مدرسه علمیه الزهرا(س)قروه
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   
اسفند 1402
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29      








جستجو





حدیث روز







محتواها





فال حافظ





پاسخگویی آنلاین به شبهات





حدیث





قرآن آنلاین





اوقات شرعی





لحظه شمار غیبت













لااله الا الله ملک الحق المبین

ذکر کاشف الکرب

  ماه رمضان   ...

خدا را شاکریم که توفیق درک ماه رمضان دیگری را به ما عنایت نمود. ان شاء الله این ماه رمضان، ماه سلامت، امنیت، آرامش، آمرزش و ماه پیوند با ولایت باشد.

موضوعات: ماه مبارک رمضان  لینک ثابت



[چهارشنبه 1397-02-26] [ 12:31:00 ب.ظ ]





  نکاتی ساده برای سلامت روزه‌داران   ...

نکات ساده‌ای که افراد روزه‌دار در طول ماه رمضان باید برای حفظ سلامت خود رعایت کنند در این مطلب به آن اشاره شده است:


تامین آب مورد نیاز بدن
برای آنکه در فصل تابستان بدن رطوبت خود را حفظ کند باید حدود هشت لیوان آب نوشیده شود به همین دلیل در طول ماه رمضان به افراد توصیه می‌شود تاحد امکان در ساعاتی که روزه نیستند آب بنوشند.


به تدریج افطار کنید
افراد روزه‌دار باید به تدریج افطار کنند. پزشکان به افراد توصیه می‌کنند افطار خود را با آب آغاز کنند و سپس از غذاهای گرم سبکی همچون سوپ، سالاد یا فنجان کوچکی آب‌میوه طبیعی مصرف کنند. همچنین در این ماه به افراد توصیه می‌شود از خرما به دلیل دارا بودن منیزیم، پتاسیم و فیبر خوراکی غافل نشوند.


مواد خوراکی دیرهضم مصرف کنید
مصرف نان‌های سبوس‌دار، گندم، جو، مواد خوراکی تازه همچون میوه و سبزیجات که میزان کمی قند دارند و سرشار از کربوهیدرات هستند باعث می‌شود فرد روزه‌دار کمتر در طول روز احساس گرسنگی کند.


خودداری از مصرف مواد خوراکی قندی و نمکی
مصرف غذاهای فرآوری شده یا حاوی میزان بالایی ادویه‌جات و نمک در این ماه توصیه نمی‌شود چرا که بدن مواد قندی را به سرعت تجزیه کرده و احساس گرسنگی سریعتر به سراغ فرد می‌آید.
منبع : isna.ir


موضوعات: ماه مبارک رمضان  لینک ثابت



[یکشنبه 1393-04-15] [ 11:52:00 ق.ظ ]





  برای حافظه خوب چه غذایی بخوریم   ...

پزشکان توصیه می‌کنند به جای خوردن قرص‌های ویتامین، بهتر است غذاهای مناسب خورده شود تا مغز سالم بماند و عملکرد خوبی داشته باشد.


مصرف قرص برای بهبود حافظه یک فریب بزرگ است؛ این در حالیست که برخی از مواد غذایی اثرات بهتری روی مغز انسان می‌گذارند و برای انسان مفیدتر هستند.
اول باید بدانید این مواد غذایی را نباید سرخ کرد زیرا ویتامین‌ها و عناصر کمیاب خود را از دست می‌دهند اما آنهایی که پختنی هستند را می‌توانید با بخار یا حرارت 40 درجه بپزید.


ماهی چرب
شاه ماهی، ساردین، ماهی آزاد و ماهی تن حاوی مقدار زیادی امگا 3 هستند که کمک می‌کند سلول‌های مغزی مرمت شوند و سلول‌های عصبی عملکرد درستی داشته باشند.


موضوعات: ماه مبارک رمضان  لینک ثابت



 [ 11:38:00 ق.ظ ]





  چند نكته طلایی برای روزه داری در تابستان   ...

هدف ما از روزه گرفتن در ماه مبارك رمضان علاوه بر اجر معنوی آن، بهره بردن از منافع جسمانی و روانی این ماه مبارك است. البته ماه رمضان امسال به دلیل مصادف شدن با روزهای گرم و طولانی تابستان دارای حساسیت و تحمل بیشتری است كه با یك برنامه تغذیه ای درست هنگام افطار و سحر می توانیم بدون هیچ گونه مشكلی از مزایای آن بهره ببریم و به مشكلاتی مانند ضعف بدنی، افت فشار، تشنگی و گرسنگی نیز دچار نشویم.


رعایت راهكارهای ساده تغذیه ای در افطار و سحر می تواند روزه داران را به منظور دریافت منافع بدنی و تسهیل بهره مندی از مزایای روحانی این ماه مبارك یاری كند زیرا یك فرد بیمار به درستی نمی تواند از بركات ماه رمضان فیض ببرد.


• برای اینكه كمتر هنگام روزه داری تشنه شوید بهتر است در برنامه غذایی سحری از خوردن غذاهایی مثل انواع كوكو، بادمجان، سوسیس و كالباس، سس مایونز و سیر و پیاز و همچنین غذاهای چرب و پرنمك كه سبب تشنگی زیاد در طول روز می شود پرهیز كنید.

• سعی كنید از غذاهای آب پز شده و خورشت های آبدار و كم نمك استفاده كنید.

• خوردن مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه هنگام سحر سبب افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می شود.

• بعد از خوردن سحری، بهتر است هنگام مسواك زدن برای كاهش تشنگی و خشكی دهان، از حجم كمتری خمیر دندان استفاده كنید.

• سعی كنید در ماه رمضان میوه های آب دار و سبزی های بیشتری مصرف كنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید.

• بهتر است هنگام افطار از مخلوط آبلیموی تازه با آب یا چای كمرنگ یا شربت خاكشیر به جای قهوه و چای پر رنگ استفاده كنید.

• خوردن 8 تا 12 لیوان آب از افطار تا هنگام سحرسبب می شود تا شما در طول روز كمتر دچار تشنگی شوید.

• برای اینكه بعد از خوردن افطار و سحری دچار سوزش معده و ترش كردن نشوید بهتر است از غذاهای سبك و كم چرب استفاده كنید. در ضمن مایعات را پس از اتمام غذا بخورید و بلافاصله بعد از خوردن سحری به رختخواب نروید.

• بهتر است افطار خود را با یك استكان آب ولرم یا یك فنجان شیر و عسل باز كنید و از خوردن غذا و شیرینی های فراوان هنگام افطار بپرهیزید تا دچار سنگینی و مشكلات معده نشوید.

• سعی كنید وعده های غذایی مانند پلو و خورش را دو ساعت بعد از افطار میل كنید تا هضم آن آسان باشد.

• برای جلوگیری از بروز یبوست و مشكلات روده، بعد از خوردن افطار آلو و انجیر خیس شده و میوه هایی همچون گلابی، هلو و هندوانه میل كنید.


• ورزش سبك و پیاده روی بعد از افطار به هضم غذا و جلوگیری از یبوست كمك زیادی می كند.

• وعده سحری را به هیچ عنوان حذف نكنید زیرا ادامه دادن به این روال در طول ماه رمضان سبب افت بدنی و تحلیل عضلانی خواهد شد.

• نان و پنیر كم نمك با سبزی یا گردو با یك لیوان شیر از بهترین خوردنی ها برای سحر محسوب می شود زیرا علاوه بر حجم سبك دارای قوت بسیار است.

• برای اینكه در طول روز كمتر تشنه شوید، بهتر است علاوه بر خوردن آب فراوان در فاصله افطار تا سحر، از كربوهیدرات هایی همچون نان و غلات و ماكارونی سبوس دار در وعده افطار و سحر استفاده كنید. این مواد سبب می شود گلیكوژن بدن در حد نرمال حفظ شده و فرد كمتر دچار تشنگی شود.

منبع:google2fa.mihanblog.com


موضوعات: ماه مبارک رمضان  لینک ثابت



 [ 11:35:00 ق.ظ ]





  ماه رمضان چه ماهی است؟   ...

 


ماه رمضان چه ماهی است؟

 

ماه رمضان نام نهمین ماه سال قمری است. در این ماه روزه بر مسلمانان واجب شده‌ است. ماه رمضان در دین اسلام ماهی مبارک است. در قرآن از این ماه به عنوان ماهی که در آن قرآن نازل شده یاد شده‌است. مسلمانان معتقدند که شب قدر در ماه رمضان واقع است.

رمضان واژه‌ ای عربی است که از سه حرف اصلی «رم‌ض» ساخته‌شده‌است. الرمض به معنای گرمای شدید، زمین سوزان، کوتاه‌ بودن و جیره‌ است.


آداب و رسوم ماه مبارک رمضان


ماه رمضان ، ماه خیر و برکت، ماه نزول رحمت، ماه میهمانی و ضیافت الهی، بار دیگر ما را به یک فضای معنوی غیرقابل وصفی می کشاند، فضایی آکنده از عشق به خدا، و دنیایی از صفا و صمیمیت که یک ماه به طول می انجامد.


زمینه سازی روحی و اخلاقی برای رمضان


رمضان ماه بزرگ الهی است ماهی است که ایام و لیالی آن بسیار زیبا و دلگشا می باشد و نسیم آن جان و روح را می نوازد و غرق در لذات معنوی می کند. عظمت و شرافت این ماه به گونه ای است که پیامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و ائمه دین (علیهم السّلام) از مدت ها قبل در انتظار آن به سر می بردند و در آستانه ورود به فضای پاک و ملکوتی اش نشاط و شوقی خاص بر آنان غلبه می کرد و خویشتن را مهیا برای درک کامل لحظات زیبا و روح افزای آن می نمودند.

 


دعای هنگام حلول ماه رمضان


به نام خداوند بخشنده مهربان. سپاس خدایی را سزاست که ما را برای سپاسگزاری خود راهنمایی نمود و از سپاسگزاران قرار داد تا برای احسان و نیکی‌ اش از شکرگزاران باشیم و ما را بر آن سپاسگزاری پاداش نیکوکاران دهد، و سپاس خدایی را سزاست که دین خود را به ما عطا نمود و ما را جزو ملت ‏خویش (اسلام) اختصاص داد، و در راه‌های احسان و نیکی‌ اش رهنمون کرد، تا به وسیله نعمتش در آن راه‌ها رفته و به رضا و خوشنودی‌ اش دست‏یابیم، سپاسی که آن را از ما بپذیرد و به وسیله آن از ما خشنود گردد.


رمضان ماه بخشش و آمرزش


انسان موجودی است که از روز ازل به خطاکاری شهره آفاق شده و از آغاز خلقت و آفرینش مهر «جایز الخطا بودن» بر پیشانی اش خورده و درست از همین رو در طول عمر کوتاه و ناپایدار دنیوی اش به کرات و دفعات مرتکب معاصی و گناهان کوچک و بزرگ شده و از صراط مستقیم عبودیت و بندگی حق تعالی منحرف می شود.


مفاهیم ماه رمضان


علماى لغت واژه «برکت» را به فزونى و رشد همراه با ثبات و دوام معنى کرده اند. در کتاب لسان العرب به نقل از ابن عباس آمده است: «معنى برکت فراوانى در هرچیز خیر است». راغب اصفهانى نیز آن را به معناى ثبوت و استقرار خیر الهى در چیزى مى داند. چنانچه برکه «چیزى شبیه حوض» به جایى که آب در آن مجتمع و مستقر مى گردد. گفته مى شود.


رمضان و شیطان


گفته مى‏شود که در ماه رمضان، شیطان به زنجیر کشیده مى‏شود، پس دلیل گناهان ما در این ماه چیست؟ اصولاً چرا خداوند به شیطان مهلت داده ما را به گناه بکشاند تا مجبور باشیم با این همه سختى، خود را از شرّ او رهایى بخشیم؟

این سؤال، پرسشى بنیادین است که براى هر اندیشمند مسلمان رخ مى‏نماید و پاسخ به آن در گرو کاویدن جنبه‏هاى مختلف آن است. در این پرسش سه طرف، یعنی خداوند، انسان و شیطان قرار دارند که به طور مختصر به بررسى آنها مى‏پردازیم


فضیلت ماه رمضان


ماه مبارک رمضان در حقیقت یکی از نعمات بزرگ پروردگار بوده که به منظور شستشوی وجود مان از گناهان به ما اعطاء گردیده است، لذا به هر خواهر و برادر با درک ماست تا از این لحظات گرانبها و از این شانس طلایی به منظور محو نمودن اشتباهات، خطاها و گناهانی که از ما سر زده است استفاده نماید ، و با باز گشت این ماه مبارک و پر فیض همزمان با آنکه از فواید طبی آن برخوردار می‌شویم، از فواید دنیوی و اخروی آن نیز مستفید گردیم. اینک در این مجموعه به امید آنکه گامی را در جهت پخش و گسترش احکام دینی خویش برداشته باشیم تعدادی از احادیث گرانمایه، حضرت رسول الله (ص) را جمع آوری نموده‌ایم تا همه از آن بهره‌مند شده و ما را نیز شامل دعاهای شبانه روزی خویش گردانند.



 




 



 

موضوعات: فراماسونری, ماه مبارک رمضان  لینک ثابت



[چهارشنبه 1392-04-12] [ 12:04:00 ب.ظ ]





1 2

  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما