ترديدى نيست كه خانواده نقش اساسى در تربيت فرزند دارد وپرورش صحيح فرزندان بدون توجه جدى والدين به اين امر مهم وايجاد فضاى مناسب و آرام براى آن ميسر نيست. نا بسامانى  خانواده، اختلاف و نزاع هاى والدين، عدم رابطه صميمى ميان اعضاى  خانواده بويژه والدين، فقدان امنيت و آرامش لازم در جامعه كوچك  خانواده، تربيت صحيح فرزند را به مخاطره مى اندازد. از اين رو در مبحث  حسن خلق در روايات، بيش از هر مورد ديگرى  در باره خوشرفتارى پدر خانواده با اهلش تاكيد شده است و اين  حاكى از آن است كه خوشرفتارى در كانون خانواده اهميت ويژه  دارد و آثار مثبت آن فراتر از خوشرفتارى با افراد ديگر است، زيرا در جامعه كوچك خانواده افراد كاملا با هم در ارتباط هستند و بر يكديگر تاثير مى گذارند و چتر آثار مثبت  خوشرفتارى وپيامدهاى سوء بدرفتارى بر سر همه اعضاى خانواده پهن مى گردد ودر يك كلام خوش رفتارى در كانون خانواده آثار تربيتى فراوان وبدرفتارى پيامدهاى سوء بى شمار به همراه دارد. امام باقر عليه السلام در زمينه اهميت  خوشرفتارى در كانون خانواده  فرموده است:«… من حسن بره باهله زيد فى عمره »(15) هر كس احساس و ملاطفتش را نسبت  به خانواده  اش نيكو گرداند عمرش طولانى  مى گردد.
در اين حديث  شريف تعبير لطيف و ظريف «من حسن بره » دلالت  بر آن دارد كه نه تنها احسان و ملاطفت نسبت  به خانواده  پسنديده و لازم است  بلكه مى بايست  براى تاثير بيشتر، اين احسان و ملاطفت  به نيكويى و بهترين وجه انجام گيرد.
همچنين در حديث ديگرى آن حضرت، كامل شدن اسلام و ايمان، آمرزش  گناهان و رضايت  خداوند متعال در روز قيامت را از آثار خوشرفتارى با خانواده برشمرده  اند. «اربع من كن فيه كمل اسلامه … و حسن الخلق مع الاهل و الناس »

موضوعات: خانواده  لینک ثابت



[شنبه 1392-02-21] [ 09:40:00 ق.ظ ]