شباهت بین زهرای مرضیه (سلام الله علیها) با آیات کریمه قدر آورده شده است که به اختصار بیان می شود:
1- انا انزلنا فی لیله القدر:
همچنانکه شب قدر ظرف زمانی نزول قرآن کریم است، صدیقه کبری،ام الائمه نیز محل نزول امامان معصوم(سلام الله علیها)ا ست،چر که انسان کامل به منزله قرآن است که تمام صفات و خصائل قرآنی در او متجلی است.حضرت علی(علیه سلام)نیز در جنگ صفین با عبارت (انا قرآ ناطق) به این قضیه اشاره می کند.
2- و ما ادرئک ما لیله القدر :در این بخش به عظمت مافوق تصور این دو موجود الهی که قدرت شناخت کامل آنها را از ما سلب می کند و به رفتار پیامبر (ص) با ایشان اشاره شده است. در این آیه تصریح شده که عظمت این شب به قدری زیاد است که حتی پیامبر (ص) با وجودی که خاتم الانبیاء و عقل کامل ونور اول است ، قادر به درک آن نیست ، در این صورت تکلیف ما معلوم خواهد بود .شاید دقت در رفتار پیامبر اکرم (ص) با ایشان در درک عظمت حضرت صدیقه طاهره بس باشد. پیامبر آن انسان کاملی است ، که به خلقت (لو لاک لما خلقت الا فلاک) مزین گشته و اگر نبود کائنات ایجاد نمیشد ، همان نوری که خدا به او فرمود (ن و القلم و یسطرون، ماانت بنعمه ربک بمجنون…و انک لعلی خلق عظیم) ای پیامبر تو دارای خلق کریم و بزرگی هستی ، اهمیت این خطاب وقتی روشن می شود که خطاب به رب جلیل را با دنیا بشنویم ، همان دنیای که ما معمولا از صبح تا شب دنبالش می دویم و به آن نمی رسیم ، خداوند درباره دنیا فرمود( قل متاع الدنیا قلیل) آن چه عظمتی است که دنیا را قلیل می شمارد . ؟؟؟
آری در روزگاری است که عرب جاهلیت دختر ها را زنده به گور می کند ،احمد مرسل (ص) دربرابر زهرا (سلام الله علیها) و به احترام او از جا بلند می شود ، عجیب است کدام پدر در برابر دخترش بلند می شود و دستش را می بوسد و می فرماید :پدرش فدای او باد (فداها و ابوها) و آنگاه که از جهالت ها و نامردمی های روزگار دلش تنگ می شود و هوای بهشت می کند  می فرماید: اذا اشتققت الی الجنه قبلت نحر فاطمه زهرا (سلام الله علیها)  کجاست  فاطمه تا بوی بهشت را از او استشمام کنم ، آری همچنانکه درک عظمت واقعی شب قدر برای ما ممکن نیست ، درک عظمت واقعی حضرت زهرا (سلام الله علیها) هم برای ما محجوبان میسور نیست مگر اینکه انوار غیب از محب خورشید ولایت عنایتی بنماید.
یکی از جنبه های شب قدر مجهولیت آن است ، الان هم دقیقا مشخص نیست که شب قدر چه شبی است ؟؟؟
شب نوزدهم ، بیست و یکم ، بیست و سوم  ویا بیست وهفتم و یا …
همچنانکه شب قدر مجهول است بر ما ،ابعاد وجودی فاطمه زهرا(سلام الله علیها)نیز برای ما مجهول است حتی مسائلی چون تاریخ تولد ، شهادت ، طول عمر و غیره ….او دقیقا مشخص نیست ،تشییع پیکر مبارکش شبانه و مخفیانه انجام شده و مزار مطهر او نیز از ما پنهان است که از درد های بزرگ شیعیان است .فاطمه انسانی است ماورای تاریخ جغرافیا ، مافوق زمان و مکان . حیف است که در تنگنای کوچک زمان ومکان محصور شود.
3- بین ستر وپوشش  شب با حجاب و عفاف زهرا(سلام الله علیها)   شباهت وجود دارد.همچنانکه طبق آیات شب مایه سکون و آرامش است.زهرا(سلام الله علیها)   نیز مایه آرامش و تسلی خاندان عصمت بالاخص پدرشان است،او تنها دختری است که مام پدر بوده است.کنیه ام ابیها نشانگر ابراز محبت شدید از سوی پیامبر اکرم(ص) نسبت به ایشان بود . اما درخشش و نورانیت  زهرای اطهر با سیاهی شب در تضاد است.
4- کوتاهی شب قدر با کوتاهی عمر حضرت زهرا(سلام الله علیها)  قابل قیاس است
ادامه دارد…

موضوعات: ایام فاطمیه  لینک ثابت



[یکشنبه 1391-01-20] [ 11:00:35 ق.ظ ]