مدرسه علمیه الزهرا(س)قروه
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   
مهر 1398
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << < جاری> >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      








جستجو





حدیث روز







محتواها





فال حافظ





پاسخگویی آنلاین به شبهات





حدیث





قرآن آنلاین





اوقات شرعی





لحظه شمار غیبت













لااله الا الله ملک الحق المبین

ذکر کاشف الکرب

  ارزش خدمت به امام زمان(عج)   ...

 

خدمت به امام زمان علیه السّلام، آن هم در حدّ توان، و سعی و جدّیت در این راه، تکلیف ووظیفه مؤمن است. ملائکه و انبیاء خدمت به آن حضرت را افتخار خود می دانند و پیامبر عظیم الشأن و بزرگی هم چون حضرت خضر علی نبیّنا و آله و علیه السّلام در خدمت ایشان می باشد.

قال الصادق علیه السّلام: وَ لَو اَدرَکتُهُ لَخَدَمتُهُ ایّامَ حَیوتی
امام صادق علیه السّلام می فرمایند: اگر او را درک می کردم[و به او می رسیدم] تمام ایّام زندگی خود، به او خدمت می کردم.

خدمت به مؤمن از مستحبّات اکید اسلامی و دارای ثواب عظیم است و از صفات ممتاز و برجسته مؤمنان حقیقی و بزرگان دین می باشد و مؤمن راستین را می توان از شدّت اهتمام او در خدمت به مخلوق خداوند متعال شناخت، پس خدمت به آن حضرت که صاحب عصر و رئیس و مولای مؤمنان می باشد، برترین عبادت ها و طاعت ها است.

خدمت به حضرت حجّة علیه السّلام از راه خدمت به دوستان، پیروان و شیعیان او به دست می آید؛ به عنوان مثال: رفع حوائج و دفع مشکلات و حلّ و فصل امور آن ها در حقیقت خدمت به آن حضرت است. هم چنین برپایی محافل و مجالس ذکر، تألیف یا نشر کتب مربوط به آن حضرت، بنای حوزه های علمیه و …، اگر قصد خدمت به آن حضرت باشد، خدمت به آن بزرگوار به حساب می آید. مصادیق خدمت به امام علیه السّلام بسیارند که باید با قصد و نیّت خدمت به آن حضرت انجام گیرند.

 بحارالانوار ج۵۱ ص۱۴۸ باب۶ ح22

موضوعات: خبر روز  لینک ثابت



[دوشنبه 1398-07-29] [ 09:05:00 ق.ظ ]





  نگاهی به شاهکار اطلاعاتی شکار زم   ...

سپاه، در کنار شاهکارهای نظامی و امنیتی خود که گوشه هایی از آن را اخیرا در گوشمالی عربستان و آمریکا با سقوط پهپاد آمریکایی و.. شاهد بودیم، پس از خنثی سازی طرح پیچیده ترور سردار سلیمانی برگ جدیدی از اقتدار اطلاعاتی خود را هم رو کرد. عملیات حیرت انگیزی که به یقین در زمره ممتازترین اتفاقات در مقابله با تهدیدات نیمه سخت در چهل سال پس از انقلاب است .عملیات دستگیری روح الله زم، سرشبکه کانال معاند آمدنیوز ابعاد مختلفی دارد:

اهمیت عملیات:

طراحی چند لایه اطلاعاتی باعث شد زم از مجموعه سپرهای حفاظتی سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای مختلف خصوصا فرانسه جدا شود. مهندسی عملیات، فراتر از برآورد و انتظار سرویس‌های جاسوسی دشمن و یک غافلگیری و رودست بزرگ برای آنان بود که نشان از حقیقت عنکبوتی این سازمانها و دست برتر سازمان اطلاعات سپاه دارد.

در گذشته نیز سپاه با پروژه های مشابه ضربه های سختی بر شبکه های اطلاعاتی امنیتی غرب وارد آورده بود. اصل غافلگیری، فریب و برتری نامتقارن، مهمترین شاخصه مهندسی این عملیات بود که نظیر دیگر عملیات های سپاه، حریف را دچار حیرت و شوک کرد. گویا سپاه در حال تبدیل نشان و برند خود به عنوان غافلگیرکننده ترین و ماهرترین سرویس نظامی، اطلاعاتی و امنیتی جهان است.

روح الله زم به عنوان مهره عملیات چند جانبه اطلاعاتی علیه انقلاب اسلامی آنچنان برای دشمن اهمیت داشت که علاوه بر پوشش های چندلایه حفاظتی شخصی از وی در فرانسه، تحت پشتیبانی کامل رسانه ای و سایبری بیگانگان قرار داشت. چنانکه در اغتشاشات دی ماه 96 وقتی سرویس جاسوسی صهیونیستی تلگرام، به دنبال نشر پیام‌های تروریستی از کانال اول آن (آمدنیوز) تحت فشار افکار عمومی مجبور به مسدود کردن کانال آن شد، در اقدامی غیرحرفه ای و عجیب تمامی اعضای آن را به کانالی جدید (صدای مردم) منتقل کرد تا ذره ای از نقش مخرب این رسانه برانداز کاسته نشود. پس از آن نیز، دولت روحانی با وجود امکان مذاکره برای مسدود کردن این کانال و زیرمجموعه هایش تلاش شایانی نکرد.

هدف عملیات:

قطعا دستگیری یک فرد که با مستند اطلاعاتی ایستگاه پایانی دروغ به عنوان براندازی ساده لوح و خنگ معروف شد هدف اصلی چنین عملیاتی نیست. در وهله اول، دستگیری زم به عنوان سرشبکه و محل تلاقی شبکه داخلی و خارجی آمدنیوز، اهمیت دارد که مهره های مختلف مرتبط با پروژه تروریسم روانی و رسانه ای ایرانیان در فضای مجازی را افشا و منهدم میکند. شناسایی مهره های داخلی و خارجی شبکه تروریسم مجازی که شامل عناصر نفوذی در دستگاههای دولتی و حاکمیتی میشود.

این شبکه رسانه ای مدعی نشت اطلاعات و دسترسی به اخبار طبقه‌بندی شده از داخل نهادهای مختلف بود که با دستگیری سرشبکه آن، سیستم پدافندی کشور در مقابله با جریان نفوذ ترمیم خواهد شد.

از دی ۹۶ به بعد یکی از رویکردهای اصلی جریان برانداز، برقراری یک جبهه واحد به واسطه ایجاد ائتلاف میان براندازان بود. آمدنیوز با هشتگ فصل همبستگی بسیار امیدوار به ایجاد ائتلاف اپوزیسیون بود. از این رو با انهدام کانون این شبکه، جریان معاند بار دیگر گیج و بی سر می‌ماند.

 ماموریت اصلی شبکه آمدنیوز، دستکاری روانی جامعه ایران و پروژه جنگ ادراکی بود که با سواستفاده از نارضایتی ها و فقدان سواد رسانه ای بخشی از افکار عمومی، تلاش میکرد با شایعات و شبهات سیاسی و اعتقادی، موج بدبینی، یأس و نفرت، شکاف ملت حکومت، شکاف ملت ملت، انباشت خشم و حتی عملیات تروریستی و مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی و تطهیر دشمنان را القا کند. علت سرویس دهی شبکه‌های امنیتی غربی خصوصا فرانسه به وی نیز تاثیرگذاری این شبکه در ایجاد آشوب‌های مصنوعی در دی 96، آشوب دراویش و تحریک اصناف مختلف بود که به زعم آنان می توانست راه حلی برای تولید و تشدید فشاربرحاکمیت در جهت اثربخش نمودن تحریم ها و التیامی بر شکست های منطقه ای از جمهوری اسلامی باشد.

پیامدهای عملیات:

 بخشی از پروژه جنگ رسانه ای با ایران خصوصا در انتخابات مجلس دچار حفره، ضربه و گیجی شده و با حذف دروغ ها و شایعات روزانه، شاهدآرامش بیشتری در فضای رسانه ای وسیاسی و روانی جامعه خواهیم بود.

دستگیری زم، خاک شک و تردید و انشقاق بر اجساد مهره های برانداز میپاشد و این عناصر را که قاطبه آنها به هوای عیاشی و خوشگذرانی مشغول سرکیسه کردن سرویس های بیگانه هستند در لانه های خود منزوی تر می سازد. حال دیگر همه آنها به خوبی میدانند تمام حرکات و گفته هایشان تحت رصد و سلطه اطلاعاتی سپاه قرار دارد و دومینوی سقوط شان در راه است.

موضوعات: خبر روز  لینک ثابت



 [ 08:48:00 ق.ظ ]





  آیت الله فاطمي نيا   ...

افرادي كه موفق نميشوند روز اربعين بر مزار سيدالشهداء (علیه السلام) حاضر شوند ، آيا در اين سفره ي وسيع خداوند ، مائده و توشه اي برايشان هست يا خير؟

بله هست ، اين افراد هم روز اربعين از راه دور خدمت حضرت سيدالشهداء عرض ادب كنند وزيارت اربعين را بخوانند تا آثار وبركات اين زيارت براي آنها هم حاصل شود ، بعد منزل نبود در سفرروحاني!

موضوعات: خبر روز  لینک ثابت



 [ 08:20:00 ق.ظ ]





  ای جابر   ...

جابر می گوید: خدمت امام باقر علیه السلام رسیدم، حضرت فرمود: ای جابر! همانا مؤمنین به ماندن در دنیا اطمینان نکردند و از رسیدن به آخرت ایمن نگشتند.

ای جابر! آخرت، سرای ماندن است و دنیا سرای رفتن و نیست شدن؛ اما اهل دنیا اهل غفلت اند و گویا مؤمنانند که فقیه و اهل تفکر و عبرتند: آنچه با گوش های خود شنوند، ایشان را از یاد خدای جل اسمه کر نکند و هر زینتی که چشمشان بیند از یاد خدا کورشان ندارد، پس به ثواب آخرت رسیدند، چنانکه به این دانش رسیدند.

موضوعات: خبر روز  لینک ثابت



[یکشنبه 1398-07-28] [ 10:23:00 ق.ظ ]





  داستان هـاے کوتـاه   ...

از حکيمی پرسيدند:
چرا از کسی که اذيتت
مي کند انتقام نمی‌گيری؟
با خنده جواب داد:
آيا حکيمانه است سگی
را که گازت گرفته گاز بگيری؟!

?ميان پرواز تا پرتاب تفاوت
از زمين تا آسمان است
پرواز که کنی، آنجا
ميرسی که خودت میخواهی
پرتابت که کنند ، آنجا ميروی
که آنان ميخواهند
پس پرواز را بياموز…!!!

پرنده‌ای که “پرواز” بلد نيست
به “قفس” ميگويد “تقدير”

موضوعات: خبر روز  لینک ثابت



 [ 10:20:00 ق.ظ ]





  اربعین   ...

اربعین آمد ،صدای کاروان آید به گوش
کشتگان کربلا آیند یکدم گو به هوش

کاروان از شام می آید ولیکن آشناست
مهر در دلهای خفته گوییا آید به جوش

گفت با اصغر حسین،این کاروان زینب است
رو به استقبال عمه،در دلش تاب و تب است

قاسمم،عباس من،برخیز اکبر یکدمی
یادگار فاطمه آمد که پایان شب است

هرکسی در کربلا دنبال یار خویش بود
هر کسی با لاله ای سرگرم کار خویش بود

زینب اما لاله هایش بی سر و بی دست بود
در پی آن پیکر ناز نگار خویش بود

زینب آمد ،لیک او بس تازیانه خورده بود
در اسارت،کنج ویرانه رقیه مرده بود

روز عاشورا که او را با اسیران برده اند
از حسین خویش،زینب جان و هم دل برده بود

اربعین آمد ،دوباره زینب آمد کربلا
تا کند اسرار آن شام اسارت برملا

گفت با ایشان سخن آن پیکر پاک حسین
“آمدی جانم به قربانت ،ولی حالا چرا؟”

موضوعات: خبر روز  لینک ثابت



 [ 10:09:00 ق.ظ ]





  رابطه ایمان و عمل   ...

