت اخلاقی هرگز جزو ذات و فطرت انسان نیست. بلكه عوامل روانشناختی و محیطی است كه این خصیصه را در انسان شكل می‌دهد.

 علی اسماعیلی، روانشناس علل مختلفی را در رابطه با این ناهنجاری اخلاقی برشمرده و می‌گوید: عادت به بیان سخنان نادرست خصیصه‌‌ای آموختنی است كه به مرور زمان بخشی از ذات انسان می‌شود.

 اعمال رفتارهای منفی از سوی اطرافیان، جبران احساس حقارت، منافع شخصی، قرار گرفتن در موقعیت‌های بحرانی، ترس، دستیابی به اهداف خاص، واقع بین نبودن و توجیه رفتار از عمده‌ترین دلایلی است كه افراد جامعه را به سمت دروغگویی سوق می‌دهد.

 نقش خانواده ها

وی معتقد است: خانواده نخستین كانونی است كه الگوهای رفتاری فرزندان را شكل می‌دهد بنابراین ریشه‌های اولیه شكل‌گیری این صفت ناپسند را باید در جمع خانوادگی جست وجو كرد. هنگامی كه والدین به سادگی جملات دروغ به زبان می‌آورند فرزندان نیز آن را مبنای اخلاقی خود قرار داده و تناقض گویی را می‌آموزند.

 این در حالی است كه پس از آن نیز با ورود به جامعه هنگامی كه به نتایج دلخواه شان نرسند به خود اجازه كتمان حقیقت را داده و این عمل ناشایست را مرتكب می‌شوند و این بیانگر آن است كه حقیقت و راستگویی همواره مایه ارتقای شخصیت انسان شده و گاه او را به مقام و رتبه‌های عالی رسانده كه نقطه مقابل آن یعنی تناقض گویی و كذب او را از رسیدن به مرتبه‌های عالی دور می‌كند.

 دروغ مانع چشیدن ایمان

امیر شفیعی، كارشناس مذهبی، عقوبت هر گناهی را در درجه نخست متوجه خود شخص دانسته و می‌گوید: خداوند همواره تكذیب كنندگان را وعده آتش جهنم داده و پیامبر اكرم (ص) دروغ را به همراه خیانت در امانت و خلف وعده از نشانه‌های نفاق دانسته است.

 وی در ادامه می‌افزاید: دروغگویی مانع چشیدن طعم ایمان می‌شود به‌طوری كه از امیرالمومنین (ع) نقل است كه می فرمایند: هیچ بنده‌ای طعم ایمان را نمی‌چشد مگر آنكه دروغ را ترك نماید. این در حالی است كه خداوند افراد دروغگو را از بركات و رزق و روزی محروم می‌كند و راه حق را به ایشان نشان نمی‌دهد.

 به گفته این كارشناس اسلامی، دروغگو قابل رفاقت و برادری نیست و به نقل از امیرالمومنین(ع) مسلمانان باید از دوستی و برادری با افراد دروغگو بپرهیزند زیرا سخن حقیقت او نیز باور كردنی نیست.

 آثار دروغگویی

وی در ادامه بی‌اعتمادی را از دیگر آثار دروغگویی در جامعه می‌داند كه در نهایت روحیه تعاون، همكاری، نوعدوستی و در كل زمینه پیشرفت را در جامعه كاهش داده، كسب و كار را به وقفه می‌اندازد و جامعه را متحمل تاوان سنگینی می‌كند.

 این در حالی است كه از امام صادق(ع) روایات بسیاری وجود دارد كه خداوند فراموشكاری را مجازات دروغگویان قرار داده، تا رسوا شوند.

 دكتر منوچهر طباطبایی راد، روانشناس، نیز در این رابطه معتقد است، دروغگو حقیقتاً كم حافظه می‌شود زیرا مغز انسان برای راستگویی خلق شده و بیان جملاتی خلاف حقیقت در عملكرد آن اختلال ایجاد می‌كند. در نتیجه از آنجا كه مغز فضای لازم برای بایگانی گفته‌های خلاف واقع و مختلف به دیگران را ندارد، تناقض گویی و فراموش كاری باعث رسوا شدن او می‌شود.

 دروغگویی نه تنها روح و روان انسان را متوجه اثرات منفی ساخته و بار گناهان او را می‌افزاید، جسم او را متضرر طیف وسیعی از عوارض می‌كند.

 اضطراب، نخستین پیامدی است كه با بر زبان آوردن جملات نادرست بر انسان فائق می‌شود. به اعتقاد روانشناسان، چنانچه والدین راستگویی را معیار باارزشی برای فرزندان خود معرفی و به این بهانه آنها را تشویق كنند، حقیقت گویی ملكه ذهن فرزندان شده و الگوی رفتاری آنان می‌شود.

 شیوه برخورد با کودکان دروغ گو

به گفته دكتر اسماعیلی، والدین وقتی نشانه‌هایی از صفت دروغگویی را در فرزندان خود دیدند باید برخورد درستی با آنها داشته باشند تا این رفتار در آنان پرورش پیدا نكند. از طرف دیگر باید مراحل تكامل كودكان مورد توجه قرار گیرد زیرا كودكان تا سنین پنج الی شش سالگی در حال تحول هستند و خیالبافی می‌كنند در حالی كه والدین این رفتار او را به حساب دروغ می‌گذارند. این در حالی است كه در سنین بالاتر لازم است عامل دروغگویی كودك را شناسایی با روی خوش با او به صحبت نشست و برای تكرار نكردن آن قول گرفت.

 این در حالی است كه سیستم آموزشی و رسانه‌ها نیز در الگوسازی معیارهای مثبت جایگاه ارزشمندی دارد. چنانچه در خانواده و مدارس از رهنمودهای مذهبی بهره برده شود و نتیجه گفتار نادرست در قالب برنامه‌های تلویزیونی، كارتون، تئاتر یا دیگر رشته‌های هنری نمایش داده شود، كودكان خواهند فهمید كه دروغگویی ممكن است در كوتاه مدت سودمند باشد ولی در بلندمدت شخص، خانواده و جامعه را متضرر خواهد كرد.

موضوعات: اخلاق  لینک ثابت



[چهارشنبه 1391-11-18] [ 08:44:00 ق.ظ ]





  اماما   ...

 داغ و درد تو مرا بر دل و جان است هنوز/مهر رویت به همان مهر و نشان است هنوز

از سر کشته ی هجران خود آخر نفسی/مرو ای دوست که مسکین نگران است هنوز

گفتمش جان من و جان تو ای عمر عزیز/ گفت بیچاره نگر در غم جان است هنوز

چشم عاشق کش سرمست تو مستوران را/سال ها پرده دری کرد و در آن است هنوز

می فروشم به تو این جان گزان مایه به هیچ/گر چه بر من سبک و بر تو گران است هنوز

مرو ای سرو ز چشمم که در این جوی مرا/ آبی از دولت عشق تو روان است هنوز

موضوعات: دهه فجر  لینک ثابت



[سه شنبه 1391-11-17] [ 12:44:00 ب.ظ ]





  پرسش و پاسخ انقلاب اسلامی   ...
با توجه به اين كه بعد از رضاخان گروه‌هاي زيادي (مذهبي) و سازمان‌هاي زيادي بنا به نياز جامعه آن روز تشكيل دادند، ولي با اين همه گروه‌هاي متعدد مذهبي و اعتقادي از چه روي و چرا نيروهاي روحاني در موقعيت رهبري اين نهضت قرار گرفتند؟ اين نكته هم فراموش نشود كه توده‌اي‌ها و سكولارها هم بر ضد روحانيت فعاليت چشمگيري داشتند؟

قبل از مشروطه در ايران صداي آزادي‌خواهي از يوغ استبداد و استعمار شروع شده بود و گروه‌ها و احزاب، با گرايشات ايدئولوژي مختلف به وجود آمده بودند كه عمده‌ترين گرايشات گروه‌هاي بزرگ در ايران گرايش به مذهب بود كه به رهبري علماء هدايت يافته و شكل گرفته بودند، چنان كه در تاريخ ايران قبل از دوره رضاخان اندك تأملي كنيد و صفحات تاريخ مشروطه در ايران را ورق بزنيد، اين مطلب براي شما روشن خواهد شد. بنابراين اگر منظور شما از گروه‌ها، «احزاب» سياسي باشد، تاريخ شكل‌گيري آنها قطعاً به دوره قبل از رضاخان بر مي‌گردد. و اكثراً گردانندگان آنها نيز از علماي روحاني بوده‌اند.[1] امّا بعد از به قدرت رسيدن مستبدانه رضاخان در ايران با حمايت استعمارگران خصوصاً انگليس اين گروه‌ها و احزاب با فراز و فرود و ضعف و قدرت حضور داشتند و سرسخت‌ترين دشمن استعمار و استبداد رضاخاني شهيد سيد حسن مدرس بود كه در هر فرصتي دفاع از ايران و هويت و استقلال آن را وظيفه خود مي‌دانست.[2]
در مجلس و در هر جا كه حضور داشت مبارزي خستگي ناپذير بود كه تاريخ نظيرش را در استعمار و استبداد ستيزي كمتر ديده است.[3] مردم هميشه بيدار اين سرزمين به قدري هشيار بودند كه مردان مدافع از آزادي و استقلال وطن خويش را شناخته و از آنها حمايت مي‌كردند. بر اين اساس بود كه به مدرس رأي داده و او را به مجلس براي دفاع از حقوق و حدود و ثغور كشور خويش مي‌فرستادند. اگرچه در طول تاريخ ايران خصوصاً بعد از دوره قاجاريه عده‌اي مدافع و نماينده استعمارگران در ايران بوده و از سادگي مردم سود جسته و با شعارهاي تجددطلبي و فريبنده آنها را اغفال نموده و براي خود احزابي تشكيل مي‌دادند كه يا به غرب سرمايه‌داري و يا به شرق كمونيستي وابسته بوده و از آنها خط و مشي سياسي اتخاذ مي‌كردند،[4] همين گروهها بودند كه زمينه انحراف مشروطه خواهي را در ايران به وجود آورده و مقدمات قدرت گيري رضاخان را فراهم نموده[5] و حكومت مردم سالاري ديني مردم ايران را سالها به تأخير انداخته و اسباب غارت ذخاير نفتي و … را براي غارتگران مهيا نمودند، و اين حقيقتي است كه براي مردم ايران هرگز پوشيده نيست كه چه خسارت عظيمي براي علم فرهنگ و صنعتِ اين سرزمين از اين ناحيه وارد شده است. در طول تاريخ ايران بعد از اسلام علماي مذهبي سابقه درخشان مبارزاتي در راه استقلال ايران و در راه دفاع از اسلام داشته‌اند كه مردم به خوبي از آن آگاهند، اگر در جنگل ميرزا كوچك‌خان[6] براي دفاع از حيثيت ديني و استقلال كشور مبارزه مي‌كند يك روحاني غيور است و اگر سيد جمال الدين[7] اسدآبادي نداي اسلامخواهي سر مي‌دهد، يك تحصيلكرده روشنگر حوزوي است، اگر مشروطه خواهي گامي در جهت رهايي از قيد استبداد است، توسط علماي حوزه نجف و علماي ساير بلاد حمايت مي‌شود،[8] در برابر مفاسد رضاخان كه براي نابودي ارزشهاي اسلامي اقدام مي‌كند روحانيت اولين قشري بود كه معترض شده و در برابر اين اقدامات قيام مي‌كنند.[9]
لياقت و شايستگي رهبري در نهضت را بايد به كسي واگذار كرد كه مدافع حقوق مردم و ارزشهاي فرهنگي باشد، توده‌اي‌ها و سكولارها كه ضد دين و وابسته به كمونيست‌ها و يا امپرياليسم بودند، در واقع يكي از بازوان استعمار محسوب مي‌شوند كه برعليه عقايد مذهبي مردم و براي بدنام كردن روحانيت در گوشه و كنار هرج و مرج ايجاد مي‌كردند و هرگز داعيه استقلال طلبي و دفاع از استقلال نداشتند، همين حزب توده بودند كه در روستا و شهرها به غارت اموال و به تعدي به مردم مشغول بودند و وابسته به حزب كمونيست شوروي سابق بودند و مساجد و شهرها را به اصطبل اسبهاي خود و سربازخانه تبديل كرده بودند.[10] امّا روحانيت شيعه و مراجع عظام تقليد با صداقت در هر فرصتي از استقلال كشور دفاع نموده‌اند، در كنار اين قشر عظيم فداكار و مبارز اقشار تحصيلكرده در دانشگاه‌ها نيز با هدايت‌پذيري و الهام از اين رهبران مبارزات پي‌گيري داشته و فداكاري نموده‌اند.[11]
علت اصلي محوريت علماء در رهبري جامعه سوابق درخشان مبارزاتي آنها و درك و شعور حمايت مردم از آنها و ساختار ايدئولوژي حاكم بر جامعه ايراني مي‌باشد كه در آن مردم مطيع مراجع تقليد و روحانيت مي‌باشند، نقطه پيوند مستحكم بين مردم و روحانيت شيعه ريشه در قدرت مذهبي در بين مردم شيوه و منش زيستي علماء دارد.[12]
در دوره مبارزات قبل از پيروزي انقلاب نيروهاي مختلفي در صحنه بودند كه ايدئولوژي آنها براي مردم ناشناخته بود كه پس از پيروزي انقلاب آنها از مردم جدا شده و هر يك از اين گروه‌ها راهي براي خود گرفته يا به مردم پيوستند و يا به كارشكني پرداخته و برعليه نظام صف كشيدند، حزب توده و توده‌اي‌ها اغلب قبل پيروزي انقلاب سركوب شدند و بقاياي آنها نيز به خارج گريختند، بقيه گروه‌ها نيز با همراهي نظام ادامه راه دادند، اگرچه عده‌اي از آنها نيز كنار كشيده يا منزوي شدند و يا به خارج از كشور رفتند، مهم مردم بودند كه در صحنه ماندند و از انقلاب خويش دفاع نموده و خواهند نمود.
براي مطالعه بيشتر به كتاب تاريخ سياسي معاصر، نوشته سيد جلال الدين مدني مراجعه كنيد.
——————————————————————————–
[1] . ر.ك: دكتر مهدي ملك زاده، تاريخ انقلاب مشروطيت ايران، چ سوم، تهران، علمي، 1371، ج 1 و 2و 3، ص 238 و 198 و 194 و 357.
[2] . ر.ك: محمد تركان، مدرس در پنج دوره تقنينيه، چ اول، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1367، ص 6 ـ 7.
[3] . ر.ك: عبدالعلي باقي، مدرس مجاهدي شكست ناپذير، چ اول، قم، انتشارات گواه، 1370، ص 20 ـ 68.
[4] . مانند پيشه وري و تقي زاده و رهبران كمونيست‌ها در ايران و احزاب ديگري كه وابسته به غرب بودند.
[5] . سيد جلال الدين مدني، تاريخ سياسي معاصر، چ سوم، قم، جامعه مدرسين، بي‌تا، ص 170 ـ 235.
[6] . روحاني، نهضت امام خميني، چ اول، تهران، مركز اسناد، 1372، ج 3، ص 80.
[7] . همان، ص 71.
[8] . ر.ك: مهدي ملك زاده، پيشين، علماي نجف و مشروطه.
[9] . مدني، پيشين، ج 2، ص 12.
[10] . ر.ك: محمد جواد، مجاهد، جنايات كمونيست با وعده و وعيد، چ اول، مشهد، انتشارات سعيد، 1354، ص 50 ـ 92.
[11] . مدني، پيشين، ص 325 و 440.
[12] . ر.ك: علامه اميني، شهيدان راه فضيلت، چ اول، تهران، انتشارات روزبه، بي‌تا، ص 411.
 

موضوعات: دهه فجر  لینک ثابت



[دوشنبه 1391-11-16] [ 11:21:00 ق.ظ ]





  پرسش و پاسخ انقلاب اسلامی   ...
چرا با اينكه بعد از رضاخان سازمان‌هاي زيادي تشكيل شد،گروه‌هاي مذهبي و روحاني در رهبري نهضت قرار گرفتند؟فراموش نشود كه توده‌اي‌ها و سكولارها بر ضد روحانيت فعاليت چشمگيري داشتند؟

قبل از مشروطه در ايران صداي آزادي‌خواهي از يوغ استبداد و استعمار شروع شده بود و گروه‌ها و احزاب، با گرايشات ايدئولوژي مختلف به وجود آمده بودند كه عمده‌ترين گرايشات گروه‌هاي بزرگ در ايران گرايش به مذهب بود كه به رهبري علماء هدايت يافته و شكل گرفته بودند، چنان كه در تاريخ ايران قبل از دوره رضاخان اندك تأملي كنيد و صفحات تاريخ مشروطه در ايران را ورق بزنيد، اين مطلب براي شما روشن خواهد شد. بنابراين اگر منظور شما از گروه‌ها، «احزاب» سياسي باشد، تاريخ شكل‌گيري آنها قطعاً به دوره قبل از رضاخان بر مي‌گردد. و اكثراً گردانندگان آنها نيز از علماي روحاني بوده‌اند.[1] امّا بعد از به قدرت رسيدن مستبدانه رضاخان در ايران با حمايت استعمارگران خصوصاً انگليس اين گروه‌ها و احزاب با فراز و فرود و ضعف و قدرت حضور داشتند و سرسخت‌ترين دشمن استعمار و استبداد رضاخاني شهيد سيد حسن مدرس بود كه در هر فرصتي دفاع از ايران و هويت و استقلال آن را وظيفه خود مي‌دانست.[2]
در مجلس و در هر جا كه حضور داشت مبارزي خستگي ناپذير بود كه تاريخ نظيرش را در استعمار و استبداد ستيزي كمتر ديده است.[3] مردم هميشه بيدار اين سرزمين به قدري هشيار بودند كه مردان مدافع از آزادي و استقلال وطن خويش را شناخته و از آنها حمايت مي‌كردند. بر اين اساس بود كه به مدرس رأي داده و او را به مجلس براي دفاع از حقوق و حدود و ثغور كشور خويش مي‌فرستادند. اگرچه در طول تاريخ ايران خصوصاً بعد از دوره قاجاريه عده‌اي مدافع و نماينده استعمارگران در ايران بوده و از سادگي مردم سود جسته و با شعارهاي تجددطلبي و فريبنده آنها را اغفال نموده و براي خود احزابي تشكيل مي‌دادند كه يا به غرب سرمايه‌داري و يا به شرق كمونيستي وابسته بوده و از آنها خط و مشي سياسي اتخاذ مي‌كردند،[4] همين گروهها بودند كه زمينه انحراف مشروطه خواهي را در ايران به وجود آورده و مقدمات قدرت گيري رضاخان را فراهم نموده[5] و حكومت مردم سالاري ديني مردم ايران را سالها به تأخير انداخته و اسباب غارت ذخاير نفتي و … را براي غارتگران مهيا نمودند، و اين حقيقتي است كه براي مردم ايران هرگز پوشيده نيست كه چه خسارت عظيمي براي علم فرهنگ و صنعتِ اين سرزمين از اين ناحيه وارد شده است. در طول تاريخ ايران بعد از اسلام علماي مذهبي سابقه درخشان مبارزاتي در راه استقلال ايران و در راه دفاع از اسلام داشته‌اند كه مردم به خوبي از آن آگاهند، اگر در جنگل ميرزا كوچك‌خان[6] براي دفاع از حيثيت ديني و استقلال كشور مبارزه مي‌كند يك روحاني غيور است و اگر سيد جمال الدين[7] اسدآبادي نداي اسلامخواهي سر مي‌دهد، يك تحصيلكرده روشنگر حوزوي است، اگر مشروطه خواهي گامي در جهت رهايي از قيد استبداد است، توسط علماي حوزه نجف و علماي ساير بلاد حمايت مي‌شود،[8] در برابر مفاسد رضاخان كه براي نابودي ارزشهاي اسلامي اقدام مي‌كند روحانيت اولين قشري بود كه معترض شده و در برابر اين اقدامات قيام مي‌كنند.[9]
لياقت و شايستگي رهبري در نهضت را بايد به كسي واگذار كرد كه مدافع حقوق مردم و ارزشهاي فرهنگي باشد، توده‌اي‌ها و سكولارها كه ضد دين و وابسته به كمونيست‌ها و يا امپرياليسم بودند، در واقع يكي از بازوان استعمار محسوب مي‌شوند كه برعليه عقايد مذهبي مردم و براي بدنام كردن روحانيت در گوشه و كنار هرج و مرج ايجاد مي‌كردند و هرگز داعيه استقلال طلبي و دفاع از استقلال نداشتند، همين حزب توده بودند كه در روستا و شهرها به غارت اموال و به تعدي به مردم مشغول بودند و وابسته به حزب كمونيست شوروي سابق بودند و مساجد و شهرها را به اصطبل اسبهاي خود و سربازخانه تبديل كرده بودند.[10] امّا روحانيت شيعه و مراجع عظام تقليد با صداقت در هر فرصتي از استقلال كشور دفاع نموده‌اند، در كنار اين قشر عظيم فداكار و مبارز اقشار تحصيلكرده در دانشگاه‌ها نيز با هدايت‌پذيري و الهام از اين رهبران مبارزات پي‌گيري داشته و فداكاري نموده‌اند.[11]
علت اصلي محوريت علماء در رهبري جامعه سوابق درخشان مبارزاتي آنها و درك و شعور حمايت مردم از آنها و ساختار ايدئولوژي حاكم بر جامعه ايراني مي‌باشد كه در آن مردم مطيع مراجع تقليد و روحانيت مي‌باشند، نقطه پيوند مستحكم بين مردم و روحانيت شيعه ريشه در قدرت مذهبي در بين مردم شيوه و منش زيستي علماء دارد.[12]
در دوره مبارزات قبل از پيروزي انقلاب نيروهاي مختلفي در صحنه بودند كه ايدئولوژي آنها براي مردم ناشناخته بود كه پس از پيروزي انقلاب آنها از مردم جدا شده و هر يك از اين گروه‌ها راهي براي خود گرفته يا به مردم پيوستند و يا به كارشكني پرداخته و برعليه نظام صف كشيدند، حزب توده و توده‌اي‌ها اغلب قبل پيروزي انقلاب سركوب شدند و بقاياي آنها نيز به خارج گريختند، بقيه گروه‌ها نيز با همراهي نظام ادامه راه دادند، اگرچه عده‌اي از آنها نيز كنار كشيده يا منزوي شدند و يا به خارج از كشور رفتند، مهم مردم بودند كه در صحنه ماندند و از انقلاب خويش دفاع نموده و خواهند نمود.
براي مطالعه بيشتر به كتاب تاريخ سياسي معاصر، نوشته سيد جلال الدين مدني مراجعه كنيد.

———————————————–
[1] . ر.ك: دكتر مهدي ملك زاده، تاريخ انقلاب مشروطيت ايران، چ سوم، تهران، علمي، 1371، ج 1 و 2و 3، ص 238 و 198 و 194 و 357.
[2] . ر.ك: محمد تركان، مدرس در پنج دوره تقنينيه، چ اول، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1367، ص 6 ـ 7.
[3] . ر.ك: عبدالعلي باقي، مدرس مجاهدي شكست ناپذير، چ اول، قم، انتشارات گواه، 1370، ص 20 ـ 68.
[4] . مانند پيشه وري و تقي زاده و رهبران كمونيست‌ها در ايران و احزاب ديگري كه وابسته به غرب بودند.
[5] . سيد جلال الدين مدني، تاريخ سياسي معاصر، چ سوم، قم، جامعه مدرسين، بي‌تا، ص 170 ـ 235.
[6] . روحاني، نهضت امام خميني، چ اول، تهران، مركز اسناد، 1372، ج 3، ص 80.
[7] . همان، ص 71.
[8] . ر.ك: مهدي ملك زاده، پيشين، علماي نجف و مشروطه.
[9] . مدني، پيشين، ج 2، ص 12.
[10] . ر.ك: محمد جواد، مجاهد، جنايات كمونيست با وعده و وعيد، چ اول، مشهد، انتشارات سعيد، 1354، ص 50 ـ 92.
[11] . مدني، پيشين، ص 325 و 440.
[12] . ر.ك: علامه اميني، شهيدان راه فضيلت، چ اول، تهران، انتشارات روزبه، بي‌تا، ص 411.
( اندیشه قم )

موضوعات: دهه فجر  لینک ثابت



 [ 11:05:00 ق.ظ ]





  پى آمدها و دست آوردهاى انقلاب اسلامى چه بود؟   ...


در بهمن ماه 1357 خورشيدى، تحولى بزرگ و شگرف و از ديدگاه امام امت، «معجزه ى الهى» در تاريخ ايران و جهان اسلام و حتى جهان بشريت رخ داد كه همه ى انديشمندان و تحليل گران علوم سياسى، تاريخ نگاران و سياست مداران دنيا را به شگفتى واداشت; زيرا هيچ يك از آنان، حتى سازمان هايى كه به انبوه اطلاعات حسّاس و سرّى دسترسى داشتند، نتوانستند رخ دادن انقلاب اسلامى ايران را در چنين زمان و موقعيّت منطقه اى و در اين شكل و ماهيّت، پيش بينى كنند.
تاكنون درباره ى اهميت انقلاب، پژوهش هاى فراوانى انجام شده و هر كس به فراخور دانش و توان فكرى خود در اين باره سخن گفته است، ولى مهم ترين نكته در اين انقلاب، پيروزى مكتب، ايدئولوژى و فرهنگ اسلام در همه ى جنبه هاى ايدئولوژيك، سياسى و فرهنگى بود و در يك كلام بايد گفت اين انقلاب، انقلاب اسلامى بود.
بررسى پى آمدها و دست آوردهاى انقلاب اسلامى به پژوهش مفصّل و تحليل مستقل نياز دارد كه در گنجايش اين بحث نيست. اين گفتار به طور فشرده به مهم ترين دست آوردها و بازتاب هاى انقلاب مى پردازد.
- دست آوردهاى انقلاب اسلامى در داخل كشور
دست آوردهاى داخلى را در چهار محور سياسى، فرهنگى، اقتصادى و نظامى مى توان بررسى كرد:
الف ـ دست آوردهاى سياسى
1. سرنگونى نظام شاهنشاهى
بيست و پنج قرن حاكميت نظام شاهنشاهى بر ايران، معيارهايى را بر اين كشور حاكم ساخته بود كه در هيچ يك از آن ها، سعادت، عزّت و سربلندى ملّت جايى نداشت. در فرهنگ مردم، نظام شاهنشاهى با زور، زر، تزوير، فساد، حق كشى و بى عدالتى و در يك كلام، ضدارزش ها مترادف بود كه هر يك از آن ها براى به تباهى كشاندن سرنوشت يك ملت، كافى است.
از يك سو، رژيم پهلوى به پندار حاكميّت 2500 ساله ى نظام شاهنشاهى بر ايران، حيات و دوام خود را سنّت قطعى و محتوم تاريخى مى دانست. از سوى ديگر، سرمايه گذارى هاى امريكا و غرب در ايران، رژيم شاه را چنان مقتدر و مسلّح ساخته بود كه هرگونه تصوّر تزلزل يا سقوط آن را ناممكن مى ساخت. با اين حال، انقلاب اسلامى در عينى ترين دست آورد خود، اين نظام را درهم كوبيد و نهال طيبه ى «استقلال، آزادى و جمهورى اسلامى» را در اين كشور آبيارى كرد.
2. استقرار نظام جمهورى اسلامى
نظام هاى رايج سياسى در نظريه هاى انديشمندان جهان ريشه دارد كه در طول تاريخ بر اساس نيازهاى مقطعى، به آن دست يافته اند. براى نمونه، پس از تجربه ى قرون وسطى در اروپا و حاكميت زورمدارانه ى كليسا به نام دين، «ليبرال دموكراسى» غرب، راه كارِ كنار نهادن دين و ناكارآمد جلوه دادن آن را برگزيد. در اين رهگذر، با اثرپذيرى انديشمندان مسلمان از اين نظريه، كم كم اسلام به مجموعه اى از احكام فردىِ بى تأثير و كم محتوا تبديل شد كه در سرنوشت اجتماعى بشر هيچ نقشى نداشت.
انقلاب اسلامى، حاكميت اسلام و ارزش هاى اسلامى را در قالب نظام جمهورى اسلامى پديد آورد و با تبلور يافتن جنبه هاى سياسى احكام اسلام در قانون اساسى، دگرگونى هاى كلى در اصول، جهت گيرى ها و سياست هاى داخلى و بين المللى كشور رخ داد. دو مورد از مهم ترين دگرگونى ها عبارت است از:
الف ـ شكل گيرى نظام مبتنى بر ولايت فقيه.
ب ـ افزايش نقش مردم در تعيين سرنوشت خويش با گسترش آزادى هاى سياسى در جامعه.
3. افزايش آگاهى و بينش سياسى مردم
دور نگه داشتن مردم از مسايل و واقعيت هاى جامعه، از سياست هاى رژيم هاى نامشروع، براى تداوم حيات خويش است. رژيم پهلوى نيز با پى گيرى همين هدف، مى كوشيد بينش اجتماعى و سياسى مردم افزايش نيابد و جامعه هم چنان در بى خبرى و بى تفاوتى به سر برد.
با پيروزى انقلاب اسلامى، افزايش آگاهى ها و تقويت بينش سياسى مردم به عنوان اصلى مهم در قانون اساسى جمهورى اسلامى، سرلوحه ى برنامه ريزى هاى كشور قرار گرفت. بدين ترتيب، مردم به منزله ى صاحبان اصلى انقلاب و ولىّ نعمت نظام، با ايده ها و آرمان هاى خويش به يارى حكومت اسلامى شتافتند.
4. استقلال و دگرگونى اصول سياست خارجى
يكى ديگر از مهم ترين دست آوردهاى انقلاب اسلامى، استقلال سياسى در كشورى است كه به گواهى تاريخ، دست كم در دوران معاصر همواره زير نفوذ قدرت هاى استعمارى و بيگانه بوده است. پس از جنگ جهانى دوم و صف بندى بلوك غرب و شرق، امريكا به صورت قدرت خارجى بى رقيب در عرصه ى سياست و اقتصاد ايران درآمد، به گونه اى كه سفير امريكا در ايران به نزديك ترين مشاور شاه و دربار تبديل شد. امام خمينى(رحمهم الله) در وصف دولت شاهنشاهى ايران مى فرمود:
يك مملكتى كه استقلال ندارد و وابسته به غير است و همه اش به عمل ايشان (يعنى شاه) وابسته به غير شده، به اين نمى شود گفت يك مملكت متمدن.[1]
بارى، آرمان استقلال طلبى مردم در زمان انقلاب در شعار «نه شرقى، نه غربى، جمهورى اسلامى» تبلور يافت و پس از پيروزى انقلاب اسلامى در كلام امام خمينى و متن قانون اساسى نمودار شد:
سياست خارجى جمهورى اسلامى ايران براساس نفى هرگونه سلطه جويى و سلطه پذيرى، حفظ استقلال همه جانبه و تماميت ارضى كشور، دفاع از حقوق مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرت هاى سلطه گر و روابط صلح آميز با دول غير محارب استوار است.[2]
ب ـ دست آوردهاى فرهنگى
رژيم پهلوى، برنامه ى ايده آل خود را براى آينده ى ايران بر پايه ى استقرار رژيمى به سبك غرب بنا نهاده بود. در پرتو اين سياست، معيارها و ارزش هاى غربى در عرصه هاى سياسى، اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى ايران حكم فرما شد و كشور به سوى فراموشى تاريخ گذشته و ارزش هاى دينى و اسلامى خويش پيش رفت. الگوى استعمار و استبداد بر «استحاله ى فرهنگى» ايران پايه ريزى شده بود و براى تحقق اين هدف شوم، عرصه هاى گوناگون اجتماع مانند: هنر و ادبيات، سينما، تئاتر، راديو و تلويزيون، مطبوعات، كتاب، سيستم آموزش كشور، مدارس، دبيرستان ها، دانشگاه ها و … به كنترل ارزش هاى غربى درآمد. «افكار عمومى به ويژه نوجوانان وجوانان در معرض بمباران تفرقه و ترويج ابتذال و اباحى گرى قرار گرفت تا بدين وسيله، هويت اسلامى ـ ملى به فراموشى سپرده شود و فرهنگ غرب به طور تمام عيار پذيرفته شود».[3]
انقلاب اسلامى كه در درجه ى اول، يك انقلاب فرهنگى بود، با تعميم خود باورى فرهنگى و گسترش شعاير دينى، زمينه را براى تقويت پايه هاى ايمانى مردم، كاهش بزه كارى و خطاهاى اجتماعى و پرورش نسل هاى خودباور فراهم كرد. هم چنين با عمومى كردن آموزش در سطح جامعه و افزايش سطح علمى دانش آموختگان، به رشد استعدادها و شكوفايى قدرت ابتكار مردم به ويژه جوانان، يارى رساند. افزون بر آن، با دگرگون ساختن نگرش زن مسلمان به خود و محيط پيرامون خويش، وى را به بازيابى جايگاه و نقش واقعى زنان ايرانى در خانواده و جامعه فراخواند.
ج ـ دست آوردهاى نظامى
انقلاب اسلامى، با بسيج مردم به پيروزى رسيد و با پشتيبانى آنان توانست از جنگ تحميلى گسترده و تحرك هاى تجزيه طلبانه، سربلند بيرون آيد. بدين ترتيب، جمهورى اسلامى به ثبات و امنيت ملى و اعتبار بين المللى دست يافت.
بحث را با سخن امام خمينى(رحمهم الله) درباره ى دست آوردهاى دفاع مقدس به پايان مى بريم. ايشان فرموده است:
در يك تحليل منصفانه از حوادث انقلاب… بايد عرض كنم كه انقلاب اسلامى ايران در اكثر اهداف و زمينه ها موفق بوده است… حتى در جنگ، پيروزى از آنِ ملت ما گرديده و دشمنان در تحميل آن همه خسارات، چيزى به دست نياوردند. البتّه اگر همه ى علل و اسباب را در اختيار داشتيم، در جنگ به اهداف بلندتر و بالاترى مى نگريستيم و مى رسيديم، ولى اين بدان معنى نيست كه در هدف اساسى خود كه همان دفع تجاوز و اثبات صلابت اسلام بود، مغلوب خصم شده ايم. هر روز ما در جنگ بركتى داشته ايم… ما انقلاب مان را در جنگ به جهان صادر نموده ايم. ما مظلوميت خويش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده ايم. ما در جنگ، پرده از چهره ى تزوير جهان خواران كنار زديم. ما در جنگ، دوستان و دشمنان مان را شناخته ايم. ما در جنگ، به اين نتيجه رسيده ايم كه بايد روى پاى خودمان بايستيم. ما در جنگ، ابهّت دو ابرقدرت شرق و غرب را شكستيم. ما در جنگ، ريشه هاى انقلاب پربار اسلامى مان را محكم كرديم. ما در جنگ، به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان داديم كه عليه تمامى قدرت ها و ابرقدرت ها ساليان دراز مى توان مبارزه كرد… تنها در جنگ بود كه صنايع نظامى ما از رشد آن چنان برخوردار شد و از همه مهم تر، استمرار روح اسلام انقلابى در پرتو جنگ تحقق يافت.[4]
- دست آوردهاى انقلاب اسلامى در خارج از كشور
انقلاب اسلامى افزون بر دست آوردهاى داخلى، پى آمدهاى مهمى نيز براى بشر امروز و محرومان جهان به ارمغان آورد كه در مسايل استراتژيك جهان، بازتاب گسترده اى داشته است. اينك به طور گذرا، از آن ها ياد مى كنيم:
الف. جهان اسلام و مسلمانان جهان
1. تجديد حيات اسلام به عنوان نظام سياسى برتر
2. ظهور جنبش ها و احزاب اسلامى و اصول گرايى اسلامى
3. پى ريزى يك قطب قدرت جهانى در دنياى اسلام
ب. ديگر جهانيان
انقلاب اسلامى از يك سو سبب روى آوردن مردم جهان به دين، رشد گرايش هاى معنوى و تضعيف انديشه هاى مادى گرايانه شد و از سوى ديگر، به الگوى مبارزه ى مردم ستم ديده در مناطق گوناگون جهان تبديل گشت. براى مثال، پس از پيروزى انقلاب اسلامى، «الهيات رهايى بخش» به معناى پناه بردن مردم به كليسا براى رهايى از مشكلات اجتماعى و سياسى، در امريكاى لاتين رشد كرد و شمار انجمن هاى مسيحى سياسى، افزايش چشم گيرى يافت.[5]
گفتنى است افزون بر دست آوردهاى ياد شده، پيروزى انقلاب اسلامى در مسايل استراتژيك منطقه اى و جهانى، بازتاب گسترده اى داشته كه ورود به آن از حوصله ى اين گفتار خارج است.
پی نوشتها:
[1]. صحيفه ى نور، ج 2، ص 407.
[2]- قانون اساسى، اصل 152.
[3]. غرب زدگى، جلال آل احمد، تهران، رواق، 1365، ص 217.
[4]. صحيفه ى نور، ج 21، ص 94.
[5]. براى آگاهى بيشتر ر.ك: فيدل كاسترو و مذهب، گفتوگوى فيدل كاسترو با كشيش فرى بتو، برگردان: حسن پستا و سيروس طاهباز، تهران، نشر همبستگى، چ اول، 1367; كليساى شورشى، كاميلو تورس، برگردان: جواد يوسفيان، تهران، نشر نى، 1368.

موضوعات: دهه فجر  لینک ثابت



 [ 10:56:00 ق.ظ ]





  روزشمار وقایع انقلاب اسلامی در یک نگاه   ...

1 بهمن 1343 (پنج شنبه):  اعلام انقلابی حسنعلی منصور
21 فروردین 1344 (شنبه): حمله به محمدرضا پهلوی در كاخ مرمر توسط سرباز شهید رضا شمس‌آبادی
26 خرداد 1344 (چهارشنبه):چهارتن از جانبازان مؤتلفه اسلامی به دست رژیم پهلوی به شهادت رسیدند.
13 مهر 1344 (سه شنبه):  تغییر محل تبعید امام خمینی به نجف اشرف…

موضوعات: مناسبتها  لینک ثابت



 [ 10:46:00 ق.ظ ]





  حدیث روز   ...

امام محمد باقر علیه السلام فرمودند:

اِنَّما یُداقُّ اللهُ العِبادَ فی الحِسابِ یَومَ القِیامَةِ علی قَدرِ ما اَتاهُم مِن العُقُولِ فِی الدُّنیا؛

خدا در روز قیامت نسبت به حساب بندگانش به اندازه عقلی که در دنیا به آنها داده است باریک بینی می کند.

(اصول کافی ج 1 /ص 12)

 

موضوعات: حدیث روز  لینک ثابت



[یکشنبه 1391-11-15] [ 10:41:00 ق.ظ ]





  فواید غذا خوردن در کنار خانواده   ...

 

حتما این اصطلاح را زیاد شنیده‌اید که اغلب راجع به افراد مثبت با خصلت ‌های خوب به ‌کار برده می ‌شود که “سر سفره خانواده‌اش بزرگ شده است“.

حتما این جمله هم مثل خیلی از نکات و ضرب‌المثل‌های قدیمی، بی‌ حکمت نبوده است.

روان ‌شناسان غربی هم این جمله را تایید می‌ کنند و به خانواده‌ ها توصیه می ‌کنند غذا خوردن در کنار هم را یک مساله تربیتی جدی به حساب بیاورند.

غذا خوردن خانواده در کنار هم، به غیر از آثار مثبت تغذیه‌ ای برای افراد خانواده فواید دیگری هم دارد.

مطالعات نشان داده‌اند بچه‌هایی که در کنار خانواده‌ شان غذا می ‌خورند:

* در مدرسه موفق ‌ترند.

* کمتر به سمت دخانیاتو مواد مخدر می‌ روند.

* کمتر از بقیه ی بچه‌ ها شرارت نشان می‌ دهند و دعوا می ‌کنند.

این روزها زندگی پُرمشغله و پدر و مادرهای شاغل و بچه ‌هایی که مُدام از این کلاس به کلاس دیگر می ‌روند کمتر اجازه می ‌دهد که خانواده وعده‌های غذایی را دور هم صرف کنند. توجه به نکات زیر به پدر و مادرها کمک می‌ کند تا این مشکل را کمی برطرف کنند.

موضوعات: تغذیه و بهداشت  لینک ثابت



 [ 10:39:00 ق.ظ ]





  ترکیبات غذاییِ کامل و زمان آزموده، میراث فرهنگی   ...

غذاهای بی شناسنامه دارای غذاییت بسیار پایین است چون اساسا نه به منظور تغذیه برتر بلکه به قصد فروش کالایی خاص (ماکارونی، سس یا رب گوجه فرنگی، انواع کنسروجات، روغن نباتی، پنیر صنعتی و غیره) طراحی شده و لذا حاویِ ترکیباتِ غذاییِ بدون منطق است. در مقایسه، غذاهای بومیِ هر سرزمین بر اساس ذائقه محلی و با هدفِ سلامتی بیشتر جامعه، طی قرون تکامل یافته و به این دلیل  از ترکیبات غذاییِ زمان آزموده ای برخوردار است. به نقل از فرنسیس مور لپه، امروزه این ترکیبات غذایی هوشمندانه را در علم تغذیه «ترکیبات پروتئینی مکمل» می نامند. با گنجاندن این ترکیبات در غذاهای بومی، نیاکان ما نه تنها از مزۀ برتر بلکه از محتوای پروتئینی کاملی، حتی اگر غذای مورد نظر فاقد گوشت بود، برخوردار می شدند. رایج ترین ترکیبات پروتئینی مکمل شامل انواع زیر است:

 لبنیات با غله

حبوبات با غله

لبنیات با حبوبات

دانه های روغنی (یا مغزیجات) با حبوبات

 

موضوعات: تغذیه و بهداشت  لینک ثابت



 [ 10:36:00 ق.ظ ]





  غذاهای سنتی و بومی، میراث فرهنگی   ...

 

غذاهای بی شناسنامه از ویژگی های فرهنگِ مصرفیِ امروز است. این نوع غذاها از سوی صنایع غذاییِ جهان برای اشاعه مصرف انواع کنسروجات، ماکارونی و دیگر مواد غذاهای فرآوری و بسته بندی شده و از طریق بسیاری از مجلات تغذیه، کتب و برنامه های آشپزی در رادیو و تلویزیون تبلیغ می شود. استفاده از این غذاها طرفدارانی پیدا کرده چرا که بسیاری از آنها به عنوان غذاهای زودپخت، ایده آل برای مادرانی که در خارج از منزل کار می کنند، تبلیغ می شود. این در حالی است که در فرهنگ آشپزی سنتی و بومیِ ما صدها دستور غذا وجود دارد که نه تنها برای طبخِ سریع ایده آل اند، بلکه حداقل از دو لحاظ بر غذاهای بی شناسنامه صنایعِ غذایی برتری دارد: یکی اینکه از ترکیبات غذاییِ کامل و زمان آزموده، به منظور غذاییت و سلامت بالاتر، بهره مندند و دیگر اینکه از نگهدارنده و رنگ های مصنوعی و دیگر افزودنی هاعاری اند. فرنسیس مور لپه از پژوهشگران مستقلی است که با بهره گیری از دانش بومی تغذیه در فرهنگ های کهن دنیا به یافته های علمی جالب توجهی در مورد هوشمندی این دانش دست یافته است. اطلاعات علمی زیر در مورد ترکیبات غذایی کامل از کتاب او با عنوان «دستور غذاهای مناسب برای سیاره ای کوچک» اقتباس شده است.

موضوعات: تغذیه و بهداشت  لینک ثابت



 [ 10:30:00 ق.ظ ]





  وزیر دفاع در پیامی به‌مناسبت روز فناوری فضایی:   ...

 چرخه فناوری فضایی در ایران کامل و بومی شد

خبرگزاری تسنیم: سردار وحیدی گفت: دستاوردهای مهم و درخشان جمهوری اسلامی ایران در فناوری فضایی به توانمندی اثبات‌شده‌ای رسیده است و سخت‌ترین بخش‌های مسیر پرپیچ‌وخم فناوری فضایی را طی کرده است.

 

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به‌مناسبت 14 بهمن ماه روز فناوری‌های فضایی، پیامی صادر کرد.

متن این پیام به این شرح است:

چهار سال پیش کارشناسان، دانشمندان و متخصصان وزارت دفاع توانستند ماهواره ایرانی به‌نام امید را با ماهواره‌بر کاملاً بومی سفیر امید پرتاب و برای نخستین بار فضا را ایرانی کنند؛ فضایی که برای انسان محیطی جدید و جذاب است.

روشن است که دستیابی به فضا، رسیدن به عمق تاریک ناشناخته است و به همین دلیل انسان برای دستیابی به فضا نیاز دارد دانش و هنر فنی خود را به‌کار برد.

فضا لبه فناوری است و به همین دلیل انسان برای اینکه آن را در اختیار بگیرد، باید در دانش و فناوری سایر حوزه‌ها پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشد و باید اذعان داشت که دستیابی به فضا از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی بزرگ ملت ایران به شمار می‌رود.

پرتاب ماهواره امید با ماهواره‌بر سفیر امید، نقطه آغازی بود که جمهوری اسلامی ایران را در جمع معدود کشورهای دارای فناوری فضایی قرار داد و صد البته کار سترگی بود که جهانیان را به تحسین واداشت.

بومی‌سازی چرخه کامل فناوری فضایی شامل ماهواره، ماهواره‌بر، پایگاه پرتاب، ایستگاه هدایت و کنترل، ایستگاه‌های ثابت و سیار دریافت اطلاعات ماهواره و آزمایشگاه‌های مختلف با پرتاب ماهواره امید، رصد، نوید و کاوشگرهای 1-2-3-4 و کاوشگر پیشگام با موجود زنده کاملاً عملیاتی شد که گام‌های نخست جمهوری اسلامی ایران در عرصه فناوری فضایی و از اهم دستاوردهای وزارت دفاع به شمار می‌رود.

این افتخارات بزرگ نشان داد ملت سربلند ایران اسلامی شایستگی آن را دارد تا با تکیه بر توانمندی‌های ذاتی خود، جمهوری اسلامی ایران را به یکی از قطب‌های صنعت و فناوری فضایی تبدیل کند و این مهم در سایه تلاش و همت بلند برنادلان مبتکر و خلاقی است که با علم و ایمان، یکی پس از دیگری آرمان‌های انقلاب شکوهمند اسلامی را به ثمر می‌نشانند.

دستاوردهای مهم و درخشان جمهوری اسلامی ایران در فناوری فضایی به توانمندی اثبات‌شده‌ای رسیده است و سخت‌ترین بخش‌های مسیر پرپیچ‌وخم فناوری فضایی را طی کرده است. امروز جوانان ما نشان دادند که جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه فناوری فضایی برخوردار است که این در میان کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی بی‌نظیر است.

با این وجود نباید به این پیشرفت‌ها بسنده کرد و همه باید دست به دست هم بدهیم تا به اهداف بزرگتری که در نظر داریم برسیم.

اکنون باید با سرعت زیاد و هزینه کم در یک همکاری و تعامل همه‌جانبه همه بخش‌های مرتبط با فناوری فضایی کشور را برای تحقق سند چشم‌انداز بیست‌ساله، در این بخش فعال کنیم.

همه تلاش‌ها باید بر این اساس و پایه باشد تا جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان قطب فناوری فضایی منطقه در افق 1404 محسوب شود و از دانش فناوری فضایی برای توانمند سازی اداره کشور، ارائه خدمات بومی فضاپایه، تولید علم و فناوری از بستر فضا، برخوردار شود.

وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان نخستین پرتاب کننده ماهواره در جهان اسلام تا برخورداری کامل از ابعاد این فناوری به تلاش خود در این مسیر ادامه خواهد داد.

در همین راستا ارائه خدمات موقعیت‌یابی، ناوبری و زمان‌سنجی از طریق توسعه سامانه‌های زمین‌پایه  و فضاپایه، دستیابی به توانمندی و زیرساخت‌ پایش زمین از فضا و توسعه کاربری آن در مدیریت منابع طبیعی و معدنی، مدیریت بحران،‌ آمایش سرزمینی، کشاورزی، هواشناسی، حمل‌ونقل، دستیابی به خدمات و زیرساخت‌ بومی ارتباطات فضاپایه برای تأمین نیازمندی‌های کشور با استفاده از ماهواره‌های مخابراتی عمومی و تجاری منظومه‌ای در مدارهای لئو و ژنو، و سازگار با بستر مخابراتی زمین‌پایه و دستیابی به فناوری و آماده‌سازی بسترهای لازم برای اکتشاف فضا، مطالعه بهتر زمین و کیهان و دسترسی به مدارات بالاتر تا مدار 36000 کیلومتری به‌عنوان اهداف کلان فضایی کشور تعریف شده‌اند.

البته برای رسیدن به اهداف تعیین شده‌ باید راهکارهای اجرایی تعریف کنیم و این امر مستلزم بهره‌گیری از راه‌های میان‌بر و جهشی است.

حال که مرحله اثبات توانمندی را پشت سر گذاشته‌ایم، باید با گام‌هایی محکم و متین، توسعه و رشد در این حوزه را در اولویت‌ها قرار دهیم.

با سیر اکتساب هرچه بیشتر فناوری‌های فضایی را بیشتر مورد توجه قرار دهیم و با ایجاد و تقویت شبکه‌های توانا در خلق فناوری‌های نوین فضایی به همگرایی بالاتری برسیم و بی‌تردید این اهداف با همت همه دلسوزان متعهد و سخت‌کوش صنعت فضایی دست یافتنی و قابل حصول است.

این‌جانب در پایان با تشکر و قدردانی از همه دست اندرکاران صنعت فضایی جمهوری اسلامی ایران، روز 14 بهمن ماه روز فناوری فضایی را که نماد اقتدار و صلابت علمی و عملی جمهوری اسلامی ایران در این حوزه خطیر است به مقام معظم رهبری، ملت شریف ایران به‌ویژه دانشمندان و متخصصان علوم و فنون فضایی کشورمان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

موضوعات: اطلاعات علمی  لینک ثابت



[شنبه 1391-11-14] [ 11:27:00 ق.ظ ]





  تمام اطلاعات پهپاد«آرکیو ۱۷۰»کاملا رمزگشایی شده/پهباد«ایوب» تولید سال ۸۱ ایران است   ...

 

نظامی - همایش ‘ روز پیروزی ‘ به مناسبت سالگرد شکار پهپاد آمریکایی RQ170 با حضور سردار امیر علی حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه برگزار شد.

 

به گزارش خبرآنلاین، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران با بیان این که برخلاف برخی خبرسازی ها، قطعات rq170 در پهپاد ایوب به کار نرفته است گفت: پهپاد ایوب محصول سال 81 جمهوری اسلامی ایران است.
سردار امیر علی حاجی زاده با اشاره به پهپاد ایوب، متعلق به حزب‌الله لبنان که اخیرا وارد فضای سرزمین‌های اشغالی شده بود، گفت: پهپاد ایوب تولید سال 1381 ایران بود.

وی افزود: برخی مطرح کرده‌اند که از قطعات پهپاد آمریکایی RQ70 پهپاد ایوب استفاده شده بود که این موضوع درست نیست.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه تاکید کرد: ما از سال 81 این تکنولوژی را در اختیار داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: همه اطلاعات پهپاد جاسوسی آمریکا آرکیو 170 کاملا رمزگشایی شده است.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در جمع خبرنگاران با اشاره به پهپاد جاسوسی آمریکا RQ170 که سال گذشته توسط سپاه شکار شد، اظهار داشت: تمام اطلاعات این پهپاد کاملاً رمزگشایی شده است و قدم به قدم می‌دانیم که به کجاها رفته است.

وی افزود: اوباما رئیس جمهور آمریکا به مقامات اسراییلی گفته بود که این پهپاد برای جاسوسی هسته‌ای از ایران مأمور شده بود اما متخصصان ما بعد از رمزگشایی آن متوجه شدند که این پهپاد حتی یک مأموریت هسته‌ای هم در ایران نداشته است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تأکید کرد: این نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها موضوع هسته‌ای را بهانه کرده‌اند.

موضوعات: اطلاعات علمی  لینک ثابت



 [ 11:19:00 ق.ظ ]





  دانش فضایی   ...

 اما امروزه ما شاهد هستیم که فناوری فضایی از دوردست وهم‌انگیز فضا به ریزترین جزئیات زندگی روزمره ما تا حتی آشپزخانه‌ها پایین آمده است. کاربردهای فناوری فضایی امروزه قابل تفکیک از زندگی روزمره نوع بشر نیست. ناوبری ماهواره‌ای، ارتباطات راه دور، پخش ماهواره‌ای برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی، پیش‌بینی وضع هوا و صدها کاربرد غیر مستقیم از فناوری فضایی به جزییترین لایه های زندگی بشر وارد شده است.

کامپیوترها و مخابرات رادیویی که روزگاری لبه حمله فناوری فضایی محسوب می‌شدند، امروزه پیش پا افتاده‌ترین ابزاری هستند که تصور زندگی بدون آنها غیر ممکن است. در دوران طلایی مسابقه فضایی بین دو ابرقدرت زمانه جنگ سرد، بیشتر این فناوری‌ها ایجاد و توسعه یافتند اما سالها طول کشید تا کالاهایی که از آن فناوریهای پیشرفته سود می‌بردند به خانه‌های ما راه پیدا کنند. تصویربرداری دیجیتال، فناوری تلفن همراه، اینترنت، مواد جدید و بسیاری دیگر از این‌گونه نوآوریهای علمی و فن‌آورانه در حقیقت محصولات مستقیم یا غیر مستقیم تلاش بشر برای سفر به فضا بوده است.

 

فناوری فضایی دوره آغازین عصر فضا را می‌توان در فناوری ساخت و پرتاب موشک‌های فضایی، ماهواره‌ها و کاوشگرهای سیاره‌ای، تصویربرداری دیجیتالی، طراحی و توسعه سنسورها و حسگرهای فضایی، سفرهای بین سیاره‌ای، مواد جدید، سفر انسان به فضا و بسیاری موضوعات خرد و درشت دیگر خلاصه کرد.

امروزه اما فناوری فضایی در حوزه‌هایی مانند ناوبری فضایی، بهینه‌سازی سیستم‌ها، زیرسیستم‌های کوچکتر و سبکتر و کارآمدتر، موتورهای فضایی جدیدتر، انرژیهای نو در فضا، پسماندهای فضایی (زباله‌های مداری) و گردشگری فضایی حرفهای جدیدی برای زدن دارد.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که فناوری فضایی  در آینده راه به معدن‌کاری فضایی،

 

 موشکهای فضایی تک مرحله‌ای، فناوری استفاده پاک‌تر از فضا برای جلوگیری از تولید پسماندهای فضایی، کارخانه‌های مداری برای تولید دارو و یا آلیاژهای ویژه، هتل‌های فضایی، کلونی‌سازی و یا مسکونی سازی فضا، آسانسورهای فضایی و ده‌ها ایده هیجان‌انگیز دیگر خواهد برد.

فناوری فضایی محصول تلاش خستگی ناپذیر بشر برای سفر به سرزمین افسونگری است که قرنها ذهن جستجوگر او را به خود مشغول کرده بود. کنستانتین تسیلکوفسکی روسی روزگاری نه چندان دور گفته بود که “زمین گاهواره بشر است اما هیچ کودکی تا ابد در گاهواره خود باقی نخواهد ماند.” بشر اما برای برای خروج از این گاهواره آبی رنگ نیاز دارد تا خیلی چیزهای جدید یاد گیرد.

. شهرام يزدان‌پناه، پژوهشگر و مدرس علوم و فناوری فضايی .

موضوعات: اطلاعات علمی  لینک ثابت



 [ 11:04:00 ق.ظ ]





  فناوری فضایی یعنی؟...   ...

فناوری فضایی به مجموعه دانشها و فناوریهای مرتبط با بررسی فضای اطراف کره زمین گفته می‌شود. شناخت فضای پیرامون، موشک، ماهواره، اعزام انسان به فضا، شاتل، ایستگاههای فضایی و غیره از شاخه‌های فناوری فضایی محسوب می‌شوند.

فضای بیرونی (که کل دنیا منهای کـره‌زمین است) چنان محیط ناشـناخته‌ای است که تلاش برای کار با آن، به‌ناچار انسان را به‌سمت تکنیکها و دانشهای پیشرو سوق می‌دهد. اغلب فناوری‌های جدیدی که از فعالیت‌های مرتبط با فضا سرچشمه گرفته یا براثر آنها شتاب پیدا کرده‌اند، بعداً در فعالیتهای اقتصادی دیگر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

مدافعان و علاقمندان فضا که از سرمایه‌گذاری صندوق‌های دولتی در فعالیتها و برنامه‌های فضایی طرفداری می‌کنند، به‌طور گسترده‌ای به این قضیه به‌عنوان یک محور و نقطه اتکای مفید اشاره نموده‌اند. رقبای سیاسی در پاسخ استدلال می‌کنند که اگر آن فناوری‌های خاص مفید هستند، خیلی ارزان‌تر می‌شد آنها را مستقیماً توسعه داد و این توجیه برای هزینه‌های عمومی بر روی تحقیقات مرتبط با فضا را به باد تمسخر می‌گیرند.

به‌عنوان مثال رایانه‌ها و دورسنجی، زمانی فناوری‌های پیشرو بودند که ممکن بود به‌دلیل ضرورتشان برای بالابرنده‌ها و فضاپیماها، به‌عنوان فناوری فضایی در نظر گرفته شوند. آنها قبل از مسابقه فضایی در دوران جنگ سرد وجود داشتند ولی پیشرفت آنها، به‌نحو گسترده‌ای برای رفع نیازهای برنامه‌های فضایی دو ابرقدرت، سرعت گرفت. هرچند این تکنیکها و ابزارها هنوز هم امروز به‌کار می‌روند، کاربردهای رایج‌تری مانند نظارت بر حال بیماران از راه دور (از طریق دورسنجی)، آبیاری گیاهان، بررسی وضعیت بزرگراه‌ها و غیره دارند و استفاده گسترده از رایانه‌ها، از نظر کمیت و تنوع، از کاربردهای فضایی آنها فراتر رفته‌است.

موضوعات: اطلاعات علمی  لینک ثابت



 [ 10:02:00 ق.ظ ]





  گل نكند جلوه در جوار محمد   ...

گل نكند جلوه در جوار محمد

رونق گل ميبرد، عذار محمد

گل شود افسرده از خزان، وليكن

نيست خزان از پى بهار محمد

سايه ندارد ولى تمام خلايق

سايه نشينند در جوار محمد

سايه ندارد ولى به عالم امكان

سايه فكنده است اقتدار محمد

سايه نمى ماند از فروغ جمالش

هاله نور است در كنار محمد

شمس رخش همجوار زلف سيه فام

آيت و الليل و والنهار محمد

با كه بماند اثر زنكهت مويش

خاك حسين است يادگار محمد

تربت خوشبوى كربلاى معلاست

يك اثر از موى مشگبار محمد

رايت فتحش به اهتزاز درآمد

دست خدا بود چونكه بر محمد

من چه بگويم حسان بمدح و ثنايش

بس بودش مدح كرد گار محمد

موضوعات: ربیع الاول  لینک ثابت



[دوشنبه 1391-11-09] [ 08:40:00 ق.ظ ]





  میلاد پیامبر(ص)   ...

ناگفته پیداست که:هر چه مصداق یک لفظ کمتر باشد،اشتباه در آن کمتر خواهد بود و چون کتابهاى آسمانى،از نام و نشان و علایم روحى و جسمى او خبر داده بودند،باید علایم آن حضرت آنچنان روشن باشد که اشتباه در آن راه پیدا نکند.یکى از آن علایم، نام آن حضرت است.باید مصداق آن به قدرى کم باشد،که راه هر گونه تردیدى را در تشخیص پیامبر گرامى از بین ببرد.مخصوصا هنگامى که بقیه اوصاف و علائم وى ضمیمه نام او گردد.در این صورت،بطور واضح کسى که انجیل و تورات از ظهور او خبر داده است،به خوبى شناخته خواهد شد.

موضوعات: ربیع الاول  لینک ثابت



 [ 08:36:00 ق.ظ ]





  حدیث روز   ...

امام حسین علیه السلام فرمودند:

أَعجَزالنّاسٍ مَن عَجَزَ عَنِ الدُّعاء؛

عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند.

(بحارالانوارج/ 93 ص/ 294)

موضوعات: حدیث روز  لینک ثابت



[شنبه 1391-11-07] [ 01:14:00 ب.ظ ]





  مشكلي نيست كه آسان نشود.....   ...

 1-      اگر مي خواهيد اتاقتان بوي خوش بگيرد روي لامپها قبل از روشن كردن كمي اسپري يا عطر بپاشيد، وقتي لامپ را روشن شوند گرما بوي خوش را در اتاق پخش خواهد كرد.

2-       اگر مي خواهيد جواب هايتان در ماشين لباسشويي كاملا تمييز شوند، سر وته هر كدام را قبلا با سنجاق به يكديگر وصل كنيد.

3-      اگر لباسهايتان بوي عرق گرفته قبل از آنكه آنها را در  ماشين لباسشويي بندازيد براي نيم ساعت آنها را در مخلوط آب سرد و سركه سفيد قرار دهيد.

4-      براي آنكه مايع ظرفشويي كاملا از روي دستان تان پاك شود كمي نمك روي دستان خود بماليد و بعد آنها را زير آب گرم خوب بشوييد.

5-       اگر روي وسايل خانه تان قطرات شمع ريخته مي توانيد از روش  داغ كردن براي تمييز كردن آنها استفاده كنيد در اين روش بايد از سشوار استفاده كنيد و آن را با حرارت داغ براي مدتي روي محل مورد نظر بگيريد تا حسابي آب شوند بعد با يك دستمال آنها را پاك كنيد.

6-      براي پاك كردن زنگ زدگي هاي سطحي داخل ماشين لباسشويي مي توانيد از كاغذ سمباده استفاده كنيد.

ثريا رستمي- طلبه پایه سوم

موضوعات: اطلاعات علمی  لینک ثابت



 [ 09:03:00 ق.ظ ]





  آيا مي دانيد؟   ...

آيا مي دانيد شيريني تنها، مزه اي است كه جنين در رحم مادر مي فهمد.

 آيا مي دانيد زنبور عسل 5 چشم دارد كه 2 تا اصلي و در بغل سر و 3 تا بر روي سر قرار دارد.

 آيا مي دانيد 20 درصد آب شيرين جهان ميان آمريكا و كانادا قرار دارد.

 آيا مي دانيد بهترين شكارچي در خشكي خرس قطبي است.

 آيا مي دانيد در بين انواع خرس، خرس پاندا بزرگترين جمجمه را دارد.

 آيا مي دانيد كه حس بويايي خرس تقريبا 100 برابر قوي تر از انسان است.

 آيا مي دانيد زنبور از بوي عرق بدش مي آيد وبه كسي كه بدنش بو دهد يا عطر زده باشد حمله مي كنند.

 آيا مي دانيد دانشمندان دريافته اند كه مورچه همچون انسان صبح ها خميازه مي كشد.

 آيا مي دانيد خون ميگو ها آبي رنگ است و عنكبوت ها خوني روشن و شفاف دارند.

 آيا مي دانيد زرافه تازه متولد شده 2 متر قد دارد.

موضوعات: اطلاعات علمی  لینک ثابت



 [ 09:00:00 ق.ظ ]





  آسانترین راه گناه نکردن   ...

 1-راحت‌ترین راه گناه نکردن، در محیط و فضای آلوده وارد نشدن در آب گناه مسموم کننده است. واقع شدن در فضای آلوده به گناه، مثل واقع شدن در محیطی آغشته به بیماری واگیر است. آثار مخرب آن اجتناب ناپذیر است. مگر در مورد افراد بسیار استثنایی مثل حضرت یوسف (علیه السلام) که وقتی وارد کاخ شد. کاخ نشینان را تغییر داد و خود تحت تاثیر محیط واقع نشد. همچنین آنگاه که وارد زندان شد. زندانیان را منقلب و متحول ساخت. اما در مورد افراد عادی این فرآیند به ندرت پیش می‌آید. لذا برای گناه نکردن دوری از گناه از ضروریات بسیار مهم بشمار می‌آید. مثلاً اگر در اتاقی، چند نفر در حال غیبت کردن هستند. تا زمانی که وارد آن اطاق نشده ایم از غیبت و آثار مخرب آن در امان هستیم. اما به محض ورود به آن مکان چه غیبت بکنیم چه بشنویم در هر صورت آلوده به گناه شده‌ایم.

2-دوری از دوستان و آشنایان و معاشرانی که اهل معصیت و گناه هستند. در آموزه‌های دینی انسان به آئین و مرام همنشین خود خوانده شده است. شخصیت و موقعیت هر کس را از طریق همنشینانش می‌توان محک زد. بنابر این برای پرهیز از گناه و لغزش نباید با کسانی که گناه می‌پراکنند، معاشرت نمود بنا به گفته امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) «طبع آدمی خوبی‌ها و بدی‌ها اخلاقی و رفتاری دیگران را از آن خود می‌کند. پس با خوبان معاشرت کنید تا از خوبان و پاکان به شمار آیید

 3- بیکاری مساویست با بیماری و هم نشینی با شیطان. لذا هرگز بیکار نباشید. 24 ساعت شبانه روز را به 3 قسمت مساوی تقسیم کنید. 8 ساعت خواب، 8ساعت کار، 8ساعت بی کار این 8ساعت بیکاری را با برنامه ریزی مطلوب و مشروع پُر کنید. به طور مثال 5/1ساعت مطالعه کتاب‌های اخلاقی، دینی، عرفانی و تربیتی، 1ساعت عبادت، نیم ساعت ورزش، 1ساعت با همسر بودن، 1ساعت با فرزند یا فرزندان گذراندن، 1ساعت ارتباط با خویشان و اطرافیان (تلفنی حضوری)، 5/1ساعت استفاده مطلوب از برنامه‌های صدا و سیما و ….

4-برای دوری از بدی‌ها و پلیدی‌ها و گناهان همین بس که از آنچه در دیگران می‌بینیم و نمی‌پسندیم. دوری کنیم. این سفارش علی (علیه السلام) است که فرمودند: برای تربیت خود همین بس که از آنچه در دیگران می‌بینی و نمی‌پسندی دوری کن.

لقمان را گفتند ادب از که آموختی؟ گفت: از بی ادبان

 5-مطالعه سر گذشت انسان‌های بزرگ اسلامی، ایرانی و جهانی، تأثیر فوق العاده ای در رویکرد و عملکرد هر انسان بی غرضی خواهد داشت. این مهم را در فرآیند مبارزه و مقابله با گناه فراموش نکنید.

 خداونداز رگ گردن به ما نزدیک‌تر از خود ما به ما مهربان‌تر است. پس چگونه و چراباید ما را در رنج و عذاب گرفتار کند؟ دین اتوبان زندگی می‌سازد که هر کسیبخواهد می‌تواند در آن به طی طریق بپردازد. راه‌های پر سنگلاخ و پر پیچ وخم، از آن دور شدگان از دین است

6-عوامل و عناصر تحریک کننده غرایز و شهوات همچون فیلم‌ها، عکس‌ها، و کتاب‌های مبتذل بنزینی بر روی آتش نفس امّاره خواهد بود. بنزین را از آتش دور کنید.

 7-شیرینی و حلاوت، دوری از گناه را همواره در ذهن و زندگی تداعی و تکرار و تلخی و نتیجه ملال آور گناه را نیز یادآوری کنیم. از آینده به امروز نگاه کنیم. سریال زندگی خود را بنویسیم و فرآیند و پایان سریال را با خوبی‌ها و زیبایی‌های اخلاقی طراحی کنیم تا هر بیننده و خواننده سناریوی سریال زندگی ما، با دیده تحقیر آمیز به ما ننگرد.

 8-  خود را به دو بال پرواز پر فراز آسیب‌ها و آفت‌ها مجهز کنیم. دو بال پرواز دین است و دانش، بدون دانش ، دین پوسته‌ای بی مغز و بدون دین، دانش چراغی در دست دزد خواهد بود. (که گزیده‌تر برد کالا) منظور از دین اکتفا به چند رکعت نماز و سالی یک ماه روزه و مرتب به زیارت رفتن و بر سجاده نشستن و ذکر زبانی اکتفا کردن نیست.

 منظور دینداری علاوه بر این‌ها خدمت بی توقع به مردم، پر کردن اوقات زندگی با خوبی‌ها، ادب در برابر عالمان و عارفان و والدین و معلمان. مهار خشم و غیبت و حسادت و نیک همسرداری کردن و تلاش در جهت تربیت دینی فرزندان، مشارکت در سرنوشت جامعه، این‌ها موانع عمده‌ی آلوده شدن به بیهودگی و گناه و بطالت است.

9-پرمودا باترا روانشناس هندی می‌گوید بزرگ‌ترین آتش‌های جهان را با یک فنجان آب می‌توان خاموش کرد. کافیست زمان را در یابید. یعنی به موقع اینکار انجام گیرد. زمانی که جرقه‌ای زده شد و آتش به تازگی در حال خود نمایی است همان موقع با یک فنجان آب آتش خاموش می‌شود. آسیب‌ها و گناهان را نیز در همان آغاز باید مهار کرد. بی مبالاتی و اهمال دامنه آنرا به سراسر زندگی گسترش داده و خاموش کردن آن کار بسیار دشوار و گاهی ناممکن خواهد بود. اگر چه گناه نکردن آسان‌تر از توبه کردن است، اما بلافاصله توبه کردن و خاموش کردن جرقه‌های گناه، اقدامی است که در فرآیند پرهیز از گناه و پاک شدن و پاک ماندن ضروریست.

موضوعات: اخلاقی  لینک ثابت



 [ 08:48:00 ق.ظ ]





  این یک دانشگاه عمومی است؟؟؟؟   ...

اهميت تلويزيون بيشتر از همه است، اهميت راديو- تلويزيون بيشتر از همه است. اين دستگاهها دستگاههاى تربيتى است؛ بايد تمام اقشار ملت با اين دستگاهها تربيت بشوند؛ يك دانشگاه عمومى است. دانشگاهها دانشگاههاى موضعى است، اين يك دانشگاه عمومى است يعنى دانشگاهى است كه در تمام سطح كشور گسترده است. بايد از آن، عملِ دانشگاه را، به آن اندازه‏اى كه مى‏شود، استفاده كرد. بايد اين دستگاهْ دستگاهى باشد كه بعد از چند سال تمام قشر ملت را روشن كند، تمام را مبارز بار بياورد، تمام را متفكر بار بياورد، تمام اينها را مستقل بار بياورد، آزادمنش بار بياورد، از غربزدگى بيرون كند؛ استقلال به مردم بدهد. اين از همه چيزهايى كه در اين دستگاهها هست مهمتر است؛
(صحيفه امام، ج‏6، ص: 399زمان: 29 اسفند 1357/ 21 ربيع الثانى 1399)

موضوعات: صحیفه امام(ره)  لینک ثابت



[پنجشنبه 1391-11-05] [ 08:29:00 ب.ظ ]





  نخل امید   ...
پس کی از روز وصال تو خبر می آید؟ کی شب هجر تو ای دوست به سر می آید؟
هر مسافر به دیار و وطنش باز آمد کی نگار من غمگین ز سفر می آید؟
آنی از ساحت دل یاد تو بیرون نرود دائما صورت ماهت به نظر می آید
نغمه مرغ سحر می دهد از صبح خبر کی پسِ شام فراق تو سحر می آید؟
سدّ لطف تو حفاظت کند از ما ای دوست هر زمان جانب ما سیل خطر می آید
پس کی ای دوست پس از این همه خوناب جگر نخل امید من آخر به ثمر می آید؟
ذوالفقار علوی چون که بگیرد در دست پی آزادی انواع بشر می آید
«ملتجی» منتقم آل محمد، مهدی

پی نابودی هر فتنه و شر می آید


موضوعات: دل نوشته  لینک ثابت



[چهارشنبه 1391-11-04] [ 01:48:00 ب.ظ ]





  حدیث روز   ...

 

امام حسین علیه السلام فرمودند:

إنَّ شِیعَتَنا مَن سَلمَت قُلُوبُهُم مٍن کلِّ غَشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ ؛

بدرستی که شیعیان ما قلبشان از هرناخالصی و حیله و تزویر پاک است.

(فرهنگ سخنان امام حسین ص/ 476)

موضوعات: حدیث روز  لینک ثابت



 [ 11:25:00 ق.ظ ]





  چند كلام زيبا از پيامبر اكرم (ص)   ...

1- عافیت را برای دیگران بخواه تا نصیب تو شود.
2- از گهواره تا گور دانش بجوئید.
3- خدای را چنان پرستش کن که گوئی او را می بینی ٬ اگر تو او را نمی بینی اوتو را می بیند.
4- یار را به یار توان سنجید.
5- خطرناک ترین دشمن تو نفس تو است که میان دو پهلوی تو است.
6- عادل تر از همه مردم کسی است که آنچه برای خود پسندد برای مردم نیز پسندد وآنچه بر خود روا ندارد بر مردم روا ندارد.
7- شما که می خواهید فرزندانتان در نیکی و محبت با شما به عدالت رفتار کنند در کاربخشش به آنها به عدالت رفتار کنید.
8- کار خدا را عزیز دار تا خدایت تو را عزیز کند.
9- ببخش و تنگ مگیر که بر تو تنگ گیرند.
10- پر اجر ترین عبادت ها آن است که نهان تر باشد

 

موضوعات: ربیع الاول  لینک ثابت



[سه شنبه 1391-11-03] [ 12:18:00 ب.ظ ]





  زندگی نامه حضرت محمد (ص)   ...

نام :

محمد بن عبد الله

در تورات و برخى كتب آسمانى «احمد» ناميده شده است. آمنه، دختر وهب، مادر حضرت محمد (ص) پيش از نامگذارىِ فرزندش توسط عبدالمطلب به محمّد، وى را «احمد» ناميده بود.
كنيه:
ابوالقاسم و ابوابراهيم.
القاب:
رسول اللّه، نبى اللّه، مصطفى، محمود، امين، امّى، خاتم، مزّمل، مدّثر،نذير، بشير، مبين، كريم، نور، رحمت، نعمت، شاهد، مبشّر، منذر، مذكّر، يس، طه‏ و… .
منصب:
آخرين پيامبر الهى، بنيان‏گذار حكومت اسلامى و نخستين معصوم در دين مبين اسلام.
تاريخ ولادت:
روز جمعه، هفدهم ربيع الاول عام الفيل برابر با سال 570 ميلادى (به روايت شيعه). بيشتر علماى اهل سنّت تولد آن حضرت را روز دوشنبه دوازدهم ربيع الاول آن سال دانسته‏اند.
عام الفيل، همان سالى است كه ابرهه، با چندين هزار مرد جنگى از يمن به مكه يورش آورد تا خانه خدا (كعبه) را ويران سازد و همگان را به مذهب مسيحيت وادار سازد؛ امااو و سپاهيانش در مكه با تهاجم پرندگانى به نام ابابيل مواجه شده، به هلاكت رسيدندو به اهداف شوم خويش نايل نيامدند. آنان چون سوار بر فيل بودند، آن سال به سال فيل (عام الفيل) معروف گشت.
محل تولد:
مكه معظمه، در سرزمين حجاز (عربستان كنونى).
نسب پدرى:
عبدالله بن عبدالمطلب (شيبة الحمد) بن هاشم (عمرو) بن عبدمناف بن قصى بن كلاب بن مرّة بن كعب بن لوىّ بن غالب بن فهر بن مالك بن نضر (قريش) بن كنانة بن خزيمة بن مدركة بن الياس بن مضر بن نزار بن معد بن عدنان
از پيامبر اسلام(ص) روايت شده است كه هرگاه نسب من به عدنان رسيد، همان جا نگاه داريد و از آن بالاتر نرويد. اما در كتاب‏هاى تاريخى، نسب آن حضرت تا حضرت آدم(ع) ثبت و ضبط شده است كه فاصله بين عدنان تا حضرت اسماعيل، فرزند ابراهيم خليل الرحمن(ع) به هفت پشت مى‏رسد.
مادر:
آمنه، دختر وهب بن عبد مناف.
اين بانوى جليل القدر، در طهارت و تقوا در ميان بانوان قريشى، كم‏ نظير و سرآمدهمگان بود. وى پس از تولد حضرت محمّد(ص) دو سال و چهارماه و به روايتى شش سال زندگی كرد و سرانجام، در راه بازگشت از سفرى كه به همراه تنها فرزندش، حضرت محمّد(ص) وخادمه‏اش، ام ايمن جهت ديدار با اقوام خويش عازم يثرب (مدينه) شده بود، در مكانى به نام «ابواء» بدرود حيات گفت و در همان جا مدفون گشت.
و چون عبدالله، پدر حضرت محمد(ص) دو ماه (و به روايتى هفت ماه) پيش از ولادت فرزندش از دنيا رفته بود، كفالت آن حضرت را جدش، عبدالمطلب به عهده گرفت. نخست وی را به ثويبه (آزاد شده ابولهب) سپرد تا وى را شير دهد و از او نگه‏دارى كند؛ اما پس از مدتى وى را به حليمه، دختر عبدالله بن حارث سعديه واگذار كرد. حليمه گرچه دايهآن حضرت بود، اما به مدت پنج سال براى وى مادرى كرد.
مدت رسالت و زمامدارى:
از 27 رجب سال چهلم عام الفيل (610 ميلادى)، كه در سن چهل سالگى به رسالت مبعوث شده بود، تا 28 صفر سال يازدهم هجرى، كه رحلت فرمود، به مدت 23 سال عهده‏دار امر رسالت و نبوت بود. آن حضرت علاوه بر رسالت، به مدت ده سال امر زعامت و زمامدارى مسلمانان را پس از مهاجرت به مدينه طيبه بر عهده داشت.
رحلت:
دوشنبه 28 صفر، بنا به روايت بيشتر علماى شيعه و دوازدهم ربيع الاول بنا به قول اكثر علماى اهل سنّت، در سال يازدهم هجرى، در سن 63 سالگى،در مدينه بر اثر زهرى كه زنى يهودى به نام زينب در جريان نبرد خيبر به آن حضرت خورانيده بود. معروف است كه پيامبر اسلام(ص) در بيماری وفاتش مى‏فرمود: اين بيماری از آثار غذاى مسمومى است كه آن زن يهودى پس از فتح خيبر براى من آورده بود

 محل دفن:
مدينه مشرفه، در سرزمين حجاز (عربستان سعودى كنونى) در همان خانه‏اى كهوفات يافته بود. هم اكنون مرقد مطهر آن حضرت، در مسجد النبى قرار دارد.
همسران:
1. خديجه بنت خويلد.
2. سوده بنت زمعه.
3. عايشه بنت ابى بكر.
4. امّشريك بنت دودان.
5. حفصه بنت عمر.
6. ام حبيبه بنت ابى سفيان.
7. امّ سلمه بنت عاتكه.
8. زينب بنت جحش.
9. زينب بنت خزيمه.
10. ميمونه بنتحارث.
11. جويريه بنت حارث.
12. صفيّه بنت حىّ بن اخطب.
نخستين زنى كه افتخار همسرى پيامبر اكرم(ص) را يافت، خديجه بنت خويلد بود. حضرت محمّد(ص) پيش از رسيدن به مقام رسالت، در سن 25 سالگى با اين بانوى بزرگوارازدواج نمود. خديجه كبرى (س) با موقعيت و اموال خويش، خدمات شايانى به پيامبراكرم(ص) در اظهار رسالتش كرد. اين بانوى بزرگ، از افتخارات زنان عالم است و در رديف بانوان قدسى، همانند مريم و آسيه، قرار دارد. پيامبر اكرم(ص) به احترام خديجه كبرى (س) تا هنگامى كه وى زنده بود، با هيچ زن ديگرى ازدواج نكرد. همو بود كه دردها ورنج‏هاى پيامبر(ص) را، كه سران شرك و كفر متوجه آن حضرت می ‏كردند، تسلّى داده و اورا در رسالت و نبوتش يارى مى‏داد.

خديجه كبرى(س) به خاطر مقام و منزلتى كه در اسلام به دست آورده بود، مورد لطف وعنايت مخصوص پروردگار جهانيان قرار گرفت. به همين جهت روزى جبرئيل امين به محضرپيامبر اكرم(ص) شرفياب شد و گفت: اى محمد! سلام خدا را به همسرت خديجه برسان. پيامبر اكرم(ص) به همسرش فرمود: اى خديجه! جبرئيل امين از جانب خداوند متعال به توسلام می رساند. خديجه گفت: «اللّه السّلام و منه السّلام و على جبرئيل السّلام».
 

حضرت خديجه (س) در ايام همسرى با پيامبر(ص) از احترام ويژه رسول‏ خدا(ص) برخورداربود و پيامبر(ص) نيز همسرى مهربان و وفادار براى او بود. آن حضرت پس از وفات خديجه (در رمضان سال دهم بعثت) همواره از او به نيكى ياد مى‏كرد.
از عايشه، سومين همسر رسول خدا(ص)، روايت شده است:
«كانَ رَسُولُ اللّهِ(ص) لايَكادُ يَخْرُجُ مِنَ الْبَيْتِ حَتّى يَذْكُرَخَديجَةَ فَيَحْسَنُ الثَّناءِ عَلَيْها، فَذَكَرها يَوْماً مِنَ الْاَيّامِفَادْرَكَتْني الْغَيْرةَ، فَقُلْتُ: هَلْ كانَتْ اِلاّ عَجُوزاً وَقَدْ اَبْدَلَ كَاللّهُ خَيْراً مِنْها، فَغَضَبَ حَتّى‏ اهْتَزَّ مَقْدَمُ شَعْرِهِ مِنَالغَضَبِ‏.

پيامبر اكرم (ص) هيچ‏گاه از خانه بيرون نمی رفت مگر اين كه يادى از خديجه مى‏كردو از او به نيكى نام مى‏برد. يك روز كه پيامبر اكرم(ص) از خديجه (س) ياد كرده وخوبى‏هاى او را بيان مى‏كرد، غيرت زنانگى بر من غالب شد و به پيامبر(ص) گفتم: آيااو يك پيرزن بيشتر بود و حال آن كه خداوند بهتر از آن (يعنى عايشه) را به تو دادهاست؟ پيامبر اكرم(ص) از اين گفتار من، خشمگين شد، به طورى كه موهاى جلوى سرش از شدت خشم به حركت درآمد

فرزندان:

الف) پسران:
1. قاسم. او پيش از بعثت پيامبر اكرم(ص) تولد يافت. از اين روپيامبر(ص) را ابوالقاسم ناميدند.
2. عبدالله. اين كودك چون پس از بعثت به دنياآمده بود، وى را «طيّب» و «طاهر» می گفتند.
3. ابراهيم. او در اواخر سال هشتم هجرى متولد شد و در رجب سال دهم هجرى وفات يافت.
عبدالله و قاسم از خديجه كبرى (س) و ابراهيم از ماريه قبطيه متولد شدند. وهرسهآنان در سنين كودكى از دنيا رفتند.
ب) دختران:
1. زينب (س). 2. رقيه (س). 3. ام كلثوم (س). 4. فاطمه زهرا (س).
دختران پيامبر اسلام (ص) همگى از حضرت خديجه(س) متولد شدند و تمام فرزندان رسول خدا(ص) جز فاطمه زهرا (س) پيش از رحلت آن حضرت، از دنيا رفته بودند. تنها فرزندى كهاز آن حضرت در زمان رحلتش باقى مانده بود، فاطمه زهرا(س)، آخرين دختر وى بود. اين بانوى مكرّمه، افتخار بانوان عالم، بلكه همه انسان‏ها و مورد تقديس و تكريم فرشتگان عرشى است. همو است كه مادر سبطين و امّ الأئمة المعصومين(ع) است.
گرچه پيامبر اسلام(ص) به تمام خاندان مؤمن خويش علاقه‏ مند بود، اما در ميان همسرانش بيش از همه، به خديجه كبرى (س) و در ميان فرزندانش بيش از همه، به فاطمه زهرا (س) علاقه‏مند بوده و اظهار محبت و لطف مى‏فرمود.
اصحاب و ياران:
پيامبر اسلام(ص) چه در مكّه معظمه و چه در مدينه، داراى اصحاب و ياران باوفايی بود كه برخى از آنان پيش از آن حضرت و برخى ديگر پس از ايشان از دنيا رفتند و تعدادآنان به هزاران نفر مى‏رسد. در اين جا به نام برخى از صحابه مشهور آن حضرت اشاره مى‏شود:
 


1.على بن ابیطالب(ع)
2. ابوطالب بن عبد المطلب.
3. حمزة بن عبدالمطلب.
4. جعفربنابى‏طالب.
5. عباس بن عبدالمطلب.
6. عبداللّه بن عباس.
7. فضل بنعباس.
8. معاذبن جبل.
9. سلمان فارسى.
10. ابوذر غفارى (جندب بنجناده).
11. مقداد بن اسود.
12. بلال حبشى.
13. مصعب بن عمير.
14. زبيربن عوام.
15. سعد بن ابى وقاص.
16. ابو دجانه.
17. سهل بن حنيف.
18. سعد بن معاذ.
. سعد بن عباده.
20. محمد بن مسلمه.
21. زيد بنارقم.
22. ابو ايوب انصارى.
23. جابر بن عبدالله انصارى.
24. حذيفة بنيمان عنسى.
25. خالد بن سعيد اموى.
26. خزيمة بن ثابت انصارى.
27. زيد بنحارثه.
28. عبدالله بن مسعود.
29. عمار بن ياسر.
30. قيس بن عاصم.
31. مالك بن نويره.
32. ابوبكر بن ابى قحافه.
33. عثمان بن عفان.
34. عبداللهبن رواحه.
35. عمر بن خطّاب.
36. طلحة بن عبيدالله.
. عثمان بنمظعون.
38. ابو موسى اشعرى.
39. عاصم بن ثابت.
40. عبدالرحمن بنعوف.
41. ابوعبيده جراح.
42. ابو سلمه.
43. ارقم بن ابى ارقم.
44. قدامة بن مظعون.
45. عبدالله بن مظعون.
46. عبيدة بن حارث.
47. سعيد بنزيد.
48. خَبّاب بن اَرَت.
49. بريده اسلمى.
50. عثمان بن حنيف.
51. ابو هيثم تيهان.
52. ابىّ بن كعب

 زمامداران معاصر:

 پيامبر اكرم(ص) در عصرى زندگى می كرد كه منطقه حجاز به دليل عدم حاصل‏خيزى وبيابانى بودن زمين و عدم رواج مدنيّت در بين مردم، از چشم‏طمع حكومت‏ها دور مانده وبه آن رغبتى نشان نمى‏دادند. به همين دليل، در آن سرزمين، حكومت مركزى و مستقلی وجود نداشت و دايره حكومتى، منحصر در قبيله و طايفه بود و نظام ملوك الطوايفى در آن مناطق حكم‏فرما بود، تا اين كه پيامبر اكرم(ص) به پيامبرى برانگيخته شد و از مكه به مدينه مهاجرت نمود و پايه‏هاى يك حكومت جهانى را در اين شهر بنا نهاد؛ اما در اطراف حجاز حكومت‏هاى مستقل و نيمه‏مستقلى وجود داشت و حاكمانى از سلسله‏ها و تيره‏های مختلف حكومت مى‏كردند. اين حكومت‏ها عبارت بودند از: ايران، روم شرقى، حبشه، يمن،حيره، غسّان، يمامه و مصر.
همه حكومت‏هاى اطراف حجاز، تحت نفوذ سه دولت مركزى، يعنى امپراتورى بزرگ ايران،امپراتورى عظيم روم شرقى و حبشه بودند. تعداد زمامداران اين كشورها، كه معاصر باپيامبر اكرم(ص) (632-570 م.) بودند، زياد است. در اين جا تنها نام زمامدارانى راكه با پيامبر اسلام(ص) رابطه داشته و يا پيامبر(ص) آنان را به دين مبين اسلام دعوتكرده بود، ذكر مى‏كنيم:

1. هرقل (هراكليوس) قيصر روم شرقى (641-610 م.).
2. خسرو پرويز، پادشاه ساسانى ايران. (628-590 م.).
3.باذان بن ساسان، زمامدار يمنو دست نشانده امپراتورى ايران (متوفاى سال 10ق.).
4. مقوقس، حاكم مصر و دست نشانده امپراتورى روم.
5. نجاشى، پادشاه حبشه.
6. حارث بن ابى شمر، حاكم غسّان و دست نشانده امپراتورى روم.
7. هوذة بن على حنفى، حاكم يمامه و دست نشانده امپراتورى روم (متوفاى سال 8ق.).
8. نعمان بن منذر، حاكم حيره و دست نشانده امپراتورى ايران (602-580م.).

از ميان سلاطين و حاكمان فوق، تنها نجاشى، پادشاه حبشه و باذان، حاكم يمن رابطه حسنه با پيامبر اسلام(ص) داشته و از دعوت آن حضرت استقبال كردند و دينش راپذيرفتند. نجاشى با پذيرفتن دو گروه مهاجر مسلمان و پناه دادن آنها در حبشه، وباذان با قطع وابستگى به امپراتورى ايران و جنگيدن با دشمنان اسلام، در سرزمين يمن،خدمت‏هايى به حضرت محمّد(ص) انجام دادند؛ اما زمامداران ديگر يا با پيامبر اكرم(ص) از در دشمنى و جنگ وارد شدند و يا سياست بى‏طرفانه‏اى را درپيش گرفتند. البته پس ازرحلت نبى گرامى اسلام(ص) همه آنان به دست تواناى مسلمانان و زمامداران اسلامى به سزاى اعمالشان رسيدند.

 

موضوعات: ربیع الاول  لینک ثابت



 [ 11:54:00 ق.ظ ]





  میلاد پیامبر(ص)   ...

میلاد پیامبر یا عید مولود (به عربی: مَوْلِدُ النَبِیِّ‎ یا المولد النبوی الشریف)‏، سالروز ولادت پیامبر اسلام، محمد بن عبدالله است، که ۱۲ یا ۱۷ ربیع الاول می‌باشد. اکثر مسلمانان و دولت‌های اسلامی این روز را جشن می‌گیرند، و به خاطر تولد او به شادمانی می‌پردازند، خیابان‌ها را آذین می‌بندند، و صدقات و خیرات می‌نمایند. در مساجد نیز مجالسی برگزار می‌کنند، و اشعاری -به نام مولودی- در مدح پیامبر اسلام می‌خوانند، و سیره او را بیان می‌دارند، و با شیرینی‌جات از مردم پذیرایی می‌نمایند.

منبع :wikipedia.org

 

موضوعات: ربیع الاول  لینک ثابت



 [ 11:51:00 ق.ظ ]





  شنیدی می گن ....   ...

موضوعات: مهدويت  لینک ثابت



[دوشنبه 1391-11-02] [ 01:19:00 ب.ظ ]





  آغاز امامت و ولایت حضرت مهدی علیه السلام   ...

 

ابوالاديان مي گويد : من خدمت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام مي کردم . نامه هاي آن حضرت را به شهرها مي بردم . در مرض موت ، روزی من را طلب فرمود و چند نامه ای نوشت به مدائن تا آنها را برسانم . سپس امام فرمود : پس از پانزده روز باز داخل سامره خواهی  شد و صدای گريه و شيون از خانه من خواهی شنيد ، و در آن موقع مشغول غسل دادن من خواهند بود . ابوالاديان به امام عرض مي کند : ای سيد من ، هرگاه اين واقعه دردناک روی  دهد ، امامت با کيست ؟ فرمود : هر که جواب نامه من را از تو طلب کند . ابوالاديان مي گويد : دوباره پرسيدم علامت ديگری به من بفرما . امام فرمود : هرکه بر من نماز گزارد . ابوالاديان مي گويد : باز هم علامت ديگری بگو تا بدانم .
امام مي گويد : هر که بگويد که در هميان چه چيز است او امام شماست. ابوالاديان مي گويد : مهابت و شکوه امام باعث شد که نتوانم چيز ديگری  بپرسم . رفتم و نامه ها را رساندم و پس از پانزده روز برگشتم . وقتی به در خانه امام رسيدم صدای شيون و گريه از خانه امام بلند بود . داخل خانه امام ، جعفر کذاب برادر امام حسن عسکری  را ديدم که نشسته ، و شيعيان به او تسليت مي دهند و به امامت او تهنيت مي گويند . من از اين بابت بسيار تعجب کردم پيش رفتم و تعزيت و تهنيت گفتم . اما او جوابی نداد و هيچ سؤالی نکرد . چون بدن مظهر امام را کفن کرده و آماده نماز گزاردن بود ، خادمی آمد و جعفر کذاب را دعوت کرد که بر برادر خود نماز بخواند . چون جعفر به نماز ايستاد ، طفلی گندمگون و پيچيده موی ، گشاده دندانی مانند پاره ماه بيرون آمد و ردای جعفر را کشيد و گفت : ای عمو پس بايست که من به نماز سزاوارترم . رنگ جعفر دگرگون شد . عقب ايستاد . سپس آن طفل پيش آمد و بر پدر نماز گزارد و آن جناب را در پهلوی  امام علی النقی عليه السلام دفن کرد . سپس رو به من آورد و فرمود : جواب نامه ها را که با تو است تسليم کن . من جواب نامه را به آن کودک دادم . پسحاجزوشا ” از جعفر پرسيد : اين کودک که بود ، جعفر گفت : به خدا قسم من او را نمي شناسم و هرگز او را نديده ام . در اين موقع ، عده ای  از شيعيان از شهر قم رسيدند ، چون از وفات امام علیه السلام با خبر شدند ، مردم به جعفر اشاره کردند . چند تن از آن مردم نزد جعفر رفتند و از او پرسيدند : بگو که نامه هايی که داريم از چه جماعتی است و مالها چه مقدار است ؟ جعفر گفت : ببينيد مردم از من علم غيب مي خواهند ! در آن حال خادمی از جانب حضرت صاحب الامر ظاهر شد و از قول امام گفت : ای مردم قم با شما نامه هايی  است از فلان و فلان و هميانی ( کيسه ای ) که در آن هزار اشرفی است که در آن ده اشرفی است با روکش طلا . شيعيانی که از قم آمده بودند گفتند : هر کس تو را فرستاده است امام زمان است اين نامه ها و هميان را به او تسليم کن . جعفر کذاب نزد معتمد خليفه آمد و جريان واقعه را نقل کرد . معتمد گفت : برويد و در خانه امام حسن عسکری علیه السلام جستجو کنيد و کودک را پيدا کنيد . رفتند و از کودک اثری نيافتند . ناچار ” صيقل ” کنيز حضرت امام عسکری علیه السلام را گرفتند و مدتها تحت نظر داشتند به تصور اينکه او حامله است . ولی هرچه بيشتر جستند کمتر يافتند . خداوند آن کودک مبارک قدم را حفظ کرد و تا زمان ما نيز در کنف حمايت حق است و به ظاهر از نظرها پنهان مي باشد . درود خدای بزرگ بر او باد .

موضوعات: مهدويت  لینک ثابت



 [ 01:16:00 ب.ظ ]





  ویژگی های حضرت مهدی (عج) و اصل امامت   ...

 (مَن يُعَظِّمْ شَعائِراللّه فَاِنَّها مِن تَقْوى القُلوبِ . . .)

 خوشا به حال كسى كه شعائر دين خدا را بزرگ و محترم شمارد; زيرا اين صفت، ويژگى دل هاى پرهيزگار است.

 هشتم ربيع الاول شهادت مظلومانه ى امام حسن عسكرى (عليه السلام)آغاز دوره ى امامت امام مهدى (عج)، از حوادث مهم و حساس تاريخ تشيع به شمار مى رود. با گرامى داشت خاطره ى اين روز باشكوه، مطلب زير را با هدف آشنايى بيشتر با شخصيت آخرين حجت خدا در روى زمين و اظهار ارادت به پيشگاه آن حضرت تقديم مى داريم. اميد است هميشه ياد آن عزيز پنهان در پس پرده ى غيبت را در دل هايمان زنده داريم و از وظايف خطير خويش در اين دوره ى سرنوشت ساز غافل نباشيم.

اصل امامت:

 مقوله ى امامت و جانشينى پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم)، همواره به عنوان يكى از مباحث مهم اعتقادى مسلمانان در طول تاريخ مطرح بوده است. در ديدگاه شيعه، اهداف نزول كتاب هاى آسمانى و ارسال پيامبران الهى، هنگامى به طور كامل تحقق مى يابد كه ختم نبوت با نصب امام معصوم همراه باشد. امام همه ى ويژگى هاى پيامبر به جز دريافت وحى را داراست كه با ولايت تكوينى (قدرت بر تصرف در نظام هستى) و ولايت تشريعى (تبيين و تفسير آيات و احكام الهى) و از بين بردن نارسايى هاى موجود، زمينه را براى رسيدن انسان به كمال معنوى فراهم مى كند.

 پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم)، در سال دهم هجرى، هنگام بازگشت از حجة الوداع، با نازل شدن آيه ى «اليوم اكملت لكم دينكم واتممت عليكم نعمتى»() از سوى خداوند مأمور شدند در محلى به نام «غدير خم»، انتصاب على بن ابى طالب (عليه السلام)به مقام امامت را به آگاهى مردم برسانند. ابو جعفر محمّد بن جرير طبرى; تفسيرگر و تاريخ نگار نام دار اهل سنت در اشاره به اين واقعه مى نويسد:

 «پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم) ]در منطقه ى غدير خم[ فرمودند: جبرييل از سوى خداوند دستور آورد كه در اين جايگاه بايستم و به سفيد و سياه اعلام كنم كه على بن ابى طالب (عليه السلام)، برادر من، وصى من، جانشين من و امام پس از من است»().

 البته آن چه گفته شد به اعلام همگانى و رسمى و بيعت گرفتن از مردم مربوط است; زيرا رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) در دوران رسالت، بارها با بيان تعداد امامان و نام بردن از آنان، مسأله ى امامت را تبيين كرده بودند. هنگامى كه آيه ى «يا ايها الذين امنوا اطيعواللّه و اطيعوالرسول واولى الامر منكم»() نازل شد، جابر بن عبداللّه انصارى از پيامبر پرسيد: «اولى الامر» كه اطاعت شان در رديف اطاعت شما به حساب آمده است، چه كسانى هستند؟ پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم)در پاسخ فرمودند: «آنان جانشينان من و پيشوايان مسلمانان هستند. نخستين آنان، على بن ابى طالب و پس از او فرزندش، حسن و . . . به اين ترتيب يكايك ائمه ى اطهار (عليهم السلام) را نام بردند. هنگامى كه به امام دوازدهم رسيدند، با اين تعبير از ايشان ياد كردند كه: «ثم سّمى محمّد و كنيّى حجة اللّه فى ارضه و بقيّة فى عباده ابن الحسن بن على . . .; سپس هم نام محمّد، هم كنيه ى من، حجة اللّه و بقية اللّه در بين مردمان، فرزند حسن به على (عليه السلام)هستند . . .».

 

ويژگى هاى حضرت مهدى (عج):

 تحصيل كمال واقعى انسان، پس از ختم نبوت، به پيروى از رهنمودهاى امام هر عصر وابسته است كه پيروى نيز بدون معرفت و شناخت امام ممكن نيست. از اين رو، شناخت ويژگى ها و اوصاف ائمه ى اطهار(عليهم السلام)در سير تكامل فردى و اجتماعى افراد و تحقق ايمان صحيح اهميت دارد. به گونه اى كه با تعابير گوناگون از پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم)روايت شده است:

 من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية.()

 هر كس بميرد و امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهليت مرده است.

 بديهى است شناخت امام، مراتبى دارد كه هر مرتبه از آن، به بخشى از نيازهاى افراد در زمينه هاى خاص پاسخ مى گويد و آنان را به معرفت و كمال رهنمون مى سازد.

 الف) نسب حضرت مهدى (عليه السلام):

 پدر بزرگوار ايشان، امام حسن عسكرى (عليه السلام)، امام يازدهم شيعيان است كه در سال 232 هـ ق. در شهر مدينه متولد شد و در سال 260 هـ ق در سامرا به شهادت رسيد.

 مادر امام زمان (عليه السلام)، نرجس خاتون از طرف پدر، دختر يشوعا پسر قيصر روم شرقى و از طرف مادر، از نوادگان شمعون يكى از حواريون حضرت عيسى (عليه السلام) است كه در واقعه ى معجزه مانندى، از روم به مدينه منتقل و سپس در خانه ى امام هادى (عليه السلام)، تحت نظر حكيمه خاتون، دختر امام جواد (عليه السلام)، با احكام اسلام آشنا مى شود. آن گاه امام هادى (عليه السلام)، او را به همسرى حضرت عسكرى (عليه السلام) در مى آورند و بدين ترتيب، اين بانوى پاك دامن به افتخار مادرى مهدى آل محمّد (عليه السلام) نايل مى گردد. اين بانوى پرهيزكار به روايتى در سال 261 هجرى و بنابر نقل ديگر، يك سال پيش از شهادت امام عسكرى (عليه السلام)، از دنيا رفته اند. قبر شريف اين بانوى پرهيزگار، در كنار مرقد مطهر امام يازدهم (عليه السلام)در سامرا قرار دارد.

 ب) ولادت حضرت مهدى (عليه السلام):

 خلفاى عباسى از طريق روايات زيادى كه از پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم) و ائمه ى اطهار (عليهم السلام) در باره ى امام مهدى (عليه السلام)نقل شده بود، بر اين حقيقت كاملا آگاه بودند كه به زودى در خاندان اهل بيت (عليهم السلام)، نوزادى چشم به جهان خواهد گشود كه بساط ظلم و فساد نظام هاى خود كامه را از جوامع بشرى برخواهد چيد. بر اين اساس، دستگاه حاكم از زمان امام نهم (عليه السلام) به بعد، آن بزرگواران را بيش از پيش زير نظر گرفته بود. حتى امام هادى (عليه السلام) و فرزندش امام عسكرى را از مدينه به سامرا (مركز خلافت عباسى) انتقال دادند تا اعمال و رفتار آنان را كنترل كنند. اين فشارها در زمان امامت امام يازدهم به اوج خود رسيد و ارتباط آن حضرت را با شيعيان به حداقل رساند. سردمداران حكومت عباسى، بارها او را به زندان منتقل مى كردند و گاه و بى گاه به خانه اش يورش مى بردند و به بازرسى مى پرداختند تا بلكه به آن نوزاد دست يابند. اما مشيّت خداوند آن بود كه به مصداق «يريدون ليطفوا نورالله بافواههم والله متم نوره و لوكره الكافرين»،() اين مولود مبارك در اين خاندان وحى و نبوت، چشم به جهان گشايد.

 در شب نيمه ى شعبان سال 255 هـ ق، در حالى كه اصلا آثار حمل در مادر بزرگوارشان ديده نمى شد، آن امام همام، به عرصه ى وجود گام نهادند. به اين ترتيب در آن شرايط بسيار سخت و آكنده از رعب و وحشت، وعده ى خداوند تحقق يافت و دوازدهمين ستاره ى بر حق امامت با طلوع خويش، افول حاكميت ستم گران را نويد داد.

 با وجود مخفى بودن تولد اين مولود، امام عسكرى (عليه السلام) براى اتمام حجت و پيش گيرى از انحراف هاى بعدى، خبر تولد امام دوازدهم را به دوستان و خويشاوندان و شيعيان خاص رساندند و حتى به برخى از آنان، امام (عليه السلام) را نشان دادند. براى مثال، احمد بن اسحاق قمى يكى از بزرگان شيعه مى گويد: خدمت امام عسكرى (عليه السلام) شرفياب شدم و خواستم در باره ى جانشين آن حضرت پرسش كنم. وقتى به حضور آن حضرت رسيدم، بى آن كه من، پرسش خود را مطرح كنم، به من فرمودند:

 «اى احمد! خداى متعال از هنگامى كه آدم را آفريد، زمين را از حجت، خالى نگذاشته است و تا قيامت نيز آن را از حجت خالى نخواهد گذاشت. براى وجود حجت خداست كه بلاها از اهل زمين، دفع مى شود و نعمت هايى چون باران بر آنان نازل مى شود و زمين، بركت و نعمت هاى موجود در خود را به انسان ها ارزانى مى دارد».

 اسحاق بن احمد قمى مى پرسد: مولاى من! امام پس از شما كيست؟ به دنبال اين پرسش، امام به اندرون خانه وارد شدند. سپس در حالى كه پسرى در حدود سه ساله و هم چون ماه نورانى شب چهارده را در بغل داشتند، بيرون آمدند. آن گاه به من فرمودند:

 «اى احمد! اگر تو نزد خداى متعال و حجت هاى او گرامى نبودى، پسرم را به تو نشان نمى دادم; همانا او هم نام رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) و هم كنيه ى اوست. او همان كسى است كه زمين را از عدل و داد پر خواهد ساخت. مَثل او در اين امت، مَثل حضرت خضر (عليه السلام) است. به خداسوگند! او به زودى غايب خواهد شدو دوره ى غيبت او به اندازه اى طول مى كشد كه بيشتر مردم به گمراهى و هلاكت گرفتار مى شوند. تنها كسانى كه خداوند توفيق پايدارى در امامت را به آنان ارزانى داشته است، نجات مى يابند».

 احمد بن اسحاق مى گويد: سرورم! آيا نشانه اى هم وجود دارد تا به كمك آن، بيشتر اطمينان قلبى پيدا كنم؟ در اين هنگام آن پسر بچه ى زيبا و نورانى، با لهجه ى عربى بسيار فصيح به آرامى فرمودند:

 «منم بقية الله در زمين; همان كسى كه از دشمنان خدا انتقام مى گيرد. اى احمد بن اسحاق! پس از آن كه خود او را زيارت كردى، در پى اثر و نشانه ى ديگرى نگرد…».()

 ج) امامت حضرت مهدى (عليه السلام):

 پيش تر اشاره شد كه پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم) و ائمه ى اطهار(عليهم السلام)، با تعابير گوناگون به مسأله ى امامت حضرت مهدى (عليه السلام)اشاره كرده و تقريباً اطلاعات لازم را در باره ى چگونگى تولد، وقايع زندگى و ويژگى هاى حكومت آن حضرت در اختيار مردم قرار داده بودند. براى مثال، در يك مورد، پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم) خطاب به على (عليه السلام) فرمودند:

 «امامان پس از من دوازده نفرند كه اولى آن ها تو هستى و آخر آن ها قائمى است كه خداوند به دست او، شرق و غرب عالم را خواهد گشود»().

 و يا در جاى ديگر مى فرمايند:

 «… نهمين نفر از امامان، قائم اهل بيت من و مهدى اين امت است كه در رفتار و گفتار و كردار، شبيه ترين مردم به من است. او پس از يك غيبت طولانى و حيرت و سرگردانى ظهور خواهد كرد و دين خدا را در سرتاسر عالم، حاكميت خواهد بخشيد. او با نصرت و تأييدهاى پى در پى خداوند متعال، زمين را پر از عدل و داد خواهد ساخت همان گونه كه پيش از آن، از ظلم و ستم پر شده است».()

 بنابراين به دليل شرايط خفقان بارى كه خلفاى عباسى ايجاد كرده بودند، حضرت مهدى (عليه السلام) پس از تولد، يك دوره زندگى نيمه مخفى را آغاز كردند. در اين دوره كه تا شهادت امام عسكرى (عليه السلام)، ادامه داشت، تعداد بسيار اندكى از شيعيان، به ديدار ايشان نايل شدند از آن پس، دوره ى امامت امام دوازدهم (عليه السلام) و مرحله ى خطير زندگى آن حضرت كه به دوره ى غيبت معروف است، آغاز مى شود.

 مسأله ى اقامه ى نماز بر پيكر مطهر امام عسكرى (عليه السلام) توسط حضرت مهدى (عليه السلام)، سبب روشنگرى مردم شد و از انحراف هاى بعدى در مسأله ى امامت جلوگيرى كرد. اين كار بر همه ى شيعيان آشكار ساخت كه پس از امام عسكرى (عليه السلام)، فرزند ايشان عهده دار منصب امامت هستند. بدين ترتيب توطئه ى خطرناكى كه خلفاى عباسى، براى نابودى اساس مكتب تشيع طرح ريزى كرده بودند، خنثى شد.

 بايد دانست عوامل حكومت عباسى پس از شهادت امام عسكرى (عليه السلام)، در صدد برآمدند تا كسى را از سوى خليفه، مأمور نماز خواندن بر جنازه ى آن حضرت كنند و به پندار باطل خود، با اين كار، پايان دوره ى امامت را اعلام و خليفه ى غاصب عباسى را وارث امامت شيعه معرفى كنند; اما با وجود مقدمه چينى هاى بسيارى كه انجام داده بودند، نقشه ى آنان عملى نشد. هنگامى كه فرد مورد نظر حكومت، آماده ى نماز خواندن بر پيكر امام يازدهم (عليه السلام)بود، ناگهان كودكى در حدود پنج ساله، با وقار و طمأنينه پيش آمد، آن فرد را كنار زد و خود به اقامه ى نماز پرداخت. اين در حالى بود كه به عنايت خداوند متعال، مأموران حكومتى نتوانستند حتى كوچك ترين عكس العملى از خود نشان دهند. با پايان نماز نيز، پيش از آن كه مأموران حكومتى بتوانند كارى بكنند، آن حضرت از ديدگان غايب شدند. بدين ترتيب، دوره ى امامت حضرت مهدى (عليه السلام)آغاز شد.

 آغاز امامت آن حضرت، به مشيّت الهى و برخى مصالح ديگر، با غيبت همراه بود كه به «غيبت صغرا» مشهور است و تا سال 329 هجرى قمرى به طول انجاميد. پس از آن، مرحله ى جديدى از غيبت كه به دوره ى «غيبت كبرا» معروف است، آغاز شد كه تاكنون نيز ادامه دارد. اين دوران، سخت ترين دوره ى امتحان مردم است; زيرا ارتباط مستقيم با امام (عليه السلام)براى همگان ميسر نيست و نايب خاصى نيز وجود ندارد تا مردم به وسيله ى او بتوانند از آن حضرت، كسب تكليف و پاسخ پرسش هاى شان را دريافت كنند.

 در توصيف اين برهه از زمان، تعبيرهاى بسيارى در روايات وارد شده است كه از وجود فتنه هاى بسيار خطرناك حكايت دارد. بشر در اين دوره، به دليل بى توجهى به ارزش هاى اصيل الهى و انسانى، با وجود برخوردارى از زندگى به ظاهر زيبا، آراسته و مدرن به زندگى نكبت بارى دچار مى شود. بدين معنا كه هر چند شكم ها سير و زندگى پر زرق و برق خواهد بود، ولى روح ها مضطرب، نگران و سرگشته است و از دست دادن هدف و فلسفه ى درست زندگى، يكايك افراد بشر را به يأس و نااميدى كشنده اى دچار مى سازد.

 در فرهنگ اصيل اسلامى، براى پيش گيرى از دچار شدن به چنين وضعى، تحت عنوان «وظايف دوران غيبت»، رهنمودهاى بسيار مهمى از سوى پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم) وائمه ى اطهار(عليهم السلام) ارايه شده است. رعايت اين موارد، سبب در امان ماندن از خطر انحراف است; زيرا پاى بند نبودن به احكام الهى و از دست دادن ثبات فكرى و اعتقادى صحيح، سبب آلودگى به فتنه هاى آخر الزمان خواهد شد.

 اميد است با انجام وظايف و تكاليف مربوط به دوره ى غيبت، بتوانيم در شمار منتظران واقعى آن حضرت باشيم و هنگام ظهور مهدى موعود (عج)، شايستگى هم گامى با آن سوار سبزپوش را به دست آوريم.

 بقية الله خير الكم ان كنتم مؤمنين

موضوعات: مهدويت  لینک ثابت



 [ 01:09:00 ب.ظ ]






  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما