موضوع: "تغذیه و بهداشت"

لذت تابستان با نوشیدنیها

 

 

 



لذت تابستان با یک لیوان  شربت آب‌لیمو
شربت آب‌لیمو پرطرفدارترین و شاید خوشمزه‌ترین شربت یا آب‌میوه‌ای باشد که واقعاً باعث خنکی شده و خستگی یک روز گرم تابستان را از تن به در می‌کند. این شربت از ریه‌های شما در مقابل موقعیت‌های خطرناک مانند آسم، محافظت می‌کند. اگر خیلی اهل خوردن میوه و به خصوص مرکبات نیستید، مراقب باشید چرا که بیشتر در معرض ابتلا به آسم و خس خس سینه قرار خواهید گرفت. ویتامین C که در مرکبات وجود دارد، در واقع تنفس را تسهیل می‌کند.
لیمو به خودی خود برای درمان عفونت‌ها، سوءهاضمه، یبوست، دیابت،‌ مشکلات دندانی، تب، مراقبت‌های پوست و مو، خون‌ریزی‌های داخلی، وبا، رماتیسم، سوختگی‌ها، اضافه وزن، اختلالات تنفسی و فشارخون بالا مۆثر است. این ماده به تقویت سیستم ایمنی و تمیز کردن معده کمک می‌کند. خون را تصفیه می‌کند و در مبارزه با بیماری‌ها به یاری بدن می‌آید.
شربت آب‌لیمو هم طبعاً با دارا بودن همین خصوصیات می‌تواند سنگ‌های کلیوی را از بین ببرد، سکته‌های قلبی را درمان کند، دمای بدن را کاهش دهد و باعث آرامش شما شود. آب‌لیمو با تشکیل اسیدسیتریک ادراری از تشکیل رسوبات در کلیه جلوگیری و سنگ‌های کلیوی را درمان می‌کند. این مسئله به ویژه در تابستان که آب بدن بر اثر گرما و تعریق به شدت کاهش می‌یابد بیشتر می‌شود و نوشیدن شربت آب‌لیمو کمک زیادی به رفع این مشکل می‌کند و حتی گاهاً از آب هم در دفع سنگ مفیدتر عمل می‌کند.

خاکشیر، نوشیدنی اشتهاآور
گرما، عطش را برای خوردن مایعات بالا می‌برد و خاکشیر، نوشیدنی روزهای گرم تابستان است. دانه‌های خاکشیر وقتی در آب غوطه‌ور می‌شوند، آب را به خود جذب می‌کنند. به همین دلیل هم مصرف آن کمبود آب بدن را جبران می‌کند. بنابراین، در این روزهای گرم توصیه می‌شود، قبل از خروج از خانه مصرف یک لیوان خاکشیر را فراموش نکنید. خاکشیر در واقع همانند یک ماده ضد عفونی عمل می‌کند و در درمان اسهال‌های خفیف یا سخت و نیز یبوست مۆثر است. ادرارآور بوده و التهاب کلیه‌ها را از بین می‌برد و نوعی درمان برای التهاب پوستی و کهیر به شمار می‌رود. تب بر است و زخم‌ها را بهبود می‌بخشد و به درمان مخملک و سرخک هم کمک می‌کند. خاکشیر اشتهاآور بوده و تمایلات جنسی را افزایش می‌دهد. در درمان بیماری‌های گوارشی مفید و به عنوان تنظیم‌کننده سیستم گوارش عمل می‌کند. به اندازه سرکه مفید و در افراد مبتلا به صفرا بسیار مۆثر است. ولی با تمام این اوصاف، مهم‌ترین خاصیت شربت خاکشیر همان ضدگرمازدگی آن است که سرد و خنک بوده و تب، تهوع، بی‌حالی، سرگیجه و بی‌اشتهایی ناشی از گرمازدگی را از بین می‌برد.

 

 

اشتراک گذاری این مطلب!

نکات تغذیه ای در شب امتحان

1- در زمان کار یا مطالعه غذا نخورید و برای این کار زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با آرامش بیشتری غذا بخورید.

2- بررسی‌ های دانشمندان نشان می دهد که غذاهای نشاسته ‌ای مانند ماکارونی، برنج و نان به دلیل تاثیر در بهبود کیفیت خواب، در شب امتحان مفید هستند.

3- صبح روز امتحان بهتر است به منظور افزایش کارایی مغز، از مواد سرشار از پروتئین یا سرشار از فیبر مانند تخم‌ مرغ، نان سنگک یا بربری با عسل یا پنیر استفاده شود.

4- کارشناسان تغذیه به دانش آموزانی که اضطراب زیادی دارند و نمی ‌توانند صبحانه ی مفصلی بخورند، توصیه می ‌کنند از موز و مقداری کشمش استفاده کنند.

5- بعضی از دانش ‌آموزان به دلیل اضطراب زیاد، امتحانات خود را خراب می‌ کنند، بنابراین بهتر است برای مقابله با این اضطراب از غذاهای مناسب استفاده کنند. بعضی از سبزی ‌ها از قبیل ریحان، نعنا، کاهو و سیب در کاهش اضطراب بسیار مفید هستند.

6- خوردن نان و پنیر و گردو یا یک ظرف عدسی در روز امتحان کمک می ‌کند تا در طول امتحان آرام باشید. همچنین خوردن عسل و نوشیدنی‌ های حاوی عسل در کاهش اضطراب بسیار موثر است.

7- خوردن جگر، گوشت و ماهی، کمک زیادی در کاهش اضطراب می ‌کند، زیرا کم‌ خونی نیز یکی از دلایل کاهش یادگیری و تمرکز است.

8- مصرف سبزی‌ و میوه‌ های تازه توصیه می‌ شود.

9- در ساعات مطالعه از خوردن ماست ترش و دوغ ترش بپرهیزید و خوردن روزانه شیر و همچنین ماست شیرین را فراموش نکنید.

10- در ایام امتحان، بیشتر مواظب سلامت خود باشید تا در معرض سرماخوردگی، گرمازدگی، مسمومیت‌های غذایی و سوء هاضمه قرار نگیرید و از خوردن غذا در بیرون از خانه جدا خودداری كنید. غذا را خوب بجوید و به آرامی میل كنید.

11- در طول روز آب كافی بیاشامید، اما دقت داشته باشید که آشامیدن آب و نوشیدنی‌ های دیگر در وسط غذا سبب اختلال در هضم و ایجاد نفخ می ‌شود.

12- از مصرف زیاد شیرینی جات و تنقلات خودداری کنید. این خوراکی‌ ها ممکن است در نگاه اول انرژی ‌زا به نظر برسند، اما باید توجه داشت که این قابلیت در آن ها بسیار کم دوام است و پس از مدتی احساس خستگی بیشتری به شما دست خواهد داد.

13- بر خلاف تصور عموم، مطالعه و درس خواندن نیاز بدن‌ ‌به انرژی را افزایش نمی ‌دهد، بنابراین استفاده بیش از حد از مواد غذایی شیرین و چرب در طول دوران امتحان، نه تنها مفید نیست، بلكه سبب چاقی‌ ‌می‌ شود.

14- صبحانه غذای اصلی است، ناهار و شام را كمی مختصرتر بخورید، اما صبحانه را كامل میل كنید.

15- مصرف روزانه یك لیوان شیر،‌ ‌برای ایجاد آرامش در طول دوران امتحان موثر است.

16- خوردن آجیل از قبیل بادام، کشمش، فندق، گردو و نخودچی که سرشار از منیزیم است، به یادگیری کمک می کند، زیرا کمبود آن یکی از علل کاهش یادگیری است.

17- ماست و دوغ ترش، خواب آور است، اما خوردن ماست شیرین مفید است.

18- از خوردن قهوه و چای پُررنگ، خودداری كنید، ولی چای كم‌ رنگ مفید است.

 

اشتراک گذاری این مطلب!

فواید غذا خوردن در کنار خانواده

 

حتما این اصطلاح را زیاد شنیده‌اید که اغلب راجع به افراد مثبت با خصلت ‌های خوب به ‌کار برده می ‌شود که “سر سفره خانواده‌اش بزرگ شده است“.

حتما این جمله هم مثل خیلی از نکات و ضرب‌المثل‌های قدیمی، بی‌ حکمت نبوده است.

روان ‌شناسان غربی هم این جمله را تایید می‌ کنند و به خانواده‌ ها توصیه می ‌کنند غذا خوردن در کنار هم را یک مساله تربیتی جدی به حساب بیاورند.

غذا خوردن خانواده در کنار هم، به غیر از آثار مثبت تغذیه‌ ای برای افراد خانواده فواید دیگری هم دارد.

مطالعات نشان داده‌اند بچه‌هایی که در کنار خانواده‌ شان غذا می ‌خورند:

* در مدرسه موفق ‌ترند.

* کمتر به سمت دخانیاتو مواد مخدر می‌ روند.

* کمتر از بقیه ی بچه‌ ها شرارت نشان می‌ دهند و دعوا می ‌کنند.

این روزها زندگی پُرمشغله و پدر و مادرهای شاغل و بچه ‌هایی که مُدام از این کلاس به کلاس دیگر می ‌روند کمتر اجازه می ‌دهد که خانواده وعده‌های غذایی را دور هم صرف کنند. توجه به نکات زیر به پدر و مادرها کمک می‌ کند تا این مشکل را کمی برطرف کنند.

اشتراک گذاری این مطلب!

ترکیبات غذاییِ کامل و زمان آزموده، میراث فرهنگی

غذاهای بی شناسنامه دارای غذاییت بسیار پایین است چون اساسا نه به منظور تغذیه برتر بلکه به قصد فروش کالایی خاص (ماکارونی، سس یا رب گوجه فرنگی، انواع کنسروجات، روغن نباتی، پنیر صنعتی و غیره) طراحی شده و لذا حاویِ ترکیباتِ غذاییِ بدون منطق است. در مقایسه، غذاهای بومیِ هر سرزمین بر اساس ذائقه محلی و با هدفِ سلامتی بیشتر جامعه، طی قرون تکامل یافته و به این دلیل  از ترکیبات غذاییِ زمان آزموده ای برخوردار است. به نقل از فرنسیس مور لپه، امروزه این ترکیبات غذایی هوشمندانه را در علم تغذیه «ترکیبات پروتئینی مکمل» می نامند. با گنجاندن این ترکیبات در غذاهای بومی، نیاکان ما نه تنها از مزۀ برتر بلکه از محتوای پروتئینی کاملی، حتی اگر غذای مورد نظر فاقد گوشت بود، برخوردار می شدند. رایج ترین ترکیبات پروتئینی مکمل شامل انواع زیر است:

 لبنیات با غله

حبوبات با غله

لبنیات با حبوبات

دانه های روغنی (یا مغزیجات) با حبوبات

 

اشتراک گذاری این مطلب!

غذاهای سنتی و بومی، میراث فرهنگی

 

غذاهای بی شناسنامه از ویژگی های فرهنگِ مصرفیِ امروز است. این نوع غذاها از سوی صنایع غذاییِ جهان برای اشاعه مصرف انواع کنسروجات، ماکارونی و دیگر مواد غذاهای فرآوری و بسته بندی شده و از طریق بسیاری از مجلات تغذیه، کتب و برنامه های آشپزی در رادیو و تلویزیون تبلیغ می شود. استفاده از این غذاها طرفدارانی پیدا کرده چرا که بسیاری از آنها به عنوان غذاهای زودپخت، ایده آل برای مادرانی که در خارج از منزل کار می کنند، تبلیغ می شود. این در حالی است که در فرهنگ آشپزی سنتی و بومیِ ما صدها دستور غذا وجود دارد که نه تنها برای طبخِ سریع ایده آل اند، بلکه حداقل از دو لحاظ بر غذاهای بی شناسنامه صنایعِ غذایی برتری دارد: یکی اینکه از ترکیبات غذاییِ کامل و زمان آزموده، به منظور غذاییت و سلامت بالاتر، بهره مندند و دیگر اینکه از نگهدارنده و رنگ های مصنوعی و دیگر افزودنی هاعاری اند. فرنسیس مور لپه از پژوهشگران مستقلی است که با بهره گیری از دانش بومی تغذیه در فرهنگ های کهن دنیا به یافته های علمی جالب توجهی در مورد هوشمندی این دانش دست یافته است. اطلاعات علمی زیر در مورد ترکیبات غذایی کامل از کتاب او با عنوان «دستور غذاهای مناسب برای سیاره ای کوچک» اقتباس شده است.

اشتراک گذاری این مطلب!
 
مداحی های محرم