موضوع: "اخلاق"

السلام عليك يا اباصالح المهدي(عج) ادركني

اشتراک گذاری این مطلب!

اخلاق

اشتراک گذاری این مطلب!

نكات اخلاقي ناب

اشتراک گذاری این مطلب!

دغدغه های شیخ نمر







یکی از دغدغه‌های این عالم برجسته و مجاهد که پیوسته در سخنرانی‌هایش به آن اهتمام می‌ورزید

درخواست تغییرات سیاسی و به رسمیت شناختن آزادی‌های عمومی و به رسمیت شناختن حقوق

اقلیت‌ها و کنار گذاشتن تبعیض طایفه‌ای در عربستان بود.

مواضع تند و انتقادی شیخ النمر علیه حکومت پادشاهی و طرح خواسته‌هایی که با هوشیار ساختن

مردم حکومت پادشاهی عربستان را در تنگنا و در معرض مطالبات به حق نمودیافته قرار می‌داد، باعث

شد تا رژیم پادشاهی عربستان برای اولین‌بار شیخ النمر را در سال 2006 پس از بازگشت از کنفرانس

بین‌المللی که در بحرین برگزار شده بود، بازداشت کند. بهانه این بازداشت نیز درخواست وی در این

کنفرانس از دولت عربستان برای بازسازی قبرستان بقیع و به رسمیت شناختن مذهب تشیع بود.


شیخ النمر در سال‌های 2008 و 2009 نیز به دلیل انتقاداتی که از رژیم آل سعود کرده بود، بازداشت شد.

اشتراک گذاری این مطلب!

یاصاحب الزمان(عج)

اشتراک گذاری این مطلب!

همه چیز در دست خداست


همه چیز در دست خداست


به غیر از حافظیّت خدا، به هیچ چیز نباید اعتماد داشت. همه چیز در دست خداست؛

در روایت است که لا حول و لا قوه الا بالله یعنی هیچ

روگردانی از گناهان نیست مگر با حفظ و نگهداری خود خدا و هیچ نیرویی بر طاعت و عبادت خدا نداریم مگر به کمک و یاری خداوند.(تحف العقول ص 468)

اشتراک گذاری این مطلب!

نکته اخلاقی درکربلا




عزت نفس‌، يكي‌ از صفات‌ برجستة‌ مومن‌ است‌. خداوند اين‌ صفت‌ را براي‌خودش‌ و پيامبرش‌ ومؤمنان‌ قرار داده‌ و فرمود:

(و لِلّه‌ِ العزّة‌ و لرسوله‌ و للمومنين‌ و لكن‌ّ المنافقين‌ لا يعلمون‌) و امام‌صادق‌(ع)فرمود: «ان‌ّ اللهِ فوِّض‌َ اِلَي‌ المؤمن‌ِ امورَه‌ و لم‌ يفوِّض‌ْ اَن‌ْ يُذِل‌ّ نفسَه‌َ».


خداوند به‌ مومن‌ كارهايش‌ را واگذار كرده‌، اما اين‌ تفويض‌ و اختيار را به‌ او نداده‌ كه‌خودش‌ را خوار نمايد.


امام‌ حسين‌، همان‌ طوري‌ كه‌ حياتش‌ وسيله‌ هدايت‌ براي‌ بشريت‌ است‌، قتلگاه‌ اونيز موعظه‌ براي‌ عبرت‌ گيرندگان‌ است‌ و او اسوة‌ الگوي‌ پويندگان‌ راه‌ و سالكان‌ راه‌طريقت‌ است‌ .نمي‌بينيد چگونه‌ مردن‌ را بر حيات‌ ترجيح‌ داد و برگزيد. او بزرگ‌ ترين‌انسان‌ زمانش‌ بود. شرق‌ و غرب‌ همانند او نديده‌ است‌ ونفس كريمش‌ از پذيرش‌ خواري‌ذلت‌ وستم‌ ابا داشت‌ و در مقابل‌ ذلّت‌، شهادت‌ را برگزيد..



اشتراک گذاری این مطلب!

دوره آموزشی شیوه های جذب جوانان به نماز

 

دوره شیوه  های جذب به نماز در سه  دوره کودکان، نوجوان و جوان با حضور حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای بحرینی از ستاد اقامه نماز استان قم در مورخ  16/2/94  در حوزه علمیه الزهرا(س) قروه در جمع مبلغین و طلاب و دانش آموختگان و همچنین با حضور طلاب حوزه علمیه حضرت زینب(س) سریش آباد برگزار گردید.

 در این دوره که بسیار مورد استقبال قرار گرفت  استاد به نکته های تربیتی  و اخلاقی و اسرار آفرینش و نظام هستی پرداخته  وافزودند: در جامعه کنونی خداشناسی مردم بسیار ضعیف است به همین دلیل حس سپاسگزاری ضعیف است . شمارش نعمتهای پروردگار وجدان سپاسگزاری را بیدار می کند و ما میتوانیم با یادآوری نعمتها و شمارش و تبیین نعمتها حس سپاسگزاری را تقویت نمود. در مقابل عظمت و زیبایی طبیعت که لذت می بریم احساس ستایشگری  و تواضع و فروتنی ما تقویت می گردد، طبع انسان دوست دارد خود را به آفریننده اثر زیبا نزدیک کنیم  و خود را موظف می داند که عظمت و زیبایی را ستایش کند و دوست دارد که خود نیز به گونه ای خالق  زیبایی و عظمت شود. استاد راهکار این امر را در یادآوری زیبایی ها و نعمتها و عظمتهای آفرینش دانستند و افزودند :ما باید جایگاه خود را  در نظام آفرینش پیدا کنیم وبه پرسش اینکه ما برای چه آفریده  شده ایم ؟ اگر پاسخ داده نشود انسان به پوچی می رسد  و پاسخ درست موجب تعالی انسان می گردد و لی اگر جوابی برای آن نیابد در سردرگمی می ماند.

استاد تاکید نمودند : رفتار ما گفتار ماست ،ماچه بدانیم وچه ندانیم گفتار ورفتار ما در طرف مقابل تاثیر دارد. ایشان به طلاب سفارش نمودند که کتاب فرهنگ مدرنیته را مطالعه نمایند و اطلاعات خود را افزایش دهند.

حجت الاسلام بحرینی  در ادامه شیوه های درست دعا و تضرع را بیان وتبیین نمودند  و افزودند باید دعا کرد که خدایا در دنیا ما را بیامرز نه اینکه خدایا ما را پاک بگردان زیرا ابتلاء به بیماری و گرفتاری سبب پاکی انسان است پس باید در دعا کردن احتیاط نمود و شرایط دعا را رعایت کرد تا به استجابت مطلوب برسد.

اشتراک گذاری این مطلب!

غلبه بر خشم

23 راه براي غلبه بر خشم

ـ خود را دوست داشته باشید تا هرگز گرفتار خشم‌های مخرب نشوید.
ـ خود را از شر توقعاتی که از دیگران دارید نجات دهید.

ـ رفتارهای خشم برانگیز را بررسی کنید و راهی صحیح برای ابراز احساسات خود بیابید.
ـ در هنگام عصبانیت سعی کنید پیش کسی بروید که برای او احترام خاصی قایل هستید و او را دوست دارید.
ـ لحظات عصبانیت خود را با قید زمان و مکان و واقعه‌ای که باعث عصبانیت شما شده یادداشت کنید.
ـ از شخصی که دوستش دارید بخواهید تا هنگام عصبانیت‌، به شما با گفتار یا اشاره‌های توافق شده‌، هشدار دهد.
ـ پس از بروز خشم اعلام کنید که خطا کرده‌اید.
ـ یاد بگیرید که اگر چیزی را دوست ندارید. اما از آن عصبانی هم نشوید.
ـ یاد بگیرید که هر کس حق دارد چیزی باشد که خودش انتخاب کرده‌.
ـ ادای عصبانیت را در آورید.
ـ عصبانیت خود را به تعویق اندازید.
ـ در لحظه خشم‌، از افکار خود آگاهی پیدا کنید.
ـ شوخ طبعی را در خود پرورش دهید.
ـ زمان حال خود را با خشم و عصبانیت به هدر ندهید.
ـ زندگی را سخت نگیرید.
ـ خود را ارزشمند بدانید و اجازه ندهید دیگران اختیار شما را در دست بگیرند.
ـ یاد بگیرید تا اعمال و عقاید دیگران شما را پریشان و آشفته نسازد.
ـ به خاطر داشته باشید که دیگران حق دارند با آن چه دلخواه شماست همراه نباشند.
ـ به یاد داشته باشید که دیگران نمی‌توانند همیشه به میل شما رفتار کنند.
ـ اگر فکر می‌کنید که با بلندتر کردن صدایتان طرف مقابل ساکت می‌شود. بیاموزید تا احساس خود را به او نشان دهید، اما کاری نکنید که عصبانی شود.
ـ یاد بگیرید که در برابر یأس و ناکامی به شکل تازه‌ای از خود واکنش نشان دهید.
ـ خشم خود را به نحوی که آثار مخرب نداشته باشد، ابراز کنید.
ـ بیاموزید که دنیا هرگز آن طور که شما می‌خواهید، نخواهد بود

اشتراک گذاری این مطلب!

نكات اخلاق مجتهد تهراني

 

هیچ گناهی را کوچک نشمارید و به کوچکی آن نگاه نکنید.

نگاه کنید ببینید مخالفت چه کسی را کردید. شاید غضب خدا در همین گناه باشد.

از آن طرف، هیچ عبادتی را هم کوچک نشمارید، شاید که رضایت خدا در همین عبادت باشد.

دست کوری را می گیری و از این طرف خیابان به آن طرف می بری، نگو این که چیزی نیست،

یک وقت می بینی که همین کار کوچک تو ر ا بهشتی کرد….

اشتراک گذاری این مطلب!

دعای تثبیت دین

دعای تثبیت دین چیست؟ – آیت الله بهجت (ره)

به گزارش شیعه آنلاین به نقل از ایسنا، یکی از دغدغه‌های مومنان در زمان غیبت این است که چگونه دینمان را در این دنیای پرتلاطم و پر از گناه حفظ کنیم.

مرحوم آیت الله بهجت در توصیه‌ای در این باره می‌فرمایند: “چنان چه ابتدای صراط که بر روی جهنم است (باریک‌تر از مو، و تیزتر از شمشیر است۱) از همین دنیا باشد – که چنین است- با کم‌ترین غفلت ولو یک آن و یک لحظه از آن می‌افتیم و اگر افتادیم ممکن است تا به آخر برویم.

لذا باید برای تثبیت در دین و بودن بر صراط مستقیم این دعا را در زمان غیبت همه بخوانیم که: “یا الله یا رحمان یا رحیم، یا مقلب القلوب، ثبت قلبی علی دینک۲″. یعنی: “ای خدا، ای رحمت گستر، ای مهربان، ای زیر و رو کننده دل‌ها، قلب مرا بر دینت استوار و ثابت بدار.

حضرت آیت الله بهجت درباره وقت خواندن این دعا نیز چنین می‌فرمایند که: “وقت خواندن این دعا همین چند روز دنیا می‌باشد. اگر این روزها این دعا را نخوانیم پس کی می‌خواهیم بخوانیم؟!”

باشد که خواندن این دعا و یادآوری هر لحظه آن در زمان غیبت حضرتش دین خود را از انواع آفات و خطرات حفظ کنیم.


۱- کافی، ج۸، ص۳۱۲؛ امالی صدوق، ص۱۷۷؛ تفسیر قمی، ج۱، ص۲۹؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۶، ص۲۶۴٫

۲- بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۴۸؛ ج۹۲، ص۳۲۶؛ اعلام الوری، ص۴۳۲؛ کمال الدین، ج۲، ص۳۵۱؛ مهج الدعوات، ص۳۳۲

* برگرفته از کتاب در محضر بهجت؛ کتاب دوم، ص۲۶۲


اشتراک گذاری این مطلب!

تحول در سبک زندگی

زندگی
اصولا بخش غیر قابل حذف  زندگی برای ما همان معنای زندگی ماست.
گرفتن چه چیزی برای ما هراسناک ترین کابوس است وبه دست آوردن کدام خواسته درکام ما شیرین ترین کامیابی است ؟ اینها مهمترین عناصر زندگی است.
بی گمان اشکالاتی در صورت زندگی ماهست که با بر طرف کردنش معضلات فراوانی حل خواهد شد ونیز جای برخی بخش ها در زندگی ما خالیست که بودنش زندگی مارا بسیار بهبود می کند.
تعریف ما از سعادت مجموعه ای از باید ها ونباید ها،امکان وعدم امکان ایجاد کرده که به ما اجازه نمی دهد به راحتی  به هر انتخابی دست بزنیم.
شاید تجربه ای واقعی  برای ما بسیار آموزنده باشد تا قضاوت بهتری نسبت جزئیات زندگی خویش داشته باشیم؛از امروز تصمیم بگیریم بخش بسیار کوچکی از فعالیت روزانه خود را حذف کنیم ؛مثلا یکی از برنامه های تلویزیون راتماشا نکنیم و به چای آن کاری از جنس دیگررا قرار دهیم.


اشتراک گذاری این مطلب!

مقام فرزند از دیدگاه اسلام

مقام فرزند

حضرت رسول اكرم (ص) در تبين جايگاه فرزندان امتش در جان آفرينش مي فرمايد “هر آينه نوزاد امتم نزد من محبوب تر از آنچه خورشيد بر آنان مي تابد مي باشد”

در وجود انسان ها بذرهاي سعادت و خوشبختي نهفته است كه با پرورش صحيح، هر يك از آنها شجره طيبه خواهد بود كه در تعالي و كمال انسان نقش بسزايي دارد كه يكي از آن بذرهاي سعادت داشتن فرزند صالح است كه پيامبر فرمودند:

“از سعادت انسان داشتن دوستان صالح و فرزند نيكوكار است.”

اين گونه روايت كم نيست، محيط خانواده را مطمح نظر قرار داده است، يعني محيط خانواده اي كه مشحون از ارزشهاي پاك الهي و معنوي است چون بهشت، گل هاي خوشبو در بر دارد و فرزند صالح يكي از آن گل هاي خوشبوست كه در محيطي بهشت گونه كه پدر و مادر به وجود آورده باشند شكوفا مي شوند.

فرزند منهاي آداب اكتسابي او از جامعه، بيانگر فرهنگ و اخلاق و ايمان و ارزش هاي حاكم نهادينه شده بر وجود والدين و خانواده است. چرا كه پدر و مادر بذر كمالات وجودي خويش را در وجود فرزندشان پروش مي دهند، فرزندان، آنگونه كه مي خواهيم پرورش نمي يابند، بلكه آنگونه كه هستيم، خواهند بود و از اين رو است كه پيامبر اعظم(ص) فرمودند خداوند متعال فرزند را با فطرت سالم  سعادتمند به انسان عطا مي فرمايد و اين والدين هستند كه او را آنگونه كه خود هستند بدبخت و گمراه مي كنند.

 

اشتراک گذاری این مطلب!

حدیث روز

 

 

ساعتی اندیشیدن  بهتر از عمری عبادت کردن است .

                                                                ((امام علی))

 

اشتراک گذاری این مطلب!

آثار نامرئی دروغگویی

 

پنهان كردن حقیقت از گناهانی است كه آیات و احادیث بی‌شماری در رابطه با پیامدها و ضررهای دنیوی و اخروی آن در زندگی انسان وجود دارد. این رفتار اگرچه ممكن است در كوتاه مدت آدمی را در پیشبرد اهدافش كمك كند، اما در دراز مدت باعث آثار مخرب روحی و روانی برای فرد خواهد شد.

     

جام دینی: پنهان كردن حقیقت از گناهانی است كه آیات و احادیث بی‌شماری در رابطه با پیامدها و ضررهای دنیوی و اخروی آن در زندگی انسان وجود دارد. این رفتار اگرچه ممكن است در كوتاه مدت آدمی را در پیشبرد اهدافش كمك كند، اما چنانچه الگوی رفتاری و تفكری انسان در زندگی اش شود نه تنها سلامت جسم و روح او را به مخاطره می‌اندازد بلكه آیندگان و یك نسل را به سمت فتنه انگیزی سوق می‌دهد.

 دروغگویی از رذایل اخلاقی است كه در روایات مختلف، پنهان كردن حقیقت و گفتاری خلاف واقعیت معنی شده و در احادیث گوناگون نیز در كنار شرك و عاق والدین از جمله گناهان كبیره یاد شده است. این عادت زشت اخلاقی هرگز جزو ذات و فطرت انسان نیست. بلكه عوامل روانشناختی و محیطی است كه این خصیصه را در انسان شكل می‌دهد.

 علی اسماعیلی، روانشناس علل مختلفی را در رابطه با این ناهنجاری اخلاقی برشمرده و می‌گوید: عادت به بیان سخنان نادرست خصیصه‌‌ای آموختنی است كه به مرور زمان بخشی از ذات انسان می‌شود.

 اعمال رفتارهای منفی از سوی اطرافیان، جبران احساس حقارت، منافع شخصی، قرار گرفتن در موقعیت‌های بحرانی، ترس، دستیابی به اهداف خاص، واقع بین نبودن و توجیه رفتار از عمده‌ترین دلایلی است كه افراد جامعه را به سمت دروغگویی سوق می‌دهد.

 نقش خانواده ها

وی معتقد است: خانواده نخستین كانونی است كه الگوهای رفتاری فرزندان را شكل می‌دهد بنابراین ریشه‌های اولیه شكل‌گیری این صفت ناپسند را باید در جمع خانوادگی جست وجو كرد. هنگامی كه والدین به سادگی جملات دروغ به زبان می‌آورند فرزندان نیز آن را مبنای اخلاقی خود قرار داده و تناقض گویی را می‌آموزند.

 این در حالی است كه پس از آن نیز با ورود به جامعه هنگامی كه به نتایج دلخواه شان نرسند به خود اجازه كتمان حقیقت را داده و این عمل ناشایست را مرتكب می‌شوند و این بیانگر آن است كه حقیقت و راستگویی همواره مایه ارتقای شخصیت انسان شده و گاه او را به مقام و رتبه‌های عالی رسانده كه نقطه مقابل آن یعنی تناقض گویی و كذب او را از رسیدن به مرتبه‌های عالی دور می‌كند.

 دروغ مانع چشیدن ایمان

امیر شفیعی، كارشناس مذهبی، عقوبت هر گناهی را در درجه نخست متوجه خود شخص دانسته و می‌گوید: خداوند همواره تكذیب كنندگان را وعده آتش جهنم داده و پیامبر اكرم (ص) دروغ را به همراه خیانت در امانت و خلف وعده از نشانه‌های نفاق دانسته است.

 وی در ادامه می‌افزاید: دروغگویی مانع چشیدن طعم ایمان می‌شود به‌طوری كه از امیرالمومنین (ع) نقل است كه می فرمایند: هیچ بنده‌ای طعم ایمان را نمی‌چشد مگر آنكه دروغ را ترك نماید. این در حالی است كه خداوند افراد دروغگو را از بركات و رزق و روزی محروم می‌كند و راه حق را به ایشان نشان نمی‌دهد.

 به گفته این كارشناس اسلامی، دروغگو قابل رفاقت و برادری نیست و به نقل از امیرالمومنین(ع) مسلمانان باید از دوستی و برادری با افراد دروغگو بپرهیزند زیرا سخن حقیقت او نیز باور كردنی نیست.

 آثار دروغگویی

وی در ادامه بی‌اعتمادی را از دیگر آثار دروغگویی در جامعه می‌داند كه در نهایت روحیه تعاون، همكاری، نوعدوستی و در كل زمینه پیشرفت را در جامعه كاهش داده، كسب و كار را به وقفه می‌اندازد و جامعه را متحمل تاوان سنگینی می‌كند.

 این در حالی است كه از امام صادق(ع) روایات بسیاری وجود دارد كه خداوند فراموشكاری را مجازات دروغگویان قرار داده، تا رسوا شوند.

 دكتر منوچهر طباطبایی راد، روانشناس، نیز در این رابطه معتقد است، دروغگو حقیقتاً كم حافظه می‌شود زیرا مغز انسان برای راستگویی خلق شده و بیان جملاتی خلاف حقیقت در عملكرد آن اختلال ایجاد می‌كند. در نتیجه از آنجا كه مغز فضای لازم برای بایگانی گفته‌های خلاف واقع و مختلف به دیگران را ندارد، تناقض گویی و فراموش كاری باعث رسوا شدن او می‌شود.

 دروغگویی نه تنها روح و روان انسان را متوجه اثرات منفی ساخته و بار گناهان او را می‌افزاید، جسم او را متضرر طیف وسیعی از عوارض می‌كند.

 اضطراب، نخستین پیامدی است كه با بر زبان آوردن جملات نادرست بر انسان فائق می‌شود. به اعتقاد روانشناسان، چنانچه والدین راستگویی را معیار باارزشی برای فرزندان خود معرفی و به این بهانه آنها را تشویق كنند، حقیقت گویی ملكه ذهن فرزندان شده و الگوی رفتاری آنان می‌شود.

 شیوه برخورد با کودکان دروغ گو

به گفته دكتر اسماعیلی، والدین وقتی نشانه‌هایی از صفت دروغگویی را در فرزندان خود دیدند باید برخورد درستی با آنها داشته باشند تا این رفتار در آنان پرورش پیدا نكند. از طرف دیگر باید مراحل تكامل كودكان مورد توجه قرار گیرد زیرا كودكان تا سنین پنج الی شش سالگی در حال تحول هستند و خیالبافی می‌كنند در حالی كه والدین این رفتار او را به حساب دروغ می‌گذارند. این در حالی است كه در سنین بالاتر لازم است عامل دروغگویی كودك را شناسایی با روی خوش با او به صحبت نشست و برای تكرار نكردن آن قول گرفت.

 این در حالی است كه سیستم آموزشی و رسانه‌ها نیز در الگوسازی معیارهای مثبت جایگاه ارزشمندی دارد. چنانچه در خانواده و مدارس از رهنمودهای مذهبی بهره برده شود و نتیجه گفتار نادرست در قالب برنامه‌های تلویزیونی، كارتون، تئاتر یا دیگر رشته‌های هنری نمایش داده شود، كودكان خواهند فهمید كه دروغگویی ممكن است در كوتاه مدت سودمند باشد ولی در بلندمدت شخص، خانواده و جامعه را متضرر خواهد كرد.

اشتراک گذاری این مطلب!
 
فراخوان چی شد طلبه شدم