همواره ازدواج جوانان از دغدغه های آنها به شما می رفته است در این زمینه سوالات و شبهات جوانان را از مراجع عظام تقلید جویا شدیم.

پاسخ مراجع عظام تقلید درباره خرید ساعت طلا برای داماد

خرید عروسی برای داماد و عروس یکی از سنت های مسلمانان و ایرانیان محسوب می شود. دستور اسلام و سنت پیامبر اکرم (ص) برگزاری ازدواج های آسان و ساده است و بر آن تأکید شده و پیامبر اکرم (ص) در این باره می فرمایند: هر که برای خدا ازدواج کند و برای خدا کسی را به ازدواج دیگری درآورد، سزاوار ولایت و دوستی خداست.

رهبر حکیم انقلاب نیز برای ترویج ازدواج آسان برای جوانان و برداشتن موانع فرهنگی پیش روی ازدواج آنها می فرمایند: مسأله‌ ازدواج، یك مسأله‌ كاملاً فردى و شخصى است. خانواده‌ها باید فكر كنند؛ دستگاه هاى دولتى و عام، باید توصیه‌هاى عمومى كنند. من خودم توصیه‌ام این است كه ازدواج را آسان بگیرند؛ مهریه‌ها زیاد نشود؛ جهیزیه‌ها سنگین نشود؛ در مراسم مهمانی ها، خیلى ریخت و پاش نشود و اسراف‌آمیز نباشد. باید روى این كار شود. چه‌قدر خوب است كه از لحاظ فرهنگى و هنرى تبلیغ شود، تا مردم اینها را فرا گیرند. اگر این را فرا گرفتند، من فكر مى‌كنم كه ازدواج آسان خواهد شد (1).

در این میان متأسفانه برخی، ازدواج را صحنه تفاخر و چشم و هم‌چشمی قرار می دهند. خریدن ساعت طلا برای داماد و لوازم تجملی یکی از این اشتباهات است. ساعت های طلا و بند چرمی مخصوص مردان، ساعت های سنجش فواصل زمانی ساخته شده از طلا و ساعت های ساخته شده از کریستال تنها چند نوع از این ساعت ها است و این در حالی است که پژوهش های علمی از مضر بودن طلا برای سلامتی مردان خبر می دهند.

خرید و استفاده ساعت جیبی و مچی طلا برای داماد چه حکمی دارد؟

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی): استفاده طلا برای مردان جایز نیست و همچنین خرید و فروش آن به این غرض جایز نمی‌باشد.

حضرت آیت الله سیستانی:
جایز نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: زینت به طلا براى مردان به هر رنگى که باشد (حتى طلاى سفید) جایز نیست و نماز خواندن با آن باطل است، ولى استفاده از پلاتین که فلز دیگرى است، اشکالى ندارد.

حضرت آیت الله وحید خراسانی: پوشیدن طلا، مثل آویختن زنجیر طلا به گردن و بستن ساعت مچى طلا به دست و عینك طلا گذاشتن و انگشتر طلا به دست كردن و مانند اینها بر مرد حرام، و نماز خواندن با آنها باطل است، ولى براى زن در نماز و غیر نماز اشكال ندارد. ساعت جیبی طلا خرید و استفاده از آن مانعی ندارد. و اگر ساعت مچی طلا را می شود استفاده حلال از آن ببرند، مثل این که زن به دستش ببندد چنانچه به کسی که در حرام مصرف می کند به قصد این بفروشد که آن را در حرام مصرف کند، معامله آن حرام و باطل است. ولی اگر به این قصد نفروشد و فقط بداند که مشتری آن را در حرام مصرف می کند، معامله اشکال ندارد. ولی چنانچه ساعت مچی طلای مردانه استفاده حلال ندارد، معامله آن حرام و باطل است.

همچنین یکی از مجتهدین و استادان حوزه علیمه این چنین پاسخ داده‌اند:

آیت الله علوی گرگانی: به‌دست کردن ساعت از جنس طلا جایز نیست، اما حمل آن در جیب مانعی ندارد.

پی نوشت:
1- گفت و شنود در دیدار جمعى از جوانان به مناسبت هفته‌ جوان، 1377/02/07


***

پاسخ مراجع تقلید درباره تعیین مهریه توسط دختر و پسر

از مراحل اولیه ازدواج، تعیین مهریه از سوی خانواده هاست. برخی از خانواده ها، تعیین مهریه از سوی دختر و پسر را کاری ناپسند می دانند و آن را امری مختص به بزرگ‌تر های فامیل و خانواده قلمداد می کنند در صورتی که گاهی مشاهده می شود در جلسات تعیین مهریه از سوی خانواده ها، چشم و هم چشمی ها و مشکلاتی اتفاق می افتد و در روند ازدواج 2 شخص مشکلاتی به‌وجود می آورد.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی درباره ازدواج جوانان و تعیین مهریه می‌فرمایند: “در ازدواج، اصل قضیه یك امر انسانى است؛ نه یك امر مادى. اسلام مهریه را قرار داده است؛ اما مهریه این را به‌صورت یك معامله دادوستدى نمى‌كند. این‌جا دادوستدى نیست؛ بلكه طرفین در یك جاى مشترك سرمایه‌گذارى مى‌كنند. این‌طور نیست كه شما مثل خرید و فروش، یك چیز بدهید و یك چیز بگیرید. نه، این‌جا چیزى دادن و چیزى گرفتن نیست؛ بلكه هر 2 نفر موجودى خودشان را در صندوق و كاسه‌ مشتركى مى‌گذارند و هر دو از آن استفاده مى‌كنند. در ازدواج، قضیه این است (1).

متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود برخی از خانواده‌ها به این نکات اساسی در ازدواج توجه نکرده و همچنین اجازه دخالت 2 طرف (دختر و پسر) در زمینه تعیین مهریه را نمی دهند و دلیل این کار را کم تجربه بودن فرزندشان عنوان می کنند.

سوال: تعیین مهریه حق چه کسی است؟ آیا پدر و مادر دختر باید تعیین کنند یا خود دختر؟

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی):
تعیین مقدار مهریه در صورتی که دختر و پسر به سن رشد رسیده باشند با اختیار و توافق خود آنها است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
مهریه حق زوجه است و تعیین مقدار آن به توافق زوجین بستگی دارد، هر چند رعایت احترام والدین لازم است، اما هرگاه آنها با مسائل مهم و سرنوشت ساز فرزند بدون دلیل کافى مخالفت کنند، جلب رضایت آنها لازم نیست.

حضرت آیت الله سیستانی: باید با موافقت دختر و پسر باشد.

حضرت آیت الله وحید خراسانی: خود زن باید به مهریه تعیین شده راضی باشد.

همچنین یکی از مجتهدین و استادان حوزه علیمه این چنین پاسخ داده‌اند:

آیت الله علوی گرگانی: تعیین مهریه از لحاظ شرعی حق دختر است و پدر و مادر نمی توانند دختر را به مهریه خاصی اجبار کنند.

پی نوشت:
1- بیانات در مراسم اجراى خطبه‌ عقد ازدواج 20/04/1370


***

پاسخ مراجع تقلید درباره ازدواج دختر بدون اجازه پدر
یکی از این قوانین مربوط به کسب اجازه دختر به هنگام ازدواج از پدر است. اذن پدر در ازدواج، صرفا به جهت احترام نیست، بلکه رضایت و اجازه پدر نوعی حمایت از دختر در تصمیم گیری برای زندگی آینده‌اش است.

از دیدگاه روان شناختی تأثیر موافقت و مخالفت والدین در ازدواج موفق به جایگاه والدین در نزد فرزندان بستگی دارد. براساس فرهنگ دینی و ایرانی، والدین تأثیر زیادی در ذهن و خاطر فرزندان دارند و به همین جهت همراهی کردن خانواده پشتوانه محسوب شده و حضور این عامل موجب دلگرمی جوانان و برخورداری آنها از اطمینان به خود و جرأت عمل و آرامش و سکون می شود.

همچنین راه بهره مندی از پشتوانه ای محکم و تجارب آنها و دلسوزی و نیک اندیشی آنان را هموار می کند و مصلحت اندیشی دلسوزانه و حتی پشتوانه ای اقتصادی فراروی جوانان می گذارد. 1

آیا دختری که درآمد دارد و مستقل است برای ازدواج، نیاز به اجازه پدرش دارد؟


رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی): به هر حال در ازدواج دختر باکره بنابر احتیاط واجب باید با اجازه پدر یا جد پدری او باشد و بدون آن بنا بر احتیاط واجب عقد، صحیح نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: در مورد ازدواج دختر باکره، این کار بدون کسب اجازۀ ولىّ دختر جایز نیست و منظور از باکره دخترى است که قبلا شوهر نکرده است، خواه عضو بکارت موجود باشد، یا نه.

حضرت آیت الله سیستانی: دخترى كه به حدّ بلوغ رسیده و رشیده است، یعنى مصلحت خود را تشخیص مى‏ دهد، اگر بخواهد شوهر كند، چنانچه باكره باشد و متصدى امور زندگانى خویش نباشد، باید از پدر، یا جدّ پدرى خود اجازه بگیرد، بلكه ـ بنابر احتیاط واجب ـ اگر خود متصدى امور زندگانى خویش باشد نیز باید اجازه بگیرد و اجازه مادر و برادر لازم نیست.

همچنین یک تن از مجتهدین و استادان حوزه علیمه این چنین پاسخ داده اند:

آیت الله علوی گرگانی: دختر اگر باکره باشد برای ازدواج باید از پدر خود اجازه کسب نماید و لو اینکه از نظر معیشتی محتاج پدر نباشد و مستقل باشد.

پی نوشت:
1- پرسش و پاسخ های دانشجویی، محمدرضا احمدی

***

پاسخ مراجع تقلید درباره اظهار عشق قبل از ازدواج

روابط میان دختر و پسر برای ازدواج ظرافت هایی دارد و جوان باید به آن توجه داشته باشد.

یکی از این ظرافت ها شناخت زوج ها به هنگام ازدواج از یکدیگر و خانواده های همدیگر است. در ازدواج های سنتی دختر و پسر در جلسات آشنایی با حضور بزرگسالان به طرح خواسته، علایق، ویژگی های شخصیتی و انتظاراتشان از طرف مقابل می پردازند، اما در ازدواج های امروزی با کمرنگ شدن نقش خانواده ها جوانان برای شناخت بیشتر از همدیگر، مدتی قبل از ازدواج را با هم در ارتباط هستند و متأسفانه این روابط گاهی منجر به ایجاد علاقه دختر و پسر نسبت به یکدیگر می شود.

نیازهای عاطفی در انسان یکی از نیازهای اساسی و مؤثر بر تصمیمات هر فردی است و این اظهار محبت و عواطف به جنس مخالف، می تواند پیامدهایی را به دنبال داشته باشد؛

1- زیاده طلبی؛ اظهار محبت به جنس مخالف از جمله مواردی است که با یک سلام و احوال پرسی ساده و مختصر و یا به انگیزه اهداف آموزش و غیره شروع می شود، ولی به تدریج نوع رابطه و گفت‌وگو تغییر یافته و به میزان و کمیت آن نیز افزوده می شود و تا آنجا پیش می رود که فرد تمام انرژی عاطفی خود را می خواهد در همین گفت‌وگو ها و ارتباط هزینه کند و هرگز به همان حداقلی که در روزهای اول داشته، اکتفا نمی کند و رهایی از آن مستلزم هزینه کردن تمام انرژی روانی و جسمانی فرد و قرار گرفتن در بن بست شدید است.

2- وابستگی؛ با شکل‌گیری روابط عاطفی بین دختر و پسر و افزایش تدریجی آن، زمینه وابستگی آنها به یکدیگر و تشدید آن فراهم می شود و این وابستگی آفت بزرگی برای تمرکز حواس است.

همچنین وابستگی مانع گزینش صحیح و دقیق برای شریک آینده زندگی می شود و از آنجا که شخص، به فردی خاص وابسته شده، تمام نیکی ها، خوبی ها، زیبایی ها و … را در فرد مورد علاقه خود می بیند و دیگر توان مشاهده عیوب احتمالی او را ندارد. از طرف دیگر اظهار محبت و دوستی موجب می شود تا پس از مدتی، امکان جدایی از یکدیگر از نظر روانی بسیار سخت و مشکل آفرین باشد.

3- احساس گناه؛ اظهار محبت و دوستی از رفتارهایی است که جامعه دینی و ارزشی آن را نمی پسندد. اغلب افرادی که چنین روشی را در پیش می گیرند، طولی نمی کشد که به خود می آیند و به گذشته خود می اندیشند. رفتارهای خود را با ملاک ها و معیارهای اخلاقی و شرعی مقایسه کرده و آنها را محک می زنند و پشیمان می شوند و اگر نتوانند به درستی از این فضای عاطفی خارج شوند، احساس گناه می کنند و این احساس گناه، منشأ بسیاری از ناگواری های روحی و روانی می شود و از بین بردن این احساس گناه با هزینه هایی انجام می گیرد.(1)

اظهار عشق و محبت بین دختر و پسر به منظور ازدواج، قبل از محرم شدن چه حکمی دارد؟

رهبر فرزانه انقلاب، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): به هر حال تا زمانیكه عقد صحیح شرعى خوانده نشده، نسبت به یكدیگر نامحرم هستند و هرگونه ارتباطى كه خارج از ضوابط و احكام شرعى باشد و یا مفسده‌اى بر آن مترتب شود، جایز نیست و مجرد بنای ازدواج مجوز نمی‌شود.

حضرت آیت الله سیستانی: جایز نیست.

حضرت آیت الله وحید خراسانی: در فرض سؤال جایز نیست.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: جایز نیست. والله العالم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: در مورد گفتگو و مراودت دختر و پسر، در صورتى که به قصد ازدواج باشد به مقدارى که جهت ازدواج لازم است اشکالى ندارد؛ البته با رعایت شرایط و ضوابط شرعى، و توجه داشته باشید عشقی که آمیخته به گناه نشود و مقدمه ی ازدواج باشد مانعی ندارد.

همچنین دو تن از مجتهدین و استادان حوزه علیمه این چنین پاسخ داده اند:

آیت الله علوی گرگانی: اینگونه مسائل اگر همراه با دوستی و رفاقت یا موجب تحریک شهوت نباشد، حرمت ندارد گرچه ترک آن بهتر است.

آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی: دیدن پسر و دختر همدیگر را قبل از عقد و صحبت کردن جهت اطلاع از شکل وشمایل و افکار و اعتقادات همدیگر به مقدار ضرورت اشکال ندارد ولی اظهار عشق و محبت اگر موجب ریبه شود اشکال دارد.

(1) پرسش و پاسخ های دانشجویی (روابط دختر و پسر)، محمد رضا احمدی


***

پاسخ مراجع تقلید درباره ازدواج اینترنتی

متاسفانه با نگاهی گذرا به دنیای اینترنت مشخص می شود برخی از سایت های دوست یابی و همسریابی با امکاناتی چون آلبوم تصاویر، تالارهای گفت و گو و… موجب شده اند تا بعضی جوانان بدون هیچ گونه اطلاعاتی به سمت روابط ناسالم و بی هدف و گاهی نامشروع حرکت کنند.

این سایت ها و وبلاگ ها با ارائه اطلاعات نادرست به جوانان موجبات آسیب های اجتماعی، روانی و فرهنگی را برای آنان به وجود آورند. حکم فقهی این مساله را از مراجع عظام تقلید سوال نمودیم:

سوال: ازدواج های اینترنتی که در آن دختر و پسر با تکیه به اطلاعاتی که صحت آنها مشخص نمی باشد و تنها با اینترنت با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و بیشتر آنها به دوستی های قبل از ازدواج منتهی می شود چگونه است؟ آیا این گونه روابط برای ازدواج صحیح است؟ تاسیس سایت‌های ازدواج اینترنتی چه حکمی دارد؟آیا درآمد حاصل از آن حلال است؟


رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی):
بطور کلى ارتباط با نامحرم که مستلزم مفسده و یا خوف ارتکاب گناه در آن مى‌باشد، جایز نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: این کار با جنس مخالف اشکال دارد، و غالباً پیامدهاى منفى به همراه دارد، مگر این که مقدّمۀ ازدواج باشد. که در این صورت به مقدارى که جهت ازدواج لازم است، اشکالى ندارد و در مورد سایتهای مذکور اگر این کار زیر نظر افراد مطمئن و با رعایت تمام شئونات اسلامی و اخذ مجوز از مقامات ذی صلاح صورت گیرد کار خوبی است و ممکن است جلوی بسیاری از مشکلات ازدواجها را بگیرد اما با توجه به ظرافت و حساسیت های مساله نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد.

حضرت آیت الله سیستانی: ارتباط اینترنتى قبل از ازدواج جایز نیست ولى اگر بعد از آن عقد صحیح خوانده شود اشكالى ندارد وسایتها اگر فقط واسطه آشنایى براى ازدواج باشد وموجب ارتباطهاى نامشروع نشود مفید است.

همچنین یک تن از مجتهدین و استادان حوزه علیمه این چنین پاسخ داده اند:

آیت الله علوی گرگانی: ازدواجهای اینترنتی از جمله ازدواجهای سست بنیان و غیر قابل اعتماد است و توصیه ما به جوانان عزیز دوری از اینگونه رابطه ها و ازدواجها است و اگر قبل از ازدواج دوستی بین دختر و پسر برقرار شود چه بسا موجب عمل حرام هم باشد البته اگر فردی بخواهد از طریق اینترنت به جوانان مشاوره صحیح اسلامی بدهد و آنان را با مرحله خطیری که دارند آشنا کند و احیانا” موردی را برای آنان پیدا کند مانعی ندارد و کسب در آمد از این طریق حلال است البته باید ایجاد رابطه بین دختر و پسر با هماهنگی پدر دختر باشد.

موضوعات: دینی مذهبی  لینک ثابت



[سه شنبه 1392-06-26] [ 01:05:00 ق.ظ ]