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه الزهرا-س- قروه ، سلسه مباحث اخلاقی باعنوان رابطه ایمان و عمل  با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین فرهنگیان امروز یکشنبه  در مکان سالن اجتماعات  با حضور طلاب این مدرسه مبارکه برگزار گردید

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: ایمان و عمل هر دو سبب نجات و رستگاری است.

اولین ویژگی عمل صالح ، علم است .

هرکاری که از روی علم  باشد مقبول است.

در زیارت جامع کبیره فرازی داریم که می فرماید: لا یقْبَلُ اللهُ عَمَلاً الاّ بِالمَعرِفَة

هیچ عملی را خدا قبول نمی کند مگر اینکه با معرفت باشد.

باید بدانی چه عملی انجام می دهد برای چه کسی انجام می دهید. دنبال مهترین اعمال و کارها  باشید. همین ترتیب و اولویت باعث موفقیت می شود.

هرکس به اندازه بال مگسی برای غربت امام حسین علیه السلام گریه کند خداوند آتش جهنم را برای او خاموش می کند.

شرط اشک معرفت است.

اگر واقعا دنبال علم باشید خداوند بهترین علم و معرفت را نصیبتان می کند.

در نماز های واجب بیش از صد بارذکر سبحان الله قرائت می شود ، اما متاسفانه در عمل این طور نیست.

استاد در پایان مباحث خود بیان داشت: همیشه این ذکر را ورد زبان خود داشته باشید: الخیر فی ما وقع و فی ما یقع

خیر در آنچه اتفاق افتاده است و اتفاق می افته است.

موضوعات: خبر روز  لینک ثابت



[چهارشنبه 1398-07-24] [ 12:41:00 ب.ظ ]





  معرفت در طلبگی   ...

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه الزهرا-س- قروه ، سلسه مباحث اخلاقی باعنوان   با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین فرهنگیان در مکان سالن اجتماعات  با حضور طلاب این مدرسه مبارکه برگزار گردید

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که هرکس قدر هر آن چه که را دارد باید بداند بیان داشت : اگر قدر آن را نداند و معرفت به آن نداشته باشد ، آن را بایک چیز پست و بی ارزش عوض می کند .

قرآن کریم می فرماید: به نظر شماکسی که می داند با کسی که نمی داند یکسان است محال است این گونه باشد.

در روایات داریم که نگاه کردن به چند چیز عبادت است:

1.نگاه کردن به کعبه

2.نگاه کردن به چهره آقا امیرمومنان علیه السلام، اگر وجود مقدس نبود نگاه  کردن به روایات حسنه است و گناهان انسان را می ریزد.

3.نگاه کردن به مصحف شریف ، همین که قرائت می کنید ثواب و حسنه دارد ، عمل صالح  نوشته  می شود.

4.نگاه کردن با محبت به چهره پدر و مادر

5.نگاه کردن به چهره عالم  (البته نه هرکسی که درس می خواند و درس می دهد)

از نظرعلما ، عالم کسی است که  نه تنها نگاه کردن به خود او بلکه نگاه کردن به در خانه او نیزعمل صالح  است.

زیرا عالم در پیشگاه خداوند شان و جایگاه ویژه ای دارد.

در روایات داریم که مردی در حال عبادت بود و نماز شب می خواند و سجده ای طولانی داشت ، پیامبراکرم صلی الله علیه و آلیه وسلم فرمودند: خواب عالم  ثوابش از عبادت غیر عالم بیشتر است و عبادتی که عالم دارد در همان لحظه ثبت می شود .

نگاه کردن به در خانه عالم باعث می شود در نزد خدا مقام و منزلت با لایی داشته باشید و همین نگاه کردن  به عالم باعث بهشتی شدن شما می گردد..

موضوعات: خبر روز  لینک ثابت



 [ 12:39:00 ب.ظ ]





  سلسله مباحث اخلاقی و طلبه در طراز انقلاب برگزارشد.   ...

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه الزهرا-س- قروه ، سلسه مباحث اخلاقی با موضوع نیت در طلبگی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین فرهنگیان در مکان سالن اجتماعات  با حضور طلاب این مدرسه مبارکه برگزار گردید.

استاد حوزه و دانشگاه  بیان داشت: خداوند انسانها را در قیامت با نیت هایشان ثواب و عقاب می‌دهد.

در روایات داریم که تاکید کردند که شما خیرخواه هم باشیدنه این که بد دیگران را بخواهید هر چند که نمی توانید در بسیاری از مسائل به کسی کمک کنید اما خیرخواه باشید، برای مثال در نیت خود داشته باشید که خداوندا اگر پول داشته باشی به همه کمک می کنم ،اگر در تمام عمر هم پول برای کم کردن نداشته باشید همین که نیت کرده مطابق آن به انسان پاداش می دهند.

 مومن باید خیر همه را بخواهد طلبگی و طلبه شدن یک عمل است ،  مهم‌تر از این عمل ، نیت این عمل است.

 باید این سوال را از خود داشته باشیم که نیت ما از طلبه شدن چیست؟ هرطلبه شدن ای به یک اندازه ارزش ندارد اهل بیت علیه السلام بیشتر از اینکه انسان‌ها را به سمت عمل سوق دهند به سوی اصلاح نیت آنها را راهنمایی می کردند.

 در روایت داریم که هر کس متناسب با شاکله و نیت خودش عمل می‌کند ، روایات زیادی از اهل بیت دانیم که شما چرا باید به دنبال تحصیل علم بروید و چرا اصلا باید طلبه شوید.

 طلبه‌ای گذشته می‌گفتند اول باید خود را اصلاح کنیم تا بتوانیم جامعه را اصلاح کنیم، اما امروزه نیت ها خیلی متفاوت شده است ارزش طلبگی به نیت هایی است که ما داریم، انسان ها به اندازه علم و معرفت شانیت شان می آید به اندازه که علم و معرفت داریم می‌توانیم نیت درست خدای داشته باشیم.

 در همین جهت اهل بیت علیه السلام در روایات متعددی دنبال این بودند که شناخت ما را درباره تحصیل علم بالا ببرند و معرفت را در ما افزایش دهند، وقتی علم و آگاهی و شناخت انسان بالا رفت  آن زمان می‌تواند بهترین نیت ها را داشته باشد.

 امام صادق علیه السلام می فرماید: دوست ندارم شیعیانم را ببینم مگر در دو حالت ، یکی اینکه یا باید عالم باشد یا متعلم باشد قرآن کریم می فرماید: اگر کسی از خانه اش خارج شود در حالی که مهاجر به سمت خدا است و مرگ او را بگیرد اجر کاملش با خداست اگر کسی یکی از دوران داشته باشد کوتاهی کرده است و کسی که کوتاهی کرده است خودش را ضایع و از بین برده است و کسی خودش را ضایع کند گناه کرده است و کسی که گناه کردپس داخل در آتش جهنم است.

شما باید عمر و جوانی خود را در راه علم و تحصیل و معرفت و فهم صرف کنید، گناه کبیره است اگرطلبه ای سر کلاس متوجه مطالب استاد نشود و بدون اینکه از استاد سوال کنند از کلاس خارج شود و زمانی که استاد از طلبه ای بپرسد که سوال رامتوجه شده و طلبه در حالی که درس را متوجه نشده است بگوید که درس را متوجه شده‌ام، دو گناه کبیره انجام داده است ، یکی دروغ و دیگری خیانت به استاد و اسلام و خودش می باشد.

 ما باید عالم به عمل باشیم و زمانی که این دو را با هم داشته باشیم بعد عبدخدا خواهیم شد و حریف نفس خود می شویم در این صورت می توانید به عنوان مبلغ در مدارس و مساجد حضور داشته باشید تبلیغ دین کاره طلبی نیست طلبه ای که عالم نیست حق تبلیغ دین را ندارد.

موضوعات: خبر روز  لینک ثابت



 [ 12:38:00 ب.ظ ]





  حفظ قرآن کریم ، محور همه هنرهای قرآنی است.   ...

به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه الزهرا(س) قروه ،جلسه توجیهی مبلغین و ائمه جماعت با سخنرانی آقای داوریان حافظ کل قرآن کریم در کانون ولایت برگزار شد .

استاد داوریان روایتی را از سرور حافظان قرآن امام حسین علیه السلام بیان داشت وکه درباب رحمت الهی می فرمایند:گریستن چشم ها و ترسیدن قلب‌ها رحمتی از جانب خداوند است.

استاد داوریان از حافظان بین المللی قرآن کریم با حضور در جمع مبلغین و ائمه جماعت بیان داشت :این سوال همیشه برای ما پیش می آید که چرا باید قرآن را حفظ کنیم ؟

۶ هنربرای قرآن کریم وجود دارد:

1.       روان خوانی

2.       روخوانی

3.      ترجمه قرآن

4.      ترجمه

5.      تجوید

6.      تفسیر قرآن کریم

حفظ قرآن چیزی است که اگر به سمت آن بروید می توانید آن 6هنررابا هم به دست بیاورید.

 مهم ترین چیزی که انسان را در کارهایش می تواند موفق کند این است که  یک فردی چرایی مطلبی که  به آن می‌پردازد را بداند.

 نکته ای که بسیار قابل توجه است این است که اصلا پیشنهاد نمی شود که بچه های زیر ۷ سال به حفظ قرآن بپردازد ،بنابراین فقط فضای خانه را قرآنی کنید و بهترین آموزش عمل والدین است.

 حفظ قرآن کریم عمومی ترین و در دسترس ترین وبهترین روش انس قرآن کریم است که محور همه هنرهای قرآنی است ، هر نفس سلیمی راه الهی را منتهی به سعادت می داند.

 چه جور می توانیم خود را در این راه ثابت قدم بدانیم؟

پرامینگ: به معنای آماده سازی یا آماده کردن ذهن است تا بتوانیم در این مسیر قرار بگیریم تا بهتر بتوانیم راه الهی را طی کنیم.

 بهترین وسیله برای دفع وسوسه های شیطان و یافتن راه هدایت و سعادت  که تمام شئون مورد نیاز انسان را دارد همین قرآن است  که تکمیل کننده کتب آسمانی و وحی است.

برای اینکه  جایگاه قرآن را در آماده‌سازی معنوی انسان ها بهتر شناخته شود؟2 گروه را برای تست انتخاب کرده اند ،در یکی از این گروه ها واژه های دینی را آموزش داده اند مانند نماز شب و حق الناس ودر گروه دیگر واژه های روزمره رامی دهیم، ناخودآگاه آن افرادی که واژه های دینی داده می شود و بعدیک سوالی از این گروه پرسیده می شود آیا خواندن نماز کار خوبی است؟

 تست اول واژه یاب بود ،اما با سوال دوم ذهن و مخیله افراد آماده سازی می شود برای جواب که غالباً در جواب های مذهبی می‌دهند در حالی که افراد مذهبی نیستند.

 در بحث حفظ قرآن وقتی می‌گوییم که انس با قرآن داشته باشیم ذهن ما با تلاوت این آیه کم کم با مسائل مذهبی درگیر می‌شود هر چقدر ارتباط داشته باشید زمینه عمل هم بیشتر هم بهتر فراهم است .

در روایت داریم که حافظ قرآن مانند پیامبر ص است الا این که بر او وحی  نمی شود، به این معنی که آیه های قرآنی در دل جای دارد، به خاطر همین مثل پیامبر صلی الله است و می‌تواند برای مردم بخواند و از این طریق رسالتش را کامل کند .

حفظ قرآن بهترین راه برای آمادگی سازه معنوی است. اگر حافظ قرآن آشنایی با ترجمه و مفاهیم قرآن نداشته باشد و بهره اش به حداقل می‌رسد، اگر قرآن فهمیده نشود ظلم و جفا هم در حق قرآن و هم در حق خود حافظ است ، پس حفظ قرآن باعث می‌شود که یک فرد قرآنی و معنوی در جامعه تربیت شود و در نتیجه جامعه قرآنی داشته باشیم .

حفظ قرآن زمینه ساز انس بیشتر است چون حافظ برای مرور محفوظات خود آیه را چند بار تکرار می کند لزوماً انس او از افراد عادی و قاری های قران بیشتر است، انس بیشتر  زمینه تدبر بیشتر و تدبر در آیه زمینه عمل و عمل بیشتر زمینه‌ساز جامعه قرآنی می گردد.

 مقدمات حفظ قرآن کریم:

 1.حداقل حافظه برای حفظ قرآن کریم را داشته باشد .

2.تسلط نسبی ،نسبت به روخوانی و روانخوانی داشته باشد.

3.استعماع نوار

4. مطالعه ی ترجمه( هرچقدرمفاهیم را یاد بگیریم راحت تر و سریع ترحفظ صورت می گیرد

 5. پشتکار بالا

6. آشنایی با ادبیات عرب

عوامل کاهش انگیزه:

1.       بی توجهی به کیفیت محفوظات

2.       حفظ انفرادی

3.       عدم استاد راهنمای حائز

4.       مکان و زمان نامناسب

5.       عدم آشنایی با هنرهای قرآنی

6.       عدم تسلط به کل مفاهیم و عدم مرور بر پایه های قبلی

در پایان استاد بیان داشتم امیدوارم که بتوانیم حفظ قرآن این هنر زیبای قرآنی را در جامعه گسترش دهیم و جامعه قرآنی و معنوی داشته باشد.

موضوعات: خبر روز  لینک ثابت



 [ 12:33:00 ب.ظ ]





  سلسه مباحث مهدویت در مدرسه علمیه الزهرا-س- قروه برگزار شد.   ...

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه الزهرا-س-قروه، سلسله مباحث مهدویت با موضوع شبه شناسی در مکان سالن اجتماعات با حضور طلاب و اساتید این مدرسه مبارکه برگزارشد.

حجت الاسلام و المسلمین منصوره سپهر در جمع طلاب حوزه علمیه الزهرا سلام الله علیها  قروه اظهار داشت :مهمترین شبهاتی که راجع به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وارد می شود این است که آن حضرت آیا خانواده دارد یا خیر؟ اگر ازدواج نکرده پس دینش کامل نیست .

درجواب باید گفته شود اگریک بی دین  این شبهه را مطرح کرد، می‌گویم شما که اصل دین ما را قبول ندارید پس حق ورود به فروع دین ما را هم ندارید ،همان طور که ما حق ورود و اشکال به فروع دین مسیحیت، یهودیت را نداریم .

اما اگر یک مسلمان اهل سنت، وهابیت این شبهه را مطرح کرد باید مثال‌هایی بیاوریم که خودشان قبول دارند.

اگر شبهه را اهل علم مطرح کرد از طریق علم می توانیم جواب دهیم که این جواب یا نقضی است یا حلی

 ایشان افزود: ما در جواب نقضی از روایات و دانسته‌های خودشان استفاده می‌کنیم که شما اهل سنت که می‌گوید :دجال  طول عمر داردپس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که بسیار پاک و مقدس هست می‌تواند حیاتی بیشتر و طول عمر بیشتر از دجال داشته باشد.

در جواب حلی می‌گوییم، جواب این سوال اصلاً تاثیری در زندگی ما ندارد .

حجت الاسلام و المسلمین مسعودی سپهر ادامه داد :اگر امام زمان ازدواج کرده یا نه جوابشو به هرچه که باشد تاثیری در زندگی ما ندارد.

 ایشان خاطرنشان کردند که بعضی ها تحقیق کردند و به دو جواب رسیده‌اند که طبق سنت الهی باید ازدواج کرده باشد و بعضی ها می گویند احکام دین در زمان اضطراب انجام داده نمی‌شود شاید حضرت جز استثنا است .

اما اینکه یمانی می گوید من با چهار واسطه پسر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هستم حالا جواب شبهه مهم است که اگر قبول نداشته باشیم که امام زمان ازدواج کرده پس ادعای یمانی به عنوان پسر امام زمان رد می شود.

 وی ادامه داد از جمله شبهاتی که درباره امام زمان مطرح می شود این است که آیا ممکن است که شخصی این همه سال زنده بماند ؟

در جواب باید بگویم که حیات یعنی روح و بدن، پس  روح و بدن هر دو در هم تاثیر دارند، اگر غذای سالم بخوریم طول عمر پیدا می‌کنیم از نظر پزشکی هم طول عمر اثبات شده است. روح و بدن هر وقت که سالم بود پس طول عمر خواهیم داشت. همچنین می تواند معجزه هم باشد مثل حضرت عیسی علیه السلام که بدون پدر به دنیا آمدند ،همچنین حضرت آدم و حضرت حوا که بدون پدر و مادر به دنیاآمدند.

شبهه دیگری که در مورد امام زمان وجود دارد در مورد اصل وجود امام زمان است،  آیا اصلاً امام زمان وجود دارد یا خیر؟

 حاج آقا منصوری سپهر با بیان اینکه باید ببینیم مخاطبما بی‌دین و لائیک است یا مسلمان، اگربی دین بود اصلا لزومی ندارد که توضیحی به او بدهیم زیرا اصل دین را قبول ندارد پس حق این پرسش را هم نباید داشته باشد،  اما اگر کسی که سوال می کند مسلمان است باید جواب بدهیم که طبق روایت ثقلین و روایات زیادی که داریم زمین بدون حجت نمی‌شود .

وی در ادامه بیان داشت که عده‌ای بیان  کردند: که چرا در زمان قیام امام زمان این همه کشتار و جنگ صورت می‌گیرد؟

 در جواب این اشخاص باید بگویم که اولاً آنهایی که می‌گویند دو سوم مردم دنیا وقتی که امام زمان ظهور می کند می میرند اکثراً در کتب اهل سنت است ، که اشتباهات بسیار آشکاری دارد،  دوماً بیشتر این کشتارها قبل از ظهور صورت می گیرد در زمان،  ولی العصر صلح و آرامش در همه جهان حاکم است .

 در آخر مهمترین شبهه که وجود دارد این است که آیا حضرت با شمشیر قیام می‌کند در این زمان که بمب هسته‌ای و سلاح‌های پیشرفته وجود دارد؟

 در جواب این افراد باید بگویم وقتی حضرت بیاید دو حرف از علم کشف شده و بقیه را حضرت کشف می‌کند مثل زمان حضرت سلیمان که آن زمان علم پیشرفت نکرده بود ولی یکی از افراد حضرتخت  ملکه سبا را در چشم هم زدنی می‌آورد، ابزار هرچه که باشد علمی در نزد حضرت است شاید سلاح قوی بیاورد شاید سلاح ها را از کار بیندازد ،

اینکه گفته شده که حضرت با ذوالفقار حضرت علی علیه السلام می آید در جواب باید بگویم که شمشیر یک نماد است مثل یدالله فوق ایدیهم که به معنای قدرت خداوند است. در پایان حجت‌الاسلام و المسلمین بیان داشتند باید روایات را به صورت عربی و صحیح یاد بگیرید و بیشتر بهروایات  به صورت عربی تکیه داشته باشید نه به ترجمه آن زیرا بسیاری از ترجمه‌ها ناقص هستند و فرد را در بر ورطه شک  قرار می دهند که عامل خیلی از انحرافات است که متاسفانه امروزه خیلی از طلبه‌ها نیز به خاطر این که فقط ظاهر روایات را می‌گیرند در ورطه انحراف قرار گرفته اند.

 

 

 

 

 

موضوعات: خبر روز  لینک ثابت



 [ 12:27:00 ب.ظ ]





  همایش بررسی زوایای پنهان حیات حضرت رقیه سلام الله علیها   ...

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه الزهرا-س- قروه ، همایش بررسی زوایای پنهان حیات حضرت رقیه-س- با سخنرانی امام جمعه حجت الاسلام والمسلمین رستمی با حضور طلاب و عموم مردم در مکان مسجد جامع برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی با بیان اینکه وجود مقدس سیدالشهدا در آن فضای که ایجاد کردند خیلی فضای بلند و طویلی بودبیان داشت: نکته مهم آن است که از همان ابتدا از سید شهدا احساس خطر کردند،  انقلاب سیدالشهدارا بعداز ۱۴۰۰ سال همه خواستن خاموش کنند نتوانستند، از سید شهدا نوشتن جرم بود،از سیدالشهدا گفتن جرم بود، حکومت های مختلفی که در صدرکار آمدند دشمن اصلی سیدالشهدا بودند، در همین 100سال اخیر شما پهلوی ها را ببینید وافرادی مانند  رضاخان که اجازه نمی دادند عزاداری و سینه زنی برای سیدالشهدا برپا شود .در کتاب ها و خاطرات رزمندگان هست که نصفه های شب جلسه برگزار می شد

وی با اظهاراینکه یکی از چیزهایی که خیلی دنبال تحریف آن بودند وجود مقدس حضرت رقیه سلام الله علیها است،بیان داشت: این که امام حسین علیه السلام اصلاً چنین دختری نداشته است این اتفاقات دروغ است،از همان ابتدا خطرها را متوجه می شدند یکی از خطراتی که بسیار با توجه به تاریخ  از آن هراس داشتنداین بود که وقتی سیدالشهدا علی اصغر را روی دستش که ۳۰ نفر از سپاه عمر سعد از سپاهان جدا شدند و به طرف سید الشهدا آمدند. راز این که دستور دادن حضرت علی اصغر به شهادت برسد همین است که با این عملکرد، سپاه عمرسعد  را تخلیه ‌کرد.

 وی افزود:یکی از شخصیت‌های که همیشه خطر آفرین بوده است برای دشمنان در طول تاریخ وجود مقدس حضرت رقیه سلام الله علیهااست، حضرت رقیه سلام الله علیها خیلی می‌تواند اثر خنثی‌کننده، رسوا کننده داشته باشد لذا عده‌ای می‌گویند وجود نداشته است.

وقتی سیدالشهدا به شهادت رسید، جریان تشیع  کلاً به قهقرا رفته است ،کسی نیست برای تشیع تاریخ بنویسد، بنابراین این سوال پیش می آید که این روضه ها از کجا آمده است؟

 بخشی ازروضه هارا بازماندگان کربلا مثل حضرت زینب سلام الله علیها و امام سجاد علیه السلام نقل کردند، بخشی از روضه ها را وقتی قاتلان سیدالشهدا را مختار ثقفی دستگیر می‌کرد، از آن ها می پرسید در کربلا چه اتفاقی افتاده است و آن ها وقایعه و مصیبت های که براهل بیت وارد شده بودرا شرح می دادند،غیر از این اهل بیتی که وجود داشتندو سینه سینه نقل نمودند تا به ما برسد.

کسی که از  اول کمر همت بسته بود که اسم سیدالشهدا را در تاریخ به طور کلی حذف کند پول می‌گرفت کتابی می نوشت نجم الدین حسینی از مورخین اوموی بود، و نفر دوم  نجم الدین ذهبی است که می گوید: اگر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در بدر ، احد و  خیبر این ها را نمیکشت آنها هم برنمی گشتند در حالت انتقام  پسر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را بکشند، تقصیر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  است.

هنگامی که  امیرالمومنین علی علیه السلام  اهل بیت  یزید را دربدر کشت آنها هم در کربلا سیدالشهدا را می‌کشند.

زمانی که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا رو به دشمن کردند و فرمودند:چرا خون  من را حلال می دانید ؟گفتندبخاطر کینه و دشمنی با پدرت .

بعضی از مورخین اموی نیز می نویسند، کربلا دعوای خانوادگیاست ، یک خانواده با یک خانواده دیگر دعوا داشتند.

ابن کثیر نوشته است معاویه با سید‌الشهدا مثل برادر بودند، شانه به شانه هم در فتح استانبول می‌جنگیدند.

 سیدالشهدا منبر می‌رفتند، معاویه می‌آمد منبر سید الشهدا می‌نشست و بعضی مواقع که سیدالشهدا با تاخیر می آمد سید شهدا از منبر جلوی پای معاویه بلندمی شد، معاویه هم برای هرمنبر ۳۰۰ هزار درهم به امام حسین علیه السلام پول می‌دادند.

 اول نوشتن هیچ مشکلی بین سیدالشهدا و یزید نبود وبعد نوشتن سیدالشهدا اشتباه کرد، مگریزید خلیفه و انتخاب مردم نبود تقصیر سیدالشهداست باید اول او از جنگ برمی گشت .

بعد نوشتند : مقصر عمر سعد بود،یزید به عمر سعد گفته بود که امام حسین علیه السلامرا به مجلس ما بیاور تا با هم مذاکره کنیم، بحث کنیم، این مردک نفهمید و سیدالشهدا را به شهادت رساند.

همین مورخان می نویسند :زمانی که  امام سجاد علیه السلام وارد مجلس یزید شد، یزید امام سجاد علیه السلام را در بغل گرفت انقدر گریه کرد و گفت: ببخشید من نمی‌خواستم این اتفاق بیافتد و گفت بروید ابن سعد را بکشید مقصر اوست و من در این اتفاق هیچ تقصیری ندارم، امام سجاد علیه السلام فرمود: اشکال ندارد اتفاقی که افتاده است حالا لباس و انگشتر پدرم را بدهید.

و برای اینکه شیعه را احمق نشان دهند یکسری مسائل را نوشتند: که آفتاب از زمانی که امام حسین علیه السلام  به شهادت رسید از مغرب طلوع کرد،زمین  کربلا یکباره خون شد، ۳ روز از آسمان خون بارید. این مسائلی که در روضه ها مطرح میگردد ریشه و سندیت ندارد ،مداحان ما هم این خرافات را  در روضه های خود خواندند، مگر اعتقاد به سیدالشهدا احتیاج به این روضه های دروغین دارد.

 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم زمانی که پسرش ابراهیم که از ماریه قبطیه متولد شده بود از دنیا رفت همان روز که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم عزادار بود خورشیدگرفت، مردم گفتند: این به خاطر فوت پسر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بوده است، پیامبر فرمودند: آفتاب و ماه بر اساس نظم طبیعی عالم حرکت می‌کند و به خاطر هیچ کس حتی من پیامبر هم نظم عالم به هم نمی‌خورد. کسی که می گوید جنگ تقصیر سیدالشهدا بود همین خودش می شود روضه خوان سیدالشهدا، پس باید شک کرد .

در مورد حضرت رقیه سلام الله علیها چند سوال وجود دارد؟

1.        آیا سید شهدا دختر به این اسم داشته‌اند؟ سیدالشهدا دخترانی با اسامی (فاطمه کبری،فاطمه صغری ،زبیده، زکیه، زینب، سکینه ،ام کلثوم ، صفیه و دختری که در در خرابه فوت کرده است.)که در  اصل 3یا 4  سال داشته است .کشف الام فی معرفةالائمه،  تذکرة الشهدا میرزا حبیب الله کاشانی که هردو از علمای اهل تشیع هستند .

2.        اسم  حضرت رقیه سلام الله علیها چرا در خیلی از کتاب‌های دسته اول تاریخی نیست؟ در جواب باید بگویم چون از این شخصیت احساس خطر می کردندو به دنبال این بودند که مظلومیت ها پخش نشود، مردم متوجه نشوند که چنین اتفاقاتی افتاده است.

در لهوف سید بن طاووس روضه های وجود دارد که می‌فرمایند: حضرت سیدالشهدا زمانی که اشعار معروف را خواند و با اهل خیام وداع کرد، همه گریه کردند، حضرت همه را به صبوری دعوت کرد و فرمود :خواهرم ام کلثوم دخترانم فاطمه و رقیه … وقتی من به شهادت می رسم وقتی این صحنه ها رو دیدید گریبان پاره نکنید، صورتتان را نخراشید ،مبادا نامحرم صدای روضه خوانی شمارا بشنود.

وی با اشاره به اینکه امام حسین علیه السلام هنگام مواجهه با شمر چنین گفتند: ای زینب سکینه ای رقیه چه کسی بعد از من برای شما سرپرست خواهد بود، حضرت سکینه سلام الله علیها به خواهر سه ساله که به احتمال زیاد همان رقیه سلام الله علیها است بیا دامن بابا را بگیریم و مانع رفتن و کشته شدن اوشویم.دویدن در مقابل سیدالشهداایستادندو دامن حضرت را گرفته‌اند. بحارالانوار جلد ۲ صفحه ۴۳۶ هنگامی که حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه با سربریده برادرش  مواجه شد، اشعاری خواندند بدین مضمون که  ای برادرم با فاطمه صغیرت  سخن بگو نزدیک است که قلبش  ذوب شود.

 حضرت رقیه سلام الله علیها کتک زیاد خورده بودند، صورتشان نیلی شده بود از این نزدیکی به حضرت زهرا سلام الله علیها را فاطمه را می نامیدند.لذا علما فرمودند: فاطمه صغری همان حضرت رقیه سلام الله علیها است.

سیف بن عمیریه نخعی شاعر اهل کوفه، شعری را دو بار برای اهل بیت می خواند،و اسم حضرت رقیه سلام الله علیه را در این شعر می برد،اگر حضرت رقیه سلام الله علیها وجود نداشت، امام باید همان جا می گفتند، اصلاح می‌کردند، ولی تایید کردندزیرا که  نخعی از اصحاب امام صادق علیه السلام امام کاظم علیه السلام عالم دینی است که  از جمله راویان  زیارت عاشوراهم می باشد.

هلال بن نافع در کربلا وقتی سنان سر سیدالشهدا را جدا کرد، به سنان گفت: اجازه بده به سیدالشهداآب بدهم،  سپرم را پر از آب  کردم آمدم، وقتی می خواستم وارد گودال شوم ، دیدم سنان سر سید الشهدا را در دست گرفته و می آید، و به من  گفت :هلال حسین را سیراب کردم دیگر نیازی به آب نیست.

  یکی از روضه های که هلال  نقل می کند، استقبال مردم شام از اسرای کربلا است ، اسرا را در محله یهودی ها می چرخاندند، من در میان 2صف  ایستاده بودم، کودکی از حرم امام حسین علیه السلام بیرون آمد امام به سوی میدان می‌آمد، دختر کوچک با گام های لرزان خودش را به امام  رساند، دامن آن حضرت را گرفت و فرمود: بابا ببین من چقدر تشنه ام  ، هلال می گوید:این تقاضا آنقدر برایش جانسوز بود،  اشک از دیدگان امام حسین علیه السلام جاری شد.

 یکی ازشهدای مدافع حرم در وصیت نامه خود به دخترش نوشته بود: دخترم ریحانه جان خیلی دوست دارم اما دختر سیدالشهدا رقیه سه ساله هنوز تنهاست باید بروم و رفتند و به مقام بلند شهادت رسیدند.

 امام حسین علیه السلام فرمود:دخترم خدا وکیل و پناهگاه من است ، پرسیدم این دختر با امام حسین علیه السلام چه نسبتی دارد، گفتند رقیه سلام الله علیها دختر سه ساله امام حسین علیه السلام است.

عصرعاشوراکه  دشمنان به غارت خیمه ها رفتند در آنجا ۲۳ کودک از اهل بیت را یافتند که بر اثر شدت تشنگی در حال تلف شدن هستندعمر سعداجازه دادبه آنهاآب  بدهند، وقتی نوبت به حضرت رقیه سلام الله علیها رسید، آن حضرت ظرف آب را گرفت و دوان دوان به طرف گودال قتلگاه رفت ،گفتند کجا دارد می‌رود، گفتند: می‌رود پدرش را سیراب کند. این روضه ها را دشمنان نقل کردند.

بنابر شواهد و اسنادی که مطرح شد ، حضرت رقیه سلام الله علیها دختر3یا 4 سیدالشهدا در کربلا حضور داشتند.

 مرحوم شیخ عباس قمی حضرت رقیه سلام الله علیها در کنار سر بریده پدرش جان داد.

میرزا حبیب الله کاشانی در تذکرة الشهدا می گویند: در خرابه در شام از دنیا رفت.

 علامه شعرانی نزدیک مسجد جامع دمشق وجود دارد که منسوب به حضرت رقیه سلام الله علیها است بر روی سنگی که در حرم واقع شده اینجور نوشته است که این خانه مکانی است که به ورود آل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دختر امام حسین علیه السلام شرافت یافته است .

در مورد مادر حضرت رقیه سلام الله علیها نقل های مختلفی وجود دارد:

قول اول: مادرش زنی به اسم شاه زنان است که این قول ضعیف است، لذا گفتند خواهر تنی امام سجاد علیه السلام است.

قول دوم: ام اسحاق همسر امام حسن مجتبی علیه السلام ، زمانی که امام حسن علیه السلام ازدنیا رفتند به امام حسین علیه السلام وصیت کرد برادر سرپرست ام اسحاق اختیار بگیرد در این صورت خواهر حضرت قاسم علیه السلام است. قول قوی همین می باشد.

قول سوم:ام جعفر فضایی است که این نیز ضعیف است .

موضوعات: خبر روز  لینک ثابت



 [ 12:22:00 ب.ظ ]





  دوره فن خطابه   ...

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه الزهرا(س) دوره فن خطابه با حضور12نفر از طلاب واجد شرایط در مدرسه علمیه الزهرا(س) در مکان سالن اجتماعات و با حضور استاد علوی برگزار شد.

 استاد حوزه و دانشگاه با این که استاد موفق شاگرد موفق تربیت می کندبیان داشت : بهترین ترجمه، ترجمه آیت الله مکارم شیرازی برای پیش نویسی و برداشت ها است. برداشت و فیش ها باید بر اساس قواعد و مبانی تفسیرشود در غیر این صورت برداشت از آیه تفسیر به رای می شود.

 مهمترین مسئله مراجعه به تفاسیر تفسیر نمونه قابل فهم و در دسترس است که دارای شان نزول آیات” فرهنگ آن زمان را چه بوده “جملاتی که آیات از تفکیک شود، بعد از ارتباط بین آنها را روشن کنیم، از مفردات و کلمات آیات می توان برای برداشت استفاده کرد و از منبع هم نوشتن در تفسیر به تکمیل برداشت کمک می کند.

وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِنْ أَهْلِهَا إِنْ يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا

انصاف: نصف شدن و جای طرف قرار گرفتن ،اهل :آن از خودتان باشد آبروریزی نشود. حکم: از طرف دو نفر باشد شان نزول بسیار اهمیت دارد نمی‌توان تفسیر خودت باشد تا با شان نزول آشنا نباشید معنای آیات برای شما دارای مشکل می‌شود.

إِنَّمَا النَّسِيءُ زِيَادَةٌ فِي الْكُفْرِ

نمایه: اگر انسان برای خدا کار کند توفیق الهی شامل حال او می شود” برداشت از آیه بالا”

برداشت ها: باید دقیق و مستند باشد تفکیک جملات شرطی و وضعی باشد.

در شرطی جواب شرط لازمه شرط است اگر شرط محقق شود جواب شرط هم حتماً اتفاق می‌افتد لازم و ملزوم باید کاملاً شناخته شود.

معانی بیان:آیه در مقام چه مطلبی است توبیخ رابیان می کند، استفاهم ، تمثیل یا استعاره ."مبلغ باید ادبیات عربی و معانی بیان را بداند”

 نیش عقرب: در آن زمان کلمه عقرب لطافت و ظرافت زن را می‌رساند، ظاهر قضیه منفی اما با طنش مثبت است ، بدین معنا که با سیاست زنانه با لطافت تاثیر می‌گذارد.

روایات: لا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّی تَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصال:1. سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. 2 وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیِّهِ. 3 وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ. مؤمن واقعی نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد: سنّتی از پروردگارش و سنّتی از پیامبرش و سنّتی از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است،امّا سنّت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتاری با مردم است، امّا سنّت امامش، صبر کردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است.

 برداشت هایی که از این روایات می توان داشت :

1.ایمان درجاتی دارد بر اساس این بر اساس این قسمت از روایت الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا

2.رازداری ومدارا با مردم ،مدارا در سختی از عوامل کمال ایمان است .

3. رازداری نشانه ایمان است صبر نشانه کمال ایمان است.

4. آیاتی در موردصبرورازداری  در برداشت نوشت

5. سنت روش و عمل را نشان می دهد نه فقط حرف باشد ،بار معنایی داشته باشد.

 نمایه ها: رازداری، کمال، صبر در سختی آسانی ،مدارا با مردم مدارا با صبر طبق سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم

6. باید برداشت کلمه را نوشت یا قسمتی از روایات را آورد که از این جمله برداشت داشته است.

 داستان: هدف ،داستان سرایی نیست، قصه چیزی که حقیقتاً اتفاق افتاده است ،در قصه توالی وجود دارد ،داستان قصه خاصی را دنبال می کند، و ممکن است واقعی نباشد اما اتفاق افتادنش محال نیست.عبرت داستان برای سرگرمی داستان باید با موضوع اخص مرتبط باشد مثل ادب در مقابل پدر و مادر، داستان به طور کامل نوشته شود تعریف و اضافه گویی ندارد،سوژه سخن باید جذاب باشد ،قصه های پیر کننده و قصه های جوان کننده داشته باشد.مثل  روایت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  زن کارگزار الهی در روی زمین است .

نیاز مخاطب را بشناسیم یکی از جلوه های احترام بدرقه و استقبال است، همیشه خودتان را بدهکار به شوهرتان نشان دهید، یعنی قصد برتری جویی و سلطه جویی نداشته باشید.

إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم

ارزیاب واقعی خداوند است .

1.کلمات مفردات و مشترکات لفظی رابرای برداشت باید پیدا کنیم.

2.ارتباط با مخاطب نباید قطع شود وقتی آیه را می‌نویسی با صدای بلند بخوانید.

 3.تقسیم نگاه باید داشته باشید

4.فرصت پردازش به مخاطب داده شود.

5.قوت صدا، بلندی صدا یکنواختی صدا نباشد.

أَنَّ اَللَّهَ يَغْضَبُ لِغَضَبِ فَاطِمَةَ وَ يَرْضَى لِرِضَاهَا

بى‌گمان خشم فاطمه سبب خشم خداوند است و خشنودى او باعث خشنودى خداوند

1.      معصوم کاری برخلاف رضایت الهی انجام نمی‌دهد"کبری قضیه”

2.      هر کس بر خلاف رضایت الهی کاری انجام ندهد معصوم است. “صغری قضیه”

3.       پس حضرت زهرا سلام الله علیها معصوم است” نتیجه” خدا محوری اساس زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها است.

 برای سخنرانی و تاثیرگذاری در تبلیغ باید اول مورد اورژانسی بررسی شود.

 فیش آماده سخنرانی باید نکات زیر را دارا باشد: 1. باید مخاطب را بشناسید؛ زن ، مرد،عمومی، سن ،جوان ،پیر کودک ،با حوصله، عصبانی، کم‌سواد، بی‌سواد ،مذهبی یا غیرمذهبی

2. موضوع مورد سلیقه مخاطب ولی محتوای مورد نظر را خودتان اجرا کنید

3. چه راهی برای تشخیص نیاز مخاطب از خود بپرسیم سوالاتی که از شما می‌پرسم از آن برای سخنرانی استفاده کنید از افراد باتجربه استفاده کنید.

4. از افرادی که تحقیق کردند و نیاز این منطقه را می‌داند از مدیر مدرسه از معاون کمک بگیرید و بر اساس نیاز مسئله یابی کنید مشکل کجاست موضوع روشن می شود

5.باید بدانیم کدام مشکل بیشتر نیاز منطقه است و کدام مشکل بیشتر مشکل ساز شده است و مورد آن در مورد آن سخنرانی کنید.

6. نیاز مخاطب نقطه هدف است ،هدف شما این مشکل را دارید با این شرایط که سخنران می‌گوید مشکل شما حل می شود هدف موضوع اخلاص ما است.

7. زاویه دید کدام محتوا بر مخاطب تاثیر می‌گذارد.

8. استعداد، نیاز، ظرفیت ،مخاطب یا علمی یا تعبدی غیرمذهبی علمی هم نیست، محتوا باید از نگاه مخاطب باشد از باورهای خودش استفاده کنید.

خطبه: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی سَيِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی ‌الْقَاسِمِ مُحَمَّد صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ عَلَی آلِهِ وَ أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ

باید متناسب با موضوع باشد و بسیار زیبا باشد زیرا که شروع کننده زیرا که شروع کننده سخنرانی شماست خطبه های نهج البلاغه متناسب با موضوع ایجاد انگیزه و تفکر صحیح در مخاطب است.

 خطبه اول اثری که دارد بر روی سخنران است، از طریق اشاره به مناسبت آن ، ایجاد انگیزه اولیه، تحریک احساسات اولیه که یا از طریق ابهام یا غیر ابهامی و

 غیر ابهامی یا داستانی یا سوالی یا تعریف از مطلب ،بیان ضرورت

 تعریف از مطلب: تعریف از نویسنده، از کتابش مثل استاد فاطمی نیا، تعریف ازمخاطب ،تعریف از نویسنده کتاب مثل معرفی امام سجاد معرفی امام سجادعلیه السلام

 کنترل نگاه: برجسته کردن بخشی که مدنظر است داستان حضرت موسی و دخترانش.

اشتغال زنان: ما منتظریم تا این مرد ها بروند چون نیک پدر پیری داریم ما آمده برای آب  گره با مخاطب در داستان راحت تر انجام می شود.

 نیاز مخاطب: چیزی که ذهن مخاطب را درگیر می کند و بتواند مشک لرا از مخاطب باز کند،مثلاحضرت موسی حیایی چشماش و دخترانه ی حیایی رفتار

 سوال مخاطب: مخاطب را جذب کنیم باسوال همه ما یک گمشده داریم تا به آن نرسیم آرام نمیگیریم ،چه چیزی باعث اضطراب و تشویش ما می‌شود ؟ چرا امروزه زنان ما آرامش ندارند؟چرا امروزه طلاق عاطفی زیاد شده است؟ چه عواملی باعث افسردگی بسیاری از زنان ما شده است؟ بنابراین باید در اندیشه گرایشی رفتار باید تاثیرگذار باشد تقویت تحصیلات باید متناسب با اندیشه صحیح باشد،تقویت باور صحیح را جستجو کند ، سوالات باید متناسب با هدف باشد بد حجابی عامل طلاق عاطفی و افسردگی است، سوال اگر مطرح شود در همان جلسه باید جواب داده شود ، سوال خودش ایجاد شبهه نکند ، جواب ها مستند، مستدل و علمی باشد، پاسخ قانع‌کننده مخاطب داده شود ، سوال خارج از بحث نباشد و مرتبط باشد ما باید به دنبال بیمار بگردیم.

 اهمیت: اولویت را می‌رساند، راهکار موثر و عملیاتی بدهیم که واقع گرایانه باشد مثل مراجعه به مشاور .

 تعریف از منبع : منبع یا مکتوب است یا غیر مکتوب، منبع مکتوب برای همه مخاطبان قابل استفاده نیست اساتید دانشجو که مباحث علمی را قبول دارند باید تعریف از منبع قرآنی شود مثلاً تعریف از نهج البلاغه به اینکه دیگران تشویق شوند از آن استفاده کنند.

تحریک احساس: سرعتو فرصت تکرار جملات برای پردازش، بیان نه خیلی سریع و تند باشد نه خیلی کند برای مثال انقلاب ما همان انقلابی است که خودباوری در جوانان ما تقویت کرد. انقلاب ما فرصتی است برای اینکه جوانان بتوانند به شکوفایی ظرفیت های درونی خود برسند،فرصت با فاصله انداختن مناسب باشد بین جملات  مکثی داشته باشد تامخاطب به جمله بعدی ما برسد ،مثلاًفی الجمله را به کار نمی بریم برای فرصت ، صدا را بالا و پایین کنیم.

 هماهنگی بین محتوا با حرکات بدن

استفاده از شعر و طنز

اغنای اندیشه، اگر اندیشه درست شود رفتار و گرایش هم درست میشود روی احساس نمی شود حساب باز کرد احساس باید تحت تاثیر اندیشه باشد یکی از روش های اقناع اندیشه اثبات اندیشه‌های صحیح ،ابطال کردن اندیشه غلط است

  استفاده از تمثیل و تشبیه : المؤمن مرآۀ المؤمن

 1.آیینه شفاف است، مومن هم همین خاصیت را دارد

 2.عیب را نشان می‌دهد اقرار در تنبیه و تشویق نمی‌کند

3. مومن رو در رو عیب را می گوید.

4. مومن در بیان احساسات و اخلاق حب وبغض ندارد.

 اول وجه شبهه ویژگی ها را می گوییم، در این دنیا بذرعمل صالح بکاریدتا حاصل دهد.

اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ

 استفاده از تمثیل در این آیه اول وجه اشتراک آیه  چرا که آیه دو مقیاس است.

 کلمه طیبه متعالی است لذا تاثیراتش بیشتر است گاهی حتی معاندین را هم می تواند هدایت کرد، کاری کنیم شاگرد نیاز پیدا کند به مطلب به اجبار او را سر کلاس نیاوریم جاماندن از مطلب باعث رانده شدن شاگرد میشود

 وجه افتراق :زن ر به عنوان مربی اشرف مخلوقات معرفی می کند و برای ما در ارزش قائل است که بهشت زیر پای مادران است ، زن مظهر محیا بودن است جنین را پرورش می دهد، پشتوانه اقتصادی دارد که همان مهریه و نفقه  می باشد.

اما زن درغربیک موجودی که میتواند نیاز را برطرف کند ارزش دارد، پشتیبانی هم ندارد و از لحاظمحیی بودن نیز فقط تا زمانی که بااو کار داشته باشند آن را زنده می بینند.

 نقد و بررسی تفکر غلط را توضیح می دهیم و از آن دفاع کنیم ،نگویید من معتقدم بعضی ها معتقدند باید های غلط را باطل کنید تا دید آنها را باز شود اسلام در این زمینه این نظریه را دارد آتش شهوت اگر هیزم ریخته شود بدترشعله ور  می شود.از دیدن بدن نیمه عریان سیر نمی گردد.

آمار و ارقام: 80 میلیون جمعیت داریم، عربستان  یک سوم جمعیت ما را دارند، این آمار دقیق و واقعی در اقناع اندیشه مخاطب مرتبط باشد، نقد و بررسی را تدریس کنیم ،گریز روضه یک مصیبت یا حادثه را ترسیم کند که ارتباط با بحث داشته باشد.

 امام حسین علیه السلام انسان اگر ۵ خصلت نداشته باشد هیچ خیلی در او نیست عقل، دین، ادب، حسن و حیا

 اگر اینها داشته باشند گریزبایدمحتوا را تقویت کند.

نقدهای روش سخنرانی

خطبه و آیه را درست قرائت کنید، نژادپرستی برتری یک قوم مثل ایرانی بر عرب

 وحدت موضوع با محتوا داشتن ،فیش موضوع واحد را بگوییم و از پراکنده سخن گفتن بپرهیزیم، کلمات درست به کار ببریم، آخر از اول کلمه شروع نکنیم نه اینکه از آخر کلمه و دوباره برگردیم به حضرت زهرا، اقرار در بیان روایات نداشته باشیم، تصویرسازی منطقی داشته باشیم ،شان نزول آیات را بدانیم و آنچه را که بر اساس شرح نزول واقع آن است تفسیر کنیم که خواندن با سلام دادن فرق دارد، اگر از سلامهای زیارت عاشورا استفاده کنیم نباید سلام اضافی از خودمان اضافه کنیم.

 حدیث قدسی بر پیامبر نازل شده زیارت عاشورا همان چیزی که امام باقر علیه السلام بیان کرده است.

 نباید در سخنرانی چیست باید نباید در سخنرانی نباشد فقط راهنمایی کنیم .

ملاک دعا و نفرین و یاری کردن و توسل به اهل بیت با مخاطب گره زده شود، شفیعان مااهل بیت هستند اگر ما در دام گناه افتادیم  به در خانه اهل بیت برویم، کنترل احساسات داشته باشیم.

امام رضاعلیه السلام : در حق کسانی که معارف ما را زنده نگه دارند و فرمودند: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا

 آیه را درست بخوانیم.دلایل کسانی که می گویند موسیقی نیاز روحی از نقد و بررسی کنیم. به این نقد و بررسی به صورت مقایسه باشد کتاب غنا از حضرت آیت الله خامنه ای حضور یکی از مسائل تغییرش موسیقی است لذا همان موسیقی روانشناسی حقیقی اهل بیت هستند.

 نمونه فیش تبلیغی

 موضوع کلی: اخلاق

موضوع عام: غیبت

 موضوع خاص: اسباب و علل غیبت آیه و روایت

 موضوع اخص: علل غیبت و حرام بودن آن از نگاه قرآن

عنوان فیش: اسباب و آثار غیبت و علل غیبت به نگاه تفسیری آیه ۱۲ سوره حجرات

 نمایه: آیات و روایات مربوط به غیبت

مناسبت :عمومی

 حکم: غیبت کردن از دیدگاه آیات و روایت چرا غیبت می کنیم و راهکارهای پیشگیری از غیبت احکام شنونده غیبت علل شروع غیبت در بین عموم مردم

 ترجمه: از یکدیگر غیبت نکنید آیا دوست دارید که گوشت برادر مرده خود را بخورید و البته از آن کراهت و نفرت دارید.

 آیه باید به طور کامل ترجمه شود.

برداشت‌های تفسیری از آیه:

  حفظ آبروی برادر مسلمان که با غیبت کردن از بین می‌رود ، با غیبت کردن تمام عبادت حسن فرد غیبت کننده از بین می رود برای پرونده اعمال بعد غیبت شونده نوشته می‌شود، غیبت کننده اگر توبه کند آخرین نفری هستی که بهش می رود ولی از توبه نکند اولین نفری هستم که به جهنم میرود ، چرا در آیه قرآن غیبت کردن را به خوردن گوشت مرده تشبیه کرده و به گوشت فردزنده تشبیه  نکرده است ،غیبت از گناهان کبیره محسوب می‌شود که حتی پدر و مادر هم حق ندارد غیبت فرزند خود را بکنند،آیا دوست دارید گوشت برادر مرده خود را بخورید .

 در ادامه آیه است که می فرماید: تقوا پیشه کنید و سعی کنید از غیبت که خدا توبه شما را می پذیرد حق کسی که غیبت را می شنود همانند کسی که غیبت میکند نه غیبت کردن داریم نه حق شنیدن غیبت و باید از غیبت شونده به پا کرد. پیامبر گرامی اسلام در روایات می فرمایند: کسی که برای غیبت و افشای عیب و مسائل خصوصی مسلمانی حرکت کند و اولین قدمی را که برمی دارد در جهنم می نهد و خدا و اصرار او را در میان مردم فاش می کند، کسی که غیبت کند روزه اش باطل می شود و وضویش می شکند اگر درآن حال بمیرد،در حالی مرده که حرام خدا را حلال کرده است. برداشت‌های از آیه :

 حفظ حرمت و آبروی مسلمان بسیار دارای ارزش و اهمیت است ، غیبت کردن از مسلمان و افشای مسائل خصوصی آن را پشت سر حرف زدن و بیان کردن عیب دیگران باعث جهنمی شدن فرد می شود ،ضرب المثل چاه مکن بهر کسی اول خودت بعدا ً کسی مصداق این جمله پیامبر گرامی اسلام است که اگر اسرار وعیوب مردم رافاش کنید همینطور برای خودت هم در بین مردم رسوا می شوی و خداوند اسرار تو را نیزفاش می کند . از لحاظ فقهی و مسائل شرعی روزه باطل نمی شود ولی از لحاظ معنوی آن روزه دیگر هیچ تاثیری در روزه دار ندارد و گناه کبیره انجام داده است ، در مورد وضو هم از لحاظ وضو باطل نمی شود ولی از لحاظ معنوی باطل میگردد ، اگر مرگ فرد در حال غیبت کردن اتفاق بیفتد در حالی از این دنیا رفته که حرام خداوند را حلال شمرده و مرتکب کار حرامی شده است

منبع ثواب الاعمال صفحه ۲۸۸ و سائل شیعه جلد ۸ صفحه ۶0۲ بحارالانوار جلد ۷۲ صفحه ۲۱۶

 آیه ۱۲ سوره حجرات تفسیر المیزان:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ

 ای اهل ایمان از بسیاری از گمان ها در حق مردم پرهیز کنید زیرا برخی از گمان ها گناه است و در اموری که مردم پنهان ماندنش را خواهانند تفحص و پیروی نکنید از یکدیگر غیبت نمایید آیا کسی از شما دوست دارد گوشت برادر مرده اش را بخورد بی تردید از این کار نفرت دارید و از خدا پروا کنید که خدا بسیار توبه پذیر و مهربان است .

برداشت های آیه:

” أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ” در این جمله نخست  استفهام انکاری به کار رفته است وجه منفی را به احد یعنی یکی از مسلمانان نسبت داده و نه به  بعضی از مسلمانان ، نفی را با جمله” فَكَرِهْتُمُوهُ” تاکید فرموده با اینکه می توانست همین کراهت را به احد نسبت دهد و بفرماید: فَكَرِهْه

چرا گوشت برادر مرده، برای اینکه مومن برادر اوست از افراد جامعه اسلامی که از مومنین تشکیل شده و خداوند بر مادر مومنان برادران یکدیگر هستند.

چرا او را مرده خوانده است؟ برای آنکه آن مومن بی خبر از این است که دارند او را غیبت می کنند.

فَكَرِهْتُمُوهُ” و قرآن نگفته” فَكَرِهْتُمُونه” زیرا کراهت شما امری ثابت است و هیچ مشکلی در آن نیست که شما هرگز راضی نمی شود که گوشت برادر مرده خود را بخورید، مثل این گوشت مرده غیبت هم باید برای مومنان کراهت داشته باشد چون این هم در معنای خوردن گوشت برادر مرده است.

جمله “أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ” تعلیل و علت باشد برای دوجمله “لاتَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ”

فرق غیبت با تجسس در این است که،  غیبت اظهار عیب مسلمانی برای دیگران ولی تجسس به وسیله علم و آگاهی به او پیدا کنیم هر دو در عیب جویی مشترک هستند.

 دلائل و علتی هست که حرمت غیبت تنها درباره مسلمانان است وبه  قرینه این که در تعلیل آن عبارت” لَحْمَ أَخِيهِ” را آورده و می دانیم که  تنها در بین مومنین است .

داستان در مورد غیبت:

شیخ بهاء رحمه الله در کشکول جلد اول صفحه ۱۹۷ می نویسد :روزی در مجلس بزرگ ذکر من شده بود شنیدم که یکی حاضر این که ادعای دوستی با من می کرد ولی در این ادعا دروغ می‌گفت شروع به غیبت نموده نسبت های ناروایی به من داده بود این آیه را در نظر ندارد که خداوند می فرماید :هر که از غیبت مومنی را بکند مثل این هستش که گوشت برادر مرده خود را بخورد آنگاه کهفهمید جریان به من رسیده وبه اطلاع از غیبت و پیدا کرده ام ، نامه بلندبالایی برایم نوشت و اظهار پشیمانی کرد و درخواست  رضایت از من نمود، در جوابش نوشته‌ام خدا تو را پاداش دهد به واسطه هدیه ای که برای من فرستادی چونغیبت توباعث سنگینی کفه حسنات در قیامت می شود.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آلیه و سلم فرمود: در روز قیامت عده ای را در مقام حساب می‌آورند کارهای سنگینی در یک کفه و کارهای زشتش را در کفه دیگر ترازو قرار می‌دهند که به گناه سنگین‌تر از در هنگام ورق برمیگرد، و حسنات او بیشتر می شود کارهای نیک به واسطه آن عمل زیادتر از گناهانش می شود و عرض می‌کند پروردگارا آنچه عمل خوب داشتم در آن کپی حسنات وجود داشت این ورقه چه بود؟ من که چنین عملی را انجام ندادم ،خطاب می رسد این در مقابل سخنی است که درباره غیبت می‌کردند و تو نسبت به آن پاک بودی این حدیث مرا وامی دارد که سپاسگزار تو باشم به واسطه چنین چیزی که به من رساندی با اینکه اگر در روبروی من چنین کاری یا بدتر از این را انجام دادی با تو مقابله به مثل نمی‌کردند جزء با گذشت و دوستی و وفاداری از من نمیدونی این باقیمانده عمر گرامی تر از از اینکه صرف در مکافات اشخاص شود باید به فکر آنچه از دست رفته بود و تدارک گذشته را نمود.

 تقسیم دیگری که در برداشت آیات باید از آن استفاده کرد تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی است برای اینکه قبل از گذشته این عمل را کاملاً مجسم کند آن را در ضمن مثال گویا ریخته می گوید آیا هیچ یک از شما دوست دارد

گوشت برادر مرده خود را بخورد به همه شما از این امر که کراهت دارید آبروی برادر مسلمان همچون گوشت تن عضو برای ساختن آن آبرو به وسیله غیبت و افشای اسرار پنهان همچون خوردن گوشت بدن است.

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خداوند خون و مال و آبروی مسلمان را بر دیگران حرام کرده و همچنین گمان بد درباره او بردن را.

 

موضوعات: خبر روز  لینک ثابت



[سه شنبه 1398-07-02] [ 01:16:00 ب.ظ ]





  مراسم آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه خواهران سطح 2 و سطح 3 و حضرت زینب(س) سریش آباد درشهرستان قروه برگزار شد.   ...

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خواهران کردستان، مراسم آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه خواهران استان کردستان با حضور مدیر حوزه علمیه خواهران استان و مسئولان استان در قروه برگزار شد.

 مراسم با تلاوتی چند از آیات قران کریم با صدای قاری توانمند حجت الاسلام المسلمین فتحی آغاز گردید. در ادامه مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین صفی زاده آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه خواهران را  گرامی داشتند ،در آستانه هفته دفاع مقدس هستیم گرامی می‌داریم یاد و خاطره بزرگ مردان فتح کننده 8 سال دفاع مقدس را و درود و سلام می فرستیم و روان شهدای دفاع مقدس و شهدایی که باعث نورانیت محفل ما و خانواده شهدا ای که در جلسه حضور دارم و ایشان را گرامی می داریم ان شاالله از خدمت آقای رستمی امام جمعه محترم استفاده خواهیم کرد بنده فقط یک نکته راعرض می کنم خدمت بزرگواران و جلسه را به استادبزرگوار واگذار می نمایم.

استاد حوزه های علمیه بیان داشت:اباعبدالله الحسین علیه السلام قیام و شهادتش برای احیای ارزش ها بود و اصلاً حادثه عاشورا حاصل این جا به جایی است که در ارزش‌ها است آنچه که عاشورا خلق کرد و قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام را باعث شد همان ها هم می توانند فلسفه قیام در حوزه‌های علمیه باشد، حفظ ارزش‌ها و بیان ارزش ها و دفاع از ارزش ها  بر هیچ کس پوشیده نیست که امروز ما در مقابل هجمه سنگین دشمنان اسلام و بشریت قرار داریم که این ارزش هایی که ۱۴۰۰ سال است برای ما به ارث رسیده است، آیات نورانی قرآن کریم و روایات و سیره معصومین علیهم السلام سیره بزرگان دین ارزش‌ها را بیان کردند و حفظ کردند و در اختیار ما گذاشتند، این را مورد هجوم قرار دادند، با ابزار های فراوانی که خیلی هم نرم و نامرئی است اول ارزش‌ها را کمرنگ کردند و ارزش‌ها جایگاهش را به ضد ارزش و کار به جایی رسیده که ضد ارزش بشود.

وی با اشاره به این که یکی از مهمترین ارزش‌هایی که ما میراث‌دار آن هستیم ارزش مربوط به حوزه زنان و نهاد خانواده است دین مبین اسلام هیچ نهادی به مقدسی نهاد خانواده نیست زن هم از یک جایگاه بی‌نظیری در منظومه خلقت برخوردار است و زن یک عنصر محوری است که اساس مدیریتی نهاد خانواده بر عهده او گذاشته شده است نهاد خانواده بنیادی ترین نهاد اجتماعی و از جهاتی مقدم بر همه نهادهای دیگر است، حتی از نهاد تعلیم و تربیت اخلاق و اقتصاد سیاست و فرهنگ ، سلاح سایر نهادها که کاملاً وابسته به نهاد خانواده و نقش زن ها در نهاد خانواده بی همتا و یگانه است، هیچ بدیلی ندارد.

 این نهاد اگر بخواهد دوام داشته باشد و حیات داشته باشد، بدون زن و مادر و همسر نهاد خانواده معنا پیدا نمی‌کند.

 همه چیز از نهاد خانواده ها آغاز می شود و نهاد خانواده یک سنگری است که بعد از قرون وسطا دشمنان اسلام و بشریت کاملا با مطالعه دقیق به این نتیجه رسیدند که اگر بتوانند این سنگر را حذف بکنندهمه سنگر های دیگر را می توانند سریع بکند و کاملا واقع به این مطلب هستند که همه چیز از خانواده شروع می‌شود و اولین بحثی را که در زمینه مورد هدف قرار داده‌اند تخصص زدایی از خانواده است با همه امکانات و رسانه هایی که در اختیار دارند بحث کم ارزش کردن خانه و خانه داری وهمسری و فرزند آوری که متاسفانه از این جهت خانواده‌ها آسیب های جدی دیدند و دشمن توانسته به بخشی از اهداف خود برسد خانواده هیچ جایگزینی ندارد.

استاد اظهارداشت: در خانواده نقش مادر اساسی است همان طوری که شعار معروف که می گوید: شیر مادر جایگزین ندارد واقعاً نقش مادر و مهر مادر هیچ جایگزینی ندارد.

 زنان و مادرانی هستند که سند و الگوی فرزندانشان می توانند باشند، تمام خوبی هایی که در طول تاریخ بشر اتفاق افتاده است از صدر اسلام تا تا دفاع مقدس و مواردی که الان در بحث جبهه مقاومت اتفاق می‌افتد و این شهدایی که تقدیم اسلام شده اند همه اینها را به برکت خانواده است، شما اگر تک تک این شهدا را نگاه کنید و بدانید که رمز و راز شهید شدن این ها و رسیدن به چنین مقامی چه بوده است و نقش مادردر خانواده به بهترین وجه اجرا شده است.

 حوزه های علمیه خواهران با همین تفکر، با هدف تربیت بانوان صالحه زمانی که مجهز به سلاح و شرافت علم و دانایی اخلاق و عقلانیت شده آراسته به این ویژگی‌ شدند، طلاب در نحوه اول می‌خواهند حیات معنوی و ایمانی خود را بفهمند و یاد بگیرند و حفظ کنند این حیات معنوی و ایمانی را در جامعه ای که زندگی می کنند بسط بدهند.

حوزه های علمیه خواهران باید به این نقطه برسد که بتواند همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند: مرجعیت دینی خواهران را در حوزه مسائل دینی و نیازهای دینی زنها پاسخگو باشند و این حاصل نمی‌شود مگر این که خواهرانی که وارد خیمه حضرت زهرا سلام الله شده‌اند با اهتمام به بحث بهتر یاد بگیرند، آنچه را که یاد گرفتیم به دیگران بیاموزند و این حاصل نمی‌شود مگر با التزام به اخلاق و ذی طلبگی که طلاب باید بیش از سایر اقشار جامعه متخلق به آن باشند.

استادبا اشاره به این که اخلاقی زیستن باید شعار آنها و منش و مشق آنها باشد تسکین نفس و روح برنامه اصلی و اساسی آنها باشدبیان داشت : این رفتار باید در روح و روان آن ها ملکه شودتازمانی که از حوزه فارغ التحصیل شدن این ها به این زیور آراسته باشندو با حضور فیزیکی خود در جامعه ، نمادیک طلبه موفق را بیان نمایند و نشان دهند که با هیبت زنی که درطراز انقلاب اسلامی است، زنی که درطراز کسی است که منتظر ظهور منجی است وقتی ظهوروبروز در جامعه داشته باشد، این خود بهترین تبلیغ عملی است .

مدیر حوزهای علمیه خواهران در پایان سخنان خود اظهار داشت :طلبه در نهایت باید به گونه ای رفتار کند که باعث زینت ائمه معصومین علیه السلام باشد، طوری رفتار کنید که دیگران ما را به اینکه جعفری هستیم مهدوی هستیم بشناسد.

 این تفاوت در ذی اخلاق ، کار و منش طلبگی باید جلوه کند و به این مرام و عقیده و اعتقادی که به ائمه معصومین داریم، پایبند باشیم که اگر این جور باشد لحظه به لحظه عمر ما مورد توجه حضرات معصومین و امام زمان علیه السلام خواهد بود، رضایت این وجود مقدس از ما بزرگترین سرمایه برای ما خواهد بود، ما میراث‌دار شهدا هستیم آنچه که در کربلا اتفاق افتاد و بعد از شهادت اباعبدالله الحسین حضرت زینب سلام الله علیها امام سجاد علیه السلام و رسالت که برعهده آن ها بوده است ، انجام دادند و این رسالت به دست به دست ما رسیده عهده دار این رسالت هستیم انشالله که شرمنده شهدا نشویم.


 

 در ادامه حجت الاسلام و المسلمین آقای رستمی امام جمعه شهرستان قروه ضمن عرض سلام و ادب و احترام خدمت خواهران و برادران گرامی بیانات خودرا در جمع طلاب و خانواده های ایشان و مسئولین بیان داشتند: وظیفه خود میدانم تقدیر و تشکری داشته باشم از عزیزانی که این مجلس را تدارک دیدند، هفته و بهار تعلیم و تربیت را تبریک عرض می کنم هم خدمت دوستان آموزش و پرورش و معلمین گرامی و همه شما حوزویان، همچنین هفته دفاع مقدس را تبریک عرض می کنم انشالله خداوند همه ما را مشمول دعای خیر شهدا قرار دهد.

استادحوزه خواهران با بیان اینکه ، کتاب جنگ علیه خانواده را اگر خواهران گرامی مطالعه کرده باشند این کتاب نویسنده اش یک دانشمند کانادایی که  در حوزه تخصص علوم اجتماعی و جامعه شناسی فرهنگی مطالعات دقیقی داشته اند.

 حوزه علمیه خواهران این کتاب را ترجمه کرده است ویلیام گادنر در کتاب خودبه مشکلات زیادی اشاره کرده است از جمله این که یکی از ابزارهای جنگ علیه خانواده مهد کودکها است ، مهد کودک ها را خطر می داند منتها ما طلبه‌ها در عرصه تعلیم و تربیت نسبت به آن حساس نیستیم ایشان در خیلی ازجاها به خاطر دشمنی که با اسلام دارد بیان نمی‌کند منشأ این حرف ها که می زند از کجاست ؟منتها اگر کسی آشنایی با روایات داشته باشدمتفکرین اسلامی را دیده و روایات  را خوانده باشد و نقدهایی که به نهاد مهد کودک در غرب می زند و نقطه هایی است که گویا علمای اسلامی به آن می‌زند را با دقت مطالعه کند ، متوجه می شود که این داشنمند با روایات کاملا آشنایی دارد.

این دانشمند یکی دیگر از ابزارهای جنگ علیه خانواده را اشتغال زنان می داند.

یکی دیگر از ابزارهای جنگ علیه خانواده را فضای مجازی می داند که تسلط بر فضای فکری و فرهنگی جامعه دارد. گادنر در نقد فیمینیست نکته‌ای که به آن می پردازد این است که فیمینیست بهره کشی مردان از زنان است و چرخه اقتصاد اروپا بر دوش زنان می چرخد .

آخر همه این مباحث نقطه‌ای را بیان می‌کند و می‌گوید ما نمی‌توانیم مشکلات جامعه را اصلاح کنیم مگر اینکه مادران جامعه را حفظ کنیم.

استاد ضمن اینکه بیان کردندهدف ،هدف متوسطی است که احتیاج به یک مبنای نظریه محکمی دارد این مبنای نظری را از زبان شهید بزرگوار شهید صدربیان خواهیم کرد.

 شهید صدرمی فرماید: من خیل یتامل کردم ببینم جایگاه روحانیت در قران کجاست؟ آیات زیادی را در ذهنم مرور کردم و مهمترین آیه که نقش روحانیت و وظیفه آن را بیان می‌کرد آیه ۴۴ سوره مبارکه مائده بود.

 

همین وظیفه است که سازمان روحانیت را در طول تاریخ دنبال خود کشیده است و از غلبه حکومت ها عبور کرده به هیچ چیز هم نتوانست آن را خاموش کندو به فراموشی بسپارد.

” کتاب قندان های همیشه پر” مطالب خوبی در مورد رضا خان به دست شما می دهد از جمله اینکه ایشان وقتی حکومت را به دست گرفتند در سال 1۲۹۹ کودتا کرد ۱۳۰۴ تاجگذاری، یکی از کارهایش انحلال حوزه های علمیه بود، ۵۷۰۰ طلبه داشتیم ۵۰۰۰ را از رده خارج کرد و ۷۰۰ نفر باقی ماندند.

 در خاطرات امام خمینی رحمة الله علیه است که ما روزها در اطراف قم ونیزارها در میان درختان بحث و درس می خواندیم و شبها به قم بر می گشتیم.

 بعد از رحلت آیت الله بروجردی به دنبال این بودند که مرجعیت را از ایران خارج کند اما هیچ گاه نتوانستند نورروحانیت و مرجعیت را خاموش کنند.

 دلیل این که سازمان روحانیت در طول تاریخ مطرود نشده است این است که ارتباط خود را با پیامبر اسلام و اهل بیت حفظ کرده و پیوند اصلی‌اش در حدی است که خدای متعال بیان نموده است.

امام جمعه شهرستان قروه ،موفق ترین حکومت تاریخ را بر اساس آنچه که مقام معظم رهبری می فرماید: همین انقلاب اسلامی می داند که بر اساس اندیشه و تفکر روحانیت شکل گرفت فرصت انقلاب اسلامی برای معصومین نیز پیش نیامده است .

حضرت آقا در کتاب حوزه و روحانیت از دیدگاه رهبری می فرماید: انقلاب اسلامی تاثیر گذاریش برای تقویت کیان تشیع و گستردگی جبهه اسلام به اندازه و بیشتر از خود سفر امام رضا علیه السلام به ایران تاثیر داشته است این به معناست که روحانیت توانسته جامعه را همراه خود کند و از دالان های تاریخی بگذرد. شهید غفاری از مجاهدان راه انقلاب ، که در زیر شکنجه های منوچهرتهرانی به شهادت رسید، شکنجه گر این شهید می گوید: که ما شکنجه های مختلفی را برای این شهیدپیاده کردیم و از او خواستیم که اگر می‌خواهد جا نش در امان باشد فقط یک جمله بنویسد که من از خمینی بیزارم،  ایشان این جمله را نوشت: مرگ بر ظالم، وعده خدا حق است که زوال می‌رود و عدل جایگزین می شود.

امام کاظم علیه السلام می فرماید: کسی از قم ظهور می کند مثل تیکه های آهن دورش جمع می‌شوند و از هیچکس هراسی ندارند جانشان را در این راه می دهند.

 روحانیت با این مبارزات در عرصه ظاهر شدند سازمان روحانیت سازمانی نیست که بخواهد با چند تا حزب  قدرت بگیرند و یا با چند حزب از رده خارج شود و نفوذ علما در میان مردم نفوذ تحسین برانگیز است به هر کس که خواسته در نظام سیاسی جامعه نفس بکشد چاره نداشته باید خودش را به روحانیت متصل می‌کرد.

 امروز هم در انقلاب اسلامی همه باید پشت سر رهبری باشند.

 در این آیه مبارکه سازمان روحانیت و حوزه های علمیه را تشریح می‌کند و جایگاه قرآنی حوزه های علمیه است چند نکته مهم است:

 نکته اول این است که ما تورات را نازل کردیم ،تورات نماد کلام خداست ، بشر باید ارتباط با خدا داشته باشد مسیر ارتباط با خدا را مشخص می کند آنچه که نبیون و همچنین کسانی که تسلیم خدا بودند ، ربانیون مردانی که برای خدا نفس می کشیدند برای خدا کار می کردند.

 همچنین دانشمندان کلامی که آنها می گویند کلام خداست این مبنای تربیتی جامعه است مردم باور داشته باشند کسی که از طرف خدا صحبت می کند حرف خدا را می گوید برای منافع خودش صحبت نکند این علما برای منافع خودشان صحبت نکردم مهمترین نکته این آیه این است که عالم از طرف خودش صحبت نمی کند آنچه که می گوید خداوند گفته است آنچه که می گوید اهل بیت گفتند و ائمه معصومین اولین کسی نیست که به خاطر منافع خودحرفی را بگوید سپس می فرماید: وظیفه عمومی آنها این است که حافظان کتاب خدا هستند، مفسران واقعی کتاب خدا روحانیت هستند.

استاد با اشاره به اینکه حوزه های علمیه تشکیلات اصلی و محکمی برای حفظ این کتاب خدا از انحراف هستند بیان داشت:تحریف هایی که در دالان‌های تاریخ شکل می‌گیرد اصلاح گراین تغییرات همین علما هستند.

 داستان تقلید و رجوع به علما، داستان رجوع به متخصص است.

 دلیلش این است که در این آیه می فرماید که وظیفه علما حفظ کتاب خدا است؟ چرا خداوند علمای را که تحریک بکنند را بشدت تو بیخ می کند، خداوند می فرماید:در قیامت از تعفن بعضی از علما که به ظاهر لباس علما را پوشیده اند بسیار مینالند.

علما شاهد تکالیفی که مردم انجام می دهند نیز هستند لذا خداوند به عالم درجه شفاعت داده است.

 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: قلمی که عالم می زند از خون شهیدی که بر زمین ریخته می شود ارزش آن بیشتر و بالاتر است،دلیلش این است که شهید می سازد.این شان عالم است نسبت به شهید.

 آیت الله جوادی آملی حفظه الله در مورد ارزش شهید می فرمائید: فرق شهید و عالم در این است شهید وقتی که شهید می شود آنچه را که باید ببیند، می بیند؛ اما عالم کسی است آنچه که شهیدمی بیند در زندگی خودش دارد می بیند.

رویکرد دیگری که این آیه نسبت به علما دارد این است که از مردم نمی‌ ترسند. قرارنیست براساس منافع سیاسیون جامعه رنگ عوض کند چرا که الگوی آنها امیر مومنان علی علیه السلام است .

اصحاب امام آمدند و به امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند: آقا شما با گروه سیاسیون راه بیاید تا حکومت شما مستقر بشود قدرت و تسلط که پیدا کردید آن موقع آنها را در دفع خواهیم کرد،امام فرمودند:امام حاکم به کتاب خداست باید مردم خودشان را با کتاب خدا تطبیق دهند تا امام آنها را جذب کند.

 شهید مطهری هم در کتاب جاذبه و دافعه می گویند: کسی که مثل امام باشد جذب امام می شود.

کسی که مثل امام نباشد اما او را دفع می کند .

علما هر حکومتی که به حق باشد جانشان را فدای آن حکومت می کنند و هر کمکی که نخواهد دین خدا را پیاده بکند علما تمام قد در مقابل آن می ایستند،لذا وقتی نامه به سیدالشهدا نوشتند، همه چیز ما درست است، چشمه ها پر آب، مزارع پر محصول، نعمت فراوان همه چیز داریم فقط یک امام می خواهیم که بر ما حکومت کنند ،سیدالشهدا متوجه شدند که امام را فقط برای حکومت می خواهند ، بنابراین در پاسخ به نامه ها فرمودند: اگر من بیایم بر اساس کتاب خدا حکومت می کنم بر اساس آنچه که خدا بخواهد.

امیرالمومنین علی علیه السلام می فرماید: به خدایی که جان علی در دست اوست همه را غربال می‌کنم تا کسی که به ناحق بالا قرار گرفته پایین بیاید و کسی که به ناحق پایین رفته است بالا بیاید.

 بنابر این هر عالمی که بخواهد منفعلانه عمل کند از جامعه مطرود خواهد شد .

حوزه های علمیه باید متولیان اصلی فرهنگ در جامعه اسلامی باشد و در آخر نیز دو توصیه مهم برای طلاب این که اهل تقوا باشید،عالم دنبال اصطلاح نیست نفوذ علما با تقوا و شب زنده دار نسبت به علمایی که از اصطلاحات استفاده می‌کنند بیشتر است تمام موانع برای تان برداشته می شود، توصیه دیگر اینکه نسبت به دانش و تحصیلات کم نگذارید زیرا آن چیزی که مردم را در مقابل امام حسین علیه السلام قرار داد جهل بود و بی عملی نسبت ب آنچه که به دیگران می گفتند و خود عمل نمی کردند.


 درادامه جناب سرهنگ مومنی با درود خدا به شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای اخیر شهرستان قروه و شهدای امنیت و مقام معظم رهبری حفظه الله و آرزوی توفیق و سلامتی برای ایشان بیان داشتند: دفاع مقدس یادآوری دلیل مردی و مردانگی و از خودگذشتگی ۳۶ هزار شهید دانش آموز است شهدایی که از جان خود گذشتند تا ناموس زنان و مادران سرزمین شان حفظ شود.

 شهید دکتر مصطفی چمران فرمود: وقتی که برای ادامه تحصیل به دانشگاهی در آمریکا می‌رفتم وصیت مادرم در کشور غریب این بود که از یاد خدا غافل نشوم.

 این فرهنگ را باید طلاب جامع آموزش دهند.

طرح شهید بهنام محمدی لبیک به مقام معظم رهبری حفظ الله است که طلاب باید کمک کنند که این طرح در مدارس اجرا شود که در آخر منتهی به طرح شهید حججی گردد.

شهداتربیت یافتگان دین مکتب عشق بودند.

 رزمندهای زیادی در شهرستان قروه داریم که خاطرات زیادی از دفاع مقدس دارند و گله مند ندچرا از خاطرات ما استفاده نمی کنیدطلاب با سپاه تعامل داشته باشد تا برنامه ریزی وجود داشته باشیم که خاطرات را جمع آوری کنید تا انشاالله حوزه های علمیه سپاه آموزش و پرورش فرهنگ شهادت که برگرفته از فرهنگ عاشورایی است را در شهر پیاده کند و در آخر همه روزه توفیق و سعادت برای تمام کسانی که این جلسه را تشکیل دادند و از خداوند منان خواستارم.

 درخاتمه مراسم از خانواده شهیدان اجاق ، احمدی، غلامی و عبدی تجلیل بعمل آمد و به مناسبت ایام اسارات شهدای کربلا محفل با نوای مداح اهل بیت آقای سرداری به فیض رسید.

 

موضوعات: خبر روز  لینک ثابت



[دوشنبه 1398-07-01] [ 01:14:00 ب.ظ ]






  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